כותרות TheMarker >
    ';

    לאה חרמון - אילת השחר.

    המימד הנוסף.
    ליקוטים.

    0

    ספר במדבר >> פרשת מטות-מסעי >> פרשת מטות >> חידושים לפרשת מטות

    30 תגובות   יום שישי , 22/7/11, 08:36

    בשנה מעוברת...

    הפרדה בין מטות למסעי.

    הקליק שיביא אתכם למקור.

    המקור שהוא בדוק ומדוייק.

    לרשותכם ולשרותכם.

     

    תהנו.

     

    ''

     

    דף הבית >> ספר במדבר >> פרשת מטות-מסעי >> פרשת מטות >> חידושים לפרשת מטות.

     

    .

    חידושים לפרשת מטות .          

    ''מדוע נסמכה פרשת מטות לפרשת פנחס?
    בפרשה הקודמת נאמר "לבד מנדרכים ונדבותיכם",

    שצריך להביא כל אחד בשלוש הרגלים,

    וכאן משה מסביר לראשי המטות,

    שיורו לישראל הלכות נדרים שלא יאחרו בנדרם. (הרשב"ם)

    ''"איש כי ידור נדר לה'" (ל, ג).
    מדוע נכתב 'איש' כי ידור?

    כיוון שנדר צריך להיות כשאדם הוא מיושב - איש,

    ולא בזמן שהוא בלהט היצירים, שהרי בכעסו נדרו לא נחשב. (הכלי יקר)

    ''מדוע שולח משה רבינו ע"ה את פנחס למלחמה במדיין ולא הוא עצמו כפי שנצטווה?
    כיוון שמשה גדל בין המדיינים ואין ראוי לגמול רעה תחת טובה,

    ולכן שלח את פנחס (חזקוני).

    ודבר אחר - מאחר שפנחס התחיל את מחיית המדיין בכזבי בת צור,

    עליו להמשיך במצווה (תנחומא).

     

     

    ''מדוע בפס' ב' נכתב 'נקום את נקמת בני ישראל'

    ובפס' ג' נכתב כי זו 'נקמת הקב"ה'?

    רש"י מיישב זאת בכך שמי שעומד מול בני ישראל,

    עומד גם מול הקב"ה,

    ואילו המלבי"ם כותב כי היו נגד מדין שתי נקמות -

    הראשונה על שהרעו לישראל שעל ידם נפלו 24 אלף -וזו היא נקמת ישראל1

    והשנייה שהחטיאו את בני ישראל לקב"ה בבעל פעור וזו נקמת ה'.


    עוד מוסיף המלבי"ם

    שמשה שינה כיוון שעם ישראל ידעו שבמלחמה זו תלויה מיתתו של משה

    ואילו היה אומר שזו נקמת בני ישראל,

    היו מוותרים על הנקמה ורק שימשיך להנהיגם,

    לכן אמר להם שזו נקמת ה' כדי שיצאו להילחם.

    מה ראויה היא הכרת הטוב של עם ישראל...

    ''מה ההבדל בין שנאת מואב לשנאת מדין, ולמה רק מדין נענשו?
    מואב שונאים את ישראל,

    אולם הייתה להם סיבה לכאורה לחשוש מישראל,

    אולם המדיינים שנאו את ישראל בלי כל סיבה,

    ולא היה להם חשש מבני ישראל, על כן הם נענשו.

    הייתה זו אנטישמיות בשם אנטישמיות. (רש"י)

    ''מדוע משה לא שולח למלחמה את כל העם כולל הנשיאים, שהרי מדין היו רבים?
    משה שולח כ"ד אלפים של חיילים כנגד כ"ד אלפים חללים מהמגפה.

    זאת ועוד,

    משה לא שלח את הנשיאים כדי ששמעון לא יתביישו שנשיאם נהרג כבר.

    ''מדוע נכתב 'אותם ואת פנחס'?
    כיוון שפנחס היה שקול כנגד כולם.

    זו גם הסיבה שביהדות לא סופרים במנייה את האנשים

    (אחד, שניים, שלושה וכו')

    כיוון שייתכן שאחד שווה יותר מהאחר מבחינה רוחנית - איכותית.

    וכיוון שעם ישראל בונה על עצמו על איכות ולא על כמות,

    אין אנו סופרים איכויות,

    כי אין באפשרותינו לדעת זאת.

    ''"ויקצוף משה על פקודי החיל" (לא, יד)

    מדוע משה רבינו תוקף בכעס כה רב על פקודי החיל

    (עד שנשכחות ממנו הלכות).

    הרי הוא מעולם לא אמר לפקודי החיל שלא לקחת בשבי את נשות מדין.

    הם לא עברו על שום הלכה בשו"ע (בשולחן ערוך),

    הם לא הפרו שום מצווה.

    ומדוע היה עליו כ"כ לקצוף.
    משה רבינו כועס על פקודי החיל כיוון שעל אף שלא ציווה אותם שלא לקחת את נשות מדין בשבי,

    הדבר אמור להיות להם ברור מאליו.

    הנפש היהודי שלהם אסור היה לה להסכים לקחת כנשים

    את מי שהחטיאו אותם בזנות.

    יש דברים שלא צריכים להגיד,

    יש דברים שהם ברורים מאליו, דברים שהם בסיס קיומי ואנושי.

     

    למשל, מדוע אנשי דור המבול נענשו בעוון גזל,

    וכי לא נאמר להם שאסור לגזול, וכן אנשי סדום,

    שאפילו בשבע מצוות בני נח לא נכתב שצריך להכניס אורחים

    וגם לקין לא נאמר שאסור להרוג.

    אם כך מדוע כל אלו נענשים - מאותה הסיבה.

    יש דברים שאין צריך להסביר אלא הם ברורים מעומק הלב,

    ברורים עפ"י ההיגיון הישר.

     

    ''"ויאמר אלעזר הכהן" (לא, כא)

    מדוע דיבר אלעזר ולא משה רבינו?

    משה נתן לו רשות הדיבור,

    שכשיפטר משה מן העולם לא יאמרו לאלעזר -

    "כשמשה היה שתקת ועכשיו אתה מדבר?!"

    מדובר בחלק מהעברת השלטון לידי אלעזר. (ספרי)

    ''ידוע כי קיימת השגחה פרטית
    ושייכות הדוקה בין פרשת השבוע לבין הזמן שבו קוראים את הפרשה.
    מהי השייכות של פרשת מטות לימים הללו,
    שהם ימי האבלות על חורבן הבית וגלות ישראל?
    לתשובה...
    קליק - להמשך העילעול בפרשה - כעלים לתרופה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (30)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/7/11 20:56:
      מקסים.
        24/7/11 17:44:

      ''

        24/7/11 14:40:

      ישר כח יקירה.

      תודה על פוסט מחכים ומלמד!

      לך כוכב וחיבוקי עטוף באהבה.

      שבוע טוב ומחויך.

        מגה אנימציות - פיות להורדה

      תודה יקירה שבוע טוב:)*
      תודה יקירה שבוע טוב:)*
        23/7/11 16:21:
      כתוב וערוך היטב בצורה שמביאה חשק לקרוא גם כאשר אתה לא ממש איש תורה. חבל שאין לי כוכבים להעניק לך במקום שמגיע. שבת שלום. יורם
        23/7/11 10:29:

      תודה רבה.

      מתאים לי שעל ידי הקישורים בפוסט,

      ניתן להגיע למקורות.

      להרחיב דעת,

      ולערוך פוסט בנפרד.

      אוהב את "יפוצו המעינות" בגישתך ובתפיסתך.

      תבורכי.

        23/7/11 08:19:

      תודה לך על דברי הטעם והקודש

      סוקראטס

        23/7/11 00:46:
      חכם ומחכים, נפלא אהבתי! שבת שלום!
        23/7/11 00:24:
      אין עליך יקירתי משקיעה ללא לאות. שבת מהנה לך אשה נפלאה
        22/7/11 21:22:
      toda she shalacht shabat shlom
        22/7/11 18:44:
      שבת שלום!
        22/7/11 18:35:
      שבת שלום !
        22/7/11 18:04:
      תודה ושבת שלום נהדרת משקיעה כייף לקרוא ולהתעדכן מדי שבוע אצלך תזכי למצוות
        22/7/11 17:52:
      דברי פי חכם חן......ישר כח
        22/7/11 17:00:
      מקסימה כמה אפשר ללמוד אצלך מהפוסט...שבת שלום ומבורך...
        22/7/11 16:55:
      פרשת נדרים פרשה מחודשת שבה אנו למדים על כוחו של הדיבור. עד כמה הוא יכול לחייב אותנו אפילו אם באמצעותו אנו מקבלים על עצמינו לא לקיים איזו מצוה הרי אנו בגלל קבלתינו זאת בנדר אנו מוחיבים לדבר ועלינו לא לקיים את המצוה הזו.. מסובך.. מכל מקום יזמתך מבורכת... )))
        22/7/11 15:51:
      *תודה רבה תבורכי שבת ברכה:)
        22/7/11 15:02:
      תודה ושבת שלום, במקביל מוציא בקשת חברות בקפה.
        22/7/11 14:19:
      יישר כח לך איילת השחר , על דברי התורה היפים שהבאת . ויפה שאת מעלה בקודש . אוהב את הצורה הברורה והתמציתית לדברים העמוקים שהבאת
        22/7/11 11:45:
      תודה על הפוסט המושקע שבת שלווה אור ואהבה
        22/7/11 11:37:

      למרות שאני חילוני מושבע, אני אוהב את הפוסטים האלו שלך.

        22/7/11 11:35:

      תודה על תשומת ה''

      יונהולשבת מנוחה

        22/7/11 10:52:

      איילת

       
      יום נעים שמש

      ''

        22/7/11 10:29:
      תודה
        22/7/11 09:38:
      תודה רבה על ההעשרה.
        22/7/11 09:14:

      -

      ''

      כוכב* לפרשה.

      הזמנה שאינה תלויה בדבר.

      ''

      ''

      http://cafe.themarker.com/post/2277145

        22/7/11 09:10:
      מרתק
        22/7/11 08:51:

      -

      ''

      כוכב* לפרשה.

      הזמנה שאינה תלויה בדבר.

      ''

      ''

      http://cafe.themarker.com/post/2277145

      הכוכבים מאירים ללא הפסקה