כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    יש מצב או אין מצב, שאנחנו מדברים עברית

    20 תגובות   יום ראשון, 23/1/11, 01:41

    ''

     

    "יש מצב שתביא לי כוס מים, אחי, שמה על השיש?"

    "אין מצב, שאני יקום עכשיו".

    הבטויים  'יש מצב'  ו'אין מצב' פשטו  כמו אש בשדה קוצים, כִּלו בטויים טובים ומדויקים מהם. לא רק החבר'ה מגלגלים אותם  על לשונותיהם, כולנו נדבקנו.

     

    למה?

    מה רע ב'לא היה', ב-'לא יהיה'  וב- 'לא היה ולא נברא'.

    למה נדבק אלינו המצב הזה. מה מסתתר מאחוריו, מנין  הוא בא  ולאן הוא הולך.

     

    ''

     

    תגידו, מהאנגלית, ולא היא. לרגע חשבתי על NO WAY, אבל איפה, אין מצב.

     

    הבטוי  'לא היה' הוא פועל בזמן עבר, 'לא יהיה' הוא אותו פועל, אבל בעתיד. זמן הווה בעברית, כידוע -  אָיִן.

    כגזרת השפה העתיקה והחכמה שלנו,  גם במציאות,  ההווה, למעשה, איננו קיים, או לפחות, איננו ניתן לתפיסה. תארו לכם, כל מה שמתרחש -  ברגע שאנחנו קולטים אותו, כבר התרחש,  כבר היה לעבר. הזמן איננו עוצר, אי אפשר להכנס לאותו נהר פעמיים

     

    על נסיון השוא  לתפס את הזמן בזנבו, ללכד את ההווה, להקפיא את הרגע ולשמר אותו - נאבקות הפילוסופיה, הספרות  ובעיקר האמנות הפלסטית.

     

    אז מה היה לנו לבעוט  בפעלים, להשליך לפח האשפה של שפת היום יום את העבר ואת העתיד ולהשתמש במקרה זה  בשם מופשט. במקום בפועל – ב'מצב'.

     

    אולי אין זה אלא נסיון  של בני תמותה חסרי בטחון , להיאחז בדבר מה, להקפיא רגע, ליצור בכח איזה הווה אנושי או אולי להפוך את העברית הנעה, הזורמת, המתגלגלת מעבר לעתיד ופוסחת על זמן הווה -  לשם, לסטואציה, למצב.

     

     

    ''

     

    במקום הפעלים הזורמים, קבלנו הקפאה, מצב, מצֵבה, אנטי חיים, מוות -  כמו שעושים הציור, הפסול או הצלום – המנסים לעצור את זרימת הזמן, להקפיא את הרגע, לאפשר את הלא אפשרי על ידי הקפאתו במסגרת והכנסתו לנצח - להתחרות באלוהים.

     

    נדמה לי, שאלו לא המית לנו ניטשה את אלוהים, ואילו דבקנו עדיין בדת היהודית, דת החיים והזמן, אין מצב, שהיינו מאמצים בשפה העברית  את 'יש מצב' ו'אין מצב'.

     

    "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני. לא תעשה לך פסל וכל תמונה ולא תעבדם..." (שמות כ,  3-4 )   אנחנו מצווים בעשרת הדברות. היהדות במהותה מתנגדת להקפאה כלשהי. מראשיתה היא בוחרת בזרימה ונושאת על דגלה את החיים, את התנועה. את  המעבר, את תנועת "הלך לך" – הלו מימי אברהם עִברים אנחנו (משרש ע.ב.ר) וממעמד הר סיני -  שבו הוגדרנו כּעם , חובה עלינו לספר את ספור היותינו  לעם, והספור (בנגוד לפסל ומסכה) הוא אמנות הזמן.

     

    כיוון שיהודיה אני ועברית אני מדברת  - לא תשמעו ממני עוד, שיש או אין מצב.

     

    בתמונות מלמעלה למטה:

    1.מצֵבה (סופו של כל מצב), גונדר - בית הקברות היהודי,  אתיופיה. צלמה - באבא יאגה

    2. על אם הדרך, צפון אתיופיה. לכאורה מציאות, בעצם, בדיה, כזב, הקפאת מציאות. צלום - באבא יאגה

    3.בקתה בדרך, תאור מציאות - לא נכון, הקפאת חיים, הכנסתם למסגרת - מצב. צלום - באבא יאגה

     

    ובאותו ענין, אצטט שיר שכתב שמעון רוזנברג וטרח לשלוח כתגובה

     

    שְׁתֵי נְעָרוֹת בָּאוֹטוֹבּוּס מְדַבְּרוֹת מֵאָחוֹר כְּאִילוּ
    בְּעִבְרִית, לְלֹא פֶּשֶׁר, וְנַעֲשָׂה לִי חוֹר שָׁחוֹר כְּאִילוּ
    בְּאָזְנַי וּבְמֹחִי מִתְבַּלְבְּלִים הַקְּפָלִים כְּאִילוּ
    שֶׁרֻסְקוּ בְּשִׁבְרֵי מִלִים כְּמוֹ הָיוּ כָּאֵלֶּה כֵּלִים כְּאִילוּ.
    אָמְרָה יֵשׁ לִי דִּבּוּר מַה-זֶה חָשׁוּב לוֹמַר, כְּאִילוּ
    חֲבָל עַל הַזְּמַן, הַסִּפּוּר יֵשׁ מַצָּב שֶׁנִגְמַר, כְּאִילוּ?
    - אַל תִּשְׁבִי לִבְכּוֹת עָלָיו, הַסּוֹף מַזֶ-מַר כְּאִילוּ.
    עִזְבִי, הַכָּל חֲוָיוֹת, כְּלוּם לֹא נִשְׁאָר כְּאִילוּ....
    (אֲנִי מְמַהֵר לִרְשֹׁם בְּטֶרֶם אֶשְׁכַּח. וְלִבִּי נִכְמַר כְּאִילוּ)

    יָרֵח נוֹסֵעַ מֵחַיֵּךְ לְצִדִי, עַל מִי הוּא מֵרָחֵם כְּאִילוּ,
    עַל מֹחִי הַזּוֹעֵק וְלֹא מִתְנָחֵם כְּאִילוּ
    בְּתוֹךְ רֹאשִׁי פָּחִית סוֹדָה מִתְפּוֹצֶצֶת כְּאִילוּ
    כְּשֶׁגְבֶרֶת אַקָדֶמְיָה לְלָשׁוֹן בַּחוּץ מִתְלוֹצֶצֶת כְּאִילוּ.
    טוֹבֵעַ בִּשְׁלוּלִית-הַשָׂפָה, בְּפֶה מָלֵא מָיִם כְּאִילוּ
    בְּלֵב יָם, וְעֵינַי קְרוּעוֹת עַד הַשָׁמַיִם. הַצִּילוּ.

    דרג את התוכן:

      תגובות (20)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/6/14 17:09:

      צטט: face 2014-06-21 00:36:15

      מצוין. גם מה שהיה [או התרחש לפי שפתך...או מה שהוספת לפוסט] וכן - התמונות התמונות!!! צוחקחיוך

      ושימי לב שלא כתבתי "מגניב" למרות שבזכות אותו מגניב הגעתי היום או כעת לפה :-)

       

      אולי, אם שמעון היה ממשיך לפקוד את הקפה הייתי כותבת מהמם - אבל הוא כבר לא ממש מגיע לפה נבוך

      שמחה שה"מגניב" הכניס אותך לכאן, שקראת שנהנית. תודה רבה. באמת חבל ששמעון לא מבקר, הוא עוד יחזור. 

        21/6/14 00:36:

      מצוין. גם מה שהיה [או התרחש לפי שפתך...או מה שהוספת לפוסט] וכן - התמונות התמונות!!! צוחקחיוך

      ושימי לב שלא כתבתי "מגניב" למרות שבזכות אותו מגניב הגעתי היום או כעת לפה :-)

       

      אולי, אם שמעון היה ממשיך לפקוד את הקפה הייתי כותבת מהמם - אבל הוא כבר לא ממש מגיע לפה נבוך

        17/2/11 10:47:

      צטט: אבישי Avishay AQH 2011-02-08 01:56:08

      יש מצב=מתאים לרוח הזמן
      השפה בה אנו מדברים בימינו היא שפת דימויים
      לדוגמא מי יודע מדוע "שמח"=מצב שמח
      או עצוב מהו אלה שזוכרים אנו את הדימוי
      הקשור למילה/משפט מסויימים,
      "אל יתהלל חוגר כמפתח"
      הזלזול באחרים נובע מגאותנו וחוסר בהבנה...
      תנועה=זמן כך שגם במקום הנראה לכאורה
      קפוא יש תנועה במרחב..

       

      תודה רבה על התגובה. עם המודגש (אני הדגשתי) אני מסכימה לגמרי. הכל תנועה. סליחה שהגבתי באחור, רק היום ראיתי.

       

       

        8/2/11 01:56:
      יש מצב=מתאים לרוח הזמן
      השפה בה אנו מדברים בימינו היא שפת דימויים
      לדוגמא מי יודע מדוע "שמח"=מצב שמח
      או עצוב מהו אלה שזוכרים אנו את הדימוי
      הקשור למילה/משפט מסויימים,
      "אל יתהלל חוגר כמפתח"
      הזלזול באחרים נובע מגאותנו וחוסר בהבנה...
      תנועה=זמן כך שגם במקום הנראה לכאורה
      קפוא יש תנועה במרחב..
        28/1/11 15:00:

      צטט: לחפשולאבד 2011-01-28 12:01:05

      וכבודהיסטית???.יש מצב???.
      או שאז (עבר שמתכוונן לעתיד?) זה מצרך שאינו נצרך?
      קשה להיות יהודי.
      באבא באבא..אהבתי,כרגיל,כל מילה והקשר ותמונה.שבת מנוחה.

       

      תודה, ידידתי. את הרישא לא הבנתי אולי, תסבירי,

      ובענין הסיפא, קשה להיות יהודי ועוד יותר קשה להיות יהודיה, חה חה

       

        28/1/11 12:01:
      וכבודהיסטית???.יש מצב???.
      או שאז (עבר שמתכוונן לעתיד?) זה מצרך שאינו נצרך?
      קשה להיות יהודי.
      באבא באבא..אהבתי,כרגיל,כל מילה והקשר ותמונה.שבת מנוחה.
        28/1/11 10:24:

      צטט: שמעון רוזנברג 2011-01-28 00:25:11

      טרם החלטתי אם לצחוק או לבכות, אבל נהניתי לקרוא
      ואין מצב שאומר אין מצב
      או "חבל על הזמן" במשמעותו המסורסת או חבל"ז
      או כאילו שלא לומר כזה כאילו.
      ובעניין זה אני יכול להפנותך לשירי "שיחה באִוְרִית (אפשר גם בעִוְרִית)
      או אף אטרח ואביאו לכאן:

      שְׁתֵי נְעָרוֹת בָּאוֹטוֹבּוּס מְדַבְּרוֹת מֵאָחוֹר כְּאִילוּ
      בְּעִבְרִית, לְלֹא פֶּשֶׁר, וְנַעֲשָׂה לִי חוֹר שָׁחוֹר כְּאִילוּ
      בְּאָזְנַי וּבְמֹחִי מִתְבַּלְבְּלִים הַקְּפָלִים כְּאִילוּ
      שֶׁרֻסְקוּ בְּשִׁבְרֵי מִלִים כְּמוֹ הָיוּ כָּאֵלֶּה כֵּלִים כְּאִילוּ.
      אָמְרָה יֵשׁ לִי דִּבּוּר מַה-זֶה חָשׁוּב לוֹמַר, כְּאִילוּ
      חֲבָל עַל הַזְּמַן, הַסִּפּוּר יֵשׁ מַצָּב שֶׁנִגְמַר, כְּאִילוּ?
      - אַל תִּשְׁבִי לִבְכּוֹת עָלָיו, הַסּוֹף מַזֶ-מַר כְּאִילוּ.
      עִזְבִי, הַכָּל חֲוָיוֹת, כְּלוּם לֹא נִשְׁאָר כְּאִילוּ....
      (אֲנִי מְמַהֵר לִרְשֹׁם בְּטֶרֶם אֶשְׁכַּח. וְלִבִּי נִכְמַר כְּאִילוּ)


      יָרֵח נוֹסֵעַ מֵחַיֵּךְ לְצִדִי, עַל מִי הוּא מֵרָחֵם כְּאִילוּ,
      עַל מֹחִי הַזּוֹעֵק וְלֹא מִתְנָחֵם כְּאִילוּ
      בְּתוֹךְ רֹאשִׁי פָּחִית סוֹדָה מִתְפּוֹצֶצֶת כְּאִילוּ
      כְּשֶׁגְבֶרֶת אַקָדֶמְיָה לְלָשׁוֹן בַּחוּץ מִתְלוֹצֶצֶת כְּאִילוּ.
      טוֹבֵעַ בִּשְׁלוּלִית-הַשָׂפָה, בְּפֶה מָלֵא מָיִם כְּאִילוּ
      בְּלֵב יָם, וְעֵינַי קְרוּעוֹת עַד הַשָׁמַיִם. הַצִּילוּ.

      שמעון, תודה, נחמד מאד, צטטתי בפוסט שלי

       

        28/1/11 00:25:
      טרם החלטתי אם לצחוק או לבכות, אבל נהניתי לקרוא
      ואין מצב שאומר אין מצב
      או "חבל על הזמן" במשמעותו המסורסת או חבל"ז
      או כאילו שלא לומר כזה כאילו.
      ובעניין זה אני יכול להפנותך לשירי "שיחה באִוְרִית (אפשר גם בעִוְרִית)
      או אף אטרח ואביאו לכאן:

      שְׁתֵי נְעָרוֹת בָּאוֹטוֹבּוּס מְדַבְּרוֹת מֵאָחוֹר כְּאִילוּ
      בְּעִבְרִית, לְלֹא פֶּשֶׁר, וְנַעֲשָׂה לִי חוֹר שָׁחוֹר כְּאִילוּ
      בְּאָזְנַי וּבְמֹחִי מִתְבַּלְבְּלִים הַקְּפָלִים כְּאִילוּ
      שֶׁרֻסְקוּ בְּשִׁבְרֵי מִלִים כְּמוֹ הָיוּ כָּאֵלֶּה כֵּלִים כְּאִילוּ.
      אָמְרָה יֵשׁ לִי דִּבּוּר מַה-זֶה חָשׁוּב לוֹמַר, כְּאִילוּ
      חֲבָל עַל הַזְּמַן, הַסִּפּוּר יֵשׁ מַצָּב שֶׁנִגְמַר, כְּאִילוּ?
      - אַל תִּשְׁבִי לִבְכּוֹת עָלָיו, הַסּוֹף מַזֶ-מַר כְּאִילוּ.
      עִזְבִי, הַכָּל חֲוָיוֹת, כְּלוּם לֹא נִשְׁאָר כְּאִילוּ....
      (אֲנִי מְמַהֵר לִרְשֹׁם בְּטֶרֶם אֶשְׁכַּח. וְלִבִּי נִכְמַר כְּאִילוּ)

      יָרֵח נוֹסֵעַ מֵחַיֵּךְ לְצִדִי, עַל מִי הוּא מֵרָחֵם כְּאִילוּ,
      עַל מֹחִי הַזּוֹעֵק וְלֹא מִתְנָחֵם כְּאִילוּ
      בְּתוֹךְ רֹאשִׁי פָּחִית סוֹדָה מִתְפּוֹצֶצֶת כְּאִילוּ
      כְּשֶׁגְבֶרֶת אַקָדֶמְיָה לְלָשׁוֹן בַּחוּץ מִתְלוֹצֶצֶת כְּאִילוּ.
      טוֹבֵעַ בִּשְׁלוּלִית-הַשָׂפָה, בְּפֶה מָלֵא מָיִם כְּאִילוּ
      בְּלֵב יָם, וְעֵינַי קְרוּעוֹת עַד הַשָׁמַיִם. הַצִּילוּ.
        27/1/11 22:12:

      צטט: Raindrop 2011-01-23 20:54:28

      צטט: באבא יאגה 2011-01-23 20:30:38

      אתיופיה היתה הפתעה בלתי צפויה. חוויה שקשה להכיל.

      קבלי את קינאתי הכנה.

      קבלתי 

        27/1/11 22:11:

      צטט: *אריקסון* 2011-01-26 22:07:40

      היה מעניין. גם התמונות.

       

      תודה רבה לך. אני מציעה חברות

        27/1/11 22:00:

      צטט: זירעונית קוסמית 2011-01-23 22:45:12

      על פי תורת המאיה העתיקה
      זמן = אומנות...
      יקירתי
      אהבתי את הפוסט והצילומים מדהימים...
      תודה:)*
      לילה טוב

      תודה ותודה גם על ההארה בענין המאיה, הערת את עיני. למה הם התכוונו?

       

        26/1/11 22:07:
      היה מעניין. גם התמונות.
      על פי תורת המאיה העתיקה
      זמן = אומנות...
      יקירתי
      אהבתי את הפוסט והצילומים מדהימים...
      תודה:)*
      לילה טוב
        23/1/11 20:54:

      צטט: באבא יאגה 2011-01-23 20:30:38

      אתיופיה היתה הפתעה בלתי צפויה. חוויה שקשה להכיל.

      קבלי את קינאתי הכנה.

        23/1/11 20:32:

      צטט: נירית גלעד 2011-01-23 19:50:10

      יתכן ובאופן לא מודע קיים הרצון להקפיא את המצב לאור הסיכוי שהוא יהיה גרוע יותר. (אולי זו רק השלכה אישית שמתחברת אל מה שכתבתי לפני כמה דקות).
      כהרגלך, פוסט מרתק ותמונות מיוחדות.
      תודה

      תודה,  המצב תמיד יהיה  גרוע יותר, לפחות מבחינת התקרבותנו לקץ

       

        23/1/11 20:30:

      צטט: Raindrop 2011-01-23 11:30:38

      גם אני לא מתייחס לרצוי או לא בדבקות לדת. אלא לאירוניה שאם היינו דבקים בדתנו, סביר שלא היינו מאמצים "יש/אין מצב" לעברית, כי כלל לא היינו מדברים אותה, למעט כשפת קודש ותפילה. ומבחינה זו, הדת היהודית (ואולי כל דת) היא דוקא כלי של שימור והקפאה (לא במקרה הקנאים הגדולים ביותר לדת בקרבנו, הקפיאו לא רק את ההלכות, אלא את השפה (יידיש) ואפילו הלבוש (פולניה - המאה ה17-18).
      וגם לא במקרה, דתות שבתחילת דרכן הן מהפכניות וקוראות תיגר על המצב הקיים, כשהן עוברות ממסורה בע"פ לקודקס כתוב, הן הופכות לשמרניות וסטטיות. ועל זה בדיוק כתב אפלטון בדואלוג פיידרוס, בקשר למתנת האל המצרי תות - הכתב, על הברכה והקללה שבו. ויש גם קטע יפה בצ'ואנג-טסה שמתייחס לזה, כשיהיה לי זמן אעלה אותו לפה.
      ועוד פעם, מתפעל מהתמונות, ביחוד של הרועה הצעיר.
      בודאי היה טיול מרתק.

      בוודאי. מסכימה לגמרי, פרדוקס על גבי פרדוקס. אינני דתיה ואני מכירה בקבעון של הדתות ובקבעון הדת היהודית. אבל דווקא בתלמוד, בהלכות, במדרשים יש איזה מעיין נובע אין סופי, מקור חיים, רוחב יריעה ופתיחות, ניתוח טקסט לרוחב, מרחב אין סופי של פרשנויות ודקדוקי מלים, שהעברית ללא ספק נובעת ממנו או הוא נובע ממנה. לצערי, בתחפושת המכוערת של הדת של בימינו ובמקומותינו, מייבשים את המעיין הזה.

       אתיופיה היתה הפתעה בלתי צפויה. חוויה שקשה להכיל.

        23/1/11 19:50:
      יתכן ובאופן לא מודע קיים הרצון להקפיא את המצב לאור הסיכוי שהוא יהיה גרוע יותר. (אולי זו רק השלכה אישית שמתחברת אל מה שכתבתי לפני כמה דקות).
      כהרגלך, פוסט מרתק ותמונות מיוחדות.
      תודה
        23/1/11 11:30:
      גם אני לא מתייחס לרצוי או לא בדבקות לדת. אלא לאירוניה שאם היינו דבקים בדתנו, סביר שלא היינו מאמצים "יש/אין מצב" לעברית, כי כלל לא היינו מדברים אותה, למעט כשפת קודש ותפילה. ומבחינה זו, הדת היהודית (ואולי כל דת) היא דוקא כלי של שימור והקפאה (לא במקרה הקנאים הגדולים ביותר לדת בקרבנו, הקפיאו לא רק את ההלכות, אלא את השפה (יידיש) ואפילו הלבוש (פולניה - המאה ה17-18).
      וגם לא במקרה, דתות שבתחילת דרכן הן מהפכניות וקוראות תיגר על המצב הקיים, כשהן עוברות ממסורה בע"פ לקודקס כתוב, הן הופכות לשמרניות וסטטיות. ועל זה בדיוק כתב אפלטון בדואלוג פיידרוס, בקשר למתנת האל המצרי תות - הכתב, על הברכה והקללה שבו. ויש גם קטע יפה בצ'ואנג-טסה שמתייחס לזה, כשיהיה לי זמן אעלה אותו לפה.
      ועוד פעם, מתפעל מהתמונות, ביחוד של הרועה הצעיר.
      בודאי היה טיול מרתק.
        23/1/11 10:07:

      צטט: Raindrop 2011-01-23 02:17:41

      פוסט יפה וגם התמונות.
      התמונות - לא הקפאת חיים, לא כזב ובדיה. כשאת מקפיאה משהו, זה מצבו האמיתי - קפוא. אבל האנשים בתמונות, הרי הם לא בתוך התמונה. וכל מי שמסתכל בתמונה יודע שהוא לא יכול ללחוץ להם את היד ושבמציאות הם כבר לא עומדים שם ומביטים, ושאם התמונה תמחק מהמחשב זה לא ימחק אותם. כן, תמונה היא תאור מצב. לא המצב עצמו. אבל גם ללא התיימרות להיות המצב עצמו.
      ובקשר לעברית, הנה, חכמי הגמרא כבר כתבו ארמית, למרות שבוודאי ידעו עברית. ואילו דבקנו בדת, אולי כיום עדיין היינו מדברים ערבית וספרדית (לדינו) וגרמנית (יידיש) ורוסית וכן הלאה. לא בטוח שהיינו מדברים עברית.
      תודה.

      תודה על התודה, ותודה על הערות מחכימות ונכונות.. מסכימה אתך, שהפסל והתמונה וכו' הם בו בזמן גם אמת גדולה. מצד אחד הם הקפאה ומהצד האחר הם הדבר כשלעצמו,הם מוסיפים מימד של דמוי, אימג'ומעבים את המציאות. על כך עוד אכתוב.

      ולענין הדבקות בדת, לא התכונתי לרגע שזהרצוי או בלתי רצוי, אבל אולי זו אחת הסבות.

       

        23/1/11 02:17:
      פוסט יפה וגם התמונות.
      התמונות - לא הקפאת חיים, לא כזב ובדיה. כשאת מקפיאה משהו, זה מצבו האמיתי - קפוא. אבל האנשים בתמונות, הרי הם לא בתוך התמונה. וכל מי שמסתכל בתמונה יודע שהוא לא יכול ללחוץ להם את היד ושבמציאות הם כבר לא עומדים שם ומביטים, ושאם התמונה תמחק מהמחשב זה לא ימחק אותם. כן, תמונה היא תאור מצב. לא המצב עצמו. אבל גם ללא התיימרות להיות המצב עצמו.
      ובקשר לעברית, הנה, חכמי הגמרא כבר כתבו ארמית, למרות שבוודאי ידעו עברית. ואילו דבקנו בדת, אולי כיום עדיין היינו מדברים ערבית וספרדית (לדינו) וגרמנית (יידיש) ורוסית וכן הלאה. לא בטוח שהיינו מדברים עברית.
      תודה.

      ארכיון

      פרופיל

      באבא יאגה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין