כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    תפיסת "כור ההיתוך"

    0 תגובות   יום שני, 28/3/11, 05:38

    תפיסת "כור ההיתוך"

    עם קום המדינה שאפה הנהגת המדינה ליצור דמות של ישראלי חדש - "הצבר".

    המהפך, מהדמות הגלותית לדמות הצבר, היה תהליך, שהחל עוד בגלות אירופה, במרד הדור הצעיר בהוריו, במחציתה הראשונה של המאה, כאשר תנועות ציוניות ובכללן תנועות הנוער באירופה משכו צעירים לאידיאל הציוני ולדרך חדשה.

    דמות הלוחם הכובש את הארץ. הלוחם הוא היהודי החדש והגאה, אשר מרגיש כי הוא אחראי לארץ ולקורותיה. היהודי החדש הינו היפוכו הגמור של היהודי הגלותי. חלוץ עברי המעבד את אדמתו ומתפרנס מיגיע כפיו. לא עוד יהודי נודד המושפל על ידי הגויים, אלא אדם השומר ומגן על ביתו ומכורתו וילחם למענה עד טיפת דמו האחרונה.

    היהודי החדש הינו עברי. מן גזע חדש, אשר נראה אחרת מהיהודי הגלותי, (חסון, שזוף, שרירי ולא חיוור, שדוף וגמלוני), לבוש אחרת (לא עוד החליפה והמגבעת, או השטריימל והקפוטה, אלא בגדי עבודה פשוטים ולא מחייבים), מדבר אחרת (דובר עברית בהברה ספרדית ולא אידיש, מחוספס וישיר ולא מתחסד ועקיף) וחי לפי אידיאלים המוכתבים לפי צו מצפונו. זה היהודי העברי בארץ ישראל, המכונה בפי כל הצבר - שם כללי הניתן לדור בני הארץ החל בשנות השלושים, אך שורשיו בעשור האחרון של המאה התשע-עשרה בכינוי התנכי "עברי". כינויים אלה " נועדו לבטא הבחנה שהלכה והתחדדה בקרב הציונים בין 'היהודי' בן הגלות ל'יהודי החדש' - בן הארץ". זה הצבר הישראלי, יליד הארץ, אידיאל היהודים בעולם, מחוספס, דוקרני, ישראלי וגיבור רבים מסיפורי דור הפלמ"ח.
    כדי לעצב את העולים החדשים בדמות הצבר נוצרה תפיסת "כור ההיתוך", שטענה, שעל העולים לאבד את כל סימני הגולה הייחודיים להם ולאמץ דפוסי התנהגות "צבריים". גישה זו נבעה מן החשש של הנהגת המדינה, שהעולים שהיו בני תרבויות שונות מאלה של בני הארץ ישנו את אופייה של המדינה.

    דוד בן גוריון הסביר את גישת "כור ההיתוך" בכך שיש להנחיל לעולים החדשים את המורשת והתרבות של הישוב בארץ ישראל - ציונות , חלוציות, אהבת הארץ. בתהליך נדרשו העולים לאבד את כל הסימנים והתרבות שהביאו איתם מארצות המוצא שלהם. יצירת "כור ההיתוך" הוטלה על מערכת החינוך ועל צה"ל.

    האם הצליח חזונו של בן גוריון?האם היה ריאלי ולא מתנשא?האם הצליחו לקחת את המיוחד מכל עדה ולשנותה בכור ההיתוך הצהלי?

    כמו שאנו מכירים היום את מדינתנו-החזון היה לא ריאלי.

    למה לא לשמר את האוטנטיות של כול עדה?למה להתכחש להיסטוריה ה"גלותית"של כל עדה?ולמה שיסכימו לשכוח את כל מה שלימדו אותם אבותיהם,שהוקירו ואהבו.

    אכן,אני צברית ישראלית גאה והייתי בשומר הצעיר ובצבא .אבל בבית הורי המשיכו לדבר הונגרית וקראו עיתונים בשפתם ונהנו להיפגש עם חברים בעלי תרבות דומה,ולאכל את האוכל המיוחד המטובל בפפריקה.

    אנו רואים שכל עדה הביאה עם הגיעה לארץ את המיוחד שבה לטוב ולרע.
    אכן צהל ממשיך להיות כור היתוך ומפגש לבני כל העדות-אך בשובם הביתה הם פוגשים את הוריהם ותרבותם -ולא ממהרים להיפרד ממנה.

    ה"צבר" עדין רחוק להיות הדמות האידיאלית ששאפו לה...לפחות אצל מרבית האוכלוסייה.
    ומה בכך?
    האם הבאת כל תרבות דעה ודת לא נותנת לנו את הייחודיות של העם היהודי?
    האם לא כדאי לטבל את הדמות המחוספסת והלוחמת עם אמונה באלוקים?
    התהליך עדיין קיים וה"צבר" הישראלי עדיין לא גיבש צורה סופית
    וזה המעניין והמיוחד שבנו.

    כל ישראל אחים-אך כמו כף היד אין אצבע אחת דומה לרעותה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה