ערפילית אוריון

חוויות, הגיגים ושאר ירקות

12/10/11 14:53:

יפה מאוד.

לפני כמה שנים היה גשם מטאוריטים (כך אומרים?)

הערתי את ילדיי בלילה השחור.

עלינו על התל (ליד הקיבוץ יש תל) עם מחצלת.

פרסנו , נשכבנו ארבעתנו על הגב למשך שעה בערך.

היה לנו כייף ככה להביט בשמיים.

11/11/07 22:12:
    טוב לדעת שיש אנשים שמתעסקים בדברים החשובים באמת

תצפית נובמבר 2007

2 תגובות   יום שבת, 10/11/07, 22:29

יש בישראל קבוצה של אנשים שמייחלים מאוד ללילות ללא ירח. לילות כאלו המתרחשים בסוף ובתחילת חודש עברי, מאפשרים צפייה בכוכבים במלוא הדרם ללא אור הירח המעיב על אורם.

כמובן שגם אורות הכרך מעיבים על אורם של הכוכבים. לכן יוצאת בסופשבוע החל בסמיכות לראש חודש עברי, קבוצה של משוגעים לדבר למכתש רמון לנקודה המוסכמת על כולם כדי לצפות בצבא השמיים המרהיב.

אני משתתף בתצפיות כאלו כבר מספר שנים, והחוויה רק מתעצמת מתצפית לתצפית. הנה תיאור של איך כל הסיפור קורה ב-24 שעות כמעט.

זו התצפית הראשונה שנסעתי אליה ללא אף אחד מהטלסקופים שברשותי. הקונטראבס של הילד, שהחליט לנצל את המעבר בתל-אביב כדי לעשות ג'אם סשן עם חבריו, תפס את מקומו של הטלסקופ, וכך ירדתי לראשונה ללא הטלסקופ האהוב שלי.

לא לדאוג, שני חברי שהצטרפו לנסיעה, באו מצויידים במיטב האופטיקה, ממנה בחרתי הפעם להתרכז בשימוש במשקפת, שהוכיחה שוב,כפי שתוכלו לקרוא עוד מעט, שאין טוב ממנה לתצפית משובחת.

ברמת גן, בשעה שתיים בצהריים, השמים היו מעוננים מאוד, כך גם בקרית גת. התחלנו לדאוג. נסיעה שכזו מהווה גם מעמסה כלשהי על התקציב מבחינת הדלק, ואנו לא אוהבים לסוע לשוא. החלטנו להמשיך, בתחנת הדלק בצומת דבירה, עצרנו לקפה וקרואסון חמאה מצויין, וגם לסדרת טלפונים, לראות מה המצב במכתש. הדיווחים שקיבלנו ממי שכבר הגיע, היו שהכל מצויין והשמים צלולים. המשכנו.

עמיר לב, שמאושר לפעמים, הנעים לנו את הדרך הלוך.

בחמש אחר הצהרים הגענו. השמים כמובטח צלולים. אבן ראשונה יורדת מהלב. בשטח זיהינו את יונתן עם הטלסקופ שלו, את ליהוא, שהגיע עם שני טלסקופים, פיליפ, שזו לו הפעם הראשונה במקום, הגיע מצוייד עם טלסקופ משופצר וגם ארנון שהגיע יחד עם ידידים וידידות ועם הטלסקופ הראשון היפהפה שבנה בעצמו. איך נאמר בעדינות - תצפית אינטימית וסולידית.

את דקות הדמדומים האחרונות, ניצלנו לפריסה של הציוד שלנו, הטלסקופ של אביתר, המשקפת שרכש לאחרונה במחיר משעשע, ועדי עם ציוד הצילום המשוכלל שלו.

הלילה ירד, הכוכבים נדלקים אט אט, הסימן שאפשר להתחיל ולהנות הוא שחשוך עד כדי כך ששביל החלב מציף את השמים מאופק לאופק.

התחלנו בצפייה בשביט הולמס שהתפוצץ לאחרונה ומשם לצביר הכפול שנמצא מתחת לקסיופאה. אני אוהב להסתכל בו שוב ושוב ולעולם לא שבע מלראות את שני חופני היהלומים שלו מנצנצים.

משם קפה, סיגריה, שיחות עם ליהוא ופיליפ על כוכבים ואמנות.

אחר כך ביקור אצל ארנון ובחינת הטלסקופ החדש שבנה. יופי של עבודה, וגם המראות שמתגלים דרך העינית משכנעים לא פחות.

חזרה למתחם שלנו, אני מתרכז בשימוש במשקפת (22X100) ומצליח לאתר ולצפות בעזרתה במרבית גרמי השמים אליהם אני מכוון, החל בכוכב הכפול אלביראו שמופרד לשנים בצבעי כחול וצהוב, דרך ערפילית הסרטן החיוורת ועד לצבירים בעגלון, פרסאוס, קסיפאה, תאומים, כלב גדול וכמובן היהלום שבכתר - ערפילית אוריון.

הקור מתחיל לכרסם בי אט-אט, ואני בוחר להתעטף בפליז שקיבלנו במילואים, כזה דו-צדדי לשימוש צבאי ואזרחי כאחד. הפליז עושה את שלו, ומאפשר להמשיך. עדי כוונן את ציוד הצילום שלו למצב "טייס אוטומטי" ופורש לתנומה, גם אביתר בוחר לנוח מעט באוהל שהקים, ואני בוהה בגלקסיות M81 ו-M82 דרך המשקפת ונהנה מלראות אותן באותו שדה.

אני זוחל לי אל תוך שק השינה (בחוץ, ללא אוהל) ונרדם לשעתיים מתוקות של שינה.

ב-03:00 כשאתעורר השמיים נראים אחרת לגמרי. קבוצות הקיץ שקען לגמרי וקבוצות החורף מאכלסות את כל כיפת השמים .

קפה וופלים מחזירים את המרץ לעורקים, ואביתר ואני מתחילים לעבוד עם אטלס הכוכבים שלו.

עבודה עם אטלס אינה קלה כלל ועיקר. יש לנסות ולמצוא את הכוכבים המתוארים במפות הכוכבים בשמים וללכת לפי הקווים הדמיוניים המחברים אותם ושם בדילוגים מכוכב לכוכב להגיע אל הצביר או הערפילית או הגלקסיה המיוחלת. קשה, קר, ומתסכל לעיתים אבל בעיקר שווה. כאשר מכוונים את הטלסקופ למקום בו אמור להופיע האובייקט, ומפנים את הראש להציץ בעינית ו.... הוא שם!!!

שבתאי עלה לו מעל לאופק ואנו מכבדים אותו וטבעותיו בהצצה קלה.

גם קנופוס, אחד הכוכבים הבהירים בשמים, שבדרך כלל ניתן לצפות בו רק בדרום הארץ, הגיח לו מעל האופק, וברכנו אותו לשלום.

השחר החל להראות את אותותיו, והגוון הכחול החל חודר אל שחור הלילה והכוכבים החלו כבים.

עדי סיים את צילום הלילה שלו והתנחל ללינה ברכב. אביתר באוהל ואני בשק"ש עד לזריחת השמש. בחלומי מופיעים עגלונים, דובים גדולים וקטנים כמו גם כלבים קטנים וגדולים, נחשים, מפלצות ספינות יווניות והכל בעירבובייה מוחלטת.

בוקר. קפה, סנדויצ'ים, קיפולים, לצלילי אפרת גוש הראשון ואנחנו בדרך הביתה.

לפעמים אני מאושר, למשל היום, אחרי תצפית.