כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - וארא (שבת מברכין חודש שבט - ראש חודש יחול ביום חמישי)

    7 תגובות   יום שישי , 31/12/10, 00:01

    השלבים בגאולת מצרים ובגאולת דורנו

    הקב"ה מתגלה אל משה רבנו ושולח אותו אל פרעה בכדי להוציא את בני ישראל ממצרים. מהי מטרת אותה יציאה מגלות מצרים? הרי היא כתובה בתורה בפירוש:

    "וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי אֶת נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר מִצְרַיִם מַעֲבִדִים אֹתָם וָאֶזְכֹּר אֶת בְּרִיתִי.

    לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. ולָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹקים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם.

    וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'" (שמות פרק ו').

    מטרת היציאה מגלות מצרים היא, כפי שפותחת הפרשה:

    "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב..." - קיום ההבטחה לאבות, ואזכור את בריתי.

    מהי אותה הבטחה לאבות- והבאתי אתכם אל הארץ- היעד הסופי ההגעה אל ארץ ישראל. לכן לכאורה ללא מטרת ההגעה אל ארץ ישראל אין זו יציאה מהגלות. יכולים עם ישראל לצאת ממצרים ולהגיע למדבר שם יהיה להם שלטון ומנהיג משלהם- אך אין זו יציאה מהגלות אלא כי אם בהגיעם אל ארץ ישראל- וזו קיום ההבטחה של הקב"ה לאבות האומה הישראלית.

    אמנם, מופיעים בפסוקים הנ"ל עוד שני אלמנטים שיהיו בתהליך הגאולה

    - "ולקחתי אתכם לי לעם, והייתי לכם לאלוקים"

    - הקב"ה מתאר את שלבי הגאולה, והרי שלאחר והוצאתי והצלתי , ועוד לפני והבאתי אל הארץ , הרי שהקב"ה לוקח את עם ישראל לו לעם , והוא יהיה לנו לאלוקים.

    כיצד דבר זה יקרה?

    בדברי ה' לפרעה החוזרים על עצמם רואים כיצד מתבצע הלכה למעשה המימוש של עם ישראל הוא עם לה' והוא לאלוקים לנו:

    "כֹּה אָמַר ה' אֱלֹקֵי הָעִבְרִים עַד מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי , שַׁלַּח עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי".

    הרי שבאותה בקשה החוזרת ונדרשת שוב מפרעה , לצאת ולחוג לה' במדבר,

    בזה התגלה החיבור שבין כנסת ישראל לבין הקב"ה.

    כלומר מטרת היציאה ממצרים - היעד הסופי הוא ההגעה אל ארץ ישראל , הארץ המובטחת. בדרך עם ישראל חייב להיות לעם לה' - לאומיות , ולעבוד את ה' בקבלת התורה באותו מעמד עליון שנתגלה ה' לעם שלם.

    'בכל דוד ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים'.

    גאולת מצרים היא תבנית לכל הגאולות העתידיות ולכן כל האלמנטים המופיעים בה ,

    צריכים להיות בגאולה העתידית השלמה - ומימוש דברים אלו יהוו את שלמותה של הגאולה. אם כן , עם ישראל התקבץ מכל ארצות התפוצה אל ארץ ישראל וזהו מימוש ההגעה אל מקום היעד.

    עדיין צריכים אנו להתפלל רבות על קיבוץ גלויות באופן שלם הרבה יותר.

    כעת עלינו לשאול את עצמנו , ונראה שהתשובות כבר ברורות , מה התוכן שחובה ליצוק בהגיענו אל הארץ - כתנאי לגאולה שלמה וליציאה מוחלטת ממצרים?

    "ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים" , "שלח עמי ויעבדוני"

    - אם הגענו אל ארץ ישראל בכדי לעשות את מה שעשינו בארץ מצרים או בכל ארץ אחרת , הרי שלא לשם כך הוציאנו ה' משם ביד חזקה , אלא בכדי שנעבוד אותו, נהיה לעמו, נשמור את תורתו והוא יהיה לנו לאלוקים.

    אם כן ודאי שהגעתנו לכאן לארץ והקמת מדינה ושלטון יהודי בארץ הם אבני יסוד בגאולה.

    אך כפי שבמצרים המטרה הייתה להיות עַם ה' ולעובדו ולשמור את תורתו ,

    הרי שגם כאן בארצנו עלינו לממש את הפוטנציאל המיוחד שלנו ולא לעשות כמעשה מצרים ח"ו כאן בארצנו , אלא להיות לעבדי ה' ובכך נוסיף עוד קומה משמעותי לגאולת ישראל .

    "ותוליכנו קוממיות לארצנו" - 2 קומות , גשמית ורוחנית.

     

    האפשרות לטעות בהשגחת ה' בעולם

    הקב"ה בטובו הגדול משגיח על כל העולם בכל רגע ורגע .

    בכל שניה ושבריר שניה מחייה הקב"ה את כל היצורים , מעמיד חמה , מעביר עננים ,

    משיב הרוח ועוד ועוד.

    זוהי הנהגת ה' בעולם שבכל רגע ורגע וזהו ממש מפגש עם מציאות הבורא באמצעות מעשיו. אמנם יש מקרים שבהם מציאות ה' והשגחתו לא ניכרים רק בתוך מערכת הטבע ,

    אלא גם מחוץ לטבע ואז יכול האדם להכיר יותר בגדלות הבורא במעשים החורגים מהטבע הרגיל.

    אמנם גם על הנהגות עליונות שמעל הטבע ניתן לומר,  ואכן יש שעשו זאת ,

    והסבירו את התהליך החיצוני - המדעי שאירע כאן , ולא ייחסו גם דברים אלו למעשי הקב"ה. גם לאחר מעמד אליהו בכרמל בו כל העם האמין וחזר בתשובה , גם אז לאחר מכן שב העם אל חטאיו .

    האמונה , לכן , צריכה לבוא לא מאיזה אירוע חד פעמי של התרגשות שכמו שבאה גם תחלוף, אלא האמונה היא חיים - האדם חי את מציאות הבורא , יודע זאת בהכרתו ובשכלו ואינו צריך הוכחה מוחשית לכך- הדבר ברור, זה חלק בלתי נפרד מהחיים וכה מובן והגיוני.

    הקב"ה שם בכל מעשה שלו בעולם את ההסתר והכיסוי לקשר הישיר של הבורא למעשה. גם בקריעת ים סוף הוליך הקב"ה רוח קדים עזה כל הלילה , בכדי לתת פתח לבחירה החופשית ולאפשרות לאדם לומר שלא הייתה זו יד ה' אלא רוח טבעית שגרמה לשינוי האדיר הזה שבסדרי הטבע .

    כך גם המדע בדורנו חושף רק את הרובד החיצוני של עולם המעשה - אך אינו דן כלל בשאלה מי זה והאם יש בכלל מי שהוביל למימוש אותה נוסחה מדעית שגרמה לתוצאה הזו בתהליך הטבעי.

    כאשר באים משה ואהרן לפני פרעה מלך מצרים ואהרן משליך את מטהו שהופך לנחש

    - גם החרטומים מצליחים לעשות כן.

    אמנם מטה אהרן בולע את מטותם , אך ניתן היה שיקרה גם אחרת.

    אהרן מצווה לנטות ידו על היאור בכדי שיהפכו המים לדם ,

    אך "ויעשו כן חרטומי מצרים בלטיהם", וכמובן ש "ויחזק לב פרעה..."

    - אין זה כי אם מעשה כשפים שגם אנשי יכולים לעשות.

    כך גם קרה במכת צפרדע , כינים , אך להוציא את הכינים כבר לא יכלו החרטומים ואז אמרו אל פרעה כי אצבע אלוקים היא, אך "ויחזק לב פרעה ולא שמע אליהם, כאשר דיבר ה'", לפרעה כבר הייתה את האפשרות לפרש שאין זו יד ה' אלא תהליך טבעי - אף אם החרטומים לא הצליחו בכך.

    לכל תהליך של הקב"ה במציאות , ולו הניסי ביותר, ניתנת האפשרות להסבירו

    בצורה טבעית , גם אם קלושה .

    אמונת ישראל בהקב"ה איננה אמונה של הוכחות שכליות - תמיד שתל הקב"ה במעשה את האפשרות לטעות ולהסביר אחרת , בחירה חופשית.

    בכל דור יש אנשים שעוצמים עיניהם מלראות ואת אוזניהם מלשמוע , כי דבר ה' מדבר אלינו דרך המציאות שמראה לכל פוקח עין כי ה' משיב את ישראל לארצו ולשלטון יהודי בארץ ישראל.

    ניתן לומר שזו יש המקרה או הטבע , כך פרעה עצם עיניו לאורך כל הדרך עד לאובדן עמו. האמונה לעד חיה בלבבנו.

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/1/11 19:55:

      כוכב* לחג.

      ט"ו בשבט שמח

      חג לאילנות.

       

       

      ''

      כי האדם עץ השדה...
      כמו העץ הוא צמא למים.

       

      כמו האדם הוא נשאר צמא
      ואני לא יודע
      איפה הייתי ואיפה אהיה...

      כמו עץ השדה....

       

       

      מילים: נתן זך

       



      --
      המחשבה ללא מעשה,
      היא כמו מלך ללא מלכות.

        4/1/11 19:21:
      לשעתה ולדורות, העשרתני!
        31/12/10 15:49:

      שבת שלום ומבורך, שלמה.

      ציונה
        31/12/10 15:48:

      שבת מבורכת שלמה,
      לך ולמשפחתך.

      השאלתי כוכב לאילת השחר,

      לתת אותו לך,

      לכבוד השנה האזרחית

      עלו והצליחו.

      ''
      ''
        31/12/10 12:36:
      שבת שלום שלמה
        31/12/10 10:07:
      שיהיה לך ולמשפחתך שבת נפלאה.