כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    ספריי:"אהבה זקופת קָמָה"- "בקצה השמש המתהווה" ו-"גבה גלים עד רוגש"

    מחברם של שלושה ספרי שירה:"אהבה זקופת קָמה" \"בקצה השמש המתהווה" ו- "גבה גלים עד רוגש". הנני חבר באגודת הסופרים ובאיגוד הסופרים בישראל, ושיריי מתפרסמים באתר האיגוד. כן מתפרסמים שיריי בכתבי עת שונים. נולדתי בקבוץ, סיימתי למודי כאגרונום, עם תעודת הוראה. עבדתי שנים רבות בבנק. מתגורר בהרצליה, נשוי, אב ל 2 בנים וסב ל 3 נכדים מקסימים. רומנטיקן – בן מזל דגים. *כל הזכויות על התכנים, שמורות למיכאל רייך*

    שְתִיקָה תְּבוּנִית (שיר)

    76 תגובות   יום שבת, 27/8/11, 11:07

    ''

    שְׁתִיקָה תְּבוּנִית

     

    אֱמֹר, בְּנִי אֶלְחָנָן, סַפֵּר :

    הֲתִרְאֶה טָלֶה קָטָן מַבְהִיק

    רוֹבֵץ כָּאן מֵעָלֶיךָ

    אוֹ שֶׁמָּא מַאֲכֶלֶת הִיא

    וְאַיִל בִּשְׁעָרֶיךָ,

    פְּקַח עַיִן...

    וְאִם אֵינְךָ מוֹלֵךְ בְּדַעְתְּךָ

    אַל תַּעֲנֶה

    מִלָּה אַל נָא תֹּאמַר

    לְמַעַן לֹא יִגְזֹר לִבִּי:

    אֵינְךָ רוֹאֶה דָּבָר.

    כל הזכויות שמורות למיכאל רייך*

    דרג את התוכן:

      תגובות (76)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/9/11 12:03:
      תודה לכל קוראיי ומגיביי. לכולכם, שנה טובה ומאושרת !
      שנה טובה מיכאל יקר ניפלא לקרוא בעושר לשונך ובכתיבתך הלירית.
      נפלא!
      וְאִם אֵינְךָ מוֹלֵךְ בְּדַעְתְּךָ אַל תַּעֲנֶה כמה זה נכון וחשוב בחיים !!! אהבתי מאוד .
        4/9/11 14:23:
      צו השעה של כולנו ,לדעתי , היא לשאול את השאלות... לענות ולהגיב מהמקום המנהיגותי ולא מהקורבנות שבנו...... צו השעה.... תודה מיכאל מקסים כתמיד
        4/9/11 09:35:
      סייג לחוכמה שתיקה... קל לומר קשה לבצע, ביחוד לאנשים המדברים מה"בטן".
        2/9/11 09:47:
      אינני יודע אם סייג לחוכמה שתיקה אבל (לצערי ובניגוד לטבע האנושי) למדתי שלפעמים סייג להשרדות שתיקה.
        2/9/11 08:28:
      יפפה השקט הזה ,שנזכה לראות,שבת שלום
        1/9/11 22:44:

      צטט: יהודית מליק שירן 2011-09-01 12:33:09

      לעתים עולה בנו שתיקה תבונית,כאשר אנחנו לוקחים את המושג רחמים הקרוב אלינו ומחפשים אותו בזולתנו. השיר מתחיל בפניה לבן "אלחנן", אם ראה את הטלה או הבחין במאכלת? היפוך נושאים: האלוהים שלנו מכונה "אלחנן" שפירושו אל מרחם. "אל חנון, ארך אפיים נוטה חסד לאלפים", במציאות של שנאת חינם, אנחנו מחפשים את הרחמים אצל רעינו, או בסביבה הקרובה לנו, לא תמיד מוצאים. בני אלחנן, רק מהפניה אפשר לראות מה מונחים על כתפי הבן, סבלו של העולם ולבן יש את יכולת המידות הקטנות של הרחמים. ניסיתי להבין את סוגית העיוורון שמופיעה בסוף השיר, אני סבורה, שזו האטימות של החברה העושקת את בניה. השיר אקטואלי ומתאים לכל סוגי המחאות שיש בארץ בנושא של צדק חברתי. אולי הוא שיר נבואי שהקדים את הצעקה הגדולה. יש רמזים לעקדת יצחק, לגירוש אדם וחוה מגן העדן האבוד, עם המאכלת. גירוש התמימות מהמקום המכיל. אך בניגוד לאחרים ראיתי כאן את ישו. השליח שבא לחזק את האמונה המונותאיסטית באל אחד, שמידת הרחמים בו גדולה ושרויה באהבה גדולה.

      ....

      תודה, יהודית יקרה, על התגובה המרחיבה והמעמיקה. אכן פנים רבות לשיר הזה, והוא יכול בשל מבנהו, להוביל לאפשרויות רבות, כולל נבואה שאזהרה בצידה, וכן לפקוח עיניים כשיר שמסר בצידו. על אנשי העתיד, אלה שיובילו את העם לראות נכוחה, להתמיד בראייה מפוכחת ותמיד תמיד לפקוח עין אל הסובב וללא אשליות. ואשר לשם "אלחנן": בחרתי בו בשל אהבתי לשם זה, ובעיקר משום שאנו, כולנו כאחד דתיים וחילוניים, זקוקים מאד לרחמי שמיים. נזכה ברחמים אלה אם יהיה שינוי ערכי בעם שהרי ההסטוריה המקראית הוכיחה שאין הבורא מתייחס בקלות ראש ובסלחנות כלפי עם חסר ערכים.

      הרבה בריאות ושבת שלום !

       

      לעתים עולה בנו שתיקה תבונית,כאשר אנחנו לוקחים את המושג רחמים הקרוב אלינו ומחפשים אותו בזולתנו. השיר מתחיל בפניה לבן "אלחנן", אם ראה את הטלה או הבחין במאכלת? היפוך נושאים: האלוהים שלנו מכונה "אלחנן" שפירושו אל מרחם. "אל חנון, ארך אפיים נוטה חסד לאלפים", במציאות של שנאת חינם, אנחנו מחפשים את הרחמים אצל רעינו, או בסביבה הקרובה לנו, לא תמיד מוצאים. בני אלחנן, רק מהפניה אפשר לראות מה מונחים על כתפי הבן, סבלו של העולם ולבן יש את יכולת המידות הקטנות של הרחמים. ניסיתי להבין את סוגית העיוורון שמופיעה בסוף השיר, אני סבורה, שזו האטימות של החברה העושקת את בניה. השיר אקטואלי ומתאים לכל סוגי המחאות שיש בארץ בנושא של צדק חברתי. אולי הוא שיר נבואי שהקדים את הצעקה הגדולה. יש רמזים לעקדת יצחק, לגירוש אדם וחוה מגן העדן האבוד, עם המאכלת. גירוש התמימות מהמקום המכיל. אך בניגוד לאחרים ראיתי כאן את ישו. השליח שבא לחזק את האמונה המונותאיסטית באל אחד, שמידת הרחמים בו גדולה ושרויה באהבה גדולה.
        1/9/11 01:07:
      שוב, תודה רבה רבה לכל הקוראים והמגיבים. שמחתם אותי מאד.
        31/8/11 21:28:
      עמוק מאוד מזכיר לי "והעם רואים את הקולות "..
        30/8/11 18:17:
      שיר רוחני,כשמך 'רייך' כן תהלתך.
        30/8/11 11:49:
      מזכיר מאד את עקדת יצחק
        30/8/11 08:02:

      מקסים.

      אין כמוך!

      חודש טוב ומבורך.

       

      ''

        29/8/11 20:41:
      שירך חזק ועושה שימוש המעביר חידודין במיתוס העקדה המקראי, וברעיון ההקרבה, החשש מאובדן, או שמא האובדן שכבר היה כנרמז!
        29/8/11 20:30:
      בכל מילה, עוצמה.
        29/8/11 17:27:

      כמה העולם יכול להיות גדול

      בשתיקה והתבוננות.

       

      אוהבת את שירך, מיכאל :)

        29/8/11 09:40:
      חזק. חזק. חזק.
        29/8/11 08:55:
      ראיתי השבוע את הסרט "בוקר טוב מר פידלמן " מה שכתבת הזכיר לי... מִלָּה אַל נָא תֹּאמַר לְמַעַן לֹא יִגְזֹר .... http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=2111478&r=1 משהו חזק מאוד במילותיך
        28/8/11 21:10:
      המון שאלות עולות בי כעת.... כתוב נהדר...מיכאל!
        28/8/11 18:09:
      תודה מקרב לב לכל הקוראים והמגיבים. שירי זה כלול בספרי: "בקצה השמש המתהווה", איננו שיר אישי בלבד, ויש בו, כפי שצויין על ידכם, כמה רבדים. נכתב בשנת 2009, מתוך דאגה כנה. ראו רק בטוב, חברים.
        28/8/11 15:44:
      לעיתים אני מקנאה בכם מיכאל, אלה הנטועים בשורשים עמוק בספר הספרים. מה שאישית אין לי, יפה ותודה חברי היקר.
        28/8/11 14:35:
      מיכאל, אחד השירים החזקים והמבריקים ביותר שקראתי לאחרונה. קונוטציות מעוררות צמרמורת.
        28/8/11 12:22:
      מקסים ביותר כהרגלך כותב נפלא ************************
        28/8/11 11:36:
      מיכאל יקר, אוי כמה שאתה ממיס את ליבי בשירייך. נתת לי חומר למחשבה..יחד אם זה פתאום חשבתי על הציטוט שלי מזקן סיני שאמר "אם אין לך משהו טוב להגיד - אל תגיד כלום" ולא אחת אני כותבת לכאלה שמגיבים בקפה בצורה גועלית את המילים הללו. לא יודעת למה..אבל השיר שלך חיבר אותי לזה...וְאִם אֵינְךָ מוֹלֵךְ בְּדַעְתְּךָ אַל תַּעֲנֶה מִלָּה אַל נָא תֹּאמַר לְמַעַן לֹא יִגְזֹר לִבִּי:
        28/8/11 10:20:

      .."פְּקַח עַיִן...
      אֵינְךָ רוֹאֶה דָּבָר."
      כמוהו- דע אותו- אך אל תחשוב עליו.
      ( תרגום של -  
       know it but not think it       

      חשיבה וכתיבה מיוחדת:-)

        28/8/11 09:56:
      קראתי וקראתי , לא יודעת בדיוק למה התכוונת .. השיר הזה מזכיר לי את עקדת יצחק, המאכלת , האיל, כמו שיצחק לא אמר מילה, אולי גם אנו מצווים לשתוק אבל לפקוח עין ? השארת אותי מהורהרת .....

      צטט: רמיאב 2011-08-27 19:57:07


       

      אף אם ניראות בעבים צורות,

      אין בהן בסיס לנבואות...

      והמשכיל בעת ההיא יידום

      כך חוכמתו תוצג לאור היום.

       

      אב דעתן ישמח שבנו ישתוק

      ולא יעשה עצמו לחוכא ולצחוק...

      מגניב

       

       אהבתי, התגובה שקסמה לי והזדהיתי אתה

      בטאה את מחשבותי

       

       

      צטט: רמיאב 2011-08-27 19:57:07

      מתי יפה שתיקה לחכמים?

      כששואלים אותם:

       "מה תראו בעננים?"...

       

      אף אם ניראות בעבים צורות,

      אין בהן בסיס לנבואות...

      והמשכיל בעת ההיא יידום

      כך חוכמתו תוצג לאור היום.

       

      אב דעתן ישמח שבנו ישתוק

      ולא יעשה עצמו לחוכא ולצחוק...

      מגניב

       

       אהבתי

       

       

      צטט: רמיאב 2011-08-27 19:57:07

      מתי יפה שתיקה לחכמים?

      כששואלים אותם:

       "מה תראו בעננים?"...

       

      אף אם ניראות בעבים צורות,

      אין בהן בסיס לנבואות...

      והמשכיל בעת ההיא יידום

      כך חוכמתו תוצג לאור היום.

       

      אב דעתן ישמח שבנו ישתוק

      ולא יעשה עצמו לחוכא ולצחוק...

      מגניב

       

       אהבתי

       

       

        28/8/11 08:56:
      תודה ששיתפת, כתבת יפה. שבוע טוב *
      מקסים, תודה
        28/8/11 03:33:
      *
        28/8/11 01:40:
      מאד מאד יפה. אשתמש בקהלת כתגובה : "אל תבהל על פיך ולבך אל ימהר להוציא דבר לפני האלוהים כי האלוהים בשמיים ואתה על הארץ, על כן יהיו דבריך מעטים. כי בא החלום ברוב עניין וקול כסיל ברוב דברים. (פרק ה, פס.1-2
        28/8/11 00:13:
      מיכאל, אוהבת את השתיקה הזאת, כשלא רואים דבר ואין מה לומר אפשר להתבונן ולהקשיב בשקט. (בניגוד להרגל של הרוב להיות דעתניים עם תשובה לכל דבר)
        27/8/11 23:11:
      ****
        27/8/11 22:19:

      שותקת...

      -

      ברכות ליום הולדתו של גלעד שליט ה-25

      יום ההולדת ה-6 בשבי החמאס.

      מוזמנים להפיץ ברבים.

      -

      http://cafe.themarker.com/video/2326450/

        27/8/11 19:57:

      מתי יפה שתיקה לחכמים?

      כששואלים אותם:

       "מה תראו בעננים?"...

       

      אף אם ניראות בעבים צורות,

      אין בהן בסיס לנבואות...

      והמשכיל בעת ההיא יידום

      כך חוכמתו תוצג לאור היום.

       

      אב דעתן ישמח שבנו ישתוק

      ולא יעשה עצמו לחוכא ולצחוק...

      מגניב

       

       

       

        27/8/11 19:36:

      מקסים כתבת

       


      לרוב מצליחה אולם

       עדיין מידי פעם אחרי קצת שתיקה,,
      אני לעזאזל מדברת
      וחבל!

      " ואם אינך מולך בדעתך"


      תודה על ההארה
      בצורה כה פיוטית, כמו מהכתובים


      ושוב תודה

      כמו קראת את מחשבתי
      מזה שנים אני מנסה/לומדת
      לשתיקה שכזו,,,,,,

        27/8/11 19:25:
      מרגש.
        27/8/11 18:44:

      שתיקת הכבשים.

        27/8/11 18:41:
      אהבתי מאד מיכאל...כדי לא להכאיב לליבם של האב או האם מוטב לא לומר דבר.....תודה מיכאל ושבוע טוב...סאלינה
        27/8/11 18:41:
      כתוב בהרבה רגש וכישרון. כהרגלך...אבל מעציב, מעציב וכואב עד מאוד שזוהי המציאות שלנו.
        27/8/11 17:58:

      קרוואג'יו 1603 מוזיאון האופיצי:

      .

      ''

        27/8/11 17:38:
      מקסים.
        27/8/11 17:36:
      בעקידת יצחק שבמקרא, לא מפורט השיח בין אברהם ליצחק.. מה שיוצר פער/רווח.. להשלמות כיד הדמיון.. בשיר זה, האב, מבקש: אמור.. ספר..פקח עין ואח"כ משתיקו.. כאילו כל מילה , יכולה לשנות את גזר ליבו של האב.. המתענה בנפשו על משימתו הנמצאת על קו התפר עם מעשה -פשע ודבר עבירה "אינך רואה דבר" כמו שהטמין משה את המצרי בחול וקיווה שאין רואים דבר.
        27/8/11 17:25:
      מקסים פוזית*
        27/8/11 17:15:
      נפלא!!!
        27/8/11 16:42:
      מרגש ומעורר שאלות , רב משמעויות.
        27/8/11 15:54:
      שיר בשבחי הדמיון והיצירתיות ובאמת הכי גרוע זה להיות חסר דמיון ונטול יצירתיות אוהבת את הנושא ואת ההגשה החיבור לעקדת יצחק מדהים ושזור נכון יפה ומהנה
        27/8/11 15:49:
      מילים הסוחפות למחוזות שאין להם סוף ותיכלה. מעורר השראה!
        27/8/11 15:06:

      "..ואם  אנך  מולך  בדעתך.."

       

      מיכאל,

       

      שיר  טעון  בהחלט  ומורכב.

       

      עדיף  לשתוק,  מאשר  להטעות  את  השומע  אותנו  או 

       

      מה  שנראה  לי  נכון  יותר  לגבי  השיר,

       

      עדיף  לשתוק  מאשר  להראות  לזה ,  שתולה  בנו  כל  כך  הרבה,

      את  עצמנו  האמיתי..  הלא  נבון  שאנו  יודע  לראות  דבר.

       

      ברכות  מקרב  לב

       

      לאה

        27/8/11 14:43:
      רב רבדים.
      סיפור העקדה...תבונה של מי? הרבה מסתורין והרבה פרשנות, מעט האוחז פולמוס שלם!
        27/8/11 14:27:
      איזה יופי .. (: וְאִם אֵינְךָ מוֹלֵךְ בְּדַעְתְּךָ אַל תַּעֲנֶה מִלָּה אַל נָא תֹּאמַר.. לפעמים שתיקה שווה זהב ... כמו השיר הזה שנולד ... ולכתיבתך ים געגועי...
        27/8/11 14:12:

      קראתי מספר פעמים.
      יש בשיר עומק בלתי נדלה.
      מעט מילים והרבה אופציות להבנה.
      מנסה להתחבר דווקא לאינטואיציה בקריאה הראשונה.
      לפעמים יש צורך לשתוק ולא ושתף בתובנות, ולשמור את המסקנות לעצמנו, זאת  מכיוון שהכל בעיני המתבונן, ולמה לקלקל לזולת את התרשמותו הסובייקטיבית.

      וזה לא קל כלל, וזאת השתיקה התבונית.

        27/8/11 13:55:
      עלו בי שפע מחשבות לאור השיר. כולן מוליכות אל המסקנה המסוכמת בשורה האחרונה - בין אם תמימות אתה רואה, בין אם אכזריות, כל אלה עדיפים על פני לא לראות. מיוחדת הדרך בה ארגנת זאת בשיר. מירה
        27/8/11 13:50:
      מורכב . לא פשוט המסר
        27/8/11 13:23:
      שיר נהדר.
        27/8/11 13:21:
      דרישה/ציפיה מוגזמת גזרת על אלחנן. מצא חן בעיניי ההתכתבות עם מושגים מהתנ"ך... באשר למסקנה: אם אינך מולך בדעתך = אינך רואה, איני בטוחה שהיא עומדת במבחן לוגי, כי לא פעם גם אם אתה מולך בדעתך, אינך רואה דבר. תודה על טקסט מעניין יוכי
        27/8/11 13:13:
      כתיבה יפה, יחד עם זאת - שאלה לי: האם שתיקתו היא לצורך כך שתרגיש יותר טוב ? שתחשוב שהוא תבוני ? אני לוקחת , ברשותך, את שירך היפה למקום אחר... לו הייתי במקום ההורה המדובר, הייתי רוצה לשמוע את מוצא פיו של בני בכדי לאתר חוזקות או לחילופין - חולשות... ולטפל בהן. אם לא אדע חולשותיו של בני, לא אדע לעזור לו ולהרימו מעלה... תודה על שיר יפה ומעורר מחשבה, מיכאל רייך.
        27/8/11 13:02:
      נפלא:) תובנות אור:) אוהבת מאוד את כתיבתך מיכאל חבר יקר שלי*
        27/8/11 12:57:
      הכל טוב, מלבד הכותרת "שתיקה תבונית". לא נדבקת. התבונה שבשתיקה אינה ניכרת בשיר. אולי שתיקה עיוורת.
        27/8/11 12:55:
      כאשר ילדנו אינם חשים או רואים את שאנו רואים..... ואתה-אינך רוצה להתאכזב?! שיר שכל אחד יפרש מהרהורי ליבו נפלא!
        27/8/11 12:49:
      אלחנן אולי לא יואמר מילה, ואני אומר לך נפלא!
        27/8/11 12:33:
      שיר מעורר מחשבות...אלחנן - אל חנן, אלוהים ריחם...על מי? בסיפור המקראי על יצחק, וכאן? מי ירחם על הילד גם אם אינו רואה, אינו מאמין?
        27/8/11 12:27:

      קראתי וקראתי וכל פעם מצאתי תובנה (תבונית...) אחרת...

      לא מצליחה לפצח את השיר!

      האם השיר מתכתב עם עקדת יצחק??? ועם זה שאנחנו כל הזמן שולחים את ילדינו לשדה הקרב, כאן, בישראל, ואסור להם להגיד מילה, רק ללכת לצבא ולשתוק?

      "מולך בדעתך" -איזה משחק מילים גאוני!!! איזו אלטרנטיבה ל"נמלך בדעתו", הפסיבי...אלטרנטיבה אקטיביסטית!!!

      עוד אמשיך להפוך ולהפוך בשיר המבריק הזה!

      *

      אלומה

        27/8/11 12:25:
      אשף של מילים ...תבוניות בצבעים עומקים ומסורת ישראל. תודה על השיתוף. אלוף:)*
        27/8/11 12:23:

      אַל תַּעֲנֶה

      מִלָּה אַל נָא תֹּאמַר

      לְמַעַן לֹא יִגְזֹר לִבִּי:... 

       

      שתיקה תבונית ... יש דברים ,שהשתיקה יפה להם ...
      כתיבתך משובחת ... תודה 

        27/8/11 12:18:

      שיר מדהים. יפהפה.
      כל כך ציורי, התמונות רצות בזו אחר זו: אב ובן, הסיפור המקראי והאב שוב לבד.
      ורבי אלחנן, שהיה פייטן מן המאה ה-12, אשר מת בעודו צעיר, עוד בחיי אביו - הדובר מעלה את השאלה הזאת...
      השיר מושלם בעיני.
      ג'ודי.

        27/8/11 12:14:
      החיים והמוות ביד המחשבה ו...המלה? שיר תבוני ומעורר מחשבות.
        27/8/11 12:12:
      שיר מאד עמוק עם מסר חזק. מה שאני מבינה וזו דעתי בלבד, שלקחת את השם אלחנן לא סתם, בתנך יש האומרים שאלחנן הוא דוד עצמו, כלומר שייכת לאדם זה גבורה אך הוא לא רואה בעיניו את אשר אתה רואה, הוא אינו מבדיל בין שה לבין אייל, השה הוא קטן והאייל הוא מאיים. ליבך פן יגזור כלומר שלא יכעיס אותך כי הוא אינו רואה דבר ואתה מבקש ממנו תבונה שהיא יותר מחוכמה היא למעשה היכולת של אדם להבדיל בין טוב לרע. לסיכום שיר עמוק מאד והכאב שם גדול ואני במקרה מזדהה עם זה חזק מאד כאילו וכתבת את השיר במקומי. תודה. (כתבתי שיר דומה במקצת באתר אחר)
        27/8/11 12:10:

      השיר היפה הזה, הזה עורר בי כאב של זיכרון עקדת יצחק?

        27/8/11 12:09:
      מיכאל - יופי של כותרת - ושפה יפה - תודה ושבת מחבקת
      מאוד יפה מיכאל והביטוי שתיקה תבונית מתאים מאוד לשיר

      פרופיל

      מיכאל 1
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון

      תגובות אחרונות