כותרות TheMarker >
    ';

    פילוסופיה-הסטוריה-אוטופיה-פרקסיס

    מי אני, מה אני, מה משמעות חיי - על עצמי לספר ידעתי, ועל דמויות מופת בחיי.

    כיצד נראה ונחווה סחר עבדים מודרני בישראל 2011 ? - מחווה לעופר עיני

    3 תגובות   יום שישי , 7/10/11, 07:59

    יום חמישי 06 אוקטובר 2011

    ...

    טקס חגיגי לעבדים של "חוק הסיעוד" – ישראל 2011

    (מוקדש בחיבה לעופר עיני, המשבית את המשק

    במסגרת מאבק ההסתדרות בחברות הקבלן)

    ...

    {הוראות ההפעלה שלאורך הסיפור הן מתוך החוברת:

    " 12 כללי הזהב להתנהגות נכונה של סוחרי עבדים בחברה קפיטליסטית"}

    ...

    ''

    ...

    הזמנה ל"טקס חגיגי"

    ...

    בדירת החדר השכורה שלי בפאתי עיר הפריפריה הגלילית צלצל הטלפון. על הקו הייתה עוזריה, מזכירת סניף חברת סחר העבדים "עזרה אנושית" בעיר.

    "שנה טובה, אתה מוזמן לטקס הרמת כוסית לשנה החדשה לכל העובדים, בבית נעמ"ת, ביום ד', בשעה 15."

    ...

    "אהה... אבל אני עובד עד שעה 13, אז אצטרך לבוא במיוחד" – תהיתי. "תשמע, זו הרמת כוסית לשנה החדשה, וזו חובה להשתתף. אין היעדרויות. בטקס גם נחלק מתנה" – צרחה עוזריה לשפופרת וסיימה את התלבטותיי.

    ...

    {א. יש לגייס את הדת והמסורת, כדי לעטוף את תנאי העבודה בהילת אחדות לאומית, כדי ליצור הסכמה ושקט, ולשדר ש"זו דרכו של עולם". כך נמנע שאלות מיותרות מצד העבדים.

    ...

    ב. אין להתייחס לשאלות העבדים, ואין לשתפם בשום היבט של הפעלת החברה: ניהול, ארגון, או רווחים - אפילו כאשר מדובר בנושאי פנאי או מסורת. תפקידם של העבדים הוא אחד ויחיד: לספק לנו את עבודתם הגופנית והמנטאלית-כמכשיר טכני, אותו אנו מפעילים לעשיית רווח מקסימאלי}.

    ...

    ''

    ...

    התשתית הכלכלית לסחר בעבדי "חוק הסיעוד"

    ...

    לפני מספר חודשים התקבלתי לעבוד בחברת סחר העבדים "עזרה אנושית", אחת מ – 16 חברות פרטיות הסוחרות בעבדים, עובדי סיעוד באזור הגליל.

    החברות פועלות במסגרת "חוק הסיעוד", מקבלות הפניות מביטוח לאומי, או מאנשים פרטיים, ומספקות מטפלים ומטפלות לקשישים, מוגבלים, ונכים.

    כל הפעילות הזו קיבלה תנופה אדירה מאז הופרטו שרותי הסיעוד של משרדי הבריאות והרווחה.

    ...

    שכרי הוא 22 ₪ לשעה.

    אני מקבל תוספת של 74 ₪ בחודש, עבור מחצית כרטיס אוטובוס "חופשי-חודשי" עירוני. מחצית - כי אני עובד רק עם מטופל אחד, ולא משרה מלאה.

    מחצית – למרות שאני עובד עם הקשיש 5 ימים בשבוע – 40 נסיעות עירוניות בחודש.

    כמובן שאין משלמים לי על שעה ביטול זמן של נסיעה עירונית הלוך-וחזור לבית הקשיש.

    ...

    לאחרונה קיבלתי לטיפולי גם צעיר נכה, לאחר תאונת דרכים קשה.

    חברת "עזרה אנושית" מקבלת עבור הטיפול בצעיר הנכה 38 ₪ לשעה. אני – המטפל בפועל – 21 ₪.

    העזתי ואמרתי שאני רוצה שכר גבוה יותר עבור העבודה הזו, ואז שמעתי צרחה: "זה לא משנה מה הסידור שלנו עם המשלם. לך יש כאן עבודה בשכר קבוע. אם במשך הזמן נראה שאתה מטפל טוב, אז נחשוב, ואולי נעלה לך קצת את השכר".

    ...

    {ג. הרווח של הקפיטליסט סוחר העבדים נובע מהערך העודף של מכירת המוצר, או מפער התיווך שבין העבד למושא עבודתו.

    ...

    ד. לעולם יהיה שכרו של העבד רק בסכום הדרוש להישרדותו בחיים, ויש לצמצם ככל האפשר, כל הוצאה מיותרת שהעבד דורש בתחום רווחתו, זמנו, או עבודתו}.

    ...

    ''

    ...

    אנחנו משתתפים באירוע "כיד המלך"

    ...

    ביום ד' כפי שאויימתי להגיע, התייצבתי באולם האירועים של נעמ"ת – ("תנועת נשים עובדות ומתנדבות") בעיר, בשעה 15, מוכן ומזומן לטקס הרמת הכוסית לכבוד השנה החדשה.

    בכניסה קיבלו את פני בחיוכים גדולים עוזריה מזכירת הסניף, כספיה חשבת השכר, וחוקיה העובדת הסוציאלית. עוזריה הציגה לפני בחגיגיות את סוחריה - בעלת החברה, אשר הגיעה לטקס במיוחד מהעיר הסמוכה.

    סוחריה הייתה לבושת חליפה, שמלתה הלבנה הודקת בחוזקה את גזרתה המלאה, מחייכת מתוך הגורמטים שעטפו את צווארה וידיה.

    ...

    את אולם האירועים של נעמ"ת גדשו כ- 100 עבדים, עובדי קבלן של "חוק הסיעוד", ישובים בשורות שורות, כל מלוא החדר.

    לאורך אחד הקירות נפרס כיבוד: שתיה, עוגיות, מאפים, סלט, וסכום חד פעמי. אנחנו, העבדים, טעמו וסעדו את ליבנו עד שיתחיל הטקס.

    בתוך קהל העבדים היו נשים רבות מהקהילה הרוסית, אשר נזקקו לתרגום שותף של נאומי הברכה, נשים מהקהילה האתיופית, וכמה גברים מבוגרים.

    ...

    {ה. יש לתת לעבדים הרגשה של "משפחה" ושל "קשר בלתי אמצעי עם המעביד". לכן יש ללחוץ ידיים, לחייך, ולקיים מעת לעת אירועים המזכירים לעבדים רגעים של שמחה.

    ...

    ו. יש לבלבל את התודעה של העבדים ותסכוליהם, על ידי ארגון אירועים במקומות המיצגים לכאורה שוויון וצדק חברתי, כגון מוסדות של ההסתדרות. כך כולם ירגישו שהם "מקבלים כל מה שמגיע להם ושהושג עבורם" על ידי "ארגון העובדים הגדול במדינה"}.

    ...

    נאומים חגיגיים

    ...

    עוזריה פתחה את הטקס בדברי הסבר על חשיבות הגשת הדו"ח החודשי כבר ב- 25 לחודש, על אף שהדיווח הוא על כל החודש.

    כספיה הסבירה לקהל את שיטת התשלום אשר במסגרתה העובדים יכולים לעבוד ולרשום יותר שעות, כי התשלום הוא חודשי גלובאלי.

    חוקיה הסבירה לעבדים את החוקים והתקנות החדשות שהעבירה הממשלה בכנסת – אשר לפיהם "אנחנו עובדים", בתחום הנכות, הסיעוד, והטיפול בניצולי שואה.

    ...

    {ז. כדי להצדיק ולחזק את אידאולוגיית "ההפרטה-המביאה תחרות, שגשוג, יעילות, ורווחה", חשוב ביותר "לנהל ביושר פנקסים מזויפים".

    ...

    ח. מראית העין של הדוחות המוגשים למשרדי הממשלה היא החשובה ביותר. אין ביקורים בבית המטופל, אין פיקוח מקצועי על המטפל. העיקר להוציא את המקסימום ממשרדי הממשלה. אפילו אם לצורך כך צריך לקבל איזה שהוא שיתוף פעולה של העבדים: "בואו נרמה ביחד את המערכת"}.

    ...

    ''

    ...

    "דבר המלכה לנתיניה"

    ...

    אח"כ קיבלה סוחריה – בעלת חברת סחר העבדים "עזרה אנושית" את רשות הדיבור וברכה את כל העבדים ב"שנה טובה".

    היא הסבירה: "אנחנו היום חברה חשובה ומצטיינת בצפון הארץ, אנחנו פועלים בישובים רבים, ומטפלים בנזקקים רבים.

    ...

    לפעמים קשיש הולך לעולמו, אז תיתכן חוסר עבודה לתקופה מסוימת, אבל בדרך כלל מהר מאוד אנחנו ניתן לכם מטופל חדש.

    חשוב מאוד שתשווקו אותנו נכון – כי יש לנו תחרות עם 16 חברות בשוק.

    אז תהיו נחמדים למטופלים ולמשפחותיהם, ועל כל מטופל שתביאו, או מטפל שתגייסו לחברתנו, אנחנו נתגמל אתכם ב- 150 ₪".

    ...

    סוחריה הביטה בגאווה על מאה עבדיה שהתאספו לכבודה מכל קצוות העיר, ונעלה את הטקס החגיגי.

    העבדים החלו צובאים על פינת המתנה – שמיכה לחורף, ונפרדים לשלום ולעיתים גם בלחיצת ידיים מהעובדות המסורות של חברת סחר העבדים "עזרה אנושית".

    ...

    {ט. אין לתת לעבד רצף תעסוקתי. לעולם יש לשמור את תודעתו בפחד וחרדה למקום עבודתו. מצב מנטאלי מצוקתי זה, מבטיח שקט תעשייתי, ואפס תלונות מצד העבד.

    ...

    י. יש לתת לעבדים תחושה של "שותפות גורל" עם המעביד טוב הלב. יש לתת לעבדים תחושה של "נהנים ממתנות על עבודתם". במיוחד אם המתנות מוכרות כהוצאה מוכרת: שיווק/שי}.

    ...

    ''

    ...

    למותר לציין שלא

    ...

    למותר לציין, ציינתי עם עצמי, שלא הוזמן לברך אף אחד או אף אחת מציבור העבדים.

    למותר לציין שלעבדים אין ועד.

    למותר לציין שלא נאמרה מילה על תנועת "צדק חברתי" שמסעירה את המדינה.

    למותר לציין שלא נאמרה מילה על השליחות האנושית שבעבודת הסיעוד.

    ...

    {יא. בשום אופן אין לעודד או ליזום הקמת "ועד עבדים". כדי למנוע אפילו מחשבות בכיוון זה מצד העבדים, אין ליצור שום סיטואציה שעלולה להזכיר "נציג עבדים" וודאי שגם לא "מנהיגת עבדים".

    ...

    יב. לעולם יהיה עולמו של העבד מרוכז רק בעבודתו. אסור שיבטא סולידאריות אנושית, ובוודאי שאין לשוחח אתו על רעיונות של צדק חברתי}.

    ...

    דב קולר. פילוסוף חברתי, מחנך, ומטפל סיעודי

    masterwriter@walla.com

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        7/10/11 20:12:
      As Nassim Nicholas Taleb says, "There is no intermediate state between ice and water but there is one between life and death: employment". כל הכבוד לדב על החדות והאומץ לקרוא לדברים בשמם. העבדות בהרבה מקרים זה מצב מנטאלי של העבד עצמו. הגיע זמן להיתעורר!..
      חזק !! ושלא כהרגלי אפילו כיכבתי אותך ! צדק חברתי יגיע רק לאחר שהגיליוטינה תתחיל לעבוד ! כך היה בכל העולם !
        7/10/11 08:53:

      סטירה מושחזת הנובעת משילוב של כאב, חתירה לצדק וכשרון כתיבה. המאמר משקף באופן חד וציורי את הביזוי הבו-זמני של עובדי הסיעוד ושל מטופליהם. למצדדים בהפרטה: ראו את גודל כיעורה והדה-הומניזציה שהיא יוצרת.

       

      עפרה אור

       

       

      ארכיון

      פרופיל

      מסטרייטר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין