כותרות TheMarker >
    ';

    Scapegoat

    השעיר לעזאזל שמתהולל ומשתולל!

    ארטמיס, דיאנה, קרולין

    1 תגובות   יום שבת, 9/7/11, 19:09

    מזמן שמתי לב שלקרולין יש 'כוחות'. ליום הולדתה רציתי לכתוב משהו בנושא וחיפשתי קצה חוט. בחכתי עלה דג החרב (מרלין) המתואר ב'הזקן והים' של המינגווי, אך הוא נזנח (ואולי יעלה שוב בחכה ביום ההולדת הבא) לטובת מטאפורה אחרת, 'האמאזונה'. כשקראתי על האמאזונות הבנתי שגם הן לא יתאימו, אבל מה שכן התאים זה האלה של האמאזונות, ארטמיס. חקירה נוספת גילתה שלמעשה מדובר לא באלה אחת, אלא בשלוש: ארטמיס היוונית, דיאנה הרומית, והקטה האנאטולית, לכל אחת מהן ייחודיות משלה אך בסך הכל יש ביניהן זהות מהותית המאפיינת במידה רבה גם את קרולין...

    במהלך החקירה הסתבר גם שהרעיון לבדוק את המיתולוגיות הפאגאניות כביטוי נוקב של אנושיותנו כבר הומצא מזמן, בין היתר, למשל, על ידי יונג ושינודה-בולן. תערוכת און-ליין של האמנית דינה הופמן בנושא ראה כאן, ופוסטים טקסטואלייים מרתקים ראה בבלוג 'כישופים: הקדרה המבעבעת של כרמית'.  אך אם לא כחידוש מחקרי, חשבתי, לפחות כמתנת יומולדת עדיין כן יותר לי להעלות את הפוסט...

     

    ***

     

    המהות הארטמיסית/דיאנית/הקטית/קרולינית

    הציידת

    ארטמיס בת זאוס היא ציידת. תוקפנית, ממוקדת, קטלנית. קולעת אל חוט השערה ולא תחטיא

     

    '' 

     

    הנערה

    לארטמיס מהות נוספת: הנערותיות. חצאיתה הקצרה היא לבוש של נערות, לא של נשים בוגרות. ארטמיס היא פטרון הילדות והנערות הלא בוגרות (וגם פטרון המוסיקה והשירה הילדותית), ובדמות זאת היא לא גברית ולא נשית, היא א-מינית

     

    '' 

     

    הפמיניסטית

    ארטמיס היא בתולה, וכזאת תישאר. בסקס אינה רוצה, ומאז ילדותה רצונה להישאר 'טהורה'. את הצייד אוריון שניסה לאנסה היא הורגת והופכת לכוכב, וכאשר צייד אחר, אקטיאון, רואה אותה במערומיה רוחצת בפלג היא מענישה אותו קשות, הופכת אותו לצבי ומשסה בו את כלבי הצייד הטורפניים שלו

     

    '' 

    הצורך שלה בשמירת טהרתה המינית הוא אובססיבי, וטהרה קיצונית שכזאת היא דורשת גם מהנימפות המלוות אותה. בציור שלהלן נראית בבירור זכרותו של הצבי שאותו היא הורגת

     

    ''

     

    כאשר הנימפה קליסטו מתפתה לחיזורי זאוס ונכנסת להריון, ארטמיס הופכת אותה לדובה, יורה בה חץ, והופכת אותה לקבוצת כוכבים ('הדובה הגדולה').

    התמונה הבאה היא פסל של ארטמיס מאפסוס. ההסבר לתמונה מציין דמות 'מרובת שדיים', אך ג'רארד סייטל מציין שלא מדובר בשדיים אלא באשכי פר. אם נוסיף לכך כי הקטה, הזהה במידה רבה לארטמיס, בדרך כלל בפסלים עונדת לצווארה מחרוזת אשכים, נראה די ברור שסייטל צודק ושמדובר באלה שמוקרבים לה אשכים, מה שלדעתי מעיד על האמביולנטיוות העמוקה משיכה-סלידה המציינת את יחסה למיניות הגברית

     

     ''

     

    האדונית הגדולה

    אך אל לכם לטעות בארטמיס... הרבה לפני שהפכה (ברומא, כדיאנה) למגינת הפלבאים והעבדים, הרבה לפני הביות ששם קץ לעידן הלקטים/ציידים, הרבה לפני הפוטש האולימפי הפטריארכלי שבמהלכו הפך זאוס המאצ'ו לשליט העליון, ארטמיס (כהקטה) היא זו שהיתה  האדונית הגדולה של העולם... המיתולוגיה המאוחרת הפכה אותה אמנם לבת הממזרה של זיאוס, אך הוא עצמו ידע את האמת: היא עתיקה ועצומה ממנו... וגם כשלא היתה יותר בראש ההיררכיה ואת כוח השליט הותירה לזיאוס, את האקסטזה הפראית לאח למחצה שלה דיוניסוס, ואת עוצמת האינטלקט לאחיה התאום אפולו, עדיין נותר כוחה רב...  עדיין נותרה היא המכשפה המאררת והמרפאה... עדיין אצלה נותר הכוח הגדול, העמוק, האפל, של האינטואיציה... עדיין נותרה היא האדונית הגדולה של הנבואות והחלומות...

     

    '' 

     ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/7/11 02:28:
      במקרה הגעתי הנה ותודות לוירטואליה הקסומה גם ראיתי כאן את אחת המורות שלי לאמנות דינה הופמן. תודה לך ומזל טוב לקרולין. (:

      ארכיון

      פרופיל

      יאיר, ניו יורק
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין