כותרות TheMarker >
    ';

    עליס בארץ הפלאות

    0

    מי יהיה מנהל מוזיאון ת"א?

    0 תגובות   יום רביעי, 31/8/11, 18:33

    עליס בליטנטל

     

    מי יהיה מנהל מוזיאון ת"א?

     

    מאז נפטר פרופ' מוטי עומר, מנהל מוזיאון ת"א, העולם כמרקחה. הבצה האמנותית הישראלית, שבמרכזה קבוצת אמנים החושבים עצמם לקובעים, החליטו שמי שצריך לבחור את המנהל החדש אמור להיות אנשי מקצוע, קרי גם אמנים, ולא אספנים בעלי הון.ֿ

     

    אז יש לי חדשות עבורכם. התעלולים שעוללתם בימי ניהולו של המוזיאון בידי מרק שפס – לא יחזרו עוד. הקץ לשטחיות ואזלת היד והכניעה לקול ההמון. מה שאז הוריד את שפס מכהונתו, השאיר את המוזיאון ללא יד מכוונת כמה שנים, וגם בעת כהונתו, בשל לחצי ההמון – גרם להתעלמות מוחלטת מכל מה שנוצר באמנות הישראלית עד דור ה"אמנות העניה", תרתי משמע.

    רק מוטי עומר השיב לקלאסיקה העברית את מקומה וכבודה האבוד. ועל כך כינוהו ה"אמנים" – מיושן.

     

    בשל לחצי ה"אמנים" החשובים בעיני עצמם, שעשו רעש וגלים – ביטל נדבן שרצה לתרום למוזיאון ת"א שתי עבודות של פרנק סטלה, שהיו אמורות לכסות שני קירות ענקיים באולם הכניסה למוזיאון ת"א. כך גם לחצי הארכיטקטים הישראלים בזמנו גרמו לנדבן לבטל את תרומתו להרחבת מוזיאון ישראל, כי לטעמם, זה היה מקלקל את המורשת ההיסטורית של הבנין הישן והמיושן שנשאר על תילו. למעשה, התנגדותם נבעה מהסיבה שהמתכנן החדש לא היה מקומי. ורק הודות למאמצי המנהל ג'ימס סניידר, נמצא לאחר שנים, סכום כסף לשם שיפוץ חלקי על גבי הבנין הישן שנשאר. כמו כן, ביטל גדול הארכטיקטים בעולם כיום, פרנק גרי, את התנדבותו לעצב את התוספת למוזיאון ת"א, בגלל קנאת המהנדסיפ המקומיים. אבל גם לאחר תחרות בינלאומית, זכה במיכרז ארכיטקט אמריקאי.

     

    בכל ארצות המערב, תוכלו לראות על קיר באכסדרת הכניסה למוזיאון, שלט ברונזה ענק עם שמות כל התורמים, בעלי ההון והאספנים, שתרמו למוזיאון את אוצרות האמנות שלהם. רק בזכותם עומדים מוזיאונים ענקיים מלאי שכיות חמדה, שהעם יכול להינות מהן ולהרחיב את השכלתו ואת דעתו. בראש הדירקטוריונים ומועצת המנהלים של המוזיאונים הגדולים בעולם, יושבים אלה שתרמו את האוצרות למוזיאון, (כמו לאודר במוז' ויטני, וכו') וכן ממשיכים לתת מענקים מידי שנה, ורק בזכותם המוזיאונים פתוחים.

     

    כך היה מאז החלה האמנות לפרוח – עוד בימי הבינים, כשהפטרונים הגדולים ומזמיני יצירות מטובי האמנים היו ראשי הכנסיה, האצילים והמלוכה. הציור והפיסול צלחו את ההיסטוריה והגיעו לשיאיהם רק הודות לפטרונות העשירים. כך גם כיום. לכן, בעל המאה הוא בעל הדעה. וראוי על כן שהם ייבחרו מנהל שעל פי ידיעתם והכרתם אותו – יידע לנווט את המוזיאון כלכלית, להשיג תרומות מתומכים, ובזכות פועלו, המוזיאון ימשיך להנות את הצופים אוהבי האמנות.

     

    כל טענות האמנים המקומיים שלנו, שהינם חפים מכל ידע על המתרחש בעולם האמנות כולו, כל טענותיהם - הבל הבלים. נכון שאוצר במוזיאון חייב להיות בעל תואר שלישי או פרופסור עם ידע מקיף בתחומים שהוא מומחה בהם. כך יש בנפרד אוצר לפיסול, אוצר לאמנות פלסטית, אוצר לצילום, אוצר לרישום וכו'. מעל כולם צריך להיות אוצר-על. כך היה תמיד במוזיאון ישראל, ועל כך הוא מתברך.

     

    משרות מנהלים במוזיאון אינן נתונות לשיקול דעתם של אמנים או כאלה שסיימו לא מכבר חוג לאמנות או אוצרות באוניברסיטה. נסיון עתיר שנים והכרת המאטריה – לא יסולאו בפז.

     

    לכן, אל תתלהמו. את שם המנהל החדש של המוזיאון כבר אמרו לי בחו"ל, אפילו נקבו במועד הפגישה עמו. אז חבל על המאמצים. הרגעו, המשיכו לנסות להיות אמנים, וגם אם לא תגיעו להילה שחשבתם – הרי עצם היצירה היא התענוג הגדול ביותר, אם היא בעלת ערך.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל