כותרות TheMarker >
    ';

    רוזמן יחיאל חיליק

    הבלוק עוסק בחומרים המאפשרים לכל אחד מאתנו לבנות שורה, טור, קיר, חומה, בית, לנקד, לפסק, לכרוך ולהציג את היצירה על רבדיה, גווניה, פלאיה ומנעמיה.
    http://www.facebook.com/roseman.hilik

    0

    בית כנסת בירדן

    1 תגובות   יום שלישי, 21/6/11, 10:39

    על איסורים ועיצורים – בתי כנסת בירדן

     

    עתים אני מוצא עצמי רתוק ל"תבנית משפט", מתנדנד  בין המלים עד כי אין אני יודע אנה תגענה ומי יבין מלבדי את התצריף הנפלא שנוצר בתבנית המשפט. עתים אני מבקש לגנוז בתוכי את התבנית עד כדי להט בלתי מרוסן, פן אשכח ותעלם מתוכי, אז אבקש לסייג את המלים, לגדרן, להטמינן במחבוא שבנקל אוכל להגיע עדיו כל אימת שארצה. מה שעוזר לי לנתב את תבנית המשפט אל מקום המסתור קשור בצחות העיצורים וצלילותה של הה"א הנולדת ממעמקים ואינה נעצרת בלשוני, בשפתי, בחיכי  ובשיני ומפלחת את חללו של עולם, משל תגלית הייתה. המוסיקה הזו של עיצורים הנבנים סביב הימהומה של ה"א מהדהדת היא המוסיקה של רוחי. המוסיקה של מחשבותי. אין בתוכי עיצורים אחרים. עיצורים אחרים אסורים לי.

     

    מה מעכב את בואו של עיצור אחר? עיצור שאינו במסכת העיצורים של גירסה דינקותא, מה מעכב את שיבוצו של עיצור זר לתבניות משפט אותן אני טומן במצעי-הזיכרון?  עיצור זר ממאן להתפתח, מסרב לצאת, ירא את הגילוי. נאסר להשמעה על ידי משטרת העיצורים העבריים!

     

    לא בכדי אני מביא לפני הכותב את הרעיון שקיימים עיצורים שאין להם מקום בשפה העברית ועל כך רב הסתום על הגלוי.

     

    דומה הדבר לאיסורים התורניים המוטלים על עם ישראל המחויב להתרחק מבעלי מום שאין לגיירם בגלל אי-היכולת להגשים את אחד היעודים המרכזיים של מצוות פרו ורבו. מי שנמנעת ממנו יכולת ההפרייה אינו ראוי לגיור בישראל, משל היה עיצור זר האסור להגייה.

     

    או, מי שנולד שלא על פי דין תורה, לא יוכל להיות חלק מעם ישראל, זה מום שאין התורה רוצה להנציחו.

     

    או, אדומי ומצרי אשר התנהגות הוריו לפני דורות רבים כלפי עם ישראל בצאתו ממצרים תגרום כי רק לאחר שיוכח במשך שלושה דורות רצונם הכן להיות חלק מעם ישראל, רק אז יוכלו להיחשב כחלק מעם ישראל, אך עד היום טרם נמצא אדומי ומצרי שהחזיקו במשך שלושה דורות ברצון כן להיות  חלק ושותף בעם ישראל.

     

    או, עמוני ומואבי אשר גם מספר דורות רב לא יטהרם לבוא בקהל עם ישראל. מעניין כי התורה  מתירה את נשותיהן לבוא ולהתגייר מיד.

     

     

    משעה שנאסרו עמוני ומואבי לבוא בקהל דורשי אדוני, נראה כי זה הוא סוג של עיצור ראשוני אשר גרם ליהודים להדיר רגליים מירדן, מהמדבר הדרומי, מהמדבר המזרחי ואפילו מצפונה של ירדן בואכה אַ-שַׁאם אַלְ-כֻּבְּרָה. לא רק שלא באו יהודים בגבולות הממלכה הזו, לא מצאנו ולו שריד ופליט לחורבות בית כנסת יהודי (שלא הוקם מעולם בירדן).

     

    שהרי ידענו כבר מזמן כי בזימבבואה, בהרי הקווקז, בהאיטי, באינדונזיה, מחוזות סין הרחוקה, אפילו בבחריין ובכווית חיו יהודים והקימו בתי כנסיות.  רק לא בעמון, במואב, בירדן.

     

    והנה עתה שלום כוננו היהודים של ארץ ישראל עם העמונים של ארץ ירדן, ואלו האחרונים מטפחים בחסות אומות העולם את מחנות הפליטים, העקורים, הבורחים, המגורשים, השוהים כבר 63 שנות "אירוח זמני" במדינת העמונים "המבקשת שלום".

     

    היש מקום היום להקמת בית כנסת יהודי בעמאן? האם תתכן אי-פעם קהילה יהודית בעמאן?

     

    תמוה. לא?

    שנשוב למקורות על מנת להבין את האיסור/עיצור?

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/6/11 07:04:
      אין צורך לשוב למקורות - הרוב קובע גם אם שקר בפיו - ברכות ותודות רבות על הנפש היהודית המפעמת בך

      ארכיון

      פרופיל

      חיליק רוזמן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין