כותרות TheMarker >
    ';

    ביקורת קילר ג'ו

    2 תגובות   יום חמישי, 4/8/11, 14:30

    צטט: עליס בארץ הפלאות 2011-08-04 10:14:07

    עליס בליטנטל

    http://www.hasimta.com/shows/Killer_joe/killer_joe.html

     

    ''

     

    קילר ג'ו

    בתיאטרון הסימטה ביפו

     

    לא יאומן כיצד קבוצת שחקנים צעירה נותנת לצופים "נוק אאוט" כזה במשחק – שעל בימה ישראלית ממוסדת לא ראינו זמן רב. “קילר ג'ו" שכתב טרייסי לטס (“אוגוסט, מחוז אוסייג'”) וביים אלירן כספי חושף עוצמה כזו של אלימות, יצרים אפלים ותשוקה עזה לצאת מהרפש בו חיים, עד כי לא בוחלים בכלום, כולל רצח. וכשהקהל יושב ממש צמוד לבמה – הוא חש עצמו חלק מהמתרחש.

     

    תיאטרון הפרינג' בישראל הופך לאחרונה לבמה המרכזית. הפקות שתיאטרון רפרטוארי או מסחרי נמנע מלהעלות, בגלל סיכון של הפסד כספי – עולות בתיאטרוני השוליים, “תיאטרון תמונע”,” ת' הסימטה" ועוד. כשם שבלונדון אני תרה אחרי ההצגות בתיאטרון הפרינג', ובניו יורק מעניין אותי כמעט רק מה שמוצג באוף-אוף ברודוויי – כך בישראל. למרות שהשוליים עדיין קטנים, ומספר התיאטרונים הנועזים מועט, אך מובחר, עדיין קיימת האפשרות לצפות בהפקות מרתקות בקרב בתי הספר למשחק, במחיר זעום, והנאה גדולה. שם גם לומדים לזהות מי יהיה הכוכב בשנים הבאות...

    להצלחת הצגת "קילר ג'ו" יש לזקוף ראשית כל את המחזה שכתב זוכה פרס הפוליצר טרייסי לטס, שמחזהו "אוגוסט, מחוז אוסייג'” היה להצלחה גדולה בת' “הבימה" לפני שנה. מחזה שתופס אותך בגרון. שנית, בימויו של אלירן כספי (שגם אליו יש להפנות את הזרקור, כשטוענים שחסרים לנו בימאים...) שידע איך לבחור את השחקנים להצגה אחד-אחד. ולאו דווקא מאותו מחזור של בוגרי אותו בי"ס למשחק. כל אחד עם רקע אקדמי שונה, אך ביחד – התבשיל יצא סופר-מוצלח.

    כריס, (דני ברוסובני) בחור ניאורוטי משהו, שאמו זרקה אותו מהבית, מגיע באישון לילה לבית אביו. מסתבר, שהחבר של אמו סיפר לו שהיא ביטחה את חייה בסכום נכבד. מזה גמלה בתוכו ההחלטה לחסל אותה, ולהתחלק בכסף עם אחותו, שהיא המוטבה, ועם אביו, הנשוי בשנית. אחותו דוטי, (גאיה שליט-כץ) היא הדמות הרגועה והנעימה שבהצגה. ילדה-אשה, עדיין בתולה, שאחיה שומר עליה מכל משמר. האב – סמל לגבר מתבהם, חסר רגש ואטום (יפתח קמינר), נענה להצעת הרצח. ומי יבצע? שוטר שמשלים הכנסה כרוצח שכיר. חי מאור, הוא "קילר ג'ו”, אגרסיבי, שמבטו בלבד משתק. הוא טעון באגרסיות בכמויות. את הנערה הוא דורש כ"ערבון" עבור הפעולה.

    מכאן מתחילים הענינים לקבל תאוצה. המתח עולה, התכניות משתבשות, והסוף, כמו בדרמה יוונית קלאסית, הוא רווי דמים ומפתיע ביותר. דני ברוסובני לוכד את הקהל ביכולת המשחק הכובש ובאנרגטיות שלו. אתה ממש לא חש שזה משחק. כך מצמרר אותך חי מאור באלימות ובכוחניות שלו. הוא גם כובש את נפשה של הנערה התמימה, שמצליחה אף היא לחדור ללבו. גאיה שליטא-כץ מקסימה בצורה פנומנלית. שחקנית עם עושר ביטוי במינימום של תנועה או דיבור, אלא במבט ,ובהבעה. רוני יניב כ"שארלה", אשתו השניה של האב, היא שרלילה אמיתית. יודעת איך לצאת טוב מכל מצב. ממש מתאימה לבעל, יפתח קמינר המשכנע כאב הדפוק. משחק הצוות מתוקתק לעילא ולעילא. ברוסובני ומאור מרתקים את רוב תשומת לב הקהל, הודות לאנרגיות הזורמות מהם לקהל. כשהנשים – מאזנות את המתח ומאזנות אותו ברוך (שליטא כץ) ובנשיות (יניב). ע"מ שהקהל לא יעלה בלהבות מהמתח, יש הפסקה בהצגה הלא ארוכה מדי אך הטעונה.את עיצוב הבמה הריאליסטי עשתה גאיה שליט-כץ, עיבד את המחזה אלירן כספי, תרגמה סיון שטריקר-מור, את התלבושות עיצבה ג'ני חייקין, ואת פס הקול – אסף בוצר.

    חוויה בלתי רגילה ובלתי צפויה ברמה, שאסור להחמיץ.(גם הערב, ב"הסימטה".

    בצילום למעלה של עוז גורן נראים דני ברוסובני וגאיה שליטא-כץ.

    בצילום למטה, של דריה לוטאנוב: חי מאור וגאיה שליטא-כץ.

     

    ''

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/10/11 16:52:
      http://www.hasimta.com/shows/Killer_joe/killer_joe.html
        10/10/11 16:52:
      הוספת תגובהhttp://www.hasimta.com/shows/Killer_joe/killer_joe.html

      ארכיון

      פרופיל

      אלירן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין