החיים, היקום וכל השאר

מה קורה אי שם בעולמנו ?
    מזוית הראיה של איתי

כרמל, אורחים נוספים הגיעו!

4 תגובות   יום ראשון, 29/5/11, 14:23

האם ידעתם שחלק הארץ לאורך הים הנמשך בין חדרה לחיפה ובין הכרמל לים נקרא 'חבל כרמלים'?

מודה שתמיד עברתי דרכו, בדרכי צפונה לכיוון הגליל והגולן ואף פעם לא הקדשתי לו מחשבה רבה.
    האזור נמצא כ-40 דקות מתל אביב וטומן בחובו פניני תיירות מדהימים ונופים קסומים.

בתחילת דצמבר האחרון, פרצה שריפת יער גדולה (אסון השריפה הכבד ביותר בתולדות מדינת ישראל), שגבתה 44 נפגעים בנפש, וכילתה יער, חורש ובתי מגורים באזור הר כרמל. מיליוני עצים בשטח של כ-25 אלף דונם עלו באש.
    אולם לטבע דרכים משלו לשקם את עצמו, ומס' חודשים לאחר אותה שריפה, הירוק התחיל לחזור לעיניים.

הצטרפתי אל דנה אחותי האהובה ואל קבוצה של בלוגרים (למעשה, אני הייתי הבלוגר היחיד, כל השאר היו בלוגריות) ע"מ לתור את האזור, לחזות בפריחה המחודשת ולהווכח שוב מה יפה ארצנו וכל זאת מטעם משרד התיירות.

בבוקרו של יום ראשון, נפגשנו כל החבורה בתל-אביב ועלינו על הרכבים שלקחו אותנו צפונה.

הגענו אל בת שלמה, שם ביקרנו במחלבת שוורצמן.

לכשהגענו, הבנות השתלטו על המיני-פרה שהייתה בכניסה והצטלמו איתה מכל זוית אפשרית בעוד אני עומד מהצד על תקן צופה וצלם.

מסתבר שהמחלבה קיימת כבר כמאה שנה וסודות הכנת הגבינות נשמרים כבר דור רביעי במשפחה.

החצר מלאה בחפצים עתיקים רבים - יש מי שיקרא להם ג'אנק אך יש מי שיהנה להביט ולגעת בהם.

בפנים, טעמנו מהמבחר הרב של הגבינות והזיתים, ואין ספק שהכל מאוד טעים וגם נראה מצוין.

בסככה שבחצר פגשנו את דפנה נוף, מנכ"לית עמותת 'כרמלים', השייכת למשרד התיירות ואחראית על קידום האזור, שליוותה אותנו לכל אורך היום ולקחה אותנו אל המקומות השווים והסבירה על כל מה שקורה וקרה.
    בזמן ששמענו הסברים על האזור, הגיע אלינו סיידר חם (וטעים) כמו גם מלבי חרובים שמיוצר במקום – שהיה למעשה אחד הקינוחים היותר טובים שאכלתי! פשוט מעדן!!

לצערי, לא נשארנו לשמוע על זליג שוורצמן המייסד בארוחת בוקר (שאומרים שהיא מעולה), מאחר והמשכנו הלאה אל ניר עציון, לארוחה במלון עם נוף מרהיב של הכרמל והים, שעושה חשק רק להשאר.

ניר עציון היה אחד היישובים שפונו בזמן שריפת הענק, אך ליישוב עצמו לא נגרם כמעט נזק.

לא היה קל לעזוב את המרפסת והנופים בבית המלון, אך לאחר ארוחת הבוקר לקח אותנו אבי הנהג אל היישוב הסמוך – עין הוד.

'כפר האמנים' עין-הוד הותיר על כולנו רושם עז, גם על מי שביקר בו בעבר וגם על מי שלא.
    בשרפה הגדולה פונה היישוב ו-14 בתים נפגעו קשות בשרפה, אך לא ניתן לראות זאת מן הרחובות, אלא אם כן יודעים היכן הכתה האש.

מרגע שירדנו מן הרכב, משכו את עינינו הנופים של הכרמל אך לא רק הם - פסלים שונים ומיוחדים הפזורים ברחובות ובחצרות הבתים ועל מבנים שונים לא נתנו לנו מנוח מאחר ועברנו אחד אחד לצלם אותם מכל כיוון ועם כל אחת ואחד מאיתנו.

בכפר ישנן גלריות שונות, המציגות עבודות של אמנים מקומיים (לדוגמת הפסל לאון ברונשטיין) לצד עבודות של אמנים ישראליים אחרים בתחומים שונים ורבים כמו ציור, צילום, פיסול, זכוכית, מולטימדיה ועוד.

בסמוך לגלריות, ניצב לו מוסד מכובד וידוע, מוזיאון ינקו דאדא, הקרוי על שם מייסד הכפר מרסל ינקו כמו גם על זרם האומנות אליו השתייך (הדאדאיזם). במוזיאון ישנה תערוכת קבע של ינקו, ובנוסף תערוכות מתחלפות של אמנים מובילים בנושאים מגוונים, כולל מיצג וידאו בחלל תת-קרקעי.

בקומה התחתונה של המוזיאון מתחבאת לה ה-מעבדאדא – זוהי פינה קסומה הנותנת המשמשת כמרכז הפעלה ייחודי ונותנת לכל אחד להתנסות ביצירה דאדאיסטית באמצעים רבים ומשונים (ציור, קולאז'ים, מיצגים, כתיבת שירים, תחפושות ועוד), כאשר כל חפץ יכול לשמש למיליון דברים ולרק למטרה לשמה נוצר. המקום מתאים לארועים משעשעים (כולל הפעלות) החל מגיל חמש ועד מאה ועשרים. ניתן גם לעשות במקום הפעלות מיוחדות לימי הולדת, מסיבות, ארועי חברה ומה לא.

במסגרת הסיור, שלנו, הציגו לנו את קצה קצהו של פרויקט בתים מספרים, בו עוברים בין הבתים השונים בכפר ושומעים את הסיפורים של הבתים, שיחזורים של ציורים, לומדים על האנשים שגרו בהם, סיפורי האהבה של האמנים ופוגשים את יצירות האמנים.

כמעט עזבנו את הכפר, אך בעקבות התעקשות שלי, הביאה אלינו דפנה את אחת האטרקציות של הכפר – דני שלייפסטון הידוע בכינויו דני-בירה. על דני כתבתי בפוסט נפרד בבלוג בירבור, אך אין ספק שאם מגיעים, אסור לעזוב בלי לפגוש אותו, לשתות מהבירה שלו ולשמוע מבדיחות האירים שלו.

כיום חיים בכפר כ-150 משפחות של אמנים מכל התחומים.
    באם חשקה נפשכם להיות אמן ביישוב (כמו שלמה ארצי), שימו לב שעליכם לעבור ועדת קבלה!

מאחר וארוחת הצהריים נקבעה במסעדת הבשרים הידועה קאט-באלו, עלינו על הרכב ונסענו המעלה הכביש לכיוון בית אורן.
    באמצע הדרך עצרנו ליד האנדרטה לזכר הנספים בשריפה.
    הדרך שבעבר הייתה ירוקה כולה, הייתה כעת בצבעי ירוק-שחור מהפנטים.

הגענו אל החווה בבית אורן. עדר של בלוגרים רעבים פרץ את דלתות המסעדה והתיישב ליד השולחן.
    כל מיני סלטים קטנים ומאוד טעימים חיכו על השולחן (אני חייב לציין את הפול המעולה!), לאחר מכן מרק ולמנה עיקרית פלטת בשרים – קבב, צ'וריסו ופרגיות.

אמנם לא טעמנו את מנות דגל של המקום (הסטייקים) אך בהחלט נהנינו מאוד מן האוכל הטעים. לא נשאר שום דבר בצלחות!

חייב להודות שבפעם הקודמת שהייתי במסעדה הזו, מלצרית שפכה עלי בטעות מרק (כפיצוי קיבלתי חולצה חדשה במקום המוכתמת), מה שגרם לי לשים לב בכל פעם שמלצרית מתקרבת אלי – בלי תנועות מפתיעות ולשמור מרחק ככל האפשר – אך לבסוף הכל עבר בשלום – עבור כולנו.

לאחר הארוחה, התפצלנו – חלק מהבלוגריות יצאו לכיוון חוות הסוסים וחלקנו השני לנסיעה בטומקארים ברחבי היער. מי שמכיר אותי ואת קורותיי, יודע שאני אוהב יערות (אמנם עדיף סבוכים ועדיף לכמה ימים) ועל כן הלכתי על הטומקאר.
    יצאנו בשני רכבים, כאשר אחותי ואני ברכב האחורי, נהנים מהרכב, מהנוף ומן האויר הצלול.

בטיול של כשעה בין עצים ירוקים ובין עצים שרופים עם נוף מקסים לכיוון הים התיכון ושאר הכרמל, ראינו כי היער מתחדש לו לאיטו ויש כבר אורנים קטנטנים המבצבצים להם מן הקרקע ויום אחד בעוד מס' שנים, יהיו גדולים כמו אחיהם העצים הותיקים.
    אמנם אני מאוד אוהב לנהוג (על כל רכב שהוא), אך הפעם החלטתי להנות מהנוף והשארתי את רוב הנהיגה לדנה.

לאחר שחזרנו לחווה התלבטנו לגבי סיום הטיול ודפנה החליטה לקחת אותנו לקינוח ב'כרמלה'.
    בית הקפה הקטן הזה, מצוי בכניסה לעין כרמל, והעיצוב שלו כמו גם בעלות הבית – מקסימים.
    ישבנו לאכול קינוחים מטרפים ולסכם את היום הנפלא שעבר עלינו.

במהלך היום שמענו סיפורים ושמועות על אטרקציות שונות ורבות באזור, החל מצלילות וצניחות, דרך שביל היין, טיולי רועים ואקסטרים חקלאי וכלה במסאג'ים עם יין ועם נחשים (!!)

מסתבר שיש הרבה מה לראות ומה לעשות באזור שבין צפון הארץ לבין תל-אביב. אין ספק שאני עוד אשוב. ואם מישהו רוצה לקפוץ לשם בקרוב, שיקרא לי ואני אצטרף בשמחה.

המון תודה לאבי הנהג, לדפנה ולרויטל על הארגון, ותודה לכל שאר המשתתפות שהנעימו את זמני במשך יום כיף זה.
    ולא לשכוח להכנס לדף הפייסבוק של כרמלים ע"מ להתעדכן בכל מה שקורה באזור.