כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - ויצא

    9 תגובות   יום חמישי, 1/12/11, 00:02

    "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ". (בראשית כ"ח - י"ב) 

     

                       

    http://cafe.themarker.com/image/1880081/

    Michael Willmann (1630-1706
    Bode-Museum, Template:Berlin, Germany

                    

     

                               אימותינו הקדושות

     

    יעקב אבינו מגיע לחרן ומיד כאשר הוא פוגש את רחל בבאר הוא מתמלא בכוחות והוא מצליח לגלול לבד את האבן מעל פי הבאר. יעקב הגיע לחרן בבורחו מפני עשו, אך המטרה הייתה מציאת בת זוג , ויעקב מציע ללבן שתמורת שבע שנות עבודה אצלו הוא יקבל את רחל - ולבן מסכים. אך בליל החתונה לבן מחליף את רחל בלאה ומרמה את יעקב. יעקב כנראה חשש מאפשרות שכזו ולכן מסר קודם לכן סימנים לרחל שאותם היא תמסור לו בליל החתונה וכך ידע שזו היא. אך רחל מבינה בשלב מסוים את כוונתו של אביה לבן ומוסרת את הסימנים הללו לאחותה לאה: (רש"י פרק כט, כה): "ויהי בבוקר והנה היא לאה- אבל בלילה לא הייתה לאה לפי שמסר יעקב סימנים לרחל וכשראתה רחל שמכניסין לו לאה, אמרה- עכשיו תיכלם אחותי! עמדה ומסרה לה אותן סימנים". רחל כנראה ידעה שיתכן שהיא מסתכנת- במסירת סימנים אלו ללאה אמנם אחותה לא תתבייש אך היא לא תינשא עוד ליעקב. הרי לכאורה רחל מביבה שיעקב לא יתחתן גם איתה לאחר מכן- זה לא דבר שהיא הייתה צריכה לצפות שיקרה.

    ובכל זאת - היא מעדיפה שלא לגרום לאחותה להתבייש בושה כה גדולה.

    וכך אומרת הגמרא במסכת מגילה על מעשה זה של רחל:

    "בשכר צניעות שהייתה בה ברחל , זכתה ויצא  ממנה  שאול , ובשכר  צניעות שהיה בו בשאול זכה ויצאת ממנו אסתר. ומאי צניעות הייתה בה ברחל? דכתיב 'ויהי בבקר והנה היא לאה' מכלל שעד עכשיו היא לא לאה?! אלא מתוך סימנין שמסרה רחל ללאה לא הכיר בה עד עכשיו. לפיכך זכתה ויצא ממנה שאול. ומה צניעות הייתה בשאול? דכתיב 'ואת דבר המלוכה לא הגיד לו אשר אמר שמואל'. זכה ויצאת ממנו אסתר".

    לא לחינם היו דווקא אלו אימותינו- שהנחילו לעם ישראל לדורותיו בירושה את התכונות האופייניות לעם ישראל.

    ומובן גם לאה אימנו לא היה פשוט לה שמיד לאחר חתונתה עם יעקב- נכנסת גם אחותה רחל להיות אישה ליעקב בעלה. ועוד יודעת לאה כי יעקב אוהב יותר את רחל והיא אישתו העיקרית- עבורה הוא עבד את שבע השנים הראשונות אצל לבן. כל השמות שקוראת לאה לבניה באים מתוך תחושות לא פשוטות שיש לה ביחסים שלה עם יעקב ותפילותיה ותקוותיה לכך שהם יקשרו יותר אחד בשני- "ראה ה' בעניי כי אתה יאהבני אישי... כי שמע ה' שנואה אנכי... עתה הפעם ילווה אישי אלי... הפעם אודה את ה'...".

    אך גם לזלפה ולבלהה שפחות לאה ורחל יש חלק חשוב בי"ב השבטים- וגם בהן ניתן לראות את גדלותן. רחל מוסרת את בלהה ליעקב אך כאשר בלהה יולדת- רחל היא שקוראת את שמות התינוקות הנולדים. כך קורה גם אצל זלפה שפחת לאה. זהו ההבדל שבין הגר הניתנת לאברהם ע"י שרה- ונקראת בתורה 'אמה'- מלשון אֵם- היא שפחה אך גם אמא לילדיה. אך בלהה ושפחה נקראת 'שפחות'- הם מבטלות את עצמן שאימהות רחל ולאה- לכן רחל ולאה הן שקוראות בשמות, אך בכך זכו השפחות להיות שותפות להולדת השבטים.

    כמובן שרק מעט שבמעט מגדלותם של אימותינו הקדושות אנחנו יכולים ללמוד ולהבין. מידותיהן ותכונותיהן ודאי נמצאים בנשמתנו בהסתר ועלינו לעבוד ולחשוף כמה שיותר ממידות אלו כלפי חוץ במעשינו ובהתנהגותנו.

     

                     

                       ריח גן עדן

     

    כאשר מתקרב יעקב לכיוון חרן הוא פוגש שלושה עדרי צאן רובצים על הבאר

    - "והאבן גדולה על פי הבאר".

    הרועים שהיו שם מחכים לבואם של כל הרועים האחרים בכדי שיחד ירימו את האבן מעל פי הבאר.

    לאחר מכן , כאשר רואה יעקב את רחל הוא מתמלא בכוחות 

    "ויגל את האבן מעל פי הבאר...".

    האם באה התורה לספר לנו על הכוח הפיזי שהיה ליעקב אבינו ?

    האם הוא בא להרשים את רחל במעשה זה ?

    - ודאי שלא.

    שואל השפת אמת , גם אם יעקב מכיר בעצמו שהוא גיבור, הרי הוא ראה שיש שם כבר שלושה עדרי צאן שלא יכולים להרים יחד את האבן- ובודאי שיש להם ניסיון שהרי רגילים הם לבוא למקום זה ולחכות לכל הרועים האחרים. יתכן שנעשה ליעקב נס- אך כיצד ידע מראש לגשת אל האבן ובכלל לנסות להרים אותה ?!

    השפת אמת הולך בכיוון עמוק מאוד שיכול להסביר אח"כ גם את הפשט.

    הבאר מסמלת את העולם הרוחני, את שאיבת המים לעולם. אך יש מעל הבאר אבן שהוא יצר הרע החוסם את הגעתנו את אותה באר. יעקב אבינו לא החשיב את ענייני העולם הזה לכלום.

    הרי כל העולם הזה שאנו פוגשים בו הוא שרק המכסה אל אמת העולם. האבן גדולה על פי הבאר מכיוון שכל ההתחלות קשות- אך אם מבינים שכל ההתחלות הן יצר הרע וכל מיני מניעות רק בכדי שלא ניגש אל היעד ואל המטרה, שכל המחסומים הם מדומים ובודאי שמתגמדים אל מול היעד- אז יכולים לפתוח את הבאר.

    הרועים רגילים מידי יום לחכות ולהרים יחד את האבן. התורה גם טורחת לספר לנו שלאחר מכן הם "והשיבו את האבן על פי הבאר למקומה", אך יעקב אבינו לא נכתב עליו שהחזיר את האבן למקומה.

    וכוונת הדברים, אומר השפת אמת, שהאנשים הפשוטים גם לאחר שהם מצליחים לסלק את יצר הרע ולפתוח את הבאר- להיכנס לבית הכנסת להתפלל או לבית המדרש ללמוד, לאחר שיוצאים החוצה אז יצר הרע חוזר למקומו- האבן חוזרת לכסות את פי הבאר כבתחילה עד להתמודדות הבאה- לכן כל ההתחלות קשות מכיוון שתמיד יש התמודדות מחודשת עם יצר הרע, כפי שאומרת הגמרא במסכת בבא קמא וכן במסכת קידושין שיצר הרע מתגבר בכל יום מחדש על האדם. גם אם הצלחת אתמול לנצח את יצר הרע ולהתגבר עליו, הרי שמחר הוא יגיע שוב לקרב בתחבולות חדשות בכדי להפריע לך בדרך אל הבאר, אל שתיית מים חיים.

    אך יעקב אבינו שכאמור לא החזיר את האבן למקומה, הוא היה מתוקן כולו, לא הייתה לו כלל התמודדות עם יצר הרע, הבאר תמיד הייתה פתוחה לפניו- וזה בגלל שיעקב הבין וגם חי כך, שכל ענייני העולם הזה הם מניעות ומחסומים לעבודת ה' שהיא עיקר מציאותינו בעולם הזה. וכאשר מבינים שכל תחבולות יתר הרע אין בהן ממש והן כאבק פורח וכחלום יעוף- אז ניתן להרים את האבן מעל פי הבאר, בעוד שאחרים מחכים בטענות שהיצר חוסם אותם והם נותנים ליצר הרע משמעות גדולה מאוד.

    וכך אומרת עוד הגמרא בבא קמא שלעתיד לבוא שוחט הקב"ה את יצר הרע והצדיקים והרשעים בוכים. הצדיקים בוכים על שיצר הרע שהם ניצחו נדמה להם כהר ואילו הרשעים בוכים על שנדמה להם כחוט השערה- ובכל זאת לא נצחוהו- מכיוון שבחייהם הם ראו אותו כהר גדול שחסם אותם מלהגיע לדרך האמת.

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/12/11 14:19:
      אוהבת לקרוא את פרשת השבוע. בדרך כלל גם אני צופה בתכניות הטלויזיה על הנושא הזה. תודה לך.
        4/12/11 09:50:
      נפלא- יצר הרע והצדיקים והרשעים בוכים. הצדיקים בוכים על שיצר הרע שהם ניצחו נדמה להם כהר ואילו הרשעים בוכים על שנדמה להם כחוט השערה- ובכל זאת לא נצחוהו- מכיוון שבחייהם הם ראו אותו כהר גדול שחסם אותם מלהגיע לדרך האמת.
        4/12/11 08:40:
      אוהבת מאוד לקרוא את הפרשנות, והתמונה יפהפיה, שבוע טוב , תודה לך שלמה.
        2/12/11 19:37:
      שבת מבורכת לך.
        2/12/11 07:49:
      מעניין. למדתי דברים חדשים ... שבת שלום שלמה :)
        1/12/11 20:37:
      תודה לך על סיפורי המקרא בגוון נפלא! שבת שלום
        1/12/11 17:56:
      איזה פוסט מושקע ומקסים, נהניתי מאוד, תודה ושבת נפלאה ♥
        1/12/11 09:50:
      אוהבת את הפרשה הזו ...והציור המצורף נהדר. שבת מבורכת לכולנו.
        1/12/11 06:50:
      נהנית לקרוא אותך.... שבת שלום....