כותרות TheMarker >
    ';

    על סופרים משוררים וצלמים

    יש לי הרבה סיפורים בראש ולמה לא אספר לכם?
    צילמתי סופרים בבתיהם, אמנים בגלריות, שיחזרתי צילומים היסטוריים, תעדתי מנהיגים, אירועים היסטוריים, מלחמות, ארצות, עצים ופרחים, יהיה מעניין.

    כל הזכויות לחומר שמתפרסם בבלוג זה שמורות לדינה גונה, אין להתשמש בחומר ללא רשות.

    0

    70 שנה לפרהוד, "ליל הבדולח "של יהודי עיראק.

    18 תגובות   יום שני, 30/5/11, 15:53

    1-2 ביוני 1941 ו' בסיון חג השבועות.

    בשבילי, כילדה, חג השבועות הוא הפרהוד. בעודי מחכה בקוצר רוח ל"קהיי" של אמא, המאכל של יהודי עיראק לחג השבועות. שמעתי אותה ממלמלת בריטואל שחזר כל שנה "היום היה הפרהוד, עכשיו ירדנו למרתף, שלושה ימים היינו במרתף בלי מים ואוכל רועדים מפחד" וככה כל שנה.... נדמה לי שגדלתי על הפרהוד בלי תעמולה תקשורתית, בלי נרטיבים חד צדדיים, בלי אירגוני זכויות אדם ובלי אמניסטי. מזל שהייתי ילדה סקרנית והקשבתי לאמא ואף שאלתי שאלות.

    אז מי שמע על הפרהוד? אני מנחשת שרק צאצאי הקהילה הבבלית יודעים ותו לא! למרות שהפרהוד היה "ליל הבדולח של יהודי עיראק".

    ב- 1-2 ביוני 1941 - חג השבועות- התנפל המון מוסלמי מוסת, שיצא מהמסגדים, על השכונות היהודיות חמוש בסכינים, גרזנים, רובים וכלי משחית מכל הבא ליד. תוך זמן קצר בזזו הפורעים את חנויות היהודים, בתי כנסת הועלו באש, נשים נאנסו, תינוקות וקשישים נשחטו. רכוש רב נבזז מהבתים, מבתי הספר וממוסדות ציבור יהודיים.

    ביום אחד נרצחו כ-200 יהודים אמא אמרה 300 ואני מאמינה לה. 2200 נפצעו ו-242 היו ליתומים. כ-50.000 יהודים נבזזו בבתיהם.

    זה "טבח הפרהוד" שדגל שחור ענק מתנוסס עליו. כל זה על רקע קשרים של הממשלה העיראקית עם המשטר הנאצי בגרמניה. באותם ימים שוהה בעיראק המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני, חברו של היטלר, ומעודד את העיראקים לפרוע ביהודים. מאיין קאמף של היטלר מתורגם לערבית ומתפרסם בעיתון בגדדי בהמשכים. תנועת נוער פשיסטית פרו נאצית מוקמת בעידודו של שליח המשטר הנאצי ומצבם של היהודים מתדרדר עד לשלילת אזרחותם העיראקית, הלאמת כל רכושם וגרושם לישראל ב- 1951. חלק מהמידע למעלה לקוח מהאתר של "יד ושם" ולמרות זאת מעולם לא הופנתה תשומת לב ישראלית ממסדית ותקשורתית לפרעות שהתרחשו בקהילה השקטה והאצילית הזו.

    והדגל השחור עדיין מתנוסס לנגד עיניי הפקוחות לרווחה. מלב ליבה של עירי תל אביב.

    נ.ב.

    בניגוד לתקשורת הישראלית שכרגיל התעלמה (חוץ מכתבה אחת נידחת בעיתון הארץ) ה- בי בי סי הבריטי פירסם כתבה מפורטת על הפרהוד לציון שנת ה-70 לפרעות.

    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13610702

    דרג את התוכן:

      תגובות (18)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/9/13 19:36:
      רוני תודה!
        11/9/13 08:43:
      תודה על המידע המוגש באופן תמציתי ובהיר כל כך. עלי להודות שלא שמעתי על כך. לא חושב שיש כאן אפליה משום סוג, פשוט סיפורים קטנים נבלעים בסיפורים הגדולים. גם יהודי רומניה סובלים מכך שהדימוי הוא שהשואה פסחה עליהם בעוד רבים כל כך מתו בדרך ובמחנה טרנסנייסטריה. אלמד על הנושא עוד, שוב תודה שהארת את עיני
        25/5/13 02:51:
      . אפליה ממוסדת לטובת האשכנזים ונגד המזרחים למרות טענות שלא היתה ,היתה גם היתה. כאשר מדינת ישראל דיברה באמצעות דני איילון על סבלם של היהודים העיראקים ,היא מדברת על סבל שיש לה חלק נכבד בקיומו ובהעמקתו. כמו שיניב כתב דני איילון היה הראשון והאחרון כנראה שמבחינת מדינת ישראל והסוכנות היהודית נכנס לשדה שלא הבין שהוא זרוע מוקשים. מצורפת תגובה לרשימה שפירסמתי בקדמה שמסבירה למה מדינת ישראל שתקה. ""יש מחקר שנעשה על העיראקים ואיך הסתדרו. המסקנה היא שהם היו אלימים ודרשו את זכויותיהם. אכן חבר הביא חבר ובן משפחה הכניס בן משפחה לערים כמו רמת גן, ירושלים וחיפה, אבל עיקר הפעולה נעשתה על ידי פעילים עיראקים אנשי שמאל וקומוניסטים שלא קיבלו את הלוקשים שמכרו להם במפאי. לזה נוסף הפן שהעליה העיראקית היתה העליה הראשונה הגדולה של יהודים משכילים והיה יותר בלאגן מאשר בהמשך. העולים שוכנו במעברות בבאר שבע אבל הם יכלו לברוח למרכז הארץ. מהכישלון הזה בן גוריון למד איך לפזר את העליה מצפון אפריקה במקומות נידחים שאוטובוס לא מגיע אליו. זו בעיקר הסיבה להבדל הסוציו אקונומי, שרך אגב הוא גם לא כל כך גדול כפי שעיראקים רבים רוצים להתהדר בו (משחקים את שיטת ההפרד ומשול הידועה, "אנחנו העיראקים הסתדרנו, לא כמו המרוקאים"), ההבדל העיקרי הוא שהיתה להם נגישות למסחר קטן ולמרכזי ערים ולהשכלה אוניברסיטאית (עם נומרוס קלאוסוס כמובן) בערך עשרים שנה מוקדם יותר מהמרוקאים והתימנים. זה כל ההבדל. אבל מאחר והעקומה לא ממש שונה אז יוצא שרמת ההשכלה הכללית של יהודי עיראק , כמו של יהודי מרוקו ומצרים נמצאת בירידה מאז שהם עלו ארצה ועד היום.""".
        25/5/13 02:50:
      שבעים שנה לפרוץ הפרהוד – חשבון נפש / שאול סלע. פורסם בתאריך 1 ביוני 2011 מאת הנהלת האתר. אחד ביוני 1941 היה חג השבועות שבבגדד נחוג יומיים. בימים ראשונים אלו של יוני פרץ בבגדד פוגרום אכזרי כנגד יהודי העיר, שידוע בכינויו "הפרהוד". גירסא אחת מדברת על 150 נרצחים, גירסא אחרת מדברת על 180 נרצחים. הפרהוד היה נורא, וכמובן שהיה לו רקע והיו לו אחראים. שגריר גרמניה בעיראק, גרובה, פעל במזרח התיכון מטעם המודיעין של גרמניה הנאצית, שמהות תפקידו היתה לגרום לסכנה פיזית ליהודי המזרח התיכון. לצידו פעל המופתי שיזם פגיעה ביהודים הילידים במדינות הערביות. למופתי יש בהחלט חלק ברדיפת יהודי עירק מ 1936 ובפרהוד עצמו. הפרהוד הוא ארוע שעבור הציונים מהווה פוטנציאל של בניית מיתוס שמציב את התנועה הציונית כמי שחילצה את יהודי עיראק מציפורני הנאצים. המיתוס לא נבנה רק בגלל הצורך של התנועה הציונית במיתוסים אלא בעיקר כדי "לשים טיפקס" על עובדות היסטוריות ביחסם של פקידי התנועה הציונית למגורשים העיראקים למדינת ישראל. מאבקם של אשכנזים כפרטים או מוסדות רשמיים להעלים מההיסטוריה הכוללת בתוכה ניחשול, דיכוי, אפליה וקיפוח של מזרחים לא פסק אפילו ליום אחד. על פי ספרה של אסתר גליצנשטיין מאיר בספרה "בין בגדאד לרמת גן" (עמ' 35), הממשלה העיראקית התכוונה לאפשר את יציאתם של כמה אלפי יהודים ולהביא לשקט ביחסים עם היהודים. גם מסמכים מארכיונים בריטים מוכיחים שממשלת עיראק לא התכוונה לגרוש המוני יזום של היהודים. לשמחתנו, הדברים התפתחו לגירוש המוני של 120,000 יהודי עיראק שהחל בפועל במרץ 1951 והסתיים באוגוסט אותה שנה. כתבתי "לשמחתינו" לא משום שהיהודים היו ציונים ונשאבו בקסמם של הרצל ובן גוריון, אלא משום שהקולוניאליזם דאג להשאיר בעיראק תוהו ובהו שהפך את היציאה מעיראק לכדאית. עובדתית זה נכון. היה פרהוד, היה גרוש המוני של 120,000 מיהודי עיראק ב 1951 , עיראק הפכה לגהינום עלי אדמות מאז ההפיכה ב 1963. אבל זוהי חצי אמת שנוחה מאוד לממסד האשכנזי , חציה השני של האמת הוא חשבון קשה מאוד עם ממשלת ישראל והסוכנות היהודית. על התרמית שביצירת הזיקה בין החרמת רכושם של יהודי עיראק שנתיים וחצי לאחר שהוחרם הרכוש הפלסטיני כתב יהודה שנהב במאמרו השוד המושלם. יהודי עיראק היו אזרחים עיראקים כאשר התרחשה הנכבה הפלסטינית , והפלסטינים שהו במחנות הפליטים חסרי נתינות כאשר הוחרם רכושם של יהודי עיראק. עובדה חמורה נוספת היא שימוש בתרוץ של החרמת יהודי עיראק כדי לתת במתנה את הרכוש הפלסטיני לאשכנזים. בן דרור ימיני הוא מהדוחפים הנמרצים של הספין על "קיזוז רכוש" שמשמעותו מתנות לאשכנזים על חשבון סבל של יהודים עיראקים. כמי שלא רואה בפלסטינים את האשמים במעשיה של ממשלת עיראק, חשוב גם להזכיר שיהודי עיראק ששהו בעיראק במלחמת 48 לא אחראים למעשיה של ממשלת ישראל. משמעות המושג של "קיזוז רכוש" היא הפיכת התנועה הציונית לגורם מסכסך בין יהודי עיראק לבין הפלסטינים הערבים. יהודי צפון אפריקה פוזרו בעיירות הקיפוח והניחשול משום שהסוכנות שלטה בכמות העולים שמגיעים בתקופת זמן קצובה. מאידך יהודי עיראק גורשו בהמוניהם ולכן בגלל שהסוכנות לא שלטה במספר הנכנסים הצליחו יהודי עיראק במאבקם להשגת מגורים במרכז. את המאבק על מקום המגורים הובילו פעילים קומוניסטים כאשר הציונים העיראקים המשיכו לציית לאדוניהם האשכנזים. משום שהעולים האשכנזים קיבלו מהר מאוד פתרונות דיור ופתרונות בתעסוקה הוברר שהדור השני של עולי רומניה עלה ברמת ההכנסה וההשכלה על הדור השני של עולי עיראק. בנקודת ההתחלה, כלומר עם הגעתם לארץ של עולי עיראק ורומניה בזמן חופף, עלתה רמתם של יהודי עיראק מהדור הראשון על זו של עולי רומניה מהדור הראשון. התנאים הקשים של המגורשים מעיראק גרמו לנסיגה של הדור השני בהשכלה לעומת הדור הראשון. ציון הפרהוד הוא זכרון לדם השפוך ולא כתב מחילה או אינדולגנציה לדיכוי וניחשול המגורשים מעיראק בידי התנועה הציונית. http://kedma.co.il/block/archives/1523
        21/4/13 09:16:
      אין סוף לגילויים של שנאת ישראל. עצוב.
        8/12/12 22:28:
      מדהים איך לא שמעתי על כך דבר. בדיוק עכשיו קראתי ספר על השואה. בזכותך אחפש עוד מידע על הפרהוד ואפרסם אותו באתר האינטרנט שלי.
        5/12/12 23:29:
      תודה לך על הפוסט
        13/10/12 10:43:
      תודה.
        21/5/12 16:39:
      תודה על המידע ..מודה שלא ידעתי על כך
        1/4/12 19:17:
      אבקש מאבא שלי שיספר לי.
        20/12/11 13:36:
      חבל שהפונט כה קטן.. משפחתי יצאה מבגדד לבומביי.. סביב אותו תאריך.. (אני משערת) וכן, ישנו ספר על יהודי עיראק, ופועלם הציוני, שנכתב , למיטב זכרוני ע"י הפדרציה של יהודי בבל.. /עיראק.. או משהו דומה.. מעניין לראות את החיים בתקופה ובקהילה.. בשנים אלו.. כמו שמשתקפים בספרות (סופרים ישראליים ילידי עיראק.. שכתבו על כך.. סמי מיכאל, ששון סומך )
        19/9/11 23:59:
      בהתיחס לתגובה של עצבן סעיף אחרון - חשוב להדגיש לדעתי כי בשונה מאנשימיות באירופה, היהודים במדינות ערב חיו בשלום וביחסי שכנות טובים עם הערבים שם, ומי שהלהיט את השינאה כלפי היהודים ויצר אנטישמיות היה תמיד השלטון המרכזי, מסיבות פוליטיות...וכן, נכון תולדות הציונות סופרו מהזוית האשכנזית, לא פלא שלא שמעו על האנטישמיות בארצות ערב.
        19/9/11 18:37:

      הסיפור של הפרהוד הוא אכן סיפור חשוב (כמו הפרעות בעדן ובמרוקו - ומקרים נוספים בארצות ערב בתחילת המאה ה-20).

      זו שאלה מאוד מעניינת מדוע הרדיפות האנטישמיות (שצצו בעקבות עליית הלאומיות מחד, ומימוש החזון הציוני מאידך) בארצות ערב כמעט ולא נכנסו לתכנית הלימוד.

      אפשרות אחת היא שאל מול 6 מיליוני קורבנות השואה, רדיפות אחרות מתגמדות. לא סביר - מכיוון שהציונות ניסתה להמחיש את הסכנה בחיי הגולה ולכן נלמדו הפוגרומים של חמילניצקי, פרעות תח ותט ועוד.

      אפשרות אחרת היא שרצו להאיר את עולי ארצות ערב באור ציוני (באו מתוך כיסופים למולדת), ומכאן שהפרעות האנטישמיות היו סרח עודף בסיפור. גם ההסבר הזה נראה לי קצת צולע.

      נשארנו אם ההסבר הלא מחמיא - שתולדות הציונות סופרו מהזוית האשכנזית, ולכן היה זרקור הרבה יותר חלש על ההיסטוריה של יהודי ערב.

      לכן אולי הגיע הזמן שגם יהודי ארצות ערב יחלו לאסוף עדויות מצולמות מבוגרי הפרעות, הרי עוד מספר שנים לא ישאר מי שיספר את הסיפור ממקור ראשון.

      * והערה אחרונה - בשנים האחרונות יש מי שמנסה להעלות את האנטישמיות הערבית, וההגירה היהודית כקונטרה לדרישה של הפליטים הפלסטינים. כלומר להפוך את הפרעות לכלי דיפלומטי. לדעתי ניסיון כזה עשוי להעיב על עצם הזיכרון ולהאיר אותו באור שנוי במחלוקת. כי מאוד מוזר שהמדינה שבמשך שנים לא התייחסה לארועים פתאום מתנפלת עליהם כמוצאת שלל רב.

        19/9/11 15:06:
      מצטערת , לא מצליחה להגדיל את הפונט! ותודה שקראתם! דינה
        19/9/11 11:40:
      מעניין ! חלק מהסיפורים מוכר (כן אני צאצא של..) ודאגתי שבעבודות השורשים של ילדיי הסיפור יבוא לידי ביטוי - בפרק על "הקשר שלי לעצם היותי יהודי, וההשלכות.." סיפרו ילדיי על סבי שנרצח באותו ליל בדולח. חבל מאד שהרוב הישראלי/יהודי במדינתנו לא מכיר או אולי מתכחש.. ( למה 300 נרצחים זה "זניח" ?!! ) ורק שואת יהודי אירופה באה לידי ביטוי ונמצאת תמיד בכותרות, כי במספרים אנחנו "מפסידים". ( גם לי הוצאת את העיניים בפונט הקטן שבחרת, יא עיראקית.. ). בכלל תרומתם של יהודי עיראק לא תפסה כותרות, כמו בפאן הכלכלי/עיסקי - המסחר עם הודו וסין, ומי הם היהודים שהגיעו לשם אם לא בגדאדים שנדדו... תמשיכי לכתוב ולספר !!
        12/6/11 08:17:
      בספרי " נופי ילדות מבית אבא " התיחסתי לנושא בעמודים 217-222
        4/6/11 16:15:
      הכתב קטן ובלתי קריא אנא שלחי לי למייל dina146@bezeqint.net תודה דינה
        1/6/11 08:44:
      תודה על המידע לצערי לא ידעתי על כך חושב שחשוב לתעד ולציין ימים שחורים אלו במיוחד אחרי מה שקורה בימים אלו מהצד הפלשתינאי

      ארכיון

      פרופיל

      דינה גונה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין