כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : -שמיני - ו- פרשת פרה

    7 תגובות   יום שישי , 25/3/11, 14:17

    בין השבת שלפני חודש אדר לשבת שלפני חודש ניסן , קוראים בנוסף לפרשת השבוע ארבע פרשיות שבהן מפורטות מצוות ייחודיות לתקופה בשנה.

    השבת הראשונה מבין הארבעה הינה פרשת "שקלים" , השנייה "זכור" , השלישית "פרה" והרביעית פרשת "החודש" .

    כאמור השבת בנוסף לפרשת השבוע שמיני קוראים את פרשת פרה , השלישית מבין ארבע הפרשיות כהכנה להיטרות לפני חודש ניסן בו חל חג הפסח שאת קרבנו יש לאכול בטהרה .

     

    אחרי פורים , לקראת פרשת פרה

    עברנו את ימי הפורים , את שבת זכור, ומשם ממשיכים אנו קדימה אל עבר פרשת פרה אדומה שכבר נותנת לנו את ההרגשה שפסח מתקרב ויש להתכונן אליו בהיטהרות לקראת החג.

    שבת שעברה קראנו בתורה את פרשת זכור שממנה מתחנכים אנו ומעבירים זאת לדורות הבאים אחרינו את חובת ומצוות זכירת עמלק- ואת השנאה שיש לשנוא אותו .

    מהיכן מגיעה אותה שנאה ?

    האם זה דבר שהורגלנו אליו במשך חיינו , בחינוך שקבלנו , בהנחלת האהבה הבאה מתוך התורה - לדורות הבאים? האם יתכן שאכן יש לשנוא את עמלק שנאה כה גדולה , ואם כן מדוע ?

    כאשר יש לאדם דבר חשוב ויקר מאוד , הדבר הכי חשוב לו בעולם , שהוא הכי אוהב והכי קשור אליו , הרי שאם יבוא מישהו להפריד ולהרחיק בין האדם לבין הדבר היקר לו מכל , פשוט וברור שהאדם ישנא את אותו אחד הרוצה לקחת ממנו את הדבר היקר לו מכל.

    אם אותו אדם לא ישנא , אז כנראה שהוא לא אוהב , או לא אוהב מספיק את הדבר שממנו רוצים להפריד אותו. אדם תמיד שונא את הדברים שמרחיקים אותו מהדבר היקר והחשוב לו ביותר.

    חיסרון בשנאת עמלק פירושו שאתה לא מספיק אוהב את מה שעמלק רוצה לקחת ממך. עמלק רוצה להפריד בין הקב"ה לבין עם ישראל , הוא נכנס בדרך של עם ישראל לקבלת תורה ובגלל אהבת ה' הגדולה - יש לשנוא את עמלק.

    מתוך שנאת עמלק שלמה מצליחים להגיע לשמחת פורים ולאהבה גדולה כלפי הקב"ה , לתורה ולמצוות - שמהם רוצה עמלק להרחיק אותנו ולהפריד בינינו - ולכן צריכים לשנוא אותו.

    בפורים מגיעים לאהבת ה'  "בלי דעת" , עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי ,

    כי באמת ידיעת ה' לאמיתה , בשלמותה , לא יכולה להיתפס בשכל אנושי.

    בכדי להגיע לאהבת ה' כה חזקה כמו בפורים ובכדי להבין את השגחת ה' במגילה אז ובימינו שלנו- יש צורך דווקא שלא לדעת, לנתק את השכל האנושי המסוגל להבין עד רמה מסוימת, עד גבול מסוים, ואז ניתן להגיע לחיבור ולדבקות בהקב"ה -  מתוך אי ידיעה על פי השכל האנושי - ומתוך כך ידיעה חזקה מאוד מתוך השענות והתבטלות מוחלטת להקב"ה.

    אהבה גדולה זו להקב"ה בחג הפורים צריכה להגיע מתוך הכנה של פרשת זכור , מתוך חינוך עצמי לשנוא את עמלק - על שרוצה לקחת מאיתנו את אותה אהבה גדולה להקב"ה - שנאת עמלק מגבירה את אהבת ה' , את הקשר בין עם ישראל לבין הקב"ה.

    כמו שני אהובים שרצו להפריד ביניהם ולאחר מכן נפגשו והתאחדו שוב- אהבתם עזה ושנאתם לאותו עמלק שרצה להפריד ביניהם - הכרחית , ופגיעה בשנאה זו מראה על חולשה באהבה שביניהם .

    חנוכת המשכן הייתה 'ביום השמיני למילואים'.

    שבע הוא מספר רוחני - אך עדיין בתוך העולם הזה .

    שמונה זה כבר יציאה מתוך העולם החומרי , מעל הטבע .

    השראת השכינה בישראל מביאה לידי ביטוי את הקשר החזק שבין עם ישראל לבין הקב"ה , עבודת המשכן היא מימוש האהבה שבין כנסת ישראל לבין הקב"ה .

    כך גם פרשת פרה אדומה 'אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני", מבטאת את אהבת ישראל לה' ללא הבנה בשכל אנושי , אמונה של בלי דעת - מעבר לדעת האנושית הטבעית השכלית.

    את הדברים היקרים הללו רצה עמלק להרחיק מאיתנו - ועל כן שנאה זו הכרחית - לאהבת ה'.

     

    כל הזמן התקדשות

    "והתקדשתם והייתם קדושים" .

    אמרו חז"ל על סדר הפסוק הזה , שאם אדם מקדש את עצמו מלמטה , מקדשים אותו מלמעלה.

    כלומר האדם צריך לעשות פעולה מצידו ואז הוא זוכה להתקדשות ורוחניות מלמעלה .

    מסביר השפת אמת כיצד האדם יכול לקדש את עצמו ?

    דבר זה תלוי בכך שהאדם יקדש את הגוף שלו וזה על ידי שיקדש את המאכלים שהוא אוכל כפי שמצווה התורה ויתרחק מהמאכלים האסורים.

    קדושת הנפש תלויה בקדושת הגוף , אי אפשר ללכלך ולטמא את הגוף בכל הטומאות ובכל התאוות ולצפות שיהיה ניתן גם להגיע לגבהים ברוחניות.

    חייבים לתקן את הגוף שהוא הכלי של נפש האדם. "שומר פיו ולשונו, שומר מצרות נפשו"- עבודה על שמירת הלשון , איזה מילים אדם מוציא מפיו , אילו דברים הוא מדבר ,

    האם תוכן חיובי וקדוש וגם של חול , או דברים מקולקלים המזהמים לא רק את הגוף אלא גם את הנפש ואת הסיכוי להצליח ברוחניות.

    "... שומר מצרות נפשו"- מדייק הפסוק שכך האדם שומר על נפשו דווקא ולא רק על גופו. שמירת הגוף הכרחית לתיקון הנפש.

    כאשר מתקן האדם את גופו אז הנפש ראויה ואז יכול לקבל גם רוח ונשמה מלמעלה.

    הנפש זו מעלה יתירה על הגוף אך גם לבהמות יש קומה זו .

    אומות העולם לא יכולים לקבל על על עצמם את קומת הנשמה.

    יש בהם את מעלת הנפש והרוח ואת דיבורו של האדם אך לא את השפע האלוקי הבא לידי ביטוי בנשמה .

    מעלה זו ,רק בני ישראל יכולים להגיע אליה באמצעות תיקון הגוף והנפש, הקומות הבסיסיות.

    לקדושה אין גבולות , לעולם לא יכול האדם לומר הגעתי לשיא הקדושה והרוחניות ,

    לכן פסוק זה שבו נאמר "והתקדשתם והייתם קדושים" - קיים תמיד ובכל זמן ובכל שלב צריך לשמור על הנפש ואז זוכה האדם לקדושה מלמעלה - על פי ההכנה שלו , על פי עבודתו שקידש את הגוף ואת הנפש.

    הקב"ה הוא אינסוף ולכן לא ניתן לסיים את לימוד התורה , את ההתקדמות בשלבי הקדושה והטהרה ולעולם האדם נמצא במצב של התקדמות - במצב של חזרה בתשובה .

    לא יתכן מושג של 'חזר בתשובה' , אלא של 'חוזר בתשובה' - ומושג זה שייך לכל אחד מאיתנו ולא רק למי שהיה רחוק מתורה ומצוות . זהו תהליך הקיים כל הזמן , זה חלק מהחיים ,

    ויותר מכך - זה החיים עצמם - להמשיך לקדש את עצמך מלמטה , לקדש את הגוף וכך לזכות להתקדשות מלמעלה , שהיא כמובן שמעלה גבוהה הרבה יותר מהתקדשות הגוף ,

    וגם בשיעור גבוה בהרבה לעין ערוך מהשתדלות האדם.

     

      וטהר ליבנו - יוסף קרדונר

     

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/3/11 23:40:

      אשריך.

      זכית.

      -

        28/3/11 23:30:
      מאמר שלם ערכתי לאחרונה על פרשת פרה, אחת הפרשות המרתקות במקרא. יישר כוח.
        27/3/11 18:52:
      תודה לכם על עוד שיעור מעניין.
        27/3/11 17:22:
      שבע זה שפע הרוח ושמונה זה הנשמה האינסופית...
        26/3/11 09:31:
      הי תודה ( גם על יוסף קרדונר שאותו אני מכירה , במקרה ) ובקשר לעמלק- זה העמלק שבתוכנו שעושה את כל הצרות, לא ?
        25/3/11 21:01:
      שבת שלום שלמה
        25/3/11 15:06:
      שבת שלום