כותרות TheMarker >
    ';

    קריאת רשות

    בעיקר טקסטים על תרבות במובן העתיק שלה, גם פובליציסטיקה וכמה דברים אישיים. אשתדל שלא להתלהם. בלי נדר.

    0

    האם הגיע יומו של הסייבר-פמיניזם?

    66 תגובות   יום שלישי, 8/3/11, 21:42

    לפני 15 שנים, ממש על סף פריצת הרשתות החברתיות והפורומים האינטרנטיים, כתב חוקר התרבות הדיגיטאלית, סטיבן ג'ונס, מאוניברסיטת אילינוי בשיקגו ,כי אין להתלהב יתר על המידה מהסיכוי שמאפשר המרחב האינטרנטי לעצב סדר חברתי חדש.

    ג'ונס אמנם ראה באינטרנט של 1996 המצאה טכנולוגית רבת משמעות, בה גלום פוטנציאל לחתור תחת המושגים המסורתיים של חברה קיימת ויומרה להמציא מחדש את אותה החברה עם פנים מעט חדשות. אך באותה נשימה טען ג'ונס שאין להסתכל על המרחב הקיברנטי כמקום אוטופי שיפתור בעיות אנושיות שנוצרו תוך מאות ואלפי שנים של התנהגות אנושית. הרשת לא תקהה, וודאי שלא בזמן קצר דפוסים חברתיים שקובעו, כמו למשל סוגיית האי-שוויון בין המינים.

     

    בספרו  Virtual culture: Identity and communication in cyber-society ג'ונס בחר בשני דימויים לסיטואציות דומות ושונות המשקפות את יחסי הכוחות בין גברים לנשים במרחב הווירטואלי.

    בדימוי הראשון, ג'ונס מביט על הרשת ככפר גלובאלי גדול- מעין מחווה למרשל מקלוהן. הכפר מתואר על ידי ג'ונס כמקום של ספר, מרוחק, מנותק מהציוויליזציה ובעל דפוסים פטריארכלים. איזור הספר מעלה קונוטציות כמו בדידות, הישרדות , מרחק רב מהעיר,שממה וסכנה - אלו מקומות שבאופן טבעי מתאימים לגברים ולא לנשים.

     

    הדימוי השני הוא של הרשת כנתיב של כבישים מהירים בתוך לילה מחוץ לעיר סואנת. גם כאן מדובר במקום קשה ומפחיד, עולם של  סכנה. למרות שמדובר בדימויים שונים, בשניהם מאבחן ג'ונס שליטה גברית מובהקת ובהם האישה מוחלשת. פגיעה.

      

    היום לאחר מחקרים אינסופיים של אתרים, קהילות מקוונות ובלוגים וכן מחקרים על האינטראקציות בין גולשים  טקסטים ןטוקבקים, נראה שהחוקרים מבולבלים, וחלוקים ביניהם לגבי הדינמיקות שנוצרות במרחב האינטרנטי.


    דומה שהמחקרים על רשת עוסקים הרבה יותר בדינאמיקה ההתנהגותית וביחסים הנוצרים בין גולשים באתרים, קהילות, בלוגים ופורומים והרבה פחות בחיבור שבין דפוסי ההתנהגות באינטרנט לבין חתרנות כנגד "הזמנה לפגישה עם הסוציולוגיה" -ספרו החשוב והשמרני של פיטר ברגר מראשית שנות ה-60.

    יכול להיות שמוקדם מדי- למרות הסקרים שצצים חדשות לבקרים על ההשתתפות ההולכת וגדלה של נשים בפורומים ובבלוגספירה- להחליט האם האינטרנט יכול לשנות את דפוסי השליטה הגברית כפי שהיא עדיין קיימת בחיים האמיתיים?

     

    בסוף שנות ה-90 החל האינטרנט להגיע כמעט לכל בית בחצי הכדור המערבי. עם ההתלהבות מהמדיום החדש ומההבטחה למהפכה תקשורתית ומחשבתית שיניב המרחב הווירטואלי, החליטו גם פמיניסטיות רבות לבדוק את האפשרות הגלומה באינטרנט לקידום סדר יום פמיניסטי מהפכני. פיית' ויילדינג (wilding) ממובילות הפמיניזם הרדיקלי בארה"ב תבעה יחד עם חוקרות מגדר נוספות את הסייבר-פמיניזם.


    המושג סייבר-פמיניזם מקורו בספרות המדע בדיוני, כשהרעיונות בדומה לז'אנר הספרותי עצמו נחלקו לקבוצה אופטימית-אוטופיסטית וקבוצה פסימית. היו שקיוו שהרשת תאפשר ביטוי חופשי יותר של רעיונות מן השוליים, של רעיונות ג'נדריאליים וחתרניים וזאת בשל היעדר מנגנוני פיקוח ושליטה ממסדיים על התכנים.

    בנוסף, פמיניסטיות רבות ראו את ההבטחה הגלומה באינטרנט כאמצעי לקידום דיאלוג בין נשים מרוחקות גיאוגרפית זו מזו, או כאלו שיתקשו לצאת אל המרחב הציבורי לשם מפגש, אך יוכלו להיפגש וירטואלית באמצעות המדיום החדש בזמן ובמקום הנוח עבורן.

     

    חוקרת המגדר הפמיניסטית, הפילוסופית ג'ודית באטלר טענה כי "האינטרנט לא יוכל לבנות מחדש את יחסי הכוחות בין גברים ונשים שנעוצים בהיסטוריה של אלפי שנים". האינטרנט הוא זירה שמשעתקת את הסדר הקיים. אימוץ ה"סייבר-פמיניזם" שיוצא מנקודת הנחה שנשים משתלטות על הרשת לשימושן, עושה נזק רב לפמיניזם הפוליטי, כי נלווית לה הנחה סמויה ששיוויון לנשים גם יצלח ללא פעילות שטח ועשייה פוליטית מכוונת לשינוי תוך-ממסדי.

     

    כיום, עדיין,  נראה שגם "טכנולוגיסטים טהרנים" לא יכולים להתנבא לאחר 15 שנים של חיי רשת ולהסיק מסקנות כה משמעותיות ומרחיקות לכת ביחס לסוגיות של מגדר ואי-שוויון. האם אפשר לשנות את דפוסי השליטה הגבריים ברשת למרות ה"מחויבות" שלנו בחיים האמיתיים לנורמות דכאניות השולטות בחיינו. האם תיתכן ברשת תחילתו של שינוי? האם הסייבר-פמיניזם יוכל לעשות את ההבדל? 


    דרג את התוכן:

      תגובות (66)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/12/11 12:01:
      אשמח אם תשלח לי למייל: rachelikarhi@gmail.com. תודה רבה!
        11/12/11 14:21:
      יש לא מעט מאמרים. תרצי אשלח לך לינקים
        8/12/11 00:32:
      הייתי שמחה לדעת על סמך אילו מאמרים הסתמכת?
        22/3/11 20:56:
      תודה רבה מ.י.כ.ל, צפיתי בוידיאו. היא מצחיקה ומבריקה. תודה רבה לולה
        22/3/11 20:04:
      פוסט מעולה. השינוי הוא כבר בעצם זה שגבר כותב פוסט על הנושא.
        22/3/11 12:54:
      כן. אני מכיר את זה.יש איזה מחיקה אוטומטית מבאסת כמו גריסה של הטקסט כאשר אתה עולה עליו. כשאני כותב תגובות ארוכות אני שומר אותם ב ctr c :-) אם יהיה לך כוח אז תשחזרי חלק. תודה רבה מירה
        18/3/11 09:57:
      שי כתבתי תגובה מתפעלת והגבתי גם לתכנים עצמם, והתגובה סרבה להישלח:( מירה
        17/3/11 16:36:
      לא בדיוק... היא רכה יחסית :-)
        17/3/11 16:14:

      I found this and I guess you mean it

      ''

       

       

       

       

        16/3/11 16:39:

      צטט: מ.י.כ.ל. 2011-03-16 16:02:52

      צטט: shai.h 2011-03-16 10:03:04

      צטט: מ.י.כ.ל. 2011-03-15 15:14:56

       

      מיכל, אני מניח ששהטראנס-ג'נדריות ברשת  שהיא תופעה שיש לחקור אותה בנפרד, קשורה להרבה גורמים אישיותיים ופסיכולוגיים של המשתמש. כנ"L נושא ההאקריות ושינוי או גניבה של של פרופיל משתמש. אני לא חושב שתופעות כאלו מחלישות או מרפות את התחושה שענת (לייבלר) דיברה עליה של התשתלטות הנשים על הבלוגים והפורומים.הפחדים והשינוי זהות לדעתי נמצאים בשוליים, וגם קיימים מטעמים אחרים שאינם בהכרח ג'נדריאליים או כרוכים בתחושות אי-שיוויון

       

      שי, למה הכוונה "שענת דיברה עליה?" מי זו ענת? האם כאן, או במאמר מצוטט?

      יש אולי נשים בעיתונות, אבל מאז ומעולם היו עיתונאיות, וכך גם בעיתון המודפס ובטלביזיה.

      בכל אופן במשפט "השתלטות נשים על הבלוגים" נמצא אותו ארכיטיפ של שובניסטיות או פטריארכיות, הקשורה ל"השתלטות" או לכיבוש.

      הבעלים של הרשתות החברתיות, הבלוגספירות, הבמות האלקטרוניות, הם עדיין גברים, והם בעלי הכוח וההון.

      לא הבנתי היכן המחקרים המעידים לנוכחות נשית גוברת בחברה שלנו, כתוצאה מכתיבה ברשת, או מה אומרים המחקרים האלה, ולאיזה סוג של נוכחו,/

       

      התכוונתי לענת לייבלר שכתבה פה תקופה בקפה וכעת מופיעה בשמה בפייסבוק. סליחה היא פשוט הגיבה על המאמר שם. לא התכוונתי במונח השתלטות למערכה צבאית או לארכיטיפ שובניסטי כלשהו. התכוונתי להגדלת הנוכחות ולעומצת הנוכחות של הנשים ברשת במיוחד בתחום הבלוגרים והכתיבה.
      יש מחקרים לא מעטים שמתעסקים בכך שלמרות שיש שליטה כלכלית גברית המדיום האינטרנטי נותן המון חופש לכתיבה והעצמה נשית ומאפשר להן לכתוב את עצמן ועל עצמן בנפחים שעשויים להשפיע גם על התא המשפחתי 

      והמצב החברתי בין המינים. אם תרצי אפנה אותך אליהם

       

        16/3/11 16:02:

      צטט: shai.h 2011-03-16 10:03:04

      צטט: מ.י.כ.ל. 2011-03-15 15:14:56

       

      מיכל, אני מניח ששהטראנס-ג'נדריות ברשת  שהיא תופעה שיש לחקור אותה בנפרד, קשורה להרבה גורמים אישיותיים ופסיכולוגיים של המשתמש. כנ"L נושא ההאקריות ושינוי או גניבה של של פרופיל משתמש. אני לא חושב שתופעות כאלו מחלישות או מרפות את התחושה שענת (לייבלר) דיברה עליה של התשתלטות הנשים על הבלוגים והפורומים.הפחדים והשינוי זהות לדעתי נמצאים בשוליים, וגם קיימים מטעמים אחרים שאינם בהכרח ג'נדריאליים או כרוכים בתחושות אי-שיוויון

       

      שי, למה הכוונה "שענת דיברה עליה?" מי זו ענת? האם כאן, או במאמר מצוטט?

      יש אולי נשים בעיתונות, אבל מאז ומעולם היו עיתונאיות, וכך גם בעיתון המודפס ובטלביזיה.

      בכל אופן במשפט "השתלטות נשים על הבלוגים" נמצא אותו ארכיטיפ של שובניסטיות או פטריארכיות, הקשורה ל"השתלטות" או לכיבוש.

       

      הבעלים של הרשתות החברתיות, הבלוגספירות, הבמות האלקטרוניות, הם עדיין גברים, והם בעלי הכוח וההון.

       

      לא הבנתי היכן המחקרים המעידים לנוכחות נשית גוברת בחברה שלנו, כתוצאה מכתיבה ברשת, או מה אומרים המחקרים האלה, ולאיזה סוג של נוכחות.

        16/3/11 13:25:
      ללא ספק, לי, כנכה, הוא - האינטרנט - מאפשר ליטול חלק בחיים ובחברה.
        16/3/11 10:03:

      צטט: מ.י.כ.ל. 2011-03-15 15:14:56

      שאלה טובה!

      בכל מקרה, כל עוד יש את תופעות הכותבים האנונימיים ותופעת "ג'ורג' אליוט" הכל ממשיך כרגיל ללא שום השפעה.

      כאשר אני מתכתבת עם דמות בסייבר אני בספק אם היא הדמות המוצגת.

      האם היא באמת אישה או גבר מתחזה? ואם לא מתחזה, האם זה הוא/היא או האקר שהשתלט לו/לה על המשתמש, ראה מקרה "איתן כבל".

       

      מיכל, אני מניח ששהטראנס-ג'נדריות ברשת  שהיא תופעה שיש לחקור אותה בנפרד, קשורה להרבה גורמים אישיותיים ופסיכולוגיים של המשתמש. כנ"L נושא ההאקריות ושינוי או גניבה של של פרופיל משתמש. אני לא חושב שתופעות כאלו מחלישות או מרפות את התחושה שענת (לייבלר) דיברה עליה של התשתלטות הנשים על הבלוגים והפורומים.הפחדים והשינוי זהות לדעתי נמצאים בשוליים, וגם קיימים מטעמים אחרים שאינם בהכרח ג'נדריאליים או כרוכים בתחושות אי-שיוויון

        16/3/11 09:56:
      הגל השוטף את המזרח התיכון ממחיש עד כמה עולמם של שליטים כל יכולים משתנה ונהיה קשה יותר. למציאות הזאת יש פוטנציאל לקדם כל שחרור. של נשים, עמים, מעמדות, ואף בעלי חיים. כל כך מסכים דניאל. זו הטכנולוגיה הראשונה שבמדינות העולם השלישי לפחות משרתת אתהמדוכאים, את העניים, את הנשים, האת האחר. אני חושב שמעולם לא קרה בעבר שמשטר לא הצליח לגייס את הטכנולוגיה הכי חדשנית שלו על מנת לדכא עם אחר ולבטח שלא את עמו שלו.
        16/3/11 09:52:

      צטט: צלילי הלב 2011-03-15 09:58:53

      אני נוטה להסכים עם ג'ודית בטלר שי, אינטרנט הוא לא מדיה שמשנה בעקרון ובמיוחד את ההתנהלות או את ההבדלים המהותיים שנוצרו באלפי שנות האבולוציה בין המינים.כמתבוננת מהצד אני מבחינה גם כאן, בביטוי נשי מאופק לעומת ביטוי הגברי היותר משוחרר חופשי ובטוח בנושאים שבינו ובינה.כרגע שבתי מפוסט של אחד החברים כאן (גבר) שהוא סקסיסטי לחלוטין , ואתה צריך לראות איזה עליה לרגל של "נשים" הולכת שם.מה שכן אינטרנט יכול להציף ולהראות בצורה הרבה יותר חדה את ההבדלים המהותיים בין המינים אולי תיצור איזשהיא תשתית להידברות העתידית יותר עמוקה.יופי של פוסט .תודה שי

       

      אני יכול להבין את הפאסימיות של באטלר. אבל אני חושב שהחופש יקרה אף יקרה, בפרידה איטית: טכנולוגית ואידיאולוגית של הגולשים,הבלוגרים והטקסטים מבעלי השליטה. הנתק הזה בתוך המנגנון התאגידי של הקפיטליזם המאוחר יאפשר חופש טכנולוגי עצום במרב הקיברנטי. כן רק שם, לא בכל מקום, אבל לזה קורים פריצת דרך

        15/3/11 15:14:

      שאלה טובה!

      בכל מקרה, כל עוד יש את תופעות הכותבים האנונימיים ותופעת "ג'ורג' אליוט" הכל ממשיך כרגיל ללא שום השפעה.

      כאשר אני מתכתבת עם דמות בסייבר אני בספק אם היא הדמות המוצגת.

      האם היא באמת אישה או גבר מתחזה?

      ואם לא מתחזה, האם זה הוא/היא או האקר שהשתלט לו/לה על המשתמש, ראה מקרה "איתן כבל".

        15/3/11 12:26:
      שאלה גדולה וחשובה
        15/3/11 10:42:

       ריבוי מקורות מידע, אמצעי ביטוי, דרכי חשיפת עובדות, תקשורת בין יחידים ובין אוכלוסיות מרוחקות וכל שאר השינויים שהאינטרנט איפשר, נוטים להקשות על כל צורות השליטה, הריכוזיות והדיכוי.

      הקישוריות הקלה בין כולם לכולם מסייעת גם להאיר פינות שהיו חשוכות יותר, גם בפוליטיקה, בשחיתות, במעשי צבאות, שירותים חשאיים, וכל דבר אחר שמישהו רוצה להמשיך להסתיר כדי להמשיך לעשות.

       גם למדוכאי כל העולם אלה חדשות טובות. יש הבדל גדול בין מיליון אנשים אומללים כל אחד בבדידות, לבין תנועת מיליון אנשים מקושרים בקלות שמבינים שיכולים לעשות משהו.

      הגל השוטף את המזרח התיכון ממחיש עד כמה עולמם של שליטים כל יכולים משתנה ונהיה קשה יותר.

      למציאות הזאת יש פוטנציאל לקדם כל שחרור. של נשים, עמים, מעמדות, ואף בעלי חיים.

       

       

        15/3/11 09:58:
      אני נוטה להסכים עם ג'ודית בטלר שי, אינטרנט הוא לא מדיה שמשנה בעקרון ובמיוחד את ההתנהלות או את ההבדלים המהותיים שנוצרו באלפי שנות האבולוציה בין המינים.כמתבוננת מהצד אני מבחינה גם כאן, בביטוי נשי מאופק לעומת ביטוי הגברי היותר משוחרר חופשי ובטוח בנושאים שבינו ובינה.כרגע שבתי מפוסט של אחד החברים כאן (גבר) שהוא סקסיסטי לחלוטין , ואתה צריך לראות איזה עליה לרגל של "נשים" הולכת שם.מה שכן אינטרנט יכול להציף ולהראות בצורה הרבה יותר חדה את ההבדלים המהותיים בין המינים אולי תיצור איזשהיא תשתית להידברות העתידית יותר עמוקה.יופי של פוסט .תודה שי
        11/3/11 19:59:
      "האם עליהן להסתגר בקהילות מגדריות, או לנצל את האנונימיות המוחלטת כדי לשוטט חופשי?" כן רונן , למשל את זה חוקרים. והאם ההעצמה נשית ברשת- להלן סייבר-פמיניזם יכולה להקרין פנימה אל המרחב האמיתי ולחולל שינויים בדפוסים הפטריארכליים: במשפחה, בעבודה, בחברה.
        11/3/11 19:55:
      ובכל זאת אביבית, אני חושב שעצם זה שהרשת אינה "מוסדית" או "תאגידית" יש בה סיכוי הרבה יותר גדול לשינוי של דפוסים פטריארכליים. לא זעזועים ענקיים, אבל בהחלט זרמים וחלחולים של שינוי. הכאוס הזה של המרחב הקיברנטי יוצר אנומיה סביב הבעלות והשליטה הגברית (וגם מחליש את הדיקטטורות). זה יתרונו הטכנולוגי העצום על פני כל מדיום אחר שלא יכול היה לבצע כל שינוי. מלחמות וייטנאם, קוריאה והמלחמה בעיראק שיעתקו מציאות פטריארכלית. הלוחמים היו גברים, הצופים גברים וכך גם העורכים,ובעלי השליטה. לעומת זאת הרשתות החברתיות במדינות ערב נמצאות במעין מסלול עוקף. הן בשימוש של חתרנים, של הסטודנטים, של המורדים! ובהחלט גם של הנשים.
        11/3/11 19:18:

      מעניין מאוד.

      יחד עם זאת יש לי בעיה מקדמית; אני לא מבין מה זה סייבר-פמיניזם.
      האם העידן הדיגיטאלי-קיברנטי-וירטואלי נושא עמו פוטנציאל להעצמה נשית?
      נו, זה טריוויאלי, ברור שכן.
      כלומר, מהי הדילמה? האם נשים צריכות יותר פיקסלים? יותר רוחב פס?
      האם עליהן להסתגר בקהילות מגדריות, או לנצל את האנונימיות המוחלטת כדי לשוטט חופשי?
      על מה הדיון? מה בעצם חוקרים? מה זה סייבר-פמיניזם?

