כותרות TheMarker >
    ';

    Animatorit

    אנימטורית.
    אנימציה ולא רק.

    ארכיון

    המדריך המלא לזכיה באוסקר. או: על זוכה האוסקר החדש, על פיקסאר ועל הסימפסונז.

    7 תגובות   יום רביעי, 9/3/11, 01:28
     ''
    1.
    ככה זוכים באוסקר: הדבר האבוד

    לפני שבוע זכה סרט קצר באוסקר. לעומת הזכיה הצפויה של צעצוע של סיפור 3 מבית היוצר של אולפני פיקסאר, הזכיה של "הדבר האבוד" הפתיעה אותי, כיוון שהייתי בטוחה שהאקדמיה תטה לכיוון הסרט הקצר של פיקסאר, או לכיוון "טרופותי" (הגראפלו) החמוד בהפקת ה-BBC. והנה מגיע סרט בתלת מימד, שאמנם היה נראה שישבה את לב הקהל ואת צופי האינטרנט, אבל פחות יקלע לטעם האקדמיה, השמרנית יותר. אז למה הוא בכל זאת זכה?
    .
    ''
    טריילר: "הדבר האבוד".
    לצפייה בסרט המלא לחצו כאן.
    .
    מסע חיפושים
    המסע לחיפוש הדבר האבוד, החל ביריד ספרים. אנדרו רוהמן הגיע ליריד במטרה לחפש השראה, ומצא שם את מה שחיפש - ספרו של שון טן, שגם אייר אותו בעצמו. איוריו המקוריים של טן שבו את ליבו של רוהמן, והוא פנה אליו, על מנת לשתף פעולה. טן לא הסכים מיד. אולי כיוון שכשעושים אדפטציה לספר, המעבר בין המדיות יכול לגרום לשינויים רבים, ובראשם כוונת הבמאי, שמכניס פנימה את האמירה שלו, נוסף על האמירה של הסופר. טן עצמו מספר ששמע כל מיני סיפורי אימה של סופרים אחרים שספריהם עובדו לסרטים. הוא היסס, אולם כשראה את העבודות של הסטודיו של רוהמן, הוא נרגע. בסופו של דבר הם גם ביימו במשותף את הסרט.
    .
    ''
    .

    ''
    איורים של שון טן מתוך הספר המקורי.

    ההפקה
    ההפקה החלה את דרכה בבריטניה, מקום מושבו של רוהמן, אולם התגלגלה בהמשך לאוסטרליה, ממנה מגיע טן, שם גם פיקחה על הנעשה המפיקה האוסטרלית.
    שבע שנים לקח ליצור את הסרט בן 15 הדקות. זה אולי נשמע הרבה, אבל סרטים קצרים רבים מתהדרים במספר המזל הזה. אין זה אומר שהעבודה על הסרט באמת מתבצעת במשך שבע שנים תמימות, חלק מהזמן כולל את העבודה על התסריט, הסטוריבורד וחלקים אחרים בפרה-פרודקשן. חלק מהתקופה כוללת לעיתים חיפוש אחר משקיעים, מממנים, או קרנות. וגם לילות לבנים של תלישת שערות יכולים לחלוף במהלך החיפוש אחר הטכניקה הנכונה והעיצוב הנכון.
    .
    בתחילת הדרך לא היה ברור באיזו טכניקה הסרט יתבצע, עד אשר הוכרע שזה יהיה בתלת-מימד. הטכניקה של סטופמושן (וביצוע עם בובות) נפסלה מטעמי תקציב. לרוב, דווקא תלת-מימד נחשבת לטכניקה יקרה יותר, אבל באנימציה לא רק הטכניקה משפיעה על התקציב, אלא כמה הולכים רחוק עם איתה. כל טכניקה אפשר לסבך או לפשט, וזה יצור סוג שונה בתכלית של סרט, מבחינת המראה שלו, האווירה שהוא ייצור, וההשפעה על הצופים.
    .
    ''
    תמונה מתוך הסרט

    הטכניקה
    תלת-מימד יכול להיות קר ומנוכר, אבל בתקופה האחרונה יוצרים מצליחים להנפיק יצירות שנראות מאוד רכות. אחת הדרכים שאנימטורים משתמשים בה היא ציור טקסטורת והדבקתן על המודלים התלת מימדיים. כך גם ב"הדבר האבוד" - היוצרים שימרו את העיצובים המעניינים ובעלי האופי, גם במעבר לאנימציה התלת מימדית. הם עשו זאת על ידי שימוש בתאורה רכה וטקסטורות מצויירות. במקרה הזה שון טן עצמו, שצייר את כל הספר המקורי, צייר גם את מרבית הטקסטורות, שהפכו למפות המיועדות לתלת מימד. וכך שימרו גם את האופי של העיצובים המקוריים.
    מן הצד השני, כשמתבוננים בספר, קל להבין מדוע רוהמן נמשך אל העיצובים של טן. הנפחיות שלהם, והפשטות של הצורות הבסיסיות, הופכות את הדמויות למועמדות טובות להנפשה, וכן לביצוע בתלת-מימד.
    .
    דיבוב
    טיפה מאחורי הקלעים, לא של האנימציה אלא של הדיבוב, בסרטון הבא:
    ''
    .
    גם אתם יכולים לזכות באוסקר
    כסרט, "הדבר האבוד" מאוד יפה, אם כי בעיני מבחינת קצב הוא צובר תאוצה ממחציתו ולקראת הסוף, ותחילתו נראית כאילו מנסה להצמד בכוח לרוח הספר ולמילים. ישנם מקומות רבים שניתן היה לתת לאימאג'ים לדבר עבור עצמם, בלי לתת פרשנות מילולית. ועם זאת, יש גם בזה איזשהו קסם בינלאומי. בכל זאת מדובר בסרט מסע עם איזשהו מוסר השכל, ועובדה שהוא שבה את ליבם של רבים, ואפילו את לב האקדמיה האמריקאית, שהכתירה אותו כזוכה אוסקר. אולי כי לכולנו יש דבר מה אבוד.
    .
    משהו בגישה החיובית כלפי יוצרים עצמאיים על פני אולפנים גדולים, בכל זאת מעניין וממלא תקווה. אל תתפתו לחשוב ש"הדבר האבוד" הוא עבודה של אנימטור בודד, חסר ממון, ללא גב של אולפן. בכל זאת היתה פה עבודה של אנשי מקצוע והיה גם תקציב. אלא שעדיין מדובר על צוות קטנטן ותקציב זעום, ביחס לעבודה על סרט קצר כשהוא מבוצע על ידי אולפן גדול. לכן גם לוקח יותר זמן ליצור את הסרט.
    .
    ובכל זאת ידידי, גם אתם יכולים לשבת על המחשב הביתי שלכם ולהנפיק סרט קצר. בלי תקציב, רק עם הרבה זמן פנוי. ואולי פעם גם לזכות באוסקר.

    ===
    2.
    אנגרי סימפסון
    או: המדריך המלא לזכיה באוסקר

    ''
    .
    אחד הדברים שהכי מעניינים אותי, כפי שאתם יודעים אם אתם עוקבים אחרי בלוג זה, הם הסרטים הקצרים באנימציה. בארץ, באופן שמעודד אותי מאוד, יש התייחסות יפה לסרטי אנימציה קצרים, כולל הליריים הנוגים, ולא רק למפלצות הרייטינג של יוטיוב (לא שיש לי משהו נגדן, אבל זה לא ממש עוזר לי להעברת הנקודה בפסקה זו).
    .
    יוצרי משפחת סימפסון עמלו על פרק מיוחד בו בארט סימפסון יוצר סרט קצר בשם Angry Dad. באופן מפתיע הוא זוכה בגלובוס הזהב, ומשם בתחרויות שונות, עד אשר הוא מגיע לטקס האוסקר. אם אתם חובבי אנימציה, וגם עוקבים אחר הטקסים השונים, הפרק הזה ישעשע אתכם. אם אתם במקרה גם אנימטורים, נדמה לי שהוא יצחיק אתכם אף יותר.
    לצפייה בפרק המלא לחצו כאן.
    .
    ''
    .
    שירות לקהל: מה, התעצלתם לצפות בפרק המלא? הנה כמה נקודות שלא כדאי לכם לפספס.
    כך למשל בהקרנת קליפים מתוך הסרטים במהלך הטקסים, תמצאו את "האחים באוויל" - גרסת מאט גרונינג לשלישיית בלוויל (שהבמאי שלו, סילביאן שומה, היה מועמד לאוסקר השנה גם על "הקוסם") וזה מבוצע כל כך טוב, שזה נפלא. אז נכון, שלישיית בלוויל הוא סרט באורך מלא, וכך גם הקוסם, אבל מה זה משנה?
    .
    ''
    .
    והנה רשימת שינדלר פוגש את פרספוליס (ואולי גם את הטנק מוואלס עם בשיר?):
    ''
    .
    ''
    .
    ''
    .
    עוד תמצאו במועמדים את וואלאס וגרומיט של ניק פארק (אארדמן), שהדמויות שלהם כאן נקראות וויליס וקראמבל, והן נראות קצת כמו הסימפסונז. מפתיע כמה הגגים נראים כאילו הם באמת לקוחים מסדרת וואלאס וגרומיט.
    .
    ''
    .
    רגע לפני ההכרזה על זוכה האוסקר, ליסה לוחצת לניק פארק את היד, אולי כמו שכל אנימטור חולם לעשות. "זה כבוד להפסיד לך", היא אומרת בענווה, וזה משעשע, כי בשנה שעברה כולם היו בטוחים שניק פארק יזכה באוסקר והתבדו, כשלוגורמה הפך לשיחת היום וזכה בפרס הנחשק.
    .
    ''
    .
    אבל כשליסה לוחצת את ידו של פארק, היא גם תולשת לו בטעות את האצבעות, והנה האנימטורית שבי מזדהה. ככה זה כשעובדים עם בובות, פתאום נופלות להן הידיים. זה קרה גם לי השבוע, כשבמהלך האנימציה נפלו לי האצבעות של הבובה אחת אחר השניה. אבל לא נורא, אחרי שדופקים קצת את הראש בקיר - מתרגלים, ומחזירים אותן למקום. זה גם מה שניק פארק עושה בפרק. הוא גם מתוודה שכיום הוא יותר פלסטלינה מאשר אדם.
    .
    ''
    .
    החלק שהכי הצחיק אותי בפרק הוא ההתמודדות של הסרט העצמאי של בארט מול MIXAR - פיקסאר בשבילכם. הנה קטע מהסרט של מיקסאר:
    .
    ''
    .
    אבל המשפט שהולך איתי הלאה הוא המשפט שליסה אומרת לג'ון לאסיטר (שהוא וחבר מרעיו מהאולפן לבושים כולם בחולצת הוואי, כפי שלאסיטר תמיד נתפס לובש) על השטיח האדום בטקס גלובוס הזהב: "הו, הצוות הקריאטיבי של מיקסאר! ראיתי את כל הסרטים שלכם, חוץ ממכוניות", ואולי מבטאת את כל מה שכולנו חושבים בחדרי חדרים, או לפחות אני בבלוגי בלוגים. מכוניות הוא הסרט היחיד שאפשר היה פשוט לוותר על הצפייה בו. כן, תמיד חיבבתי את ליסה באופן מיוחד, והתגובה של ג'ון לאסיטר ואנשי מיקסאר שמאיימים על בארט וליסה, היא אחד הקטעים הכי מצחיקים שראיתי לאחרונה. לכו לדקה 09:24. הנה שוב הלינק לפרק.
    .
    ''

    אז איך נסכם את הפוסט של היום?
    מסתבר שלפעמים משתלם להתמקד באחורי הקלעים של תעשיית האנימציה. בייחוד אם יוצרי הסימפסונז או סאות' פארק יוצרים מזה אחר כך פרק רווי בדיחות פנימיות. אם כך, שובו בקרוב כדי להתעדכן ולהתכונן, כדי שלא תחמיצו אף בדיחה בפרק הארס פואטי הבא.
    .
    ===
    .
    3.
    רגע, אפילוג:
    אנימטורית עושה שולם עם מכוניות

    כפי שראיתם, הסכמתי עם ליסה על מכוניות הראשון של פיקסאר. אבל לעומת זאת הטריילר של מכוניות2, הפתיע אותי כהוגן. אחרי צעצוע של סיפור 3, שלא חשבתי שיחדש, אבל התגלה כסרט המרגש ביותר שראיתי בשנה האחרונה, החלטתי לא לשפוט מראש, אפילו אם מדובר בהמשכון ה-72. אז הנה מצורף למטה הטריילר למכוניות 2, שצפוי לצאת לקולנוע ביוני. והאמת היא שעם כל העושר הויזואלי שהם מציעים, ממש מתחשק לי לצפות בו. אפילו שתחילת הטריילר נראית כמו ההתחלה של ענק הברזל. ואולי גם בגלל זה.
    .
    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        14/3/11 09:52:
      קודם כל באמת אחלה פוסט, תענוג. תמיד מושקע אצלך והפעם יותר מתמיד. אם כי הצטערתי שהלינק לא עובד ל- Angry Dad אשמח אם תוכלי להעלות לינק עובד שומרת לי לצפיה בהמשך את כל השאר, כי.. פינג ! בדיוק נגמר הרינדור
        13/3/11 23:59:
      אז הנה, אתה לא לבד. יש שאמרו שהצעצוע השלישי הפעיל מניפולציות שונות שכוונו לפגוע בכפתור של מסחטת הדמעות, ואני אומרת שאין סרט שלא עושה את זה. אבל לפחות כאן, הוא לא הרגיש לי מתאמץ כשהוא ריגש. מאוד מאוד אהבתי אותו. לא כאנימטורית (גם) אלא כצופת קולנוע, שאוהבת קולנוע טוב.
        13/3/11 12:16:
      גם אני חושב ש"צעצוע של סיפור 3" הוא הסרט הכי מרגש שראיתי בשנה האחרונה. גם אותי הוא הפתיע. ובתקופה האחרונה אני מחפש עוד אנשים שחושבים כמונו כדי לדעת שאני לא לבד. :)
        10/3/11 02:45:
      sbhsport - אנקדוטה קטנה שקשורה בסרט: הקוסם לא רק מבוסס על תסריט של ז'אק טאטי, אלא מסייה הולו עצמו גם מופיע לרגע קטן של מחווה, כשדמותו המצויירת של הקוסם, שמעוצבת כמו דמותו של הולו, נכנסת במקרה לאולם קולנוע, וחוזה בו על המסך.
        10/3/11 02:44:
      ARMAND - התלהבות או חוסר התלהבות מהטריילר זה עניין של טעם. אני לא שופטת לפני שאני רואה את הסרט המלא. אבל העושר הוויזואלי של מכוניות 2 לעומת הראשון מצא חן בעיני. גם נראה כאילו הם התאמצו לפנות למבוגרים יותר. מקווה שזה ישתלם להם, ושהסרט יפתיע.
        10/3/11 02:11:
      מכוניות הוא באמת הסרט הכי פחות מוצלח של פיקסאר, ואחת הבעיות המרכזיות שלו היא אורך של יותר משעתיים. כשדיסני התחילו לעשות סרטי הנפשה באורך מלא הם תמיד שמרו על אורך של 75 - 90 דקות, כי ילדים לא יכולים להתרכז יותר מזה. זה כלל חשוב מאוד בתעשיית סרטי ההנפשה. אגב, הסרט של הצרפתי - "הקוסם" מבוסס על תסריט של ז'אק טאטי המנוח, האיש שהמציא את מסייה הולו. אחלה פוסט, טל.
        10/3/11 01:27:

      ראיתי את הסרטון המלא... - מקסים !

      יש בו תזכורות מסרטים כמו "ג'ימס והאפרסק", "הטירה הנעה" ואני בטוח שעוד...

      באמת סיפור אופטימי... מעין תשובה לשירה של כריסטינה אגירלה - you are beautiful

      אני לא חושב שלעובדה שלכל אחד מאיתנו יש משהו שאבד - שזו הפואנטה בסרט...

      אלא לעובדה שלכל אחד מאיתנו, יהיה מוזר ו"בעייתי" ככל שיהיה יש מקום "מפלט" שבו הוא יכול לחיות בצורה מופלאה...

      .

      את ההערות לגבי הדברים האחרים הבנתי פחות

      כי אני לא ממש מבין את כל הדברים שהזכרת... ובעיקר לא מבין אותם...

      הסרט CARS באמת לא היה משהו..., לפי הפרומו גם איני מתלהב מההמשך שלו... אבל את המומחית כאן...

      .

      תודה על האפשרויות להציץ כמעה...

      פרופיל

      talotan
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      סינמסקופ - יאיר רוה

      זאב זאב

      אמנון וינר