כותרות TheMarker >
    ';

    ספרים חדשים

    ארכיון

    אהובות ושנואות - נשים במקרא, במדרש ובספרות העברית החדשה

    0 תגובות   יום ראשון, 24/4/11, 14:27

    ''
     

    חדש בהוצאת פרדס

     

    אהובות ושנואות

    נשים במקרא, במדרש ובספרות העברית החדשה

     

    מאת: עליזה שנהר

    ******

    (247 עמודים, 88 ₪)

     

    האם הייתה הגר אשתו האהובה של אברהם אבינו, או שמא שרה זכתה באהבתו? מי היא האשה האהובה באמת, זו הרשמית או בעצם הפילגש, ומה עולה בגורל צאצאיהן של הנשים האהובות לעומת גורלם של צאצאי השנואות? האהבה אינה המצאה מודרנית והסופר המקראי עוסק בה רבות: האומנם אהב יעקב את רחל יותר מאשר את לאה, האומנם אהב שכם בן חמור את דינה ואולי רק כפה את עצמו עליה ושמא האהבה האמיתית היא זו שרחש דוד הקשיש לשונמית, שנותרה, כזכור, בבתוליה? המקרא מלא אולי אהבה, אבל תמיד מפליג המחבר בתיאורי אהבת הגבר לאשה: כימים אחדים נראו ליעקב שבע שנות עבודתו ללבן בעבור רחל בגלל אהבתו אותה, ואף לא מלה אחת על אהבת רחל ליעקב. כרגיל במקרא, איננו יודעים דבר על רגשות הנשים ולא רק על אהבתן איננו יודעים, אלא גם על הרגשות המתעוררים בהן בגלל מעשי העוול שנעשו להן, לא נאמרת מלה: איננו יודעים דבר על רגשותיה של דינה הנאנסת, או של פילגש בגבעה, האומללה שבעליה הקריב אותה למען הצל את עצמו, ודומה שהשתיקה שגוזר עליה המקרא, היא גזר דין מוות כפול.

    המדרש דבק על פי רוב במדיניות ההשתקה של רגשות הנשים, אלא שהספרות העברית המודרנית, חשה בצורך בהשמעת קולן של הנשים השתוקות של המקרא. ממש כמו בספרה הראשון שעסק בנושא "זמן אשה", גם בספר הזה "אהובות ושנואות" פורשת פרופסור עליזה שנהר יריעה רחבה של טקסטים מודרניים שעניינם אחד: מילוי החסר בהבעת רגשותיהן של דמויות הנשים במקרא ובהשמעת קולן. מתוך אסופת הטקסטים שבספר עולות דמויות נשיות בשר ודם כמעט, ועולמן הרגשי קורם עור וגידים.

    פרופסור עליזה שנהר, נשיאת המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן מאז 1997. ב-1991 נבחרה לכהונת רקטור אוניברסיטת חיפה והייתה האשה הראשונה בישראל שנבחרה לכהן בתפקיד זה.

    "אהובות ושנואות" הוא ספרה העשירי. מלבדו פרסמה עוד תשעה ספרים, למעלה מ-60 מאמרים בכתבי עת שונים בישראל ובחו"ל (על הסיפור העממי היהודי והישראלי), וערכה שבעה קבצים של סיפורי עם.

    מספריה: הסיפור העממי של עדות ישראל (1982), כוחה של תשתית (1984), סיפורים משכבר: המעשייה העממית לילד (1986), הפנים לפנים – תשתית בסיפורי עגנון (1989-זכה בפרס קריב), מספר, סיפור, קהל (1994), זמן אשה – נשים במקרא, במדרש ובספרות העברית החדשה (2008).

    תחום מחקרה של פרופ' שנהר הוא סיפורי עם יהודיים, שסופרו על ידי יוצאי עדות שונות. היא ערכה פרוייקט נרחב של רישום סיפורי עם מפי מספרים בבית שאן ובשלומי. תוצאות הפרוייקטים סוכמו בשני ספרים: סיפורי עם מבית שאן וסיפורי עם משלומי (שסופרו על ידי יוצאי מרוקו).

    כן עסקה פרופ' שנהר באגדות אורבניות, כלומר, סיפורי עם מודרניים. שמתרחשים בג'ונגל האנושי בימינו: על תנינים בכנרת, על הבעל הבוגד שאשתו מחליפה את פילגשו והוא לוקה בליבו, על הכלבלב שנתגלה כעכבר ועל הקיבוצניקית שילדה תאומים כושיים ועוד. בשנים האחרונות מתרכז מחקרה בקריאה נשית של טקסטים מהתרבות היהודית העוסקים בנשים, בקולן ובשתיקתן.

    פרופ' שנהר ילידת ראש פינה (ישראל): תושבת חיפה. בוגרת ומוסמכת (1970) האוניברסיטה העברית בירושלים (ספרות עברית, התמחות בספרות עממית). בעלת תואר דוקטור לפילוסופיה – האוניברסיטה העברית (1975). מ- 1982 פרופסור חבר לספרות עממית ולפולקלור יהודי באוניברסיטת חיפה ומ- 1989 פרופסור מן המניין. כיהנה כראש החטיבה לפולקלור, אותה הקימה וניהלה משנת 1975. ראש החוג לספרות עברית והשוואתית בשנים 1980-1983 וראש אקדמי של ארכיון הסיפור העממי בישראל (אסע"י). הקימה את החוג ללימודים בין תחומיים ועמדה בראשו בשנים 1991-1988.

    כיהנה כשגרירת ישראל בפדרציה הרוסית בין השנים 1994-1997.

    כיהנה כיו"ר הוועדה הציבורית לבחינת לימודי היהדות במערכת החינוך הממלכתי ("ועדת שנהר"), יו"ר המועצה הציבורית לקליטת עליה בחיפה, יו"ר דירקטוריון התיאטרון העירוני חיפה, עד 2003 וחברת מליאת רשות השידור.

    חברת האקדמיה הרוסית למדעים וד"ר לשם כבוד של הסמינר התיאולוגי היהודי בניו-יורק (2002), של אוניברסיטת הרטפורד (2003) ובעלת מדליית הנשיא של CCU-Central Connecticut University (2003).

    התרשמותי: נשים במקרא תמיד סיקרנו אותי, ועד היום אני מוצאת את עצמי תוהה מדוע קיימת התפיסה (אצל חלק מהאנשים) כי ביהדות, מעמדה של האישה נחות.

    מחד, די לקרוא את "אשת חיל" כדי להסיק על יחסו של הגבר אל רעייתו, אבל מאידך עולה השאלה, האם אותה אשה חרוצה, כמעט אידיאלית, העושה לביתה, לבני ביתה, לעניים ולאביונים, הנותר בידה זמן פנוי לעצמה, ואם מעמדה כה רם ? מדוע היא טורחת כל-כך קשה לפרנס את הכל, כולל את בעלה אשר יושב עם זקני הארץ. בדיון העמוק הזה נפתח הפרק הראשון של הספר (הנפלא לדעתי), וממשיך בפרקים הבאים לעסוק בדמויות נשיות נוספות מהמקרא ולעסוק בסוגיות כמו אונס, בתולים, אהבה, שנאה ועוד.

    אני מוצאת את הספר מעניין ומרתק, והוא אינו ספר קריאה לנשים בלבד.   

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      ציפי ארצי
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימת קריאה

      • שירי אהב"ה וזה"ב - הסונטות של לאה גולדברג
      • יומני לאה גולדברג
      • על משכבם בלילות - יהודית רותם
      • תמונות מחיי הכפר - עמוס עוז
      • ברכּוּת של קטיפה - יהודית בר-אל