כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    יום

    מתהלכים ופנינו מסמיקות מבושה. וראשנו חפוי. לא חינוך, לא בטחון , לא בריאות, ולא .... לא יכולנו עוד לשבת בבתים ולהמתין למעשה ניסים. הרגשנו שעלינו לפעול לאלתר כדי להציל את המדינה. מהפכה !

    תאודורה , צנעני ושות'

    5 תגובות   יום שני, 29/8/11, 07:52

    משעשע ששופט עליון במדינת ישראל מסתובב עם השם : תאודור . 

     

    תאודורה הוא שמה של קדושה נוצרית חשובה.



    אבל בחייה, היא הייתה לא ממש קדושה.


    תאודורה הייתה יצאנית שהופיעה במיני מקומות מפוקפקים , בילתה עם המוני גברים ממעמדות שונים.


    היא נולדה בקפריסין, עברה דרך מרבית המקומות החשובים של האימפריה המזרחית כמלווה של אנשים חשובים שונים, עד אשר בסופו של עניין התיישבה בקונסטנטינופול, בירת האימפריה . 


    שם שבתה את עינו ואת לבו של הקיסר יוסטיניאנוס - אשר התאהב בה רוחנית ופיזית, ואשר הצליח בסופו של דבר - לאחר הסרת המניעה החוקית - לשאת אותה לאישה. 


    העובדה שהקיסר עבר על כל החוקים והתחתן עם יצאנית - והעובדה שיצאנית עברה את כל המחסומים והוכתרה כקיסרית - הלהיבה את דמיון האנשים מהתקופה ההיא ועד היום. 


    מילא אם הייתה הופכת לאיזו שליטה נידחת וחסרת חשיבות.....זה לא קרה. 


    תיאודורה נחשבת האישה החשובה ביותר של האימפריה המזרחית, ביזנטיון, היא נחשבת חלוצת זכויות הנשים בעולם העתיק - והיא שלטה במשך עשרים שנה. 


    היא מתה מעט לפני גיל חמישים מסרטן - בשל העובדה שבמהלך חייה התנצרה, והגנה על הדת הנוצרית - היא נחשבת קדושה וכנסיות מרובות ואתרים קדושים מרובים נושאים את שמה. 


    מה לנו עניין עם האישה הזאת ? 


    הגעתי למחשבה עליה, דווקא דרך צנעני. 


    חשבתי על כך שצנעני בקריירה שלה נגעה בשמיים - אבל משהו נחות בתוך האופי שלה החזיר אותה כל העת לאחור. 



    כך גם ב- כוכב נולד - סוג של התנהגות ביבים וסוג של שפת ביבים, איפיינו אותה תמיד. 


    הצליחה להוציא את גופה מתוך המדמנה שבתוכה כנראה בקעה אל אוויר העולם - אבל לא הצליחה להוציא את נפשה. 


    וכאשר רציתי להקיש על כך שהנפש נותרת תמיד מה שהיא, בין אם גסה או מעודנת , על פי הקווים המאפיינים היסודיים שלה - אז נזכרתי בתאודורה. 


    כי תאודורה באה מהמקום הנמוך ביותר בעולם - אין מקום נמוך ממנו. 



    והיא הגיעה אל המקום הגבוה ביותר. 


    אמנם היסטוריונים של התקופה תארו אותה כדמות מפלצתית וגסה ובהמית, אבל חלק מפעולותיה היו מתוחכמות מבחינה פוליטית. כמובן שיתכן בהחלט שהיא פעלה על פי אינסטינקט אכזרי הטבוע בה, ללא הרבה מחשבה - אבל בכל מקרה, היא הצילה את שלטון בעלה לא פעם על ידי הפעלת תקיפות ואכזריות , שהוא עצמו לא הצליח, או חשש להפעיל.



    אחת המורשות המעניינות ביותר שלה, לדעתי, המוכיחה מהיכן הגיעה....אבל לצד החיוב דווקא - הוא הצעדים הסוציאליים שנקטה לעזרת נשים ממעמדות נמוכים. 


    היא הרחיבה את זכויות הנשים בנישואים ובירושה, הקימה מוסדות לשיקום נשים מזנות, אסרה על אלימות כלפי כל סוגי הנשים. אין ספק שמוצאה וניסיון חייה היו המקור לדעות אלה ולחקיקה זו. 


    זאת אחת הסיבות שבמשרות גבוהות - נהוג לבצע תחלופה תקופתית של נושאי המשרה: כל ממלא תפקיד חדש בא ומביא עמו מטען ייחודי המוכר לו, וכך הוא עשוי לקדם ולבצע שיפור של המערכת שבראשה הוא עומד, באופן כללי.


    אז השאלה האם אתה משתחרר מהעבר, לנוכח הדוגמאות של צנעני, ותאודורה ואחרותהיא שאלה סבוכה.



    לדעתי אינך משתחרר מהעבר בכלל - אם כי תלוי כיצד ממשיך עבר זה להשפיע על פעולותיך בעתיד.



    רבים מאלה אשר הצליחו לעלות מתהומות והגיעו למעלה - תארו תחושה תמידית ש- "זה לא מגיע להם" ו- "שבסופו של עניין האמת שהם עצמם מכירים, תוודע לכולם".



    תחושות פנימיות אלה, הרסו לחלק גדול מהידוענים, את ההצלחה ואת החיים.



    הדוגמאות רבות מספור.


    אני חושב שבמידה והמצפן הפנימי - שובש באחת מתקופות העבר, אז המשך החיים יתקל בקשיים תמידיים שימנעו למעשה התקדמות .



    לעומת זאת, אם המצפן הפנימי הצליח לשרוד את תקופות הזוועה האישיות - יתכן והאדם יצליח לעבור את המחסומים ולעלות מעלה.


    ''

     ''


     




     

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        30/8/11 09:18:

      צטט: OCN 2011-08-30 09:09:11

      מעניין אבל אני לא בטוחה שתאודור בא מתיאודורה תיאודור

      המקור הוא תיאודורה 

      התיאודור שלנו - אולי קשור לשמו הפרטי של הרצל 

       

        30/8/11 09:09:
      מעניין אבל אני לא בטוחה שתאודור בא מתיאודורה תיאודור
        29/8/11 10:49:

      פוסט מעניין.

       

      אדם שעלה לגדולה, יכול לנצל את מעמדו ולהשתמש בו לעזור לחלשים אותם הוא זוכר מחייו הקודמים.

      אם השכיל לעשות כך הוא הופך לקדוש. כמו תיאודורה.

       

      אם הוא מנצל את מעמדו לרעה, כמו צעני, או קצב, משתמש בכוח, באלימות, נגד חלשים ממנו, אז צריך להעמיד אותו במקומו וטוב ששניהם יקבלו עונש.

       

      העלת נקודות מעניינות לגבי נפש האדם והאנשים בשלטון שצריכים להתחלף.

        29/8/11 08:21:

      Theodora: the empress from the brothel

      Actress, prostitute and empress of Rome – Theodora's life is perfect for fiction

      Theodora in a mosaic in San Vitale, Ravenna
      The empress Theodora and her courtiers depicted in a mosaic in San Vitale, Ravenna. Photograph:
      Lebrecht/Corbis

      In September 2006, in a near-empty church in Ravenna, in north-east Italy, I found myself in front of a

      vibrant, 1,500-year-old mosaic of a woman in purple. She had a halo, her own courtiers, and was taking up an enormous space beside a mosaic of Christ. I knew she had to matter. At the gift shop, I bought the booklet about her, which took five minutes to read. The woman was the empress Theodora and although I

      had never seen her before, she has come to dominate my working life

       

       

      Theodora lived in an era of huge changes in the church, language and statehood. What had been Roman was about to become Byzantine, and the eastern regions around Syria, the Levant and Egypt were clamouring to use their own languages, hinting at self-determination. Just 20 years after Theodora's death the Prophet Muhammad would be born.

       

      Despite the huge amount of history written about the period, Theodora was largely overlooked. In Procopius's Secret History, which current studies believe was written not long after her death in 548, she is a kind of Mrs Machiavelli. He calls her "Theodora-from-the-Brothel", lasciviously details her antics on stage – from allowing geese to peck grain from her lower torso, to dancing naked but for a ribbon – and has her saying she regrets God gave her only three orifices for pleasure. When he goes on to describe her husband, the emperor Justinian, as a headless demon, we can assume not everything he wrote was utter truth.

      Procopius's view on Theodora, which was not published until the 17th century, certainly influenced later writers, yet she remains an enigma. What we do know about her seems fascinating, often highly modern, apparently feminist, and almost always controversial. The more I read, the more I realised she was an ideal candidate for fiction, and for the last three years I have been writing a novel about her. She was born to the bear-keeper of Constantinople's hippodrome in about AD500. Her father died when she was five and her mother married another animal-keeper. When he failed to land her dead husband's job, she rehearsed her three little girls in arm movements and the silent gestures of supplication that would have been recognised by theatre audiences of the time. Then, she dressed them up and took them to the hippodrome – a vast complex, housing a capacity crowd of 30,000 men – to formally request a job for their new stepfather. The wish was granted and Theodora went on to become an actress, dancer, mime artist, comedian.

       

      By the age of 15, she was the star of the hippodrome, performing in shows which, if Procopius is to be believed, were not far from the extremes of modern burlesque. She was also, as most actresses then were, a child prostitute. (That the word actress can have a derogatory aspect – having once been a synonym for "courtesan" or "whore" – has been long recognised, which is why many women who work in the theatre prefer the term "actor".)

       

      Theodora had a child at 14, and her older sister Comito, a famed singer, likely became mistress to several wealthy men; it's probable that both had several abortions. At 18, Theodora walked away from her astonishing career, to become mistress to Hecebolus, the governor of what is now known as Libya. When they broke up, not long afterwards, she joined an ascetic community in the desert near Alexandria, experiencing a religious conversion to a branch of early Christianity, Monophysitism, that was then under attack by the Roman state. The division between those who believed, with the state, that Christ was both fully human and fully divine in one, and those who, as Theodora did, believed His divinity was the prime force, raged on throughout Theodora's life. After her conversion, she travelled on to Antioch and is reputed to have worked with Macedonia, a woman a little older than her who was a dancer, but possibly also a spy. Antioch was the major city of Syria, one of the many provinces that were starting to question the supremacy of Constantinople – there would have been good work for spies on all sides.

       

      At 21, Theodora returned to the capital and met Justinian. They were certainly not a likely couple. Justinian was a farmer's son from present-day Serbia who travelled to Constantinople at the age of 11 to work for his uncle Justin, and help in his rise to power and eventual elevation to the throne. Justinian had a strong legal mind (his codifying of Roman law remains a part of legal training today), and had one law changed to raise Theodora's status, and another created to allow her to marry, something that former actresses could not legally do at the time. They married against the wishes of Justinian's aunt, the empress Euphemia, herself an ex-slave and concubine, who saw her own origins echoed a little too obviously in Theodora's. When Justin died and Justinian became emperor in 527, "Theodora-from-the-Brothel" was empress of Rome.

      The classic rags to riches story is made richer still by Theodora's achievements in power. As empress, she worked on the paper On Pimps, an attempt to stop pimps making their money from prostitutes. Well aware of the impossibility of marriage and a safe life for such women, she set up a house where they could live in peace. Theodora worked for women's marriage and dowry rights, anti-rape legislation, and was supportive of the many young girls who were sold into sexual slavery for the price of a pair of sandals. Her laws banished brothel-keepers from Constantinople and from all the major cities of the empire.

       

      All of which makes Theodora sound like an early and ardent feminist, but her story is more complicated. There are hints that she was involved in poisoning, torture and forced marriage, and while she did a great deal to help women and girls in difficulty, she had rather less time for women of higher standing – attacking any who threatened her position, including the empress Euphemia.

      There are so many questions in Theodora's story. Was she a spy or a saint, a slut or a theatrical genius? What actually happened with the geese on stage at the hippodrome? Was Macedonia her friend or her lover? Theodora is the kind of hero you couldn't make up without being accused of overdoing it, and yet you can't tell her story without making a lot of it up. A perfect balance for fiction.

      Theodora: Empress, Actress, Whore, by Stella Duffy, is published by Virago (rrp £15.99). To order a copy for £12.99 (including UK mainland p&p), go to guardian.co.uk/bookshop or call 0330 333 6846 begin_of_the_skype_highlighting              0330 333 6846      end_of_the_skype_highlighting

        29/8/11 08:14:
      http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/jun/10/theodora-empress-from-the-brothel

      ארכיון

      פרופיל

      e.sh
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין