כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    רוזמן יחיאל חיליק

    הבלוק עוסק בחומרים המאפשרים לכל אחד מאתנו לבנות שורה, טור, קיר, חומה, בית, לנקד, לפסק, לכרוך ולהציג את היצירה על רבדיה, גווניה, פלאיה ומנעמיה.
    http://www.facebook.com/roseman.hilik

    0

    פרעה, כורש, דוד המלך וכל השאר

    4 תגובות   יום שלישי, 5/4/11, 11:48

     

     

    א.

    לחיבור זה מקורות חדשותיים והיסטוריים השוואתיים, אשר תחילתם בידיעה תמימה בעיתון הירדני "א-דסתור", בה נודע כי המחלקה לשימור אתרים ארכיאולוגיים תובעת בדרכים דיפלומטיות את השבתו של "הקודקס הירדני" למוזיאון בעמאן. על פי הידיעה, הקודקס הירדני עלול להימכר בשוק השחור וכך תאבד ירדן את אחד המקורות ההיסטוריים בגיבוש זהותה

     

    ירדן, ממלכה מלאכותית שנוצרה בעקבות הכרת תודה בריטית לבית המלוכה ההאשמי, ומכילה יסודות אתניים קונטרוברסליים , זקוקה לכל "סוגי הדבקים" ליצירת עם ירדני, אומה ירדנית, אזרחות ירדנית  בעלת ייחוד, היסטוריה משותפת ומסורות כתובות ועל-פה.

     

    הקודקס הירדני, על פי המחלקה הארכיאולוגית בירדן, נחשב לגילוי המרעיש ביותר מאז נמצאו המגילות הגנוזות בים המלח. הקודקס מתוארך למאה הראשונה של הספירה הנוצרית.  ההודעה הכתה גלים בכל העולם ועיתונים בעלי זיקה נוצרית ציינו  שקרוב לודאי הקודקס נכתב על אחד משליחיו של ישו.

     

    ספור המעשה כמו נלקח מתוך סדרת הסרטים על אינדיאנה ג'ונס, תחילתו בפניה של בדווי גלילי לחוקר אנגלי בשם דיוויד אלקינגטון, כדי שיבדוק את האותנטיות של הקודקס. הממצאים כללו שבעים "ספרים"  המורכבים מנחושת, עופרת ועור.  הבדווי, חסאן סעיד הביא לאלקינגטון שני  "ספרים". האחרון שלח לג'נבה את שני הספרים כדי שייבדקו במעבדה לקביעת גילם של הממצאים.

     

    על פי ארכיאולוגים ירדניים, שימשה ירדן (למרות שלא הייתה ממלכה כזו במאה הראשונה) כמקום המקלט לפליטים נוצריים בתחילת המאה הראשונה לספירה. אם כך, ירדן היא ערש הנצרות. הממצאים הארכיאולוגים מראים כי בקודקס הירדני מצויים סמלים וסימנים שהיו אסורים לשימוש על ידי יהודים. הטבעה של מנורת שבעת-הקנים שהייתה אסורה לציור משום היותה חלק מקודש הקודשים, כוכבים עם שמונה קודקודים שהיו אופייניים לנצרות הקדומה  וטקסטים הלניסטיים ועבריים בערבוביה.

     

    מידיעה זו נמצאנו למדים כי ירדן מתגדרת במקורות היסטוריים הזרים למהותה. המלך העכשווי הוא הצאצא הארבעים ושלושה לשושלת הנביא מחמד, בנו, יורש העצר הוא הצאצא הארבעים וארבעה בשושלת. מה לשני אלה ולערש הנצרות?

     

    התיירות בירדן מהווה ארבעה עשר אחוזים מסך התוצר הלאומי, סביר להניח שההתגדרות ב"ערש הנצרות" עשויה להגדיל את מספר הצליינים הנוצריים מחד, ומאידך, ניתן לראות בהתגדרות זו, אלמנט נוסף בגיבושה של זהות ירדנית חדשה שמקורותיה בהיסטוריה העתיקה, הטרום אסלאמית.

     

    נזכיר שתי חברות אחרות שעברו תהליך דומה.

     

    ב.

     

    אחד היוצרים הנערצים על פרסים באשר הם, פרדוס תוסי, חי לפני אלף שנים, הותיר אחריו ספר שנכתב במשך שלושים שנה – השאהנמה. זה ספר הנעוץ בתרבות העתיקה של הפרסים ובו מחורזים כ-ששים אלף בתי שיר המתארים את עלילותיהם של חמישים מלכים.  במשך הדורות התחבב הספר על דוברי השפה הפרסית ובמיוחד המוסלמים אשר לא תפסו את ימי-טרום-האסלאם כתקופת בערות, ג'אהילייה.  ההכרה ששורשיהם התרבותיים נעוצים בהיסטוריה מפוארת ורבת הוד, תרמה לתחושת עליונות יחסית לשאר העמים. לשאהנמה תרומה בגיבוש זהותה הלאומית של איראן המודרנית (מתקופתו של רזא שאה, אבי השושלת הפהלווית). גם היום משמשת השאהנמה, חלק בלאומיותה של המדינה השיעית הנשענת על חכמי דת, שלכאורה אמורים לעקור מחיי התרבות השפעות נוגדות אסלאם.

     

    מחמד רזא פהלווי, השאה שסולק במהפיכת 1979, בקש במשך שנים לייצר עבור בני עמו "שורשים" היסטוריים שמעבר לאסלאם, שהרי לפרס  עד למאה השביעית היו מקורות תרבותיים ססגוניים במשך אלפי שנים ולא ניתן למחוק במחי מהפיכה את ההשפעה של שלושת אלפי השנים שעצבו את המורשת הפרסית. בשנת 1971 חגגו באיראן המודרנית 2,500 שנה למלכות כורש. לחגיגות אלו הוזמנו מלכים וראשי מדינה והייתה לכך השפעה מכרעת בהתמרמרות עממית כנגד רהב ההתגדרות בהיסטוריה "רחוקה" שאינה רלוונטית לחיי היומיום.

     

     

    ג.

     

    קאהיר אף היא, נפלה קורבן למתח שבין המקורות האסלאמיים למקורות הפרעוניים. כאשר מנהיגים מודרניים ניסו להתגדר במורשת שאיננה אסלאמית, פגשו בהמונים נבערים החיים את חיי הרגע, אינם מתעסקים במומיות, פירמידות, אובליסקים, ספינקסים או כל מורשת עתיקה אחרת, לגבי ההמונים השחתה של שתי מומיות בעלות ערך ארכיאולוגי, אינה נחשבת לפשע כנגד החברה, או כנגד התרבות, אלא סוג של מחאה כנגד רהב ההתגדרות בשורשים היסטוריים רחוקים.

     

    אחד מכל שמונה מצרים עוסק בתיירות בצורה ישירה, או בצורה עקיפה. אחד עשר מליארד דולר שמכניסים האתרים הארכיאולוגיים במצרים מהווים נתח משמעותי בתוצר הלאומי המצרי. לאתרים אלו אין קשר לאסלאם, לאגודות הצופיות המהוות כשליש מאוכלוסיית קאהיר, לאתרים המוסלמיים החשובים, אפילו האוניברסיטה המפורסמת ביותר העולם המוסלמי, אינה מושכת תיירים כמו הפירמידות בגיזה, המומיות או המוזיאון המצרי המציג  לעולם שרידים מהיסטוריה עולמית.

     

    ד.

    פסקה אחרונה בחיבור זה תעסוק בדילמה מרתקת וברת-השוואה עם איראן, מצרים וירדן. הדילמה קשורה בנקודת ההתייחסות של קבוצות בחברה הישראלית. האם לקבוע את המורשת הישראלית על פי שרידים ארכיאולוגיים של החברה היהודית שחיה בארץ ישראל מאז התנחלותם של האבות בארץ, או אם לקבוע את תחילת ההיסטוריה בפרקי חומה ומגדל, בית יעקב לכו ונלכה,  נצח ישראל לא ישקר, השומר, אלכסנדר זייד, אליעזר בן יהודה, דוד בן גוריון, ז'בוטינסקי, ברל כצנלסון, סבא שלי, סבתא שלי?

     

    שורשים היסטוריים רלוונטיים  עשויים לתרום לגיבושה של זהות אותנטית המקובלת על מנסחיה ומי שאמור לקבל על עצמו את הניסוחים – מבני עמנו ומשכנינו.

     

    המחלקה הארכיאולוגית בירדן יכולה לקבוע שהקודקס הירדני ישמש להוכחת הטענה שירדן היא ערש הנצרות, אך מי שיקבע זאת, יהיה העם הירדני בעל המקורות האציליים הנובעים מהיות המלך נצר לשושלת הנביא מחמד. 

     

    מי שיקבע את צביונו של העם הפרסי אלו הם האזרחים הנאורים השמים יהבם בהגיונות מערביים מתובלים באמונה דתית בדומה לנוצרי מאמריקה, קנדה ואיטליה.

     

    מי שיקבע את צביונו של העם המצרי אלו הם הצעירים המבקשים להסתפח אל משפחת העמים, מבלי לוותר על דתם, אמונתם, תרבותם, תוך רצון להעשיר את ה"אוניברסליות" בתכנים התרבותיים עליהם אמונים הצעירים המצריים.

     

    מי שרוצה להמשיך לחשוב על כיבושי המלך דוד והקמת מלכות שלמה, מי שרוצה להתעקש לאמר "אתה בחרתנו מכל העמים אתה רוממתנו מכל לשון", סביר להניח שימצא עצמו חובר לקבוצות קטנות הזויות בשוליה של ההיסטוריה האנושית.  מצרים המודרנית אינה שייכת לפרעונים, ירדן אינה קשורה לערש הנצרות, איראן אינה קשורה לימי אחשוורוש, וישראל המודרנית רחוקה שנת אור ממלכות דוד.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/4/11 22:33:
      מכל מלמדי השכלתי
        6/4/11 09:35:
      הוויכוח שלך יקירי איננו איתי אלא עם הימין הקיצוני כי אם תקרא היטב את מה שכתבתי תבין ששנינו מגיעים בסופו של דבר לאותה המסקנה. אבל זה עדיין איננו אומר שאנו צריכים לנתק את הקשר שלנו עם העבר ההיסטורי של העם היהודי. לגופו של עניין אינני חושב שאנחנו זקוקים לאישור של מישהו לחיות פה כמדינה (ונעזוב לרגע בצד את גבולותיה) כי אם היינו זקוקים לאישור כזה המדינה הזאת לא היתה קמה לעולם. אבל בהחלט ניתן להגיע עם הצד השני לפשרות שיאפשרו לשני העמים לחיות כאן בשלום.
        6/4/11 06:24:

      כך כתבת:

      "..אנחנו צריכים לדעתי להיות ריאליסטיים ולא לנסות לממש את גבולות ארץ ישראל ההיסטורית..."

       

      בוא נהייה יותר ריאליסטים.

      נראה לך כי אנחנו יכולים לבסס איזושהי לגיטימיות להישאר כאן בתוך ים המשטמה?

       

      את ההסכמה אנחנו אמורים לקבל מהשכן, מהעם שיצרנו כאן באיוולתנו.

       

      אשמח אם תעיין בספר הנשכח של זיגפריד להמן המדריך אותי יותר מארבעים שנה ומזכיר לי מדי פעם בפעם שאני נוטלו לידי, שאנחנו, היהודים, עַם התנ"ך, באנו לכאן, שבנו, והארץ "ריקה מיושביה".

       

      "גאלנו" את האדמה, הבאנו "עולים", שנאנו "יורדים". חיינו על גוויליה של תורה, שאינה נשכחת, גם אם התכחשנו לה בקיבוצים ובתנועות העמל - עדיין היינו עם סגולה, אתה בחרתנו, עם בחירה, נעשה ונשמע בפלמ"ח, במחתרות, בצבא, נעשה ונשמע בישובי העולים, נעשה ונשמע במפא"י ההיסטורית המעקרת חמלת-שכן מלבבות תמימים.

       

      וכי מי אנחנו בים המוּשֶׂלְמֶנים?  היכן באה לידי ביטוי הריאליה שלך? הסבר לי מה המשמעות להיות ריאליסטים כאשר מדרום, מצפון וממזרח מכוונים אליך ראשי-חץ החתומים בפרסית, סינית, רוסית, או ערבית עם דיו עזתית תוצרת מקומית.

       

      הריאליה הייחידה שפסחנו עליה, הייתה הריאליה של ברית שלום, שעמדה אז כהיום בפני טענות שהעלית... "אנחנו עם התנ"ך... עם הבחירה.... הקשר ברור... מה אתה משווה אותנו לנבערים... לחסרי השורשים... לנוטשי הארץ... לנמלטים... לפליטים חסרי השורש...לפלאח ... לערבי.... ליושבי אוהלים...

       

      רק הם יאשרו את הלגיטימציה של ישיבתי כאן והשתלבותי במזרח בינם ובתוך לבותיהם.

        6/4/11 01:32:
      אתה מביא לכאן מידע מאוד מעניין שבחלקו היה ידוע לי גם קודם אבל בוודאי לא בירידה שיש כאן לפרטי הפרטים. למשל על העניין של "הקודקס הירדני" לא ידעתי בכלל אבל עצם הניסיון לגבש זהות ירדנית על סמך אותו המסמך נראה לי מגוחך. כולנו הרי יודעים שהמזרח התיכון חולק בתחילת המאה העשרים ע"י המעצמות הקולוניאליות. ברור גם שהעם המצרי של היום אינו העם המצרי העתיק ועם זאת הזהות הייחודית של מצריים היא הרבה יותר ברורה גם לעולם הגדול מאשר ירדן או סוריה. אבל מאוד לא אהבתי את ההקבלה שאתה עושה בינינו לבין המדינות הללו. הקשר של עם ישראל לארץ ישראל של ימי התנ"ך הוא כל כך ברור שנדמה לי שמיותר אפילו להסביר אותו. ואם התנך מזכיר את ירושליים, בית לחם ובאר שבע ואת הגיאוגרפיה של הארץ שכולנו מכירים אותה אז זה ניתן להשוואה בכלל עם המדינות הסובבות אותנו? למעשה התבססה התנועה הציונות מראשית דרכה על העבר ההיסטורי המפואר של העם היהודי בארץ התנ"ך ורק השתמשה בהזדמנות ההיסטורית שהיתה קיימת עם התהפוכות הפוליטיות של שתי מלחמות עולם על מנת לממש אותה למדינה. הקשר שלנו לארץ ולעבר הקדום שלה איננו אומר מבחינתי "אתה בחרתנו מכל העמים" - לגבי לפחות הוא מאוד טבעי. אם אתה מתכחש לו אתה מצדיק בעצם את מה שאומרים אויבינו ושונאינו: שישראל היא נטע זר - יצירה קולוניאליסטית שיש לחסל אותה... מצד שני המשיחיות והפנאטיות הדתית פסולות בעיניי. (אצלינו ואצל האחרים...) מצידנו אנחנו צריכים לדעתי להיות ריאליסטיים ולא לנסות לממש את גבולות ארץ ישראל ההיסטורית לנתק את הקשר הגורדי הזה שבו אנו קשורים עם האחר ולמצוא דרך לחיות בשלום עם העם השני שיושב בדיוק באותה כברת-ארץ.

      ארכיון

      פרופיל

      חיליק רוזמן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין