כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';
    0

    למשתו - הבת של אנו

    70 תגובות   יום שישי , 1/7/11, 22:18

     למשתו - הבת של אנו

     

    האם העולם המודרני, בימינו אלה השתנה משהו בצורך האנושי להשיג לחשים וקמעות כנגד שדים ורוחות שיגנו על האדם מכל רוע?

     נדמה לנו שרק העולם היהודי והנוצרי נזקק במשך הדורות לקמעות ולחשים (התערוכה שהייתה במוזיאון ישראל) ולא כך הוא.

     בקריאת טקסטים אכדיים מהאלף השני לפנה"ס (בערך לפני 3500 שנה) נתקלתי בשדה למשתו שהסעירה את דמיוני בפועלה.

     אני מביאה פה את סיפורה של למשתו והשוואתה ללילית היהודייה.

     מבין כל הרעות החולות המוגדרות של מסופוטמיה הקדומה,  נמצאת גם (שד  evil)  השדה  האכדית "למשתו".

    דמותה היא דמות מעורפלת .

    למשתו הפכה להיות אישיות עם מיתולוגיה ודפוס מוכר של פעילות הרסנית

    במשך הזמן בהשראתה נולדה  מערכת מגוונת של אמצעים נגדה שכוללים: לחשים, טכסים ורקיחות של צמחים, קמעות, ותמיכה של רוחות האלים הנדיבים.

    העדויות הראשונות נגד השדה למשתו הן ממחצית השנייה של האלף השני לפנה"ס (תקופת הברונזה התיכונה). כאשר אנחנו מוצאים תיאור שלה או לחשים  הכתובים  נגדה שהם מהתקופות השומרית, הבבלית הקדומה והאשורית הקדומה.

    הטקסטים הקדומים ביותר הם טקסטים קנונים. הראשון שהוא בן 600 שורות שמתכם חסרות רק 30 שורות שלא השתמרו ונמצא בנינווה (בספריתו של המלך אשורבניפל) ועוד שני טקסטים שנמצאו בסולטניפה (חצרינה הקדומה), ואשור, דרום מסופוטמיה.

    טופס נוסף  נמצא באוגרית מתקופת הברונזה המאוחרת , בעיקרו איננו שונה מהלחשים שנמצאו מתקופת הברונזה התיכונה.

       

    השדה למשתו היא השדה היחידה שיש לה גם ביטוי ציורי.

     

     

    ''

      

    למשתו: בעלת ראש אריה. שיניים שיניי כלב. גוף של אישה מעורטלת המניקה שני חזירים.  בידיה מחזיקה שני נחשים משורגים בכל יד. הרגלים כטרפים של ציפור או נץ. בין רגלה עקרב. היא עומדת על חמור שעומד על אוניה ששטה באוקיאנוס ובתוכו דגים. האטריבוטים שנמצאים סביבה ומשמשים ככלים במלאכת, הם כולם כלי בית. מעל ראשה כלי אריגה , כישור, מסרקות, נעל, ראשו של האל פוזוזו המגן מפני השד. מצד שני של כלי האריגה כד שמן, תכשיט לצוואר וכן עליו עומדת מנורת שמן.

      

    למשתו היא בעיקר הורגת תינוקות.

     כדי להבין את הטבע ואת מקומו של האדם בסדר הקוסמי צריך קודם כל להבין את האופי הדמוני  שלא לומר השטני של למשתו.

    לפי המיתולוגיה המסופוטמית האדם נולד כדי לשרת את האלים, לבנות להם מקדשים להאכיל ולהלביש אותם.

    השדים נוטים לפעול בכוחות עצמם, אבל הם יכלו להיקרא כדי לעזור לחפים מפשע בשם אל.

    תינוקות עדין לא מועסקים ומשרתים את האלים ועדין לא נכשלו .
    בהיעדרו של החטא הקדמון, התמימות שלהם היא למופת.

    לכן המומחיות של למשתו היא   נגד הסדר המקודש על ידי הרג של  שלטון החפים מפשע, על ידי מניעת בני אדם פוטנציאליים להיוולד ולהגיע לבגרות. בכך היא מקבלת את הסדר הקוסמי שבו האלים צריכים את  האדם בדיוק כמו שהאדם צריך את האלים.

     למשתו חייבת להיות רעה ביסודיות, שהיא האנטי-תזה המקבילה  של תמימות למופת.

     במיתולוגיה היהודית האזוטרית לילית היא שדה שהייתה אשתו הראשונה של אדם (ולאחר מכן, של המלאך סמאל), המסמלת מרדנות, רוע לב וחוסר צניעות.

    לילית מסכנת את היולדות והיילודים, ולהרחקתה משמשים קמיעות שנועדו לכך.

    לילית מוזכרת פעם אחת בתנ"ך "וּפָגְשׁוּ צִיִּים אֶת-אִיִּים, וְשָׂעִיר עַל-רֵעֵהוּ יִקְרָא; אַךְ-שָׁם הִרְגִּיעָה לִּילִית, וּמָצְאָה לָהּ מָנוֹחַ. שָׁמָּה קִנְּנָה קִפּוֹז וַתְּמַלֵּט, וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ; אַךְ-שָׁם נִקְבְּצוּ דַיּוֹת, אִשָּׁה רְעוּתָהּ" (ספר ישעיהו לד, יד), ולפי הפשט מדובר במין ציפור, אך יש שהבינו שהמדובר בשדה מכונפת (‏רש"י), והיו כאלו שסברו שמדובר באם השדים (מצודת ציון).

     

    לילית פעפעה ליהדות כשדה בעלת אופי הדומה לזה של למשתו ואישתר - אלת האהבה הפריון והמלחמה, של אשור-אכד. דמות שתיהן מתלכדת לישות אחת ממנה בוקעת לילית היהודית, דמות בעלת מהות שדית העסוקה בשיטוט אין סופי ובחיפוש נצחי אחרי תינוקות אותם היא חונקת, ואחרי גברים בהם היא פוגעת ונוטשת או מתעללת והורגת.

     בניגוד ללילית היהודית שהורגת את התינוקות אחרי לידתם למשתו הורגת את התינוקות עוד ברחם אימם.

     כדי שנבין את פעולותיה והעיקר את הלחשים נגדה אביא שני לחשים נגד למשתו בתרגום חופשי לעברית מאכדית.

    הלחשים עצמם נכתבו על לוחות חרס קטנים שהקוסם magician היה נותן לבקש הלחש. הלוחות נכתבו בכתב יתדות. ובעל הלחש יכול היה להניח את הלוח מתחת לכרית של היולדת או מתחת למזרון. חלק מהלוחות היו בעלי נקב שאפשר היה לתלות אותם על הצוואר שיגנו על היולדת במשך כל היום והלילה.

     

    הלחש

    אין-איו-נו-רו (זאת מילת הלחש כמו: אברא כדברה)

    אתה הוא הענק, מות לבת של אנוס, תינוקות מתים  מבולבלים

    ידיה כמו רשת עליהן חקוק, המוות היא בחיבוק, חונקת למות

    היא אכזרית, היא מאיימת, היא מענישה חזק ובאגרסיביות.

    בתו של אנום היא נובחת כמו קלפטומנית.

    היא תוקפת את היולדת ההרה בבטן.

    היא חוטפת את התינוק מידיה של המטפלת.

    כאשר התינוק יונק היא מנשקת אותו כדי להשקיט אותו.

    האלים הם האחים שלה, היא בתו של אנום.

    שריר, גיד ומיתר הם מקל הנשק שלה.

    ראשה הוא ראש אריה ושיניה שיני חמור הן.

    השיניים שלה הם סערה היא שופכת מוות.

    מכל ההרים הגדולים והגבוהים היא רצה לכאן

    היא צועקת שוב ושוב כמו כלבה, כמו כלבה היא מייללת

    צועקת היא ומייללת ללא הרף כמו אריה

    פניה הם אנזו, תמיד בכל מקום מופיעה

    בשעות אחרי הצהרים , בשקט של היום

    (במסופוטמיה נהוגה מנוחת אחרי הצהרים- השקט של היום)

    היא עוברת מפינה לפינה  בכל חלקי הבניין

    היא נמצאת על עדן החלון (מזדחלת פנימה מתחת לסף הדלת)

    היא עוברת מפינה לפינה שוב ושוב.

    כל הזמן היא מסתובבת סביבם

    היא נוגעת בתינוק הצעיר והנאה

    אבל שראתה את השלוחי, בנו של אאה החכם

    הוא אהה אמר לאבא שלו בתוך החומר (כנראה טין רך)

    אני ראיתי את טבעת הבת של אנוס, שהיא אוספת את התינוק

    אאה ענה. לכי, הבן שלי אשלוחי הוא מעולה.

    בתהליך הפולחן אתה מכשף אותם.

    תן לה זמן להירגע

    הפוך את הבשר שלה לגוף מת כדי שהשרירים לא יעבדו והיא לא תוכל לזוז.

    אתה מתערב. היא קושרת צרורות.

    תן לה מסרק, כישור, סיכת ראש.

    תן לה נעלים ומגפיים.

     

    הצד השני של הלחש

     

    יש לה תכנית מסובכת ומיוחדת רק לה.

    שבע ושבע ערוצי הנהרות. חפירת תעלות אתה חופר נגדה.

    שבעה ושבעה הרים חוצים אותה

    כך או כך הבן של ננה אל תתקרב .

    ריטואל של נבו הוא להוביל אותך לכבוש אותך ולשפוך אותך אל הנהר

    (ריטואל של נבו- שלושה דורות של אלים הפועלים בו זמנית: אאה, מרדוך ונבו)

    אתה השבעת את הבת של אנו ההולך בראש, הוא השלוחי.

    מתנגדים לך, נתנגד לך אאה מלך הגורלות

    נינורתה המעולה.

    התנגדות תהייה לך נינורתה המעולה

    מתנגדים לך התנגדות תהייה לך מרדוך ולך שרפניתום (שרפניתום אשתו של מרדוך)

    מתנגדים לך, התנגדות תהייה לך מלך השמש.

    מהבית שאתה בא, אתה לא תוכל חזור

    אל הדרך יצאת, הדיבור שלך לא יחזור שוב

    כמו שאתה עוצר את הצמח והסמים מלגדול שוב ושוב

    השמיים עשויים להזיק לך , לעשות אותך נכה

    ישובו ההרים להיות אבנים

    (אבני ההרים הם חלק מהריטואל)

    אבני ההרים יחזיקו אותך בשבי

    שיפודי החלש ידקרו ויחוררו אותך

    ריח טוב עולה מההר

    עלי על ההר של הריח הטוב

    תפסי את חמור הבר, איל ויעלים

    ילדי את הבהמות של שקן, וחיות השדה.

      

    לחש נוסף נגד למשתו (נמצא בעיר ניפור)

     

    (הערה: הלחש עצמו פגום וחלק מהשורות חסרות. במקום שיש המשך בלתי קריא יתווספו נקודות)

     

    שדיה מעורטלות....

    זה העז.....

    גופה עשוי כמו דג...

    כמו משהו אדום סנטרה .... הוא חיוור

    ראשה הוא ראש אריה

    שיניה שיני חמור

    ..... של כלב.....

    בתוך החור.....

     

    הצד האחורי של הלחש

     

    ליבה.....

    לא חוזר.....

    חמור....

    היא זאת שתפסה....

    לתפוס....

    .......

    ........ 

    דרג את התוכן:

      תגובות (70)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        15/11/11 22:10:
      מעניינת מאד ההשוואה.. וגם חושך מול אור.
        30/9/11 15:11:
      תגידי. את על האופנוע ולמשתו עפה לידך(על מטאטא?) זה תאונה בטוח לא? איזה פחד,לילית,סירנות,למשתו... ציפי,דליה,שלי... תמיד נשים אכזריות כל כך?
        26/9/11 10:43:
      מידע מעניין...
        20/9/11 14:03:
      תודה על הפוסט
        19/9/11 23:04:
      נפלא, מרתק, מעורר חשק לשמוע עוד. אגב, אשמח להפנייה לפסל/תמונה לשם המחשה.
        17/9/11 15:51:
      ועל מה ולמה עיסוקך בזה?
        17/9/11 14:19:
      נפלא. מעניין ביותר. נושא הקרוב לליבי, נהנתי מאוד. תודה רבה.
        16/9/11 19:36:
      נהדר. תודה
        16/9/11 12:05:
      מתלוגיה, או מציאות של ימנו ?? האדם הוא האדם ואין חדש תחת השמש..
        7/9/11 07:49:
      נדמה לי שנתקלתי בה בסמטה אפלה בניו יורק לפני כמה שנים. לא זוכר מה קרה אחר כך, אבל התעוררתי בבוקר בלי ארנק ובלי נעליים.
        7/9/11 07:20:
      מרתק לקרא.. תודה לך
        5/9/11 19:29:
      מעניין מה הדרש שמאחורי המיתולוגיות הללו. איזה פחדים שלנו השדות מייצגות. מעניין!
        1/9/11 18:34:
      מעניין פעם ראשונה אני שומע על כך.
        31/8/11 21:19:
      אוהבת מרתק אוהבת
        21/8/11 12:39:

      בבתא איזה יופי של פוסט מושקע,וכמו שאמרו כאן אנשים: בחיים לא הייתי נחשפת לסיפור המלא של "למשתו" (למרות שנתקלתי בעבר בסיפור שלה, אבל באופן חלקי ביותר) תודה לך!

        18/8/11 19:30:
      פוסט מרתק!
        11/8/11 20:00:

      צטט: דבא סני 2011-08-11 19:55:12

      בבתא יקרה,

      תודה על המידע המאלף.

      אוסיף לכללי הזהירות שלי:

      בצד הזהירות מלילית ואשמדי,

      משנה זהירות מפגישה עם למישתו, רחמנא ליצלן...

       

        31/7/11 16:04:
      וויי.... אין לי שום ידע בעיניין שדים ומזיקים. זה מפחיד ומרתיע אבל מרתק! על הלילית שמעתי אבל לא על הלמשתו. תודה על המידע המעמיק שהבאת בפוסט המעניין הזה!
        31/7/11 14:48:

      מדהים ומעשיר. תודה.

        17/7/11 03:22:

      תודה לך על הפוסט המיוחד הזה
      מעניין וייחודי
      מעניין גם לנסות ולראות אם זה עובד????
      תודה ושבוע נפלא
      שרה

        12/7/11 13:01:

      המון תודה.

      אכן, מאוד מאוד מעניין ויוצא דופן בחלל האתר

        6/7/11 22:05:
      מעניין, ניסיתה את הלחש, זה עובד...? :))
        6/7/11 11:09:
      מרתק...
        5/7/11 19:05:
      מכירה חלק מן הדמויות המיתולוגיות ובכל זאת העשרת מאוד את ידיעותיי. פוסט מרתק.
        4/7/11 14:29:
      האמונה בלחשים ובקמיעות תמיד היתה קיימת אך נראה לי שבעבר היה לכך ביקוש רב בגלל שהמדע והרפואה לא היו בשלב מתקדם כבימינו. אם כי עדיין בימינו יש הממשיכים להאמין בדברים הללו בשל תלות בטקסטים שלא זוכים לפיענוח רציונלי.
        4/7/11 10:33:
      עולם אחר לגמרי, אם כי אני לא בטוחה שאין עדיין קבוצות, גם בקרבנו, שלא התרחקו משמעותית מכמה מוטיבים אפלים של אותו עולם עתיק......
        3/7/11 22:44:
      מרתק *
        3/7/11 20:30:

      הפוסט מרתק. ולמשתו ממש מוצאת חן בעיני. אולי אשתמש בה אם אמצא לחש הפוך לזה המרחיק אותה...:}

      כתבת:

      האם העולם המודרני, בימינו אלה השתנה משהו בצורך האנושי להשיג לחשים וקמעות כנגד שדים ורוחות שיגנו על האדם מכל רוע?

      - דומני שאין חידוש ואין הפתעה בכך שנותר קיים צורך זה, אבל  אין ליחסו ל"עולם מודרני" (קרי - המערבי המשכיל, החילוני)  כי לצידו קיים גם היום עולם לא מודרני. גם במערב. 

      כתבת:

       נדמה לנו שרק העולם היהודי והנוצרי נזקק במשך הדורות לקמעות ולחשים (התערוכה שהייתה במוזיאון ישראל) ולא כך הוא.

      לא ברור לי מי אלה ה"לנו". לי ולחברי לא נדמה שמדובר בתופעה יחודית ליהדות ולנצרות. האסלאם מלא בהם. כך גם העולם האלילי בעבר (ביוון ורומא ובזה הקיים עדיין במקומות שונים.

       תודה

        3/7/11 10:04:
      יחודי !!
        3/7/11 09:13:
      מאוד נהניתי , תודה על הפוסט אכן יוצא דופן שנוגע בנבכי ההיסטוריה האנושית.
        3/7/11 08:04:
      מידע מעניין ומחכים, ואשלב אותו בשמחה בשעורי העוסקים בספרות מהיבט מגדרי (ומתוך ביקורת פמיניסטית) בצמוד לדיונים בלילית שתמיד משולבת בשיחות הפתיחה. שכן חשוב לציין שהדמויות הנשיות הדמוניות הללו, הן פרי התרבות הפטריארכלית, וחלק מהצורך להוקיע נשים שאינן תואמות את הסטריאוטיפים של הנשים הטובות, הצייתניות, והממלאות את הפונקציות הסטריאוטיפיות שיועדו להן. אז בתור "הרתעה" נוצרה הדמוניזציה משם ועד "ציד המכשפות" וסימפטומים לכך אפשר לראות עד ימינו. למשל, ראו הסרט "חיזור גורלי" .ותקצר היריעה כאן מלפתח נושא מרתק זה
        2/7/11 23:11:
      מרתק, המון תודות עליה - למשתו - ממש לא ידעתי. הפחדים והחרדות יצרו דמות מרושעת, אך לפי התיאור בציור מאוד מרתקת
        2/7/11 22:59:
      שומר נפשו ירחק מכגון אלה הנפוצים גם במחוזותינו. שבוע טוב.
        2/7/11 22:53:
      מזל שהמציאו את הפניצילין. וברצינות, פוסט מעשיר ומעניין מאין כמותו, והאמת, קצת מפחידה הלמשתו הזו.
        2/7/11 21:52:
      היה לי טוב עד עכשיו, ומעכשיו אנה אני בא, הלחשים ,הבאים להסיר את עינה בישה של משתו,פשוט מסובכים עלי, ואני בטוח שתהיה לי לפחות טעות הרת גורל אחת, וזה כבר מכניס אותי לאי שקט, שבוע טוב לך יקירה , נכנסתי לפרדס שלא הכרתי,) בידידות ובהערכה רבה , אשר
        2/7/11 21:03:
      תודה לך על פוסט מעניין ומעשיר .לוקח אותנו למקומות אפלים הקיימים גם היום בוריאציות אחרות .כולן באות ממקום של רוע .ואיפה הטוב ?איך אנחנו יכולים לשכמותן ?שמעתי על קמיעות נגד הלילית בעיקר כשאשה היתה יולדת בבית .............מוכנה ומזומנה לפוסט המעשיר הבא ................
        2/7/11 20:29:
      מקורות? מרתק.. מפחיד.. וארוך.. (-:
        2/7/11 16:06:
      תודה, עכשיו הבנתי. מכיר איזו למושתו אחת או שתיים. מתחיל למלמל וללחוש..... כל יום לומדים משהו חדש. רוני (-:{
        2/7/11 15:09:
      מה הם המקורות המדוייקים?
        2/7/11 13:48:
      על לילית שמעתי, אך לא על למשתו, מידע מרתק מאוד . תודה על החשיפה.
        2/7/11 13:17:
      לא הייתי רוצה להיתקל בה בסמטה אפלה :-)
        2/7/11 11:43:

      פוסט מפחיד ומלא בלחשים...
      ישנו עולם מלא וכמוס על לחשים
      שאכן נמצא בדתות שונות.
      גם קמעות שנותנים רבנים מיוחדים,
      יכולים להחשב למיני לחשים...


        2/7/11 11:14:
      מרתק, מזעזע....ומרושע...!
        2/7/11 10:56:
      מאד מעניין!תודה רבה!!
        2/7/11 10:32:
      מידע מרתק ומבהיל כאחת,:)
        2/7/11 09:22:
      אוי ואבוי..
        2/7/11 09:12:
      לא שמעתי עד היום ולא חסרתי את הרוע הזה. מעניין, תודה.
        2/7/11 09:06:
      תודה על תרבות עתיקה זו.
        2/7/11 09:05:
      מה אומר לך , מעולם לא שמעתי על שתי השדות האלה,לילית ולמשתו. מפחידות השתיים....
        2/7/11 08:59:
      אם לא הקפה והחברות שביננו בחיים לא הייתי מתוודע לכל זה. תודה.
        2/7/11 08:57:
      בבתא מ ר ת ק ! תודה על ההשקעה שבת שלווה
      תודה, היה מעניין מאד!
        2/7/11 06:22:
      מרתק...
        2/7/11 05:52:
      מענין תודה
      אהבתי את הפוסט. העיר ניפור מופיעה אצלי ברומן "פגישה" אותו התחלתי כאן . תודה
        2/7/11 00:35:
      איזה פוסט מעולה. השכלתי. תודה על העונג שגרמת לי עם הפוסט. שבת שלום. ******
        1/7/11 23:51:
      באמת מענין למה עמים יוצרים דמות מיתולוגית כזו, המנוגדת לכל תפיסת האשה בחברה הפטריארכלית? שאלה דומה נשאלה לגבי האלה אתנה שיצרו היוונים, שהייתה מנוגדת לתפיסת האשה ביוון שכל תפקידה היה להביא ילדים ולגדלם. מה את אומרת על זה?
      חומר מרתק
        1/7/11 23:24:
      הבאת לנו חומר מרתק של תרבות עתיקה שלא הכרתי עד כה. אולם מדוע להתחבר לשדים ולתכנים הללו? האם לא חסרים לנו "שדים" בקרבנו? מברכת את כולם בשבת רגועה נטולת אנרגיות שליליות.
        1/7/11 23:16:

      http://cafe.themarker.com/image/1590822/

        1/7/11 23:13:
      שמתי לב שרגל אחת היא כטרף של ציפור או נץ, כפי שכתבת, ורגל שנייה מצויירת כזנב דג תודה על הפוסט ותחום העניין המרתק שהבאת!
        1/7/11 23:09:
      מה נוכל לעשות עם כל המידע המועיל שהבאת?... נתגונן מפני השדים והרוחות?... נעמיס על הזיכרון??? ... נוריש לדור הבא???... :) שבת שלום.
        1/7/11 23:08:

      *
      עשית עליה סקירה רצינית הא?
      עכשיו אני מזמינה סקירה נוספת, לפי אותם מקורות,  את זו שיכולה לה...קריצה

        1/7/11 23:07:

      מרתק

        1/7/11 23:02:
      מרתק בבתא, תודה, למרות שלילית שלנו מייצגת באיזשהו מקום גם אישה משחוררת (יש אגדה שהיא רבה עם האדם הראשון כי היא רצתה להיות למעלה בזמן הסקס ובגלל זה גורשה), ופה אין לזה ממש זכר.
        1/7/11 23:00:
      וואו איזזה פוסט מושקע תודה בבתה על שאת משכילה אותנו שבתשלום
        1/7/11 22:48:
      אזלו מילותיי .... וגם כוכביי !!!
        1/7/11 22:45:

      תודה על תשומת ה''

      יונהולשבת מנוחה

        1/7/11 22:44:

      הנה מה שכתבתי בנושא העולם העתיק (כולל שומר ואכד)

      http://web.beitberl.ac.il/~amnon.till/latic.htm

      בברכה אמנון

      מרתק. תודה.

      ארכיון

      פרופיל

      babta Bat-Simon
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין