כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת אלה הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו ושניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    הדלאי לאמה ל-14,500: ללמוד מוסר מהגן לאוניברסיטה

    11 תגובות   יום רביעי, 22/6/11, 23:10

    Dalai Lama to 14,500: Learn ethics from kindergarten to university

     

    הסיור של כבוד הדלאי לאמה באוסטרליה מסתיים בקונצרט "שירים לדלאי לאמה" 

    יום ב' 20 יוני 2011 dalailama.com

    פרת, אוסטרליה, 19 יוני 2011 (מאת טסרינג קיינזום דונגדו)


    כבוד הדלאי לאמה הרצה הבוקר לקהל מלא עד אפס מקום של 14,500 איש בכיפת בורסווד בפרת, הבירה המערב אוסטרלית. הוא דיבר על "רוחניות בעולם המודרני" ב"שיחה הציבורית" האחרונה, כחלק מהסיור האוסטרלי 2011. 

     

    ''


    כבוד הדלאי לאמה מרצה לקהל של מעל 14,500 איש בפרת, אוסטרליה, ב-19 יוני 2011.

    צילום/רוסטי סטוארט/DLIAL

     

    "העולם התקדם מאד מבחינה חומרית במאה ה-20 ובעשור הראשון של המאה ה-21. זקוקים עתה להתקדמות רוחנית", אמר כבוד הדלאי לאמה, והוסיף, "צריכים ללמד רוחניות כנושא לימוד מהגן לאוניברסיטה". הוא ציין שרוחניות היא לא רק מושתתת על אמונה דתית - תפיסה רווחת במערב. בטענה שהגדרה צרה זו אינה כוללת אנשים לא-מאימינים (חילונים), אשר מהווים אוכלסיה ניכרת בעולם, הוא הגדיר רוחניות כלמעשה אתיקה מוסרית או ערכים פנימיים כגון חמלה. 


    כבוד הדלאי לאמה הוסיף, "לכל בנאדם היכולת להמחיש חמלה באמצעות החוויה המשותפת של האהבה שאנחנו מקבלים מאמנו. על ידי שימוש באינטליגנציה אנושית אנחנו מבינים את תועלת ארוכת הטווח של הערך הפנימי הזה".


    במה שהפך לפרוטוקול אוסטרלי יותר ויותר פופולרי, גבר מקומי אבוריג'ני נתן מופע "ברוך הבא לארץ" לכבוד הדלאי לאמה בפתיחת הרצאתו. כבוד הדלאי לאמה דיבר בעד יחס הוגן לילידיי אוסטרליה ואמר שגם הם צריכים לעשות מאמץ לקבל חינוך מודרני, תוך שמירת תרבותם. 


    בסיום ההרצאה, מארגן האירוע, "דלאי לאמה באוסטרליה בע''מ", דיווח לכבודו הדלאי לאמה ש-65,000 איש השתתפו באירועים שלו בארבע ערים במשך 11 יום האחרונים. עוד 100,000 צפו בשידור חי ברשת של האירועים שהיו פתוחים לקהל הרחב. תערכות צילום שמתארת את מסע חייו של כבוד הדלאי לאמה אשר נפתחה לפני ביקורו תימשך במשך מספר השבועות הקרובים. בראשון מסוגו, הדלאי לאמה יופיע בתכנית טלויזיה ריאליטי האוסטרלית הפופולרית "מאסטרשף". היא תשודר בשבועות הקרובים. 


    בארוחת צהריים, כבוד הדלאי לאמה נפגש עם קבוצת אנשי עסקים ממערב אוסטרליה, המדינה בעלת קשרי המסחר החזקים ביותר עם סין. הוא גם ניצל הזדמנות להיפגש אם הקהילות מטיבט, מונגוליה ובהוטאן. 


    למאמר המלא באנגלית

    ____________________


    תוכן וקישורים לבלוג "ברוכים הבאים" של חנה וייס

    הבלוג מכיל חומר רב לגבי חינוך למוסר וחשיבות המוסר בחיינו


    אני ממליצה על חוברת למידה למוסר חילוני של קרן הדלאי לאמה. החוברת תורגמה לעברית וניתנת להורדה חופשית מאתר קרן הדלאי לאמה. הסבר בעברית וחיבור לחוברת בקישור הנ''ל. חוברת הלמידה ניתנת להורדה בשש שפות.

     

     ~ הנך מוזמן לתמוך בעבודתי, לקצור את הפירות ולחוות אומגה-3 ממרווה מרושתת


    For the full article in English

    http://www.phayul.com/news/article.aspx?id=29658&article=His+Holiness%27+Australian+tour+concludes+with+%22Songs+for+the+Dalai+Lama%22+concert


    This blog has a great deal of information on ethics and the importance of ethics in our lives. The blog has been/is being redesigned to be friendlier to the English reader (all things being relative :). Please scroll to the bottom of each post for English. Happy browsing. http://cafe.themarker.com/blog/376217/


    I recommend the Dalai Lama Foundation "Ethics for the New Millennium" study guide, available for free download in six languages. It has been translated to Hebrew. An explanation in Hebrew about the study guide with a link to the study guide may be found here. 


    ~  ~  ~

    English TOC for this blog


    PLEASE SUPPORT MY WORK & REAP THE BENEFIT - TRY CLARY SAGE OMEGA-3

    דרג את התוכן:

      תגובות (11)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/5/12 22:09:

      נ.ב. לאה גת אמרה את זה כאן בתגובה

      http://cafe.themarker.com/post/2604847

        1/5/12 18:35:

      צטט: ציפי*** 2012-04-30 19:51:40

      חנה, תודה על הפוסט והמידע. אני מסכימה עם כל מה שנכתב כאן. יחד עם זאת ערכי מוסר, חמלה ואהבת האדם חייבים להגיע דבר ראשון מהבית. מרגע היוולדו של התינוק הוא צריך לגדול בסביבה דוגמתית שהוריו מהווים את בסיסה המרכזי. אם כל הכבוד (שלא תמיד יש) למערכת החינוך, היא לא יכולה לעשות את העבודה במקום ההורים. כאשר זה מגיע מהבית, גם אם בחוץ הילד נתקל אחרת, הוא יחזור לערכים הללו.

       

      ציפי יקרה, קודם כל אני מודה לך על הביקור ועל התגובה. אני תמיד שמחה לקבל פידבק ממך. את לא הראשונה שאומרת שיונקים מוסר עם חלב אם. (לאה גת, כאן בתגובה:) אנחנו באים לעולם עם הרגלי תודעה מגלגולים קודמים - ילד עקום יכול להיוולד להורים מוסריים וערכיים, והרים עקומים יכולים להוליד ילד בודהיסטווה. כמובן שבית ערכי עשוי יותר להצמיח ילדים ערכיים וטובי לב. 

       

      "מערכת" באמת לא יכולה לעשות הרבה - רק האנשים שמאיישים אותה. מורים שמיישמים מוסר ושתרגלו את תודעתם בהחלט יכולים להעניק כלים שגם אנחנו נוכל ליישם ולתרגל. גם את, בעבודתך, למעשה מלמדת תרגול התודעה, לא כן? 

       

      המדע הבודהיסטי מלמד שהיפקסות הסבל המנטלי ברצף התודעה אפשרית. הפילוספיה הבודהיסטית מלמדת ששינוי התודעה באמצעות תרגול התודעה אפשרי.  הדת הבודהיסטית היא שיטת תרגול אחת. דרך שיתוף פעולה עם מדענים, הדלאי לאמה הצליח לבסס את תרגול התודעה (מוסר ומדיטציה) כשיטת תרגול מדעית חילונית שכל אדם, ללא קשר דת ותרבות, יוכל ליישם ולתרגל. זאת גדולתו ותרומתו של הדלאי לאמה לאנושות. 

        1/5/12 18:28:

      צטט: זכויות הפרט 2012-04-29 13:40:11

       

       

      במילים אחרות: 

      "You cannot teach a man anything. You can only help him discover it within himself." 

      Galileo Galilei 

       

      גלילאו גליליי גם אמר: "מעולם לא פגשתי אדם שלא ניתן היה ללמוד ממנו משהו." היו לו מורים רבים. 

        30/4/12 19:51:
      חנה, תודה על הפוסט והמידע. אני מסכימה עם כל מה שנכתב כאן. יחד עם זאת ערכי מוסר, חמלה ואהבת האדם חייבים להגיע דבר ראשון מהבית. מרגע היוולדו של התינוק הוא צריך לגדול בסביבה דוגמתית שהוריו מהווים את בסיסה המרכזי. אם כל הכבוד (שלא תמיד יש) למערכת החינוך, היא לא יכולה לעשות את העבודה במקום ההורים. כאשר זה מגיע מהבית, גם אם בחוץ הילד נתקל אחרת, הוא יחזור לערכים הללו.
        30/4/12 18:54:

      לידיעת ציבור הקוראים, תוכן אחד ארוך ומיותר הוסר מהתגובות כאן. תוכן אחד כזה הושאר. 

        30/4/12 18:32:

      צ'מע, בתי ספר דמוקרטים ופתוחים גם מהווים מלכודות פעורות, גלויות או סמויות (תלוי בעיני המתבונן) לאנשים תמימים שנתקלים בבעיות עם גורמים מושחתים אלה או אחרים. אפשר בהחלט לעשות שימוש באדם אחד כנה, כמו גרינברג בסרט בסדברי בארה''ב, כדי לנכז הרבה קורבנות, וגם כמה ברי מזל שיצאו נשכרים מ"השיטה" החינוכית. התלוננו עלי, כמה חברים פה, וכמה שלא התלוננו יעצו לי בשקט, להגיב באופן קצר יותר. "התגובות" שלך אינן תגובות לפוסט, אין פה דיאלוג, אף לא פתח לדיאלוג ממשי, כך שהנך מעורר בי את השאלה האם המסע שלך לחינוך דמוקרטי כנה או לא. מבחינתי, לקידום מוסר, כל האמצעים כשרים - כמעט - כאשר הכוונה של הלב כנה. אבל הדרך בה הנך נוהג מעוררת את עצם השאלה. תחום החינוך הוא תחום פרוץ גם לפעילות של פדופילים - מה יעשה הורה כאשר יגלה שמחנך של בנו הוא פדופיל? למי הוא יספר דבר כזה? מי יתיחס? מי יקשיב? אנחנו חיים במערב הפרוע, ללא שלטון חוק. אודה לך אם לא תשים יותר את המאמרים שלך אצלי בבלוג. אשקול להדביק אזהרה לצד כל אחד כזה שאמצא בקפה. אני מאחלת לך אושר ושאיש מאיתנו לא יפגע בשום פרט. 

        29/4/12 19:58:

      כיצד לבחור מורה רוחני

      המורה מאוד חשוב. 

        29/4/12 13:40:

       

       

      במילים אחרות: 

      "You cannot teach a man anything. You can only help him discover it within himself." 

      Galileo Galilei 

       

       

        29/4/12 11:46:

       

       

      היי חנה, 

       

       

      "Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth learning can be taught." 
         -- Oscar Wilde  

       


      ראי:  

      מטרת החינוך היא לִלְמוד -- לא לְלַמֵּד.

       

      http://cafe.themarker.com/topic/2567702/  

       

       

        29/4/12 01:50:

      דוד, שלום. ברוך בואך ברוך שובך. קודם כול, תודה, לא הכרתי את קוהלברג: http://www.scu.edu/ethics/practicing/decision/canethicsbetaught.html

      הנ''ל מאמר קצר ונחמד לשאלה שהנך מעלה - האם ניתן ללמד אתיקה? מסוקרטס ועד היום, מורים רוחניים ופילוסופים מסכימים שניתן בהחלט ללמד אתיקה. אף חובה. גם אתה ואני מסכימים, אני מבחינה - אתה בעיקר דן ב'איך', אבל על עצם החשיבות בללמד מוסר מגיל אפס אין לנו מחלוקת. לגבי הדרכים, הגישות והמפגשים עם ערכי המוסר, כן ירבו. אין שום סיבה לא להפגיש תלמידים (שמעוניינים בכך) עם ערכי היהדות, הבודהיזם, האיסלם, הנצרות, ועם גישתו של קוהלברג, וגם להתנסות ולתרגל ולדון באותן התנסויות יחדיו. קרן הדלאי לאמה מציעה חוברת למידה כדי לעודד מעגלי למידה למוסר. בסוף כול פרק יש גם הצעה ליישום ולתרגול. אני מבחינה שכרבים מאיתנו, אינך בקיא כ''כ בבודהיזם. הבודהזים הוא מדע של התודעה, שיטה חינוכית כדי להצמיח אנשים חומלים, כאשר בסיס השיטה הוא תרגול (דגש על 'תרגול', שגם תואם את שיטתך) המוסר. (גם: מהפך של הלב)

      לצערי, כפי שהנך גם מבחין, אנשים רבים שמלמדים 'מוסר' עושים זאת עם כוונות לא כנות ובחוסר תום לב, אף מנכסים את המוסר (ו/או את הדת) כדי לחפות על פשעיהם. לא לזאת הכוונה. כשמדובר בללמד מוסר ובלתרגל מוסר ולהיות ישרים עם עצמנו ועם אחרים, מדובר במוסר, נטו. מאה אחוז מוסר. בלי פוילשטיק. ! 

       

      ''

      (תודה לעו''ד אורי פרייס חיוך)

        28/4/12 10:21:

       

       

      "אתיקה" (ערכים) היא שיעור אשר ניסיון החיים מלמד.   

      ההצעה, שיש ללמד מוסר (ערכים) בבתי-הספר הממלכתיים שלנו, נדונה בעצמה מעל דפי העיתונות במיוחד מאז שמתפרסמות ידיעות על האלימות במדינה -- אלימות בבית, אלימות בבית-הספר, בסביבה ובחברה. לצערנו, סוגיות מורכבות אחדות התבלבלו בוויכוח זה.

      ראשית כל, חשוב להבין שבתי-הספר שלנו כפי שהם בנויים כיום אכן מלמדים את התלמידים מגוון שלם של ערכים, והם כלולים בדפוס התנהגות מוגדר היטב. האינדוקטרינציה היא גלויה, והמעקב ממצה. למעשה, רבות נכתב בימים אלה על הנושא, לרוב בצורה ביקורתית.

      למשל, בתי-ספר מלמדים את הערך של ציות לסמכות, ציות מוחלט וללא עוררין. הם מטיפים להתאמה ולהסתגלות (לקונפורמיות), ותומכים בזאת על ידי סוללה מדהימה של מבחנים סטנדרטיים, אשר ניתנים כמעט בכל בתי-הספר בארץ, לילדים מכל הגילים. הם מטביעים באופן שאינו ניתן למחיקה את הערך של תחרותיות הורסת, ואת הגישה הנלווית לו ש"חבר'ה בעלי מרפקים חלשים מסיימים אחרונים". הם לועגים ומבטלים את ערכי האינדיבידואליות, החופש, הסובלנות, והשוויון.

      אני יכול לשמוע את מקהלת ההתנגדויות של מחנכים ממערכת החינוך הציבורית, אשר זועקים שאין לי מושג מה באמת קורה, וכד', וכד'. אולם קוראי מסה זו, ילדים ומבוגרים, יודעים שמה שאני אומר הוא נכון, ואם אני חוטא במשהו, הוא בכך שאני נוקט בלשון המעטה. וזה מה שהיה לומר לאחד מנציגי החינוך הציבורי הטובים ביותר בארצות הברית, ג'ון גטו (John Gatto), מורה-השנה של ניו-יורק בשנת 1991, בנאום חשוב שהוא נשא בפני קהל: "האמת היא שבתי-הספר אינם מלמדים למעשה דבר מלבד כיצד לציית להוראות".

      כמובן, מה שהמבקרים ממליצים למעשה היא הוראת ערכת ערכים שונה, שהיא יותר לטעמם. מזכירים כדוגמאות, את הוראת המסורת היהודית או הבודהיסטית או הוראת המוסר של קוהלברג; למבקרים אחרים, יש עדיפויות אחרות. קשה למתוח ביקורת על כל אחת מהבחירות הללו, אולם הנקודה העיקרית היא שעצם הרעיון "להורות" לילדים בבית-הספר, על פי ערכת ערכים כלשהי, הוא נטול-בסיס. האנשים אינם לומדים ערכים על ידי הוראה בכיתות. במקרה הטוב, הילדים רואים הוראה כזו כמשעממת וכבלתי שייכת; במקרה הגרוע, הם מתייחסים אליה כאל הטפה מעוררת דחייה.

      שיטת החינוך של היפנים למשל, היא הוכחה לכך. נכון ששיעורי מוסר הם חלק בלתי נפרד מהחינוך היפני, עם זאת, אנחנו תמהים על יעילותם. אכן, התנהגותם של היפנים במחצית הראשונה של המאה הזאת, במשך כל מלחמת העולם השנייה, לא הייתה מביאה איש להצביע עליהם כדגמים להתנהגות מוסרית. גם היום אינני כל כך בטוח שהייתי עושה זאת. אגב, המדינה השנייה אשר זכורה כמצטיינת במשך זמן רב, מעל מאה שנה, בהוראת הפילוסופיה והאתיקה הייתה גרמניה. ואין צורך להרחיב את הדיבור.

      דבר המביא אותי לנקודה השלישית והעיקרית: אנתרופולוגים ופילוסופים הבחינו זה זמן מה שהאופן בו מועברים ערכי מוסר לילדים הוא דרך הפעילות היומיומית, על ידי דגמים בעלי תפקיד של מבוגר ועל ידי הילדים. זו הסיבה מדוע המשפחה היא מוקד החינוך המוסרי: ילדים חשופים בקביעות להתנהגות של הוריהם ושל אחיהם ואחיותיהם, וקולטים, על ידי חיקוי ועל ידי התהליך של בנית מושגים, את המסגרת המוסרית שביסוד המעשים של "מוריהם". ובמסגרת הבית, ילדים מעורבים בקביעות במעשים אשר הם ומשפחותיהם מעריכים במונחים מוסריים.

      החינוך המוסרי שייך לבית. כמובן שהוא שייך לשם, אולם האם זה מוציא אותו מרשות בית-הספר ?

      זה בוודאי אינו מוציא את החינוך המוסרי מרשות בית-הספר !!

      הדרך היחידה שבה בתי-הספר יכולים להפוך לספקים משמעותיים של ערכים מוסריים היא במידה והם יעניקו לתלמידים ולמבוגרים ניסיונות חיים-אמתיים אשר נושאים עימם משמעות מוסרית. ניסיונות כאלה נעדרים באופן בולט מהשגרה היומיומית של בתי-הספר הציבוריים כיום. ניסיונות אלה כוללים, למשל, תלמידים אשר במסגרת בית-הספר, בוחרים בעניינים שהם בעלי חשיבות עבורם; בחירות כגון, כיצד לחנך את עצמם להיות מבוגרים פוריים. הם כוללים תלמידים אשר מפעילים שיפוט בנושאים בעלי השלכות כגון, כללי בית-הספר או משמעת. יכולתי להמשיך ולהאריך במתן דוגמאות, אולם העניין הוא פשוט, ונחוצים מעט הסברים: כדי ללמד תלמידים מוסר, חייב שתהיינה להם הזדמנויות לבחור בין נתיבי פעולה אלטרנטיביים שהם בעלי משקל מוסרי שונה, וחובה שיורשה להם להעריך ולדון בתוצאותיהן של בחירות אלו.

      בתי-הספר יפתחו את ערכי הסובלנות וכבוד האדם, את המודעות העצמית ואת האחריות של התלמידים, ויהפכו למעורבים בהוראת המוסר כאשר יהפכו לקהילות של אנשים אשר מכבדים באופן מלא והדדי את זכותם של האחרים לבחור. פירוש הדבר, שגם למורים וגם לתלמידים יינתן ייפוי-כוח במידה כזאת שעד כה מחנכים מקצועיים לא חשבו עליו. עד אשר יינתן ייפוי-כוח כזה, הערכים שבתי-ספר מלמדים, ימשיכו להיות בעימות חריף עם אלה שרוב הרפורמטורים היו רוצים לראותם נלמדים על ידי הנוער בחברה יהודית ודמוקרטית.

       

       

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      ארכיון