כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - יתרו -

    8 תגובות   יום שישי , 21/1/11, 11:17

                       

    http://cafe.themarker.com/image/884331/

    מה מיוחד בשמועה ששמע יתרו?


    "וישמע יתרו כהן מדין חותן משה את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל עמו, כי הוציא ה' את ישראל ממצרים".

    שואל רש"י הראשון לפרשה: "מה שמועה שמע ובא?

    - קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".

    ראשית, נדון בעצם שאלתו של רש"י (שמקורה בגמ' בזבחים) , מדוע יש לברר מה הדיוק שמע יתרו?

    ועוד שלכאורה נראה שהדבר כתוב בפסוק בפירוש -

    "את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל עמו" - ובפירוט- "כי הוציא ה' את ישראל ממצרים"!

    לכן יש לפרש שרצו חז"ל ללמד אותנו מהם בדיוק השמעות ששמע יתרו ,

    מכיוון שבפסוק עדיין הדברים כתובים בתורה כוללת - כי הוציא ה' את ישראל ממצרים' ,  

    חז"ל הבינו שיתרו שמע דברים מפורטים יותר שגרמו לו להגיע למשה ולישראל אל המדבר. אם נשכיל לברר לעומק את דברי חז"ל , נראה מה טמון דווקא בשני אירועים אלו

    'קריעת ים סוף ומלחמת עמלק' - שבעקבות שמיעתם "ויבוא יתרו חותן משה ובניו ואשתו ,

    אל משה , אל המדבר אשר הוא חונה שם הר האלוקים".

    נקדים ונאמר שרש"י צירף כאן שתי דעות בגמרא - דעתו של ר' יהושע -

    מלחמת עמלק ודעת ר' אליעזר- קריעת ים סוף.

    ישנה דעה נוספת שם בגמרא , דעת ר' אלעזר המודעי - מתן תורה שמע ובא.

    ונראה שרש"י לא פירש גם דעה זו שהיא איננה לפי הפשט, אלא לפי הסוברים שיתרו לאחר מתן תורה בא , ואילו רש"י לפי פשוטו של מקרא סובר שיתרו בא לפני מתן תורה.

    ניסים רבים נעשו לישראל עוד במצרים, עשר מכות לקו המצרים באצבע אלוקים ואילו ישראל לא נפגעו מכך כלל.

    ודאי שגם שמועה זו נתפשטה , אך דבר זה לא הביא את יתרו עדיין להצטרף לישראל.

    ומדוע?

    כל מכות מצרים , מסביר המהר"ל מפראג היו 'מכות פרטיות' , היה ניתן לפרש אותם גם כמעשה כשפים , כפי שגם החרטומים הצליחו לעשות זאת , לפחות בחלק מהמכות.

    אך גם כאשר הבינו אנשי פרעה שזה מאת ה' - יש הבדל בין מכות אלו שעליהם כתוב 'אצבע אלוקים, לבין קריעת ים סוף שם נאמר "וירא ישראל את היד הגדולה".

    בקריעת ים סוף הנס היה כולל יותר ולא נקודתי כפי שהיה במכות מצרים. יותר מזה - במכות מצרים , המצרים לקו , אך עדיין שרדו , אך על כאשר נקרע הים אז אבדה כליל כל פארה של מלכות מצרים.

    בניסי מצרים היה עוד ניתן להתלבט , לקטני אמונה - אך בקריעת ים סוף ראתה שפחה על הים מה שלא ראו נביאים - 'זה אלי ואנווהו' - ראו את ה' והצביעו באצבע!

    שמועת מלחמת עמלק הינה משמעותית ביותר. עם של עבדים שכבר דורות רבים נמצא בעבדות, יוצא לחופשי אל המדבר, כיצד ישרוד שם? ומיד מגיעה מלחמה ועם ישראל מנצח- בכוח האמונה והביטחון בהקב"ה. מלחמת עמלק מחברת בין ארץ לשמים. נס קריעת ים סוף היה גילוי הנהגת ה' בארץ.

    מלחמת עמלק יש בה גם מימד רוחני- 'כי יד על כס י-ה , מלחמה לה' בעמלק מדור דור'.

    השגחת הקב"ה על ישראל בנגלה , בכל כללי הטבע , בשמים ובארץ גם לאחר יציאת מצרים- גרמה ליתרו לעשות חושבים ולשאול את עצמו: מה כל הדברים ששמע דורשים ממנו לעשות?

    יתרו לא היסס והבין מה הדבר נוגע אליו ומה עליו לעשות מתוך מה ששמע.

    כל אחד מאיתנו חווה חוויות בחייו , שומע ורואה דברים.

    יש שהדברים חולפים לידם ולא משפיעים עליהם. במקרה הטוב , איזה ריגוש זמני חולף.

    אך יש כאלו , כמו יתרו , שהחוויות שהם חווים בחיים לא עוברים לידם אלא הם מסיקים מהם מסקנות.

    הם שואלים את עצמם - מה עלי לעשות כעת , מה זה דורש ממני?

    הקב"ה מדבר ומתגלה אלינו דרך הנהגתו בעולם - עלינו ללמוד מכך ולהסיק דברים מעשיים מתוך הנעשה סביבנו.

     

    חידוש הגוף בלימוד התורה

     

    הגמרא במסכת שבת דף פח ע"ב אומרת שכאשר קבלו ישראל את התורה יצאה נשמתן והוריד הקב"ה טל שעתיד להחיות בו מתים , והחזיר נשמתן.

    הקב"ה עשה לישראל ניסים רבים במצרים ועל הים , ומדוע לא היה יכול הקב"ה לעשות נס שנשמתן של ישראל לא תצא כלל, ולא יצטרכו לדבר הזה שיחזיר הקב"ה את נשמתן?

    ר' יהונתן אייבשיץ בספרו 'יערות דבש' מסביר את העניין:

    עם ישראל היה במצרים בגלות פיזית וגשמית , אלא לא רק - יותר מכך היו ישראל בגלות רוחנית. היו שקועים בין המצרים , רחוקים מעבודת ה' ואף נדבקו במעשיהם הרעים ובטומאת מצרים.

    אמנם זה היה בגוף , אך נשמתם של ישראל נשארה בטהרתה ובקדושתה -

    'נשמה שנתת בי , טהורה היא'. כעת כאשר יצאו ישראל ממצרים , האם מצד גופם יכלו הם לקבל את התורה? הרי הם היו במצרים בתועבות ומלוכלכים בעוונות, ומצד גופם לא היו יכולים לקבל את התורה, התורה לא הייתה יכולה להיכנס אליהם!

    אם כן , גופם של ישראל לא יכול היה לקבל את מעלתה וקדושתה של התורה , לכן יצאה נשמתן והיו כמתים , הנשמה מצד עצמה ראויה הייתה לקבל את התורה ,

    אך לא הגוף , וכאשר פרחה נשמתן אז הוריד הקב"ה טל מיוחד של תחיית המתים ואז היו כגוף חדש, כבריה חדשה , כתינוק שנולד ללא חטאים ועוונות - ואז באמת היו ראויים ויכולים לקבל את התורה מפי הגבורה , מפי הקב"ה בעצמו - "אנכי ה' אלוקיך".

    התורה לא הייתה שייכת רק לדורות ראשונים ולא רק לדור יוצאי המדבר מקבלי התורה.

    כל ישראל שייכים אל התורה, לומדים אותה ומקיימים את הכתוב בה. יהודי יכול גם להגיע למצב של לימוד תורה והרגשה של חוויה כאילו ניתנת לו תורה מסיני.

    מסופר בגמרא על אמוראים שכאשר היו לומדים הייתה אש רוקדת סביבם ,

    ואמרו על יונתן בן עוזיאל , בשעה שיושב ועוסק בתורה כל עוף שהיה פורח היה מיד נשרף - וזאת מכיוון שבלימוד התורה שלהם הם הגיעו למדרגה של מעמד הר סיני, וניתן להגיע למצב שדברי התורה יהיו שמחים כנתינתם בסיני.

    אם כן , ודאי שגם אנחנו גופנו לא טהור ונקי מחטא ואינו במעלה כה גבוהה של טהרת הגוף בכדי לקבל תורה.

    עם ישראל במעמד הר סיני נעשו כבריה חדשה , וגם עלינו התורה יכולה להשפיע ולעשות אותנו כבריה חדשה ולהחיות בנו רוח חדשה וטהורה .

    לימוד התורה יכול לחדש בנו רוח טהורה ועלינו להוסיף בתפילה שיטהר הקב"ה את גופנו ונעשה כבריה חדשה בכדי שיוכלו להיכנס בנו דברי התורה כראוי , בנפשנו ובגופנו.

    "לב טהור ברא לי אלוקים, ורוח נכון חדש בקרבי".

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/1/11 08:46:
      תודה , למדתי היום עוד משהו חדש
        23/1/11 13:11:
      חכמה שלא תסולא בפז. והתמונה יפהפייה. תודה שאתה נמצא כאן, שלמה, להאיר את עינינו כל פעם מחדש.
        22/1/11 22:23:
      לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי
      משפט יפה
        22/1/11 20:46:


      "לב טהור ברא לי אלוקים,
      ורוח נכון חדש בקרבי".

      ובכל יום נראה כאילו יצאנו ממצריים.

      תודה שלמה
      ושבוע טוב.
        22/1/11 20:29:
      היה מרתק לקרוא.
      תודה לבנך שמביא לנו את פרשות השבוע ותודה לך שהנך מביא את דבריו.
        21/1/11 21:02:
      שבת שלום
      מעניין היה לקרוא
      תודה
      אילת
      *
        21/1/11 19:30:
      "לב טהור ברא לי אלוקים, ורוח נכון חדש בקרבי".
        21/1/11 12:01:
      גם ללא אמצעים אלקטרוניים השמועות התפשטו.
      מעניין היה לקרוא את הפרשנות.
      שבת שלום ומבורך