        11/3/11 17:21:

      ובעניין שוויון המינים. המהפכה הכי חשובה מבחינה חברתית לדעתי,השגת השיויון בין המינים עדיין רחוקה מסיומה עם האינטרנט ובלעדיו. האינטרנט הוא כלי לקדם אותה,אבל לא כלי מספיק,החינוך,הבית לפני הכל, החקיקה כל אלה הם עדיין הכלים הכי חשובים בעיני.

        11/3/11 17:13:
      האינטרנט הוזיל מאד את אפשרויות קניית האינפורמאציה והידע. האפשרויות רבות,אבל מה שבסופו של דבר מכריע כרגיל הוא למה אנחנו נחשפים,עם מי אנו קושרים קשרים,באיזה במות אנחנו מופיעים.יש חשיבות רבה לעצם הזמינות ,לפוטנציאל העצום,אבל בסופו של דבר אופן השימוש יקבע את רמת התועלת שנפיק מהמצאה אדירה זו שלשמחתי נחשפתי אליה לפני שנים רבות,דרך ילד של השכנים שלי שאז היה בן 0עשר והיום מהנדס אלקטרוניקה עתיר המצאות ופטנטים.....
        11/3/11 15:10:
      על פי מה שקורה הבוקר בעולם. עיזבו אותכם מאינטרנט. הלך עלינו. מקסימום ישארו כמה בלוגים תלויים באוויר בין יפן להוואי לדרעון עולם. שבת שלום שי.
        11/3/11 13:50:
      כבר שם הספר מרתק אותי ו"חברות שיתופיות (גברים ונשים) או מטרנליסטיות, שפורחות ביצירתם ובכלכלתם, עד שמגיעים הכובשים הפטרנליסטיים, הדפוסים הגבריים, ומצליחים להשתלט אל נקלה" נשמע כמו קיצור תולדות הזמן (האנושי)לא? מעניין אבל האם תקום אי פעם חברה פיזית כזו כמו שמתארת האנתרופולוגית ולא רק שהאידיאולוגיה שלה מושתתת על יסודות שוייוניים או מטרנליסטים. על מחפוז אין צורך כבר להמליץ :-) תודה דניאל
        10/3/11 23:30:

      יש ספר מעניין שהפך לקלאסיקה של ממש. הגביע והלהב. של אנתרופולוגית אמריקאית אייזנר, אם אני לא טועה (THE CHALICE AND THE BLADE) ובו היא מתארת את דינמקיה של אלפי שנים לפיה קמות חברות שיתופיות (גברים ונשים) או מטרנליסטיות, שפורחות ביצירתם ובכלכלתם, עד שמגיעים הכובשים הפטרנליסטיים, הדפוסים הגבריים, ומצליחים להשתלט אל נקלה. זאת כיוון שהתפיסה השיתופית משתפת מתייחסת לאחר כשווה. מה שמאפשר השתלטות קלה (כמו שקורה ברשת, ע"ע וירוסים סוסים טרויאנים הפוגעים במי שמשתף ומשתתף באופן פתוח ומשתף). האםם אפשר להקיש מכאן שישנה דינמיקה דומה שתמשיך עוד ועוד בכל חברה שיתופית שתקום ?

      שאלה. יתכן ומדובר במחזוריות חיים שכזו.

      בהקשר זה, וראיתי שהיתה התיחסות בתגובות גם להפיכה בעולם הערבי וראיתי את תגובתך שי, אני חושב שהעולם הפמיניסטי במדינות ערב עובר שינויים מרחיקי לכת. אך באיטיות המכשולים שם עוד רבים אבל המהפכה קורית. מצד שני, מדגדג לי באצבעות להמליץ על ספרו המרשים (בעיני) של נג'יב מחפוז, בני שכונתינו. מעניק פרספקטיבה היסטורית תיאולוגית חברתית ואנושית כל כך של המין האנושי.

        10/3/11 22:13:

      צטט: אפרת11 2011-03-10 20:19:04

      לא אוהבת את באטלר כ"כ, אבל בתור מי שכן פעילה קצת בנושא, אני יודעת שלאנשים כמו מודרניסט כאן קל יותר להתמודד עם פמיניסטיות וירטואליות מאשר עם נשים בשר ודם. האינטרנט הוא עוד פלטפורמה, לוח מודעות ענק ואינטראקטיבי שדרכו אפשר ליצור קשרים, להעביר רעיונות, לגבש דעות וכד' אבל בסופו של יום יש תחת לא וירטואלי שצריך להרים מהכיסא הלא וירטואלי כדי לשנות משהו במציאות.

      כמה אופייני למגדריסטית לטעון טענות אד-הומינום כאשר אין בכוחה להתווכח. מאידך גיסא, לולא היתה צרת אופקים החושבת בסטריאוטיפים, האם היתה "פעילה קצת בנושא"? בחיים לא, אדונים נכבדים וגבירות יפהפיות. אין מצב בעולם.


      לעצם העניין, כמעט למותר לציין כי מעולם לא היתה לי בעיה עם נשים. ההפך (: אבל לא כאן המקום ולא זה הזמן לפרט. נאמר רק שהרתיעה הטבעית ממגדריסטיות חשוכות - אשר ברובן, איך נאמר זאת בעדינות, כאלה שאינן כליל היופי והטיפוח - אינה "שנאת נשים" חלילה. נשים אנחנו אוהבים מאוד. משתגעים עליהן, למעשה. אבל צנוניות מיובשות...? בשביל מה?

        10/3/11 21:03:
      כן זה מעניין. פעם חבר שעשה דוקטורט על חקר השיח (discourse analysis), ניתח בטקסט שלו שיחה שהשתתפתי בה. קראו לי ש. זו היתה שיחה סלוניתו היה די מעניין לקרוא אותה, ואך יותר מזאת לראות את דפוסי הכניסה לדברי אחרים, ההפרעות, הרעשים, הבו-זמניות וחוסר הסבלנות. אמנם שיחה מעניינת אך מטובלת היטב בישראליות :-) קראתי מחקר מאדמעניין של כרמל על בלוגים של נערות מתבגרות. אני חושב היא חוקרת בעיקר בלוגים ופורומים (וטקבוקים) ופחות שיח אינטרנטי. ואחת ראשונות אם לא היחידות שעושה זו בהתמדה רצינית מאד (6 שנים!)
        10/3/11 20:59:
      אגב ג'ינגס אני משוכנע לאינטרנט יהיה השפעה מכרעת על הארכיטקטורה העתידנית. המחשבים יחזרו להיות בחדרים ולידם האיש שיקטן במימדיוו, באיבולוציה בהיפוך.חדרי מחשב,בתי מחשב, פלזמות של 200 אינטש, led אינסופיים כל זה יהיה מוקף בבמעטפת כלשהי שתזרים קרירות פנימה
        10/3/11 20:43:

      צטט: אפרת11 2011-03-10 20:19:04

      האינטרנט הוא עוד פלטפורמה, לוח מודעות ענק ואינטראקטיבי שדרכו אפשר ליצור קשרים, להעביר רעיונות, לגבש דעות וכד' אבל בסופו של יום יש תחת לא וירטואלי שצריך להרים מהכיסא הלא וירטואלי כדי לשנות משהו במציאות.
      בדיוק ככה.

       

        10/3/11 20:19:
      לא אוהבת את באטלר כ"כ, אבל בתור מי שכן פעילה קצת בנושא, אני יודעת שלאנשים כמו מודרניסט כאן קל יותר להתמודד עם פמיניסטיות וירטואליות מאשר עם נשים בשר ודם. האינטרנט הוא עוד פלטפורמה, לוח מודעות ענק ואינטראקטיבי שדרכו אפשר ליצור קשרים, להעביר רעיונות, לגבש דעות וכד' אבל בסופו של יום יש תחת לא וירטואלי שצריך להרים מהכיסא הלא וירטואלי כדי לשנות משהו במציאות.
        10/3/11 20:19:
      לא אוהבת את באטלר כ"כ, אבל בתור מי שכן פעילה קצת בנושא, אני יודעת שלאנשים כמו מודרניסט כאן קל יותר להתמודד עם פמיניסטיות וירטואליות מאשר עם נשים בשר ודם. האינטרנט הוא עוד פלטפורמה, לוח מודעות ענק ואינטראקטיבי שדרכו אפשר ליצור קשרים, להעביר רעיונות, לגבש דעות וכד' אבל בסופו של יום יש תחת לא וירטואלי שצריך להרים מהכיסא הלא וירטואלי כדי לשנות משהו במציאות.
        10/3/11 19:12:

      צטט: shai.h 2011-03-10 17:50:23

      אני נוטה להסכים איתך. אני חושב אגב שהשימוש במילה פונדמנטלי אינו נכון כי כמו שטענת ההבדלים הינם פונדמנטליים או ביולוגיים. אבל הדרך היתה מוכרחה לעבור בוירג'יניה וולף ודה-בובואר ולמען האמת לא בהכרח באדריאן ריץ' ובאטלר.

      בהחלט - ההבדלים בין המינים הם פונדמנטליים (: אני מסכים גם באשר להכרחיות הופעתן של נשים דוגמת וולף ודה-בובואר (בלי לחשוב כמובן שהן צדקו).

       

      השתמשתי ב"פונדמנטליזם" בהשאלה, לשם הארת העובדה שדיעות הסעודים, למשל, באשר לכוחן וחירותן של הנשים קרובות מאוד לדיעות המגדריסטיות. אלה ואלה סבורים שנשים הן יצורים חסרי אונים, ארנבות באור פנסי הרכבת, שאינן יכולות לצאת לרחוב בלי הגנה צמודה - באמצעות חיג'אב או חקיקה מחמירה - שכן כל גבר (ובודאי "בעל סמכות") יכול להכניען לרצונו בלי קושי.

        10/3/11 18:01:

      צטט: Raindrop 2011-03-09 18:23:16

      הסייבר-פמיניזם (מה שזה לא יהיה) יוכל לעשות הבדל, לא את ההבדל.

      פווסט מעורר מחשבה, תודה.

       

      היטבת לנסח במשפט קולע. תודה !

        10/3/11 17:59:

      צטט: G'inges 2011-03-10 11:18:44

       

      אולי מוקדם לדעת לאן בדיוק הדברים הולכים ובלתי אפשרי לצפות את התוצאות אבל דבר אחד כבר ברור, השינוי בלתי נמנע.האינטרנט כמקום שבין היתר מבטל סובלימציות [כך לפחות אני רואה את זה] מאפשר לזרמים סמויים לעלות ולשנות במידה את חוקי המשחק, סוג של :Upwelling אם תרצה.
      גם אם ההתפתחויות האחרונות בעולם הערבי נראות לכאורה לא קשורות לפמיניזם, זוהי הזדמנות מופלאה לראות את כוחו של הזרם הזה והפוטנציאל האדיר שיש בו לשחרור מדוכאים, וככזה, רלוונתי מאין כמוהו למעמד האשה בעולם.

      ובאותה שכונה...זכור לי דיון  שהתקיים לפני למעלה מעשר שנים לגבי השפעת האינטרנט על המרחב הפיזי, הארכיטקטורה שבה אנו חיים.

      המסקנות שהוצגו אז היו  חד משמעיות וביטלו לחלוטין את העניין כשולי ביותר אם בכלל קיים [ בהסתמך על מחקר כזה או אחר]. אני בספק רב אם היום המסקנות יהיו זהות.

       

      אני טכנולוגיסט, מאד מאמין בטכנולוגיה כזרזית של שינויים חברתיים. מה שקורה בעולם הערבי לא היה מגיע בתהודה כה חזקה אפילו לפני עשר שנים. לא היינו יודעים שיש התקוממות במצרים, לוב, איראן בזמן אמיתי. אולי יומיים אחרינו, קשבנו היה מודיע על שבב מידע... היינו שומעים שטובחים אנשים בכל מיני מקומות. אתה זוכר כמו ששמענו על מהומות באפריקה בשנות התשעים ואז בדיעבד היינו שומעים שעשרות אלפי סומליים נרצחו.

      האינטרנט הוא מראה למנהיגים במדינות עולם שלישי שכבר אי אפשר להיות דיקטטור רצחני בשום פינה בעולם. אנחנו מפחדים משליטה על המידע אבל במדינות ערב הרשת מאפשרת חופש שהם מעולם לא חוו וצעקה ענקית שנשמעת למרחקים.

        10/3/11 17:50:

      צטט: מודרניסט 2011-03-10 17:34:40

      רק הערה קטנה: "יחסי הכוחות בין גברים ונשים", ככל שיש דבר כזה (נכון יותר "ההבדלים בין גברים לנשים"), אינם נעוצים ב"היסטוריה של אלפי שנים" - הם ביולוגיים.

      הפמיניסטיות הבינו זאת היטב וידעו שהמאבק הוא על זכויות שוות, לא על שטויות מיסטיות-למחצה נוסח "את נעשית אשה". המגדריסטיות - מייצגות הbacklash שבלם בחריקה את המהפכה והפך את הפמיניזם למושג שנוא, נחלת מיעוט זעיר של פונדמנטליסטיות - מתעקשות לשקר לעצמן.

       

      אני נוטה להסכים איתך. אני חושב אגב שהשימוש במילה פונדמנטלי אינו נכון כי כמו שטענת ההבדלים הינם פונדמנטליים או ביולוגיים. אבל הדרך היתה מוכרחה לעבור בוירג'יניה וולף ודה-בובואר ולמען האמת לא בהכרח באדריאן ריץ' ובאטלר.

        10/3/11 17:48:
      לא קראתי את כל התגובות כאן, אבל כן קראתי את מה שכתבת. ובכן, כפי שחלק מהדוברים/ות כאן כתבו מהפכות היו ויהיו עם האינטרנט או בלעדיו. לכל עידן יש את המדיום שלו ואנשים עושים שינויים כי הם רוצים, לא בגלל מדיום זה או אחר. האינטרנט במידה רבה משעתק את המציאות הפטריארכלית ולא משנה אותה. בקיצור, לא להתלהב יותר מדי. זה הופך את החיים ליותר מהירים אבל לא לשכוח שמדובר רק בכלי. אמצעי. זה הכל (ואת זה אומרת לך מי שהיא דוקטור לתקשורת)
        10/3/11 17:45:

      צטט: Soul Sista 2011-03-10 00:16:45

      לא מבינה הרבה בסייבר פמיניזם (תכלס גם לא בפמיניזם, פר סה).אני כן אציין אנקדוטה לא קשורה ישירות לפוסט שלך אבל כן לגבי מחקר הרשת. בזמנו ניהלתי את פורום קולנוע של YNET, כפי שאולי אתה יודע.עשיתי את זה כמה שנים והיתה שם דינמיקה מופלאה שאפשר לספר עליה הרבה. אחרי כמה שנים יצא לי (מה יצא לי, עשיתי חיפוש בגוגל על הניק שלי) לגלות שמישהו עשה עבודת מחקר על תרבות הדיון בפורומים והניק שלי שימש לתצפיות כחלק מעבודת המחקר. נחמד, לא?:-) עולם ומלואו.הייתי שמחה ללמוד על חקר התרבות הדיגיטלית יותר.

      --

      ידידתי כרמל ויסמן כתבה על זה דוקטורט באונ' העברית. נתן לקרוא אותו בספרייה. יתכן גם שיש עותק וירטואלי זמין, אבל אני לא בטוחה 

        10/3/11 17:34:

      רק הערה קטנה: "יחסי הכוחות בין גברים ונשים", ככל שיש דבר כזה (נכון יותר "ההבדלים בין גברים לנשים"), אינם נעוצים ב"היסטוריה של אלפי שנים" - הם ביולוגיים.

      הפמיניסטיות הבינו זאת היטב וידעו שהמאבק הוא על זכויות שוות, לא על שטויות מיסטיות-למחצה נוסח "את נעשית אשה". המגדריסטיות - מייצגות הbacklash שבלם בחריקה את המהפכה והפך את הפמיניזם למושג שנוא, נחלת מיעוט זעיר של פונדמנטליסטיות - מתעקשות לשקר לעצמן.

        10/3/11 17:18:
      מדוייק ג׳ינג׳ס ואני מהפלאפון - תכלס חתיכת שינוי
        10/3/11 11:18:

       

      אולי מוקדם לדעת לאן בדיוק הדברים הולכים ובלתי אפשרי לצפות את התוצאות אבל דבר אחד כבר ברור, השינוי בלתי נמנע.
      האינטרנט כמקום שבין היתר מבטל סובלימציות [כך לפחות אני רואה את זה] מאפשר לזרמים סמויים לעלות ולשנות במידה את חוקי המשחק, סוג של :Upwelling אם תרצה.
      גם אם ההתפתחויות האחרונות בעולם הערבי נראות לכאורה לא קשורות לפמיניזם, זוהי הזדמנות מופלאה לראות את כוחו של הזרם הזה והפוטנציאל האדיר שיש בו לשחרור מדוכאים, וככזה, רלוונתי מאין כמוהו למעמד האשה בעולם.

      ובאותה שכונה...זכור לי דיון  שהתקיים לפני למעלה מעשר שנים לגבי השפעת האינטרנט על המרחב הפיזי, הארכיטקטורה שבה אנו חיים.

      המסקנות שהוצגו אז היו  חד משמעיות וביטלו לחלוטין את העניין כשולי ביותר אם בכלל קיים [ בהסתמך על מחקר כזה או אחר].

      אני בספק רב אם היום המסקנות יהיו זהות.

        10/3/11 09:39:
      וקדאפי חם על בר רפאלי ומוכן לעשות עלייה בשבילה. תגידו מה נסגר איתכם? מה הסיכוי של הסייבר-פמיניזם? על זה הפוסט :-)))))
        10/3/11 09:28:

      צטט: Raindrop 2011-03-09 22:22:40

      צטט: אחר40 2011-03-09 20:03:29

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-03-09 18:51:36

      The History will judge

      לא הבנתי את מי ?

      את האמריקאים שהעיפו את מובארק אבל שותקים לסעודים ?

      האמריקאים? והמיליונים שיצאו לרחובות, מה? כולם סוכני חרש של ה .C.I.A?

      אם בוש או מק'איין היו בשילטון הם היו מפציצים את המפגינים כמו קדאפי? או שולחים את המארינס?

      את באמת חושבת שאם יהיה ייצוג לנשים זה בגלל האינטנרט ?

      הרי במצרים יש חברות פרלמנט נשיםוהן נוהגות והולכות גלוייות ראש

      ובסעודיה אין לנשים רשות לנהוג .

      אבל יקיר האינטרנט בעבר אובמה שותק

      כן, גם על רעידת האדמה בניו זילנד ועל ההרחקה של ואן-פרסי שעלתה לארסנל בהפסד לברצלונה הוא שותק, המניאק המוסלמונאצי הזה.

       

      לא ממש הבנתי מה אמרת או מה רצית להגיד

        10/3/11 00:16:
      לא מבינה הרבה בסייבר פמיניזם (תכלס גם לא בפמיניזם, פר סה).אני כן אציין אנקדוטה לא קשורה ישירות לפוסט שלך אבל כן לגבי מחקר הרשת. בזמנו ניהלתי את פורום קולנוע של YNET, כפי שאולי אתה יודע.עשיתי את זה כמה שנים והיתה שם דינמיקה מופלאה שאפשר לספר עליה הרבה. אחרי כמה שנים יצא לי (מה יצא לי, עשיתי חיפוש בגוגל על הניק שלי) לגלות שמישהו עשה עבודת מחקר על תרבות הדיון בפורומים והניק שלי שימש לתצפיות כחלק מעבודת המחקר. נחמד, לא?:-) עולם ומלואו.הייתי שמחה ללמוד על חקר התרבות הדיגיטלית יותר.
        9/3/11 22:25:

      צטט: שרוניני 2011-03-09 18:12:38

      אני חושבת שלא תמיד יש צורך בהפיכות ולפעמים שינויים גדולים קורים ומטפטפים לאט, מכיוונים שונים, עד להיווצרות מציאות חדשה. אני מניחה שאפשר לראות את המרחב האינטרנטי כפי שרואים את המציאות, אוטוסטרדה מסוכנת, הומה וחשוכה. אבל אפשר גם אחרת..

       

      מרגיש שהשטפטופים הופכים מהירים יותר ויותר :-)

        9/3/11 22:22:

      צטט: אחר40 2011-03-09 20:03:29

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-03-09 18:51:36

      The History will judge

      לא הבנתי את מי ?

      את האמריקאים שהעיפו את מובארק אבל שותקים לסעודים ?

      האמריקאים? והמיליונים שיצאו לרחובות, מה? כולם סוכני חרש של ה .C.I.A?

      אם בוש או מק'איין היו בשילטון הם היו מפציצים את המפגינים כמו קדאפי? או שולחים את המארינס?

      את באמת חושבת שאם יהיה ייצוג לנשים זה בגלל האינטנרט ?

      הרי במצרים יש חברות פרלמנט נשיםוהן נוהגות והולכות גלוייות ראש

      ובסעודיה אין לנשים רשות לנהוג .

      אבל יקיר האינטרנט בעבר אובמה שותק

      כן, גם על רעידת האדמה בניו זילנד ועל ההרחקה של ואן-פרסי שעלתה לארסנל בהפסד לברצלונה הוא שותק, המניאק המוסלמונאצי הזה.

       

      צטט: אחר40 2011-03-09 20:03:29

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-03-09 18:51:36

      The History will judge

      לא הבנתי את מי ?

      את האמריקאים שהעיפו את מובארק אבל שותקים לסעודים ?

       

      את באמת חושבת שאם יהיה ייצוג לנשים זה בגלל האינטנרט ?

       

      הרי במצרים יש חברות פרלמנט נשיםוהן נוהגות והולכות גלוייות ראש

       

      ובסעודיה אין לנשים רשות לנהוג .

       

      אבל יקיר האינטרנט בעבר אובמה שותק

       

      אני באמת חושבת שאנחנו לא מסוגלים לצפות את מה שהאינטרנט הזה יכול לעשות על ידי תקשורת כלל עולמית.

       

      זה בטח תהליך איטי אבל תהליך בכל מקרה.

       

      גם המקום שהנשים נמצאות בו היום בלי האינטרנט לקח לו להיבנות הרבה זמן ובטח שבטח התקשורת הפשוטה גרמה לכך גם כן.

        9/3/11 22:12:
      חייבת להגיד שאפו על הפוסט המעמיק. זה לא טריויאלי בעיני לעניין עצמו- נשים כבר עתה מובילות מהפכה ברשתות החברתיות בפרט ובאינטרנט בכלל. העולם השתנה!
        9/3/11 20:12:

      צטט: אחר40 2011-03-09 10:51:30

      מכול הבלה בלה האקדמי החברתי בדרך כלל 90 אחוז מהחוקרים טועים וזה עוד בהמעטה חוקרים חברתיים הם בדיוק כמו היסטוריונים או כלכלנים הכול ברור להם בדיעבד אבל לגבי העתיד והווה הם בעיקר מייצרים עבודות כדי לקדם את התארים האקדמיים העצמייים שלהם . ערך ממשי , רובם לא ממש מייצרים. כמובן שיש בודדים שכן , אבל בכול תחום זה כך .

       

      התייחסתי למחקרים ישנים יחסית דווקא של אחד מחוקרי האינטרנט החשובים בעולם. מחקריו של ג'ונס נחשבים כיום לקאנון של ממש. גם ג'ודית באטלר שמוזכרת כאן היא חוקרתחשובה ביותר וכן - Faith Wilding  הן מפרסמות בכבתי עת החשובים בעולם ולא ב"ידיעות אחרונות".  בכל מקרה השתדלתי להימנע מנתונים ולהתמקד ברוח הדברים. כמעט כל המחקרים מקדמים דוקטורטים ופוסט של חוקרים.לכן אני מתעניין הרבה יותר בספרים איכותניים לא אוהב את המחקר האמפירי של התקשורת. הסיבות הן רבות ונטקסט צר מלהכיל. תודה יגאל

        9/3/11 20:03:

      צטט: עדנה כהן קדוש 2011-03-09 15:59:36

      הי שי, אני לא יכולה להגיב על רגל אחת. יש דברים שאני אוהבת בפמיניזם ויש דברים שלא. ישראל היא לא מדינה ידידותית לנשים. באירופה כבר עברו מזמן לחופשת לידה של מעל לשנה ועוד ועוד.

       

      אבל עדנה, המאמר אינו על פמיניזם, הוא על המרחב האינטרנטי והאם יש סיכוי שישפיע על  האי-שיוויון "בחוץ".

        9/3/11 20:03:

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-03-09 18:51:36

      The History will judge

      לא הבנתי את מי ?

      את האמריקאים שהעיפו את מובארק אבל שותקים לסעודים ?

       

      את באמת חושבת שאם יהיה ייצוג לנשים זה בגלל האינטנרט ?

       

      הרי במצרים יש חברות פרלמנט נשיםוהן נוהגות והולכות גלוייות ראש

       

      ובסעודיה אין לנשים רשות לנהוג .

       

      אבל יקיר האינטרנט בעבר אובמה שותק

      The History will judge
        9/3/11 18:23:

      הסייבר-פמיניזם (מה שזה לא יהיה) יוכל לעשות הבדל, לא את ההבדל.

      פווסט מעורר מחשבה, תודה.

        9/3/11 18:12:
      אני חושבת שלא תמיד יש צורך בהפיכות ולפעמים שינויים גדולים קורים ומטפטפים לאט, מכיוונים שונים, עד להיווצרות מציאות חדשה. אני מניחה שאפשר לראות את המרחב האינטרנטי כפי שרואים את המציאות, אוטוסטרדה מסוכנת, הומה וחשוכה. אבל אפשר גם אחרת..
        9/3/11 18:02:
      מסקרן ומענין
        9/3/11 15:59:
      הי שי, אני לא יכולה להגיב על רגל אחת. יש דברים שאני אוהבת בפמיניזם ויש דברים שלא. ישראל היא לא מדינה ידידותית לנשים. באירופה כבר עברו מזמן לחופשת לידה של מעל לשנה ועוד ועוד.
        9/3/11 12:08:

      צטט: אחר40 2011-03-09 10:47:15

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-03-08 22:05:16

      ג'ודית באטלר (2001) טענה כי "האינטרנט לא יוכל לבנות ... כדאי לשמוע מה הגיברת אומרת היום אחרי ההפיכה במצריים - לדעתי טעתה בגדול. יאללה ביי.

      לא ראיתי שום דבר שסותר את מה שהיא אמרה במצרים. מהפכות היו גם לפני עידן האינטרנט וחלקו של האינטרנט הוא בהאצה מסויימת של תהליכים אבל יחסי הכוחות בין נשים לגברים לא השתנו במצרים והמהפיכה רק בחיתוליה .

      ומצריים ראתה כבר מהפכות תכופות בעבר ללא עזרת האינטרנט ולמי שנאיבי מספיק כדי להתפס על כמה תמונות בודדות של נשים מפגינות שיציץ בארכיונים של הטיים מימי ההפיכה באירן , גם שם היון לא מעט נשים .

      ואפילו שזעו כמו כולם מוות לאמריקאים החטופים בשגרירות , זה לא עזר להן לבסוף

       

      אני מסכים איתך יגאל, גם אם תשאל חלק לא קטן מהמפגינים נגד עוולות מובארך וקדאפי; הרציחות, שוד הקופה הציפורית והעוני הנורא, תראה שלא כל המגיבים, וגם לא כל הנשים בדיוק תומכים בדיעותיה של באטלר וויילדינג. זאת בלשון המעטה. האופוזיציה עושה שימוש בכמה לוחמות חופש באיראן, סוריה ומצרים כדי זה ממסגר יפה את התיאוריות של המערב, אך לא את החיים בעולם הערבי שבהם יש דיכוי מרצון שמגיע מן הדת. גם בנוכחותן הן יודעות שסדר יום שוויוני בין גברים ונשים הוא פטה מורגנה...

        9/3/11 12:00:

      תודה לך שי על המאמר המעניין. כמי שחייה בסוג של ספר, אני יכולה לומר שהתפישה אודות משמעות האינטרנט (אוטוסטרדה? ספר?) היא בעיני המתבונן ולא על פי הגדרה אפריורית, אני חושבת שלצד דימוי של ג'ונגל הוא יכול גם להיות פינה חמה, פלטפורמה ליצירת קשרים ורשתות.
      אני מאמינה שיש מהפכות שפורצות לפתע בזירה העולמית, ויש מהפכות שמתרחשות לאט לאט, תהליכים שמחלחלים ללא רעש וצלצולים עד שנוצרת מציאות שונה ואחרת.

        9/3/11 11:58:
      הזוי, אך לעתים עידן טכנולוגי חדש משנה דפוסים תרבותיים עמוקים ביותר. ראי מה עשתה הטלוויזיה למלחמת וייטנאם לפני 45 שנים! (העבירה אותה לסלון) רוצה להאמין שב-2030 יכול שינוי אבולציוני תרבותי שכזה. רוצה להאמין שהמדיום הקיברנטי הוא הבשורה של השוויון. תודה רבה נינה על תגובתך המושקעת והאנרגטית!
        9/3/11 11:30:
      תודה רונית. אני דווקא מסכים עם באטלר. הרשת עזרה להפיכות אבל מה יקרה במקום. דמוקטיה לנשים? ומי מאלו שחוללו את הפעילות הפוליטית ברשת. אני משער שאחוז קטן יחסית של נשים בגלל הפונדמנטליזם הדתי ובגלל קשיי הנגישות לנשים
        9/3/11 10:51:
      מכול הבלה בלה האקדמי החברתי בדרך כלל 90 אחוז מהחוקרים טועים וזה עוד בהמעטה חוקרים חברתיים הם בדיוק כמו היסטוריונים או כלכלנים הכול ברור להם בדיעבד אבל לגבי העתיד והווה .... הם בעיקר מייצרים עבודות כדי לקדם את התארים האקדמיים העצמייים שלהם . ערך ממשי , רובם לא ממש מייצרים . כמובן שיש בודדים שכן , אבל בכול תחום זה כך .
        9/3/11 10:47:

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-03-08 22:05:16

      ג'ודית באטלר (2001) טענה כי "האינטרנט לא יוכל לבנות ... כדאי לשמוע מה הגיברת אומרת היום אחרי ההפיכה במצריים - לדעתי טעתה בגדול. יאללה ביי.

      לא ראיתי שום דבר שסותר את מה שהיא אמרה במצרים

      מהפכות היו גם לפני עידן האינטרנט וחלקו של האינטרנט הוא בהאצה מסויימת של תהליכים

      אבל יחסי הכוחות בין נשים לגברים לא השתנו במצרים בעקבות זה

      והמהפיכה רק בחיתוליה .

      ומצריים ראתה כבר מהפכות תכופות בעבר ללא עזרת האינטרנט

      ולמי שנאיבי מספיק כדי להתפס על כמה תמונות בודדות של נשים מפגינות שיציץ בארכיונים של הטיים

      מימי ההפיכה באירן , גם שם היון לא מעט נשים .

      ואפילו שזעו כמו כולם מוות לאמריקאים החטופים בשגרירות , זה לא עזר להן לבסוף

        9/3/11 09:25:

      שי הפוסט שלך מעלה שאלות רבות משקל

      ועיסוקם בדיסצפלינות אינטרנטיות.  ובימים אלו

      כשמהפכות נושפות בעורפנו אפילו מהחצרות של מדינות מזרח תיכוניות,

      וללא ספק נתרמו רבות על ידי האינטרנט.

      אך אותה נהגת סעודית שהעלתה בטיוב כיצד היא נוהגת תוך כדי איזכור

      האיסור לנשים לנהוג. ובאירן, הורידו פשוט את השאלטר ויש נסיונות

      ספוראדיים דרך טויטרים להשמיע קול.   מחזיר אותנו לממלכה הפאטריארכית

      העולמית, מי אוחז בכסף, בכוח ובפוליטיקה העולמית.

      אני סקפטית לגבי שינויים מרחיקים לכת,   כי שינוי כלפי ג'נדריות קשור בעיני

      לתפיסה מינית אבולוציונית, על משמעות המשיכה המינית אצל נשים וגברים.

      תקצר היריעה פה להרחיב, עד כמה נשים תופסות כוחנות כמיניות מושכת

      וגברים "מספקים" את הסחורה. החברה הפאטריארכית היא גם כזאת,  כי נשים

      לא ממש מחוללות מהפיכות ואני לא יוצאת בהאשמות, אך מרבית ידי הנשים בעולם קשורות מאחור.

       כלי האינטרנטי הוא נהדר ובוודאי מעניק במה

      ומשפר את הטקסטורות של חיינו.   אך מהותית נדרש שינוי אבולוציוני

      של תפיסת המינים [הזוי, לא?] או עבודה ארוכת שנים של חינוך עמוק .

      אישית אני מתוסכלת, כשאני שומעת אישה התומכת בהנצחת חוסר השיויון

      בעצם צורת חייה  הוותרנית והמתנחמדת, לצד בן זוגה.

      אך שי, זה דיון חשוב מאין כמוהו ולא רק ביום האישה הבינלאומי. כל יום שעה שעה. תודה לך.

      ג'ודית באטלר (2001) טענה כי "האינטרנט לא יוכל לבנות ... כדאי לשמוע מה הגיברת אומרת היום אחרי ההפיכה במצריים - לדעתי טעתה בגדול. יאללה ביי.
      מי שכתב היום על נשים קיבל ממני כוכב על בליינד. אני מתה מעייפות, חם פה היום ורק הרגע שבתי מסיור מודרך של נכסים עם גבר ישראלי ניו יורקי והראיתי לו מה נשים מסוגלות לעשות במציאות - זה מספק אותי בינתיים בקטנה- לא חייבת להפוך עולמות היום. (:

      ארכיון

      פרופיל

      shai.h
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין