כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    חודש שבט הקרב הוא כקרש קפיצה עבורנו לצמיחה

    2 תגובות   יום רביעי, 29/12/10, 11:20

    חודש שבט


    לכל חודש בשנה העברית, משמעות מיסטית. חודש שבט מלמד אותנו, על מעיין החוכמה. חודש שבט משמש כצינור עבורנו. קרש קפיצה לשלב הבא בחיינו. האות המזוהה בקבלה עם חודש "שבט" היא צד"י, המכונה תכופות גם "צדיק". הקבלה מקשרת את חודש "שבט" עם שבט "אשר".


    ראש חודש שבט מוזכר בתורה כיום שבו משה רבנו פתח בדברי מוסר לכלל ישראל בטרם מותו שזה היה חודש ושבוע לפני פטירתו . ראש חודש שבט מיוחד ,בהיותו ראש השנה לאילן ,ומובא בספרים שיום זה הוא כראש השנה, שמסוגל לתפילה על פירות האילן, ובכללן "הפירות" של האדם, אלו בניו ובני בניו שיעסקו בתורה ובמעשים טובים ויצליחו לגדול בטעם ובריח טוב.

    המלה "שבט" בעברית קשורה למלה שבט, שמשמעה בין השאר, מקל. מקל יכול להיות שרביט, סמל לכוח והוא יכול להיות גם מקל להישען עליו.שם החודש נגזר מהמילה הבבלית "סבטו" שפירושה "מכה". כרוב שמות החודשים מקור השם כנראה בבלי ,והובא ע"י שבי ציון. הרד"ק מטיל ספק במקורו הבבלי. יש אומרים כי מקור השם מלשון ענף זמורה, המסמל את פריחת האילנות בחודש הזה. ואכן קיים צמח הנקרא שבטבט וענפיו דומים לשבטים. במקרא מוזכר החודש פעם אחת בלבד בזכריה . "ביום עשרים וארבע לעשתי עשר חודש הוא חודש שבט, בשנה שתים לדריוש, היה דבר ה' אל זכריה בן ברכיהו בן עדוא הנביא לאמור".


    סמל המזל -דלי ,על שם הכתוב "ייזל מים מדליו".שבט הוא חודש הגשמים, הבורות מלאים, והדליים בהם שואבים את המים עולים על גדותיהם. דלי הוא סמל של שירות: שאיבת מים. באסטרולוגיה חילונית, מובלט האדם שנושא את הדלי, בשונה מהאסטרולוגיה על פי היהדות, בה הסמל הוא הדלי עצמו


    לסימבוליות של דלי המים, חשיבות ניכרת. הדלי נוצר למטרה אחת בלבד: לשאוב ולשאת מים ולשם כך הוא קיים. כלומר, הוא מהווה אמצעי למשלוח ולהעברה. השירות הוא מהותו של הדלי. אין הוא מהווה מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי להגשמת מטרה אחרת.


    במחשבה היהודית מסמלים המים, במקרים רבים, את חכמת התורה. למים יש כמה וכמה סגולות המקבילות לאלו של התורה. אחת מהן, היא זרימת המים לנקודה הנמוכה ביותר. באיזה מובן היא מקבילה לתורה? בכך שהחוכמה הנובעת מהאלוקים, מגיעה לאדם העניו והצנוע ביותר. כלומר, ככל שלאדם פחות אגו, יותר חוכמה זורמת אליו. אם אדם מקדיש את חייו להגשמת אידיאלים, לחיי אמת ולעזרה לזולת, הוא הופך לכלי קיבול לחוכמת האלוקים. בנוסף, מזל דלי נחשב למזלו של עם ישראל!


    יסוד הטבע הקשור לחודש שבט, הוא הרוח. מבין ארבעת היסודות (רוח, אדמה, מים ואש), הרוח היא היסוד הפחות מוחשי מכולם. תכופות היא משמשת צינור לכוחות אחרים: היא מסיעה את ענני הגשם ומעבירה זרעים וחלקיקים בטבע ממקום למקום. חשיבותם של האדמה, האש והמים טמונה בעיקר במה שהם, לא במה שהם עושים.


    שבט הוא החודש האחד- עשר למניין חודשי השנה ליציאת מצרים - מניסן, והחמישי למניין חודשי השנה לבריאת העולם - מתשרי.
    בחודש שבט 30 יום. חודש שבט נבחר לשמש כראש השנה לאילנות בא' שבט לדעת בית שמאי, ובט"ו בשבט לדעת בית הלל. הואיל ויצאו רוב גשמי העונה ועלה השרף באילנות ונמצאו הפירות חונטין מעתה".


    במשנה לא הוזכר שט"ו בשבט נקבע כיום טוב ,אך מאחר וזה נמנה כאחד מארבעה ראשי שנים שהם נחשבים ליו"ט נקבע ע"י הראשונים שאף ראש השנה לאילנות, כדי שיהא היכר ליום זה יהיה אף הוא יו"ט. זמן זה שהטבע מתעורר לחיים, וכל מה שגלום באדמה ובאילנות פורץ החוצה, הוא כעין לידה חדשה של הארץ.


    האר"י הקדוש תיקן, שביום זה יאכלו פירות ארץ ישראל ויש שהוסיפו להדר אחר פרי חדש כדי לחבב המצווה בברכת שהחיינו.
    בארץ ישראל נהגו המקובלים להתאסף בבית הכנסת לאכול פירות שונים ולומר תיקון שהם שירות ותשבחות על הפירות.
    יש הממליצים לקיים מנהג אכילת פירות מכיוון,שעתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל מה שראתה עינו ולא אכלו עיניו.
    עם השנים הוסיפו את מנהג הנטיעות ביום זה המביא ברכה לצורך ברכת שהחיינו.


    יום זה של ט"ו בשבט נקבע, כיום מיוחד לנטיעות ואכילת פירות בברכת שהחיינו בעדיפות לפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

    מן הראוי להתמקד בחודש "שבט", באופן בו עשויים חיי היומיום שלנו, לשמש עבורנו ככלי רוחני. בחודש זה, כשאתם עובדים, משחקים, אוכלים, קוראים, מתעמלים וכו' - התמקדו בצד הרוחני ובערך המוסף של פעילותכם.

    שיר לט"ו בשבט / לאה גולדברג
    אור הבוקר על כותל חדרנו רוקד
    מספר כי הנץ ופרח השקד.
    מתדפק על חלון הענף הלבן:
    אל תישן, אל תישן.

    צא לחורש וראה: האילן מקושט
    כילדה שלבשה את שמלת השבת,
    וכל פרח פרח, וכל נבט נבט -
    ט"ו בשבט, ט"ו בשבט, ט"ו בשבט!

    אדמה ירוקה, ריחנית ודשנה,
    מברכת אותנו ברכת השנה -
    לא לריק העמל וישמח השותל:
    אילנות מזדקרים על כל תל.

    והשמש צוחקת בירק הפוארות,
    מבטיחה לשממה: פה יהיו יערות
    עוד יגיל כל לבב, עוד תצמיח כל יד-
    ט"ו בשבט, ט"ו בשבט, ט"ו בשבט!

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        29/12/10 11:58:
      בכיף זהבית.יום קסום
        29/12/10 11:41:
      תודה ששיתפת. מעניין מאוד

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה