כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    Post שביתה

    הבלוג עוסק בבעיות מערכת החינוך מנקודת מבטה של מורה ומחנכת, החל במאבק המורים במהלך השביתה,בגורמים לשביתה, ובתחושות שעולות במהלכה ולאחריה. הבלוג שינה את שמו מ\"יומנה של מורה שובתת\" ל\" Post שביתה\"

    פוסטים אחרונים

    תגובות (16)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      24/12/11 14:11:

    צטט: שושי פולטין 2011-12-15 15:59:19

    צטט: levana feldman 2011-12-15 07:31:18

    מטריד מאוד. והקריקטורה ממש לא לעניין.

    יש כאן משהו מגמתי ומטריד מאוד!


    זאת הקריקטורה שהכי מטרידה אתכן?
    כנראה שפספסתן כמה קריקטורות לאחרונה.

     

      24/12/11 12:48:

    צטט: shabat shalom 2011-12-21 18:48:47

    אבי אבות הטומאה הוא לשיך תאוריות ל"שלנו" (הימין) ול"שלהם" (השמאל) ובכך להפוך את לימודי האזרחות להטפה למען נקודת מבט מחנאית. כל זה בלי להבין בהוא זה מהי דמוקרטיה - בכלל. דמוקרטיה אינה שלטון הרוב אלא מנגנון שלטוני המבוסס על 4 עקרונות (ולא על חלקם אלא על כולם!) שבאים להגן על זכויות האדם (לכל היותר) או האזרח (לכל הפחות) תוך ראית השלטון כרע הכרחי. לכן אסור לפגוע או לשנות את ספר הלימוד הדן בשיטת השלטון הדמוקרטית. אם יש טענות היסטוריות בקשר לשאר הנושאים (שסעים לאומים, עדתים ואידיאולוגיים) אז יש לשטוח בפני התלמידים את כל הגישות מבלי לצנזר אף אחת מהן. בלי זה - אין דמוקרטיה ואי, בודאי, חינוך לדמוקרטיה.

     

     

    דמוקרטיה היא ערך. 

     

    יכולים "לחנך לערכים" רק על ידי חופש הבחירה והדוגמה האישית. כל היתר זו אִינְדּוֹקְטְרִינַצְיָה (בלעז) (שְׁטִיפַת מוֹחַ, החדרה שיטתית של רעיונות, ערכים וכדומה, בעברית).

     

    "אתיקה" (ערכים) היא שיעור אשר ניסיון החיים מלמד.  

    ההצעה, שיש ללמד מוסר (ערכים) בבתי-הספר הממלכתיים שלנו, נדונה בעצמה מעל דפי העיתונות במיוחד מאז שמתפרסמות ידיעות על האלימות במדינה -- אלימות בבית, אלימות בבית-הספר, בסביבה ובחברה. לצערנו, סוגיות מורכבות אחדות התבלבלו בוויכוח זה

    ראשית כל, חשוב להבין שבתי-הספר שלנו כפי שהם בנויים כיום אכן מלמדים את התלמידים מגוון שלם של ערכים, והם כלולים בדפוס התנהגות מוגדר היטב. האינדוקטרינציה היא גלויה, והמעקב ממצה. למעשה, רבות נכתב בימים אלה על הנושא, לרוב בצורה ביקורתית. 

    למשל, בתי-ספר מלמדים את הערך של ציות לסמכות, ציות מוחלט וללא עוררין. הם מטיפים להתאמה ולהסתגלות (לקונפורמיות), ותומכים בזאת על ידי סוללה מדהימה של מבחנים סטנדרטיים, אשר ניתנים כמעט בכל בתי-הספר בארץ, לילדים מכל הגילים. הם מטביעים באופן שאינו ניתן למחיקה את הערך של תחרותיות הורסת, ואת הגישה הנלווית לו ש"חבר'ה בעלי מרפקים חלשים מסיימים אחרונים". הם לועגים ומבטלים את ערכי האינדיבידואליות, החופש, הסובלנות, והשוויון. 

    אני יכול לשמוע את מקהלת ההתנגדויות של מחנכים ממערכת החינוך הציבורית, אשר זועקים שאין לי מושג מה באמת קורה, וכד', וכד'. אולם קוראי מסה זו, ילדים ומבוגרים, יודעים שמה שאני אומר הוא נכון, ואם אני חוטא במשהו, הוא בכך שאני נוקט בלשון המעטה. וכאמור, זה מה שהיה לומר לאחד מנציגי החינוך הציבורי הטובים ביותר בארצות הברית, ג'ון גטו (John Gatto), מורה-השנה של ניו-יורק בשנת 1991, בנאום חשוב שהוא נשא בפני קהל: "האמת היא שבתי-הספר אינם מלמדים למעשה דבר מלבד כיצד לציית להוראות  ". 

    כמובן, מה שהמבקרים ממליצים למעשה היא הוראת ערכת ערכים שונה, שהיא יותר לטעמם. מזכירים כדוגמאות, את הוראת המסורת היהודית או הוראת המוסר של קוהלברג; למבקרים אחרים, יש עדיפויות אחרות. קשה למתוח ביקורת על כל אחת מהבחירות הללו, אולם הנקודה העיקרית היא שעצם הרעיון "להורות" לילדים בבית-הספר, על פי ערכת ערכים כלשהי, הוא נטול-בסיס. האנשים אינם לומדים ערכים על ידי הוראה בכיתות. במקרה הטוב, הילדים רואים הוראה כזו כמשעממת וכבלתי שייכת; במקרה הגרוע, הם מתייחסים אליה כאל הטפה מעוררת דחייה  .

    שיטת החינוך של היפנים למשל, היא הוכחה לכך. נכון ששיעורי מוסר הם חלק בלתי נפרד מהחינוך היפני, עם זאת, אנחנו תמהים על יעילותם. אכן, התנהגותם של היפנים במחצית הראשונה של המאה שעברה, במשך כל מלחמת העולם השנייה, לא הייתה מביאה איש להצביע עליהם כדגמים להתנהגות מוסרית. גם היום אינני כל כך בטוח שהייתי עושה זאת. אגב, המדינה השנייה אשר זכורה כמצטיינת במשך זמן רב, מעל מאה שנה, בהוראת הפילוסופיה והאתיקה הייתה גרמניה. ואין צורך להרחיב את הדיבור  .

    דבר המביא אותי לנקודה השלישית והעיקרית: אנתרופולוגים ופילוסופים הבחינו זה זמן מה שהאופן בו מועברים ערכי מוסר לילדים הוא דרך הפעילות היומיומית, על ידי דגמים בעלי תפקיד של מבוגר ועל ידי הילדים. זו הסיבה מדוע המשפחה היא מוקד החינוך המוסרי: ילדים חשופים בקביעות להתנהגות של הוריהם ושל אחיהם ואחיותיהם, וקולטים, על ידי חיקוי ועל ידי התהליך של בנית מושגים, את המסגרת המוסרית שביסוד המעשים של "מוריהם". ובמסגרת הבית, ילדים מעורבים בקביעות במעשים אשר הם ומשפחותיהם מעריכים במונחים מוסריים  .

    החינוך המוסרי שייך לבית. כמובן שהוא שייך לשם, אולם האם זה מוציא אותו מרשות בית-הספר   ?

    זה בוודאי אינו מוציא את החינוך המוסרי מרשות בית-הספר   !!

    הדרך היחידה שבה בתי-הספר יכולים להפוך לספקים משמעותיים של ערכים מוסריים היא במידה והם יעניקו לתלמידים ולמבוגרים ניסיונות חיים-אמתיים אשר נושאים עימם משמעות מוסרית. ניסיונות כאלה נעדרים באופן בולט מהשגרה היומיומית של בתי-הספר הציבוריים כיום. ניסיונות אלה כוללים, למשל, תלמידים אשר במסגרת בית-הספר, בוחרים בעניינים שהם בעלי חשיבות עבורם; בחירות כגון, כיצד לחנך את עצמם להיות מבוגרים פוריים. הם כוללים תלמידים אשר מפעילים שיפוט בנושאים בעלי השלכות כגון, כללי בית-הספר או משמעת, או מה ללמוד, מתי ללמוד וכיצד ללמוד. יכולתי להמשיך ולהאריך במתן דוגמאות, אולם העניין הוא פשוט, ונחוצים מעט הסברים: כדי ללמד תלמידים מוסר (ערכים), חייב שתהיינה להם הזדמנויות לבחור בין נתיבי פעולה אלטרנטיביים שהם בעלי משקל מוסרי שונה, וחובה שיורשה להם להעריך ולדון בתוצאותיהן של בחירות אלו  

    בתי-הספר יפתחו את ערכי הסובלנות וכבוד האדם, את המודעות העצמית ואת האחריות של התלמידים, ויהפכו למעורבים בהוראת המוסר כאשר יהפכו לקהילות של אנשים אשר מכבדים באופן מלא והדדי את זכותם של האחרים לבחור. פירוש הדבר, שגם למורים וגם לתלמידים יינתן ייפוי-כוח במידה כזאת שעד כה מחנכים מקצועיים לא חשבו עליו. עד אשר יינתן ייפוי-כוח כזה, הערכים שבתי-ספר מלמדים, ימשיכו להיות בעימות חריף עם אלה שרוב הרפורמטורים היו רוצים לראותם נלמדים על ידי הנוער בחברה יהודית ודמוקרטית  

     

     

      21/12/11 18:48:
    אבי אבות הטומאה הוא לשיך תאוריות ל"שלנו" (הימין) ול"שלהם" (השמאל) ובכך להפוך את לימודי האזרחות להטפה למען נקודת מבט מחנאית. כל זה בלי להבין בהוא זה מהי דמוקרטיה - בכלל. דמוקרטיה אינה שלטון הרוב אלא מנגנון שלטוני המבוסס על 4 עקרונות (ולא על חלקם אלא על כולם!) שבאים להגן על זכויות האדם (לכל היותר) או האזרח (לכל הפחות) תוך ראית השלטון כרע הכרחי. לכן אסור לפגוע או לשנות את ספר הלימוד הדן בשיטת השלטון הדמוקרטית. אם יש טענות היסטוריות בקשר לשאר הנושאים (שסעים לאומים, עדתים ואידיאולוגיים) אז יש לשטוח בפני התלמידים את כל הגישות מבלי לצנזר אף אחת מהן. בלי זה - אין דמוקרטיה ואי, בודאי, חינוך לדמוקרטיה.
      17/12/11 11:10:

    צטט: zelko 2011-12-16 00:27:30

    שושי , תודה שהבאת את הדברים, כבר זמן רב לדעתי ישנם ה"רודפים" את מקצוע האזרחות וכמו כל דבר שמאפיין מדינה דמוקרטית הפך להיות מוקד לרדיפה. אני תמהה שלא שמתם לב שבמדינת ישראל אין יותר מ-2 יחידות בהוראת אזרחות. התלמידים שלנו מגיעים לצבא ואינם יודעים מספיק על צורת המשטר, על זכויותיהם. לא ברור לי מדוע מקצוע כל כך חשוב כמו אזרחות לא מאפשר ללמוד במספר יחידות רב יותר. לדוגמאששף יש מקום להרחיב ידע על המגדרים, פמיניזם, בית המשפט העליון, זכויות הילד, זכויות האדם. הנושאים נלמדים בתמציתיות ולכן יוצאים אזרחים בורים בכל מקרה הכתבה מעידה על רדיפה פוליטית מגעילה ואני שמחה שמורים מצאו לנכון להתקומם נגדה

     

    התהליך הזה אכן נמשך כבר זמן רב.

    לגבי לימודי האזרחות, יש אפשרות ללמוד אזרחות ברמה של 5 יח"ל, רק מעטים מאוד ניגשים לאפשרות הזו.

    תודה ושבת שלום.

      16/12/11 13:10:

     

     

    סטנדרטיזציה (1) היא האשם העיקרי לעלויות הבלתי ניתנות לשליטה של החינוך. 

     

    הסיבה העיקרית שביסודו של הגידול המתמיד של תקציבי בית הספר היא הסטנדרטיזציה.

     

    זאת גם הסיבה מדוע רמת החינוך אשר מספקים בתי הספר השתפרה כל כך מעט, אם בכלל, למרות סכומי כסף עתק אשר הוזרמו אליהם במשך שלושים השנים האחרונות.

     

    [. . .] 

     

    המחיר הכבד השלישי אשר משלמים כתוצאה מהסטנדרטיזציה הוא התפוצצות בגידולה של הביורוקרטיה בחינוך אשר "רוכבת" על מורי בתי הספר משורת החזית. כאשר למורים ניתן כר נרחב של חופש פעולה ובחירה ואחריות בהצגת הנושאים שלהם, אפשר לסמוך עליהם שיעשו את עבודתם היטב. זה ועוד, אפשר לסמוך עליהם שימשיכו לשפר את הידע שלהם ואת מיומנויותיהם בתחומם, היות והם מעוניינים עמוקות בחומר בו הם עוסקים. בניגוד לזה, כאשר ההוראה הסטנדרטית הופכת למקצוע הבסיסי, נחוץ לנו צבא שלם של מנהלים כדי לתאם, לבצע פיקוח צולב, ולשמור על עדכון בהתפתחויות האחרונות ב"סטנדרטים" (איזה שימוש לעגני של מילה אשר פעם משמעותה הייתה איכות גבוהה והיום משמעותה פשוט "אחידות"!). על כל אזרח, כמובן על כל חבר בועדת בית הספר, ללמוד את המבנה הארגוני של בתי הספר הממלכתיים שלנו קפידה מיוחדת, ולעצור ולשאול מדוע יש הרבה יותר מנהלים וצוות תמיכה (בעלי שכר גבוה) במערכת ממה שהיו לפני שלשים או ארבעים שנה, כאשר בתי הספר שלנו, ככלות הכול, לא עשו עבודה כל כך גרועה בללמד את כולם מה שהיה עליהם לדעת כדי להסתדר בעולם המודרני.

     

    סטנדרטיזציה בבתי הספר היא דבר מתועב. היא הולכת לכיוון הפוך לגמרי מהאתיקה אשר ביסודה של הדמוקרטיה, אשר מדגישה את גיוון הפרט. היא לגמרי לא נחוצה בעידן לאחר-התעשייה אשר בו אנחנו חיים. כל המדינות הקומוניסטיות נוטשות אותה במהומה לאחר שטעמו אותה באופן מלא במשך עשרות שנים. בארצות אלו בהן אחידות ברוחבה של כל הקהילה נחשבת כסגולה, כגון יפאן, מנהיגים רבים מטילים ספק בתקפותה בעולם של היום, ורבים מאנשי העסקים לוקחים את כספם למקום אחר -- למשל, לארצות הברית ! -- לשם השקעתו. סטנדרטיזציה בבתי הספר עולה לנו ביוקר במשכורות יותר גבוהות למורים, בכיתות יותר קטנות, ובביורוקרטיה הרבה יותר גדולה מאשר הייתה נחוצה במידה והיינו נוטשים אותה. 

     

    -------------------------------------------------------------------------------

    (1) סטנדרטיזציה של העיסוק של התלמידים ושל המורים.

         סטנדרטיזציה.- צמצום מספר הסוגים השונים של תוצרת מסוימת והעמדתו על דוגמה

         טיפוסית אחת או דוגמאות טיפוסיות אחדות.

         (מלון לועזי-עברי, דן פינס. הוצאת עמיחי, תל-אביב.  1964)

    (2) הקרבנות הלא מקצועיים הם הילדים, והמפסידה הגדולה היא מדינת ישראל!!

    (3) הומוגניזציה של בית-הספר / כיתה הומוגנית.- כיתה שתלמידיה שווים זה לזה

         בהתפתחותם, בכישרונותיהם, ובידיעותיהם.

    הומוגניזציה וסטנדרטיזציה המביאות לדהומניזציה של בית-הספר. 

     


      16/12/11 00:27:
    שושי , תודה שהבאת את הדברים, כבר זמן רב לדעתי ישנם ה"רודפים" את מקצוע האזרחות וכמו כל דבר שמאפיין מדינה דמוקרטית הפך להיות מוקד לרדיפה. אני תמהה שלא שמתם לב שבמדינת ישראל אין יותר מ-2 יחידות בהוראת אזרחות. התלמידים שלנו מגיעים לצבא ואינם יודעים מספיק על צורת המשטר, על זכויותיהם. לא ברור לי מדוע מקצוע כל כך חשוב כמו אזרחות לא מאפשר ללמוד במספר יחידות רב יותר. לדוגמאששף יש מקום להרחיב ידע על המגדרים, פמיניזם, בית המשפט העליון, זכויות הילד, זכויות האדם. הנושאים נלמדים בתמציתיות ולכן יוצאים אזרחים בורים בכל מקרה הכתבה מעידה על רדיפה פוליטית מגעילה ואני שמחה שמורים מצאו לנכון להתקומם נגדה
      15/12/11 20:24:

    צטט: נעמה ארז 2011-12-15 19:42:36

    האמת, שבכוח אני מתנתקת ממה שקורה היום במדינה שלנו. למען הבריאות הנפשית שלי. מנין יש לך כוח להתמיד ולהוציא לאור את הדברים המעצבנים האלה?

     

    יותר גרוע לשמור בבטן.

    ולהתעלם? את זה אני לא יכולה. לא חלק מהאופי שלי ואני חושבת בעיקר לא חלק מהחינוך שקיבלתי (בית מאוד מאוד מעורב).

    תודה נעמה.

      15/12/11 19:42:
    האמת, שבכוח אני מתנתקת ממה שקורה היום במדינה שלנו. למען הבריאות הנפשית שלי. מנין יש לך כוח להתמיד ולהוציא לאור את הדברים המעצבנים האלה?
      15/12/11 19:35:

    צטט: debie30 2011-12-15 09:24:15

    שושי, תודה שהעלית. ואני שואלת מה עוד צריך לקרות....

    זה כבר לא קשור למערכת החינוך, זה קשור לתהליכים שקורים במשטרים אפלים...

     

      15/12/11 17:25:

    צטט: אריק ארז 2011-12-15 16:52:17

    צטט: אריק ארז 2011-12-15 16:49:25

    צטט: forte nina 2011-12-14 16:31:25

    צודקת. גם הקריקטורה מרושעת לגמרי ואני לא אתייחס לקונוטציות. אבל תסלחי לי שוש שאני לא אהיה תמימה, כי מכתבו של אדר כהן מלמד כי הוא נרדף זמן רב על ידי חוגים מסוימים ואולי הכוונה להעמיד במקומו אדם התואם את הרוח הימנית הנושבת בחוזקה במשרדי הממשלה . אין לי דרך אחרת להבין את מה שקראתי פה.


    אתן בעצם מודות בזה שאדר כהן הוא בעל דיעות שמאליות קיצוניות שלא מבטאות את הרוח הנושבת במשרדי הממשלה.

    להזכירכן במדינה דמוקרטית הממשלה נבחרת כדי לייצג את רב העם שבחר בה.אדר כהן הוא נטע זר במערכת והמאמר אף כי באיחור מסוים מאיר את ההתנהלות הבעייתית סביב מקצוע האזרחות.

     

    לאריק,

    ראשית אין לי במה "להודות", אני לא מכירה את אדר כהן , עד כמה שאני מבינה ממורים הוא מאוד פתוח ומאפשר דעות שונות.

    יחד עם זאת מצאתי לנכון להביא את הדברין משום שאין ספק שמי שקורא "מבחוץ" את המאמר רואה שיש כאן השתלחות חסרת תקדים באיש מקצוע מתוך אינטרסים מובהקים, במקרה הזה ימניים. גם ובעיקר הקריקטורה מזעזעת בעיני.

     

     

      15/12/11 16:52:

    צטט: אריק ארז 2011-12-15 16:49:25

    צטט: forte nina 2011-12-14 16:31:25

    צודקת. גם הקריקטורה מרושעת לגמרי ואני לא אתייחס לקונוטציות. אבל תסלחי לי שוש שאני לא אהיה תמימה, כי מכתבו של אדר כהן מלמד כי הוא נרדף זמן רב על ידי חוגים מסוימים ואולי הכוונה להעמיד במקומו אדם התואם את הרוח הימנית הנושבת בחוזקה במשרדי הממשלה . אין לי דרך אחרת להבין את מה שקראתי פה.


    אתן בעצם מודות בזה שאדר כהן הוא בעל דיעות שמאליות קיצוניות שלא מבטאות את הרוח הנושבת במשרדי הממשלה.

    להזכירכן במדינה דמוקרטית הממשלה נבחרת כדי לייצג את רב העם שבחר בה.אדר כהן הוא נטע זר במערכת והמאמר אף כי באיחור מסוים מאיר את ההתנהלות הבעייתית סביב מקצוע האזרחות.

     

      15/12/11 15:59:

    צטט: levana feldman 2011-12-15 07:31:18

    מטריד מאוד. והקריקטורה ממש לא לעניין.

    יש כאן משהו מגמתי ומטריד מאוד!

     

      15/12/11 09:24:
    שושי, תודה שהעלית. ואני שואלת מה עוד צריך לקרות....
      15/12/11 07:31:
    מטריד מאוד. והקריקטורה ממש לא לעניין.
      14/12/11 20:18:

    צטט: forte nina 2011-12-14 16:31:25

    צודקת. גם הקריקטורה מרושעת לגמרי ואני לא אתייחס לקונוטציות. אבל תסלחי לי שוש שאני לא אהיה תמימה, כי מכתבו של אדר כהן מלמד כי הוא נרדף זמן רב על ידי חוגים מסוימים ואולי הכוונה להעמיד במקומו אדם התואם את הרוח הימנית הנושבת בחוזקה במשרדי הממשלה . אין לי דרך אחרת להבין את מה שקראתי פה.

     

    זה בסדר, את לא תמימה ובצדק, יש כאן רדיפה שיטתית לאורך זמן של המקצוע, וכמובן גם של המפמ"ר.

      14/12/11 16:31:

    צודקת. גם הקריקטורה מרושעת לגמרי ואני לא אתייחס לקונוטציות. אבל תסלחי לי שוש שאני לא אהיה תמימה, כי מכתבו של אדר כהן מלמד כי הוא נרדף זמן רב על ידי חוגים מסוימים ואולי הכוונה להעמיד במקומו אדם התואם את הרוח הימנית הנושבת בחוזקה במשרדי הממשלה . אין לי דרך אחרת להבין את מה שקראתי פה.

    "מקור ראשון" משתלח במפקח על הוראת האזרחות - המורים מגיבים

    16 תגובות   יום שלישי, 13/12/11, 21:17

    ביום ו' האחרון יצא העיתון "מקור ראשון" בכתבה בשם "מהפכה אזרחית" בה משתלח הכתב בצורה חסרת תקדים במפקח על הוראת האזרחות .

     הכתבה עוררה סערה בקרב המורים לאזרחות אשר ראו בה דה לגיטימציה למפמ"ר. לא פחות מסעירה ואולי יותר הייתה הקריקטורה "נוטפת הרעל" אשר נלוותה לכתבה , בה מוצג אדר כהן, מפמ"ר האזרחות במדי בולשוויק (?!).

    קריקטורה מזעזעת על המפקח על הוראת האזרחות -במקור ראשון

    מורי אזרחות רבים, דתיים וחילוניים, לא מצאו מנוח, והגיבו במכתבים למערכת "מקור ראשון" ( העתקים של מכתבים ותגובות ניתן למצוא  כאן), תגובות כמו "בלהט הקריאה לא התבוננתי די בתמונה שצורפה לכתבה,תחושת גועל וכאב בטן תוקפת אותי ...אני חושבת שנחצו כל הגבולות האנושים. עלינו לעלות לכל פורום תקשורת כללי ולהביע את שאט הנפש..."

    ציפי כהן מורה ומדריכה דתייה, ימנית , כותבת " בערב שבת זו כשלקחתי את העיתון,  נפלו עיניי על הקריקטורה המבישה והמעוותת של המפמ"ר לאזרחות מר אדר כהן שאיתו אני עובדת. קראתי ולא יכולתי להאמין למראה עיניי.

    אני דוחה את הדימוי שיצרה הכתבה לאישיותו של אדר בשאט נפש.

    אני מאוכזבת ומזועזעת מכך שעיתון רציני כ'מקור ראשון', משתף פעולה עם קונספירציה שיקרית ומרושעת נגד אדם זך וטהור בעל יושר פנימי כאדר כהן."

    חברתי, שושי יצחקי, מורה לאזרחות ומדריכה ארצית הגיבה אף היא לדברים במכתב שכתבה לשר החינוך ולמנכ"לית החדשה, תוך שהיא דוחה את הטענות המועלות בכתבה אחת לאחת. אני מביאה את המכתב במלואו.

    (תגובתו של המפמ"ר אדר כהן כאן)

    לכבוד                                                                 ‏יום שלישי י"ז כסלו תשע"ב 

    מר גדעון סער                                                        13 בדצמבר 2011

    שר החינוך

    רח' שבטי ישראל 34                                                                     

    ירושלים                                                                                       

     

     

    א.נ.

     

     

    הנדון – תגובה לכתבה על מר אדר כהן , מפמ"ר אזרחות 

     

    בכתבה "מהפיכה אזרחית"  שהופיעה ביום שישי  ה 11/ 12/ 09 ב"מקור ראשון" "מזהיר" הכותב מפני מהפכה פוסט-ציונית שמוביל מר אדר כהן מתחת לאפם של ממוניו.

    אני הח"מ, לא מסתתרת מאחורי אותיות קטנות לא "ש" ולא "י" ,אינני חוששת וחשה בטחון מלא להציג את שמי ותפקידי:  שושי (מרגריטה)  יצחקי, מורה להוראת אזרחות בתיכון "טשרניחובסקי" בנתניה ,מדריכה ארצית ו,במחוז מרכז וחברת ועדת המקצוע.

     

    בגלל חומרת הדברים, מבקשת  להרחיב ולפרט.

     

    מוניתי למדריכה על ידי המפמ"רית הגב' חנה שפיר, המשכתי לעבוד עם חברתי, הגב' אסתי ברנד שהוזכרה בכתבה , ובשנים האחרונות זכיתי להיות חברה בצוות ההדרכה בראשותו של מר אדר כהן. לאור ניסיוני רב השנים, אני מכירה היטב את עבודת המפמ"ר, וועדת המקצוע ומורים רבים.

     

    גם אם  נדמה שאין צורך להגן על אדר ואין צורך להגיב ל"כתב" שהסתמך על רכילות מרושעת וכוונות קונספירציה משונות, אני חוששת שהכתבה תגיע לגורמים שאינם מכירים את אדר , ועלולה לפגוע בשמו הטוב, אותו השיג בעבודה קשה ורצינית.

     

    אדר כהן הביא עימו למקצוע האזרחות ניסיון עשיר ומגוון  אותו רכש לא רק כעובד ב"מכון הישראלי לדמוקרטיה" (אשר הוזכר בכתבה),  אלא גם כמנחה  מטעם "גשר" ו"יסודות", בנוסף להיותו קצין באחת היחידות המובחרות של צה"ל, הוא משפטן ובוגר "קולות" ומיומו הראשון בתפקיד, פעל לטובת כל הזרמים במערכת וע"פ הערכים המשותפים לכולנו כאזרחים במדינה יהודית ודמוקרטית, וכך תוכל למצוא ייצוג של כל הזרמים בכל צוות עבודה בהוראת אזרחות, בצוות כותבי מבחני הבגרות ,ב צוות ההדרכה הארצי

    וכמובן בצוות המדריכים.   

     

    אני מעוניינת להתייחס למס' נושאים שהועלו בכתבה ולהפריכם מהיסוד.  

     

    1. ספר הלימוד - ד"ר צמרת היה חבר בוועדת המקצוע שכתבה את תוכנית הלימודים בשנת תשנ"ז,    ועליה התבסס ספר הלימוד שהוצא ע"י אגף ת"ל של משה"ח. זה היה הספר היחיד המאושר לכל המגזרים עד הוצאת ספר ע"י "גשר" בהוצאת רכס בשנת 2004 (בו שימש אדר כיועץ פדגוגי)
      בניגוד לכתוב בכתבה – אדר לא ייעץ לספר שהוצא בהוצאת רכס בשנת 2011. 

    פרופ' דיסקין הוזמן  ,יחד עם מחברי הספר בהוצאת "רכס" , להציג את ספרו בפני המדריכים. בעקבות מפגש זה, וע"פ בקשתו- יידעתי את המורים במפגשים השונים- על נכונותו של פרופ' דיסקין לשלוח ספר לכל דורש,ואף העברתי לו בעצמי מס' בקשות.

    ובענין רכישת ספרים,יש לזכור שרכזי מקצוע נדרשים להודיע על ספרי לימוד לשנה"ל הבאה כבר במאי/יוני. ו לנהוג ע"פ חוזר מנכ"ל שקבע שימוש בספרי לימוד מאושרים על ידי משרד החינוך ועל החלפת מהדורות פעם ב-5 שנים.    

     

    1. הוראת האזרחות או הוראת ההיסטוריה? -  ד"ר צמרת הודיע מעל מספר במות שהוא אינו מרוצה מהוראת האזרחות, לא מהתוכנית ולא מספר הלימוד של אגף ת"ל.... לדעתו ניתנו לאזרחות יותר מדי שעות (מאז שמלמדים אותו כמקצוע חובה בהיקף 2 י"ל), בשעה שעלינו ללמד פרקי היסטוריה ותולדות מדינת ישראל במסגרת שיעורי אזרחות.
      ד"ר צמרת זימן אותי לפגישה  כדי לשכנע אותי בחשיבות הוראת ההיסטוריה ,
      הסכמתי איתו- שיש ללמד את תולדות מדינת ישראל- אך בשיעורי היסטוריה ולא  ע"ח שיעורי אזרחות,  לא יכולתי להסכים  לטענתו  שאנו עסוקים "יותר מדי" בקריאת עיתונים ובחשיבה ביקורתית . לביקורת הקשה של ד"ר צמרת  על הוראת האזרחות הגיבו מס' מדריכים, אני ביניהם , אך לא זכינו למענה ממנו.
      למחלוקות והסערות הרבות שהתעוררו בעקבות בקורת זו – הגיב אדר בפתיחות, ביכולת הכלה נדירה ובדיון מתמשך עם מורים מכל הזרמים וכמובן עם צוות ההדרכה שלנו.

     

    1.  מועד הישיבה של ועדת המקצוע שנקבע -  היה 20 ביוני 2011. בקשתי (ובהמשך נודע שגם חברים נוספים)  מאדר לדחות את הישיבה.
      איני צריכה להסביר לאנשי חינוך מדוע היה קושי להתכנס ביום זה, כשבנוסף לכך שמדובר ביום סיום הלימודים, היה זה ערב מבחן בגרות הקיץ שהתקיים השנה ב- 21 ביוני 2011.
      אדר הבין את מחויבותנו לתלמידים,  אך לאחר שד"ר צמרת התקשר אישית וביקש בכל לשון של בקשה שאבטל כל תכנית אחרת לטובת קידום המקצוע, נעתרתי לבקשתו. הישיבה התקיימה, למרות אי הנוחות שנגרמה לאותם חברים,ב 20 ביוני!

    2.  כידוע לך, יש במשה"ח אגף לאישור ספרי לימודים, והאישור הסופי אינו בסמכות המפמ"ר.

    אדר כהן, אכן אינו "פקיד". הוא מפמ"ר ,המנהיג ומוביל שינוי משמעותי ביותר במעבר להוראה ברמה של שתי י"ל וכתיבת מטלת ביצוע, תוך כדי דיאלוג מתמיד עם מורים ומדריכים מכל המגזרים , וזוכה להערכה רבה בזכות מקצועיותו, פתיחותו  ומימוש הזכות לכבוד של כל אדם הנפגש עימו.

    אדר יזם שיתופי פעולה עם גורמים פורמליים במשרד- מפמ"רים שונים במקצועות: ספרות, תקשורת, מדעי החברה, מדעי-הסביבה, אומנות , מנהל חברה ונוער- חבר בוועדה למנהל לחינוך ערכי ,ועוד ועם גורמים בלתי פורמאליים כמו: גשר , מעגלי צדק , המרכז להעצמת האזרח ועוד.

    ד"ר אברהם ליפשיץ מנהל מינהל החמ"ד – נענה לבקשתו של אדר , והגיע למפגש מדריכים – בעקבות מחאה שלנו- המדריכים החילונים לגבי הנחיה בנוגע להדרכה בבתי ספר של חמ"ד , גם מחלוקת זו- באה לידי ביטוי באופן חופשי וגלוי- ועם הרבה סובלנות ובזכות אדר-אנו מגיעים גם להסכמות שמאפשרות לכול אחד מאיתנו להמשיך לחיות ולפעול יחד למרות המחלוקות.

    אדר מקדם מערכת השתלמויות למורים בהיקף שלא ידענו כמוהו: השתלמויות הטמעה ב- 25 פסגות, השתלמויות להתמודדות עם דעות גזעניות; השתלמויות בנושא חיים משותפים יהודים-ערבים השתלמויות המבססות שיח יהודי ודמוקרטי בעולם המקורות ,ועוד .

     בשנה"ל תשעא קיימנו בחופשות –שמונה ! ימי עיון באוניברסיטאות, בביהמש העליון ועוד.

     

    בחודשים האחרונים אדר וצוות היגוי, שוקדים על כנס "מעגלי שיח" של מורים לאזרחות מכל המגזרים בכנס- נדון בסוגיות שעל סדר יומנו כמחנכים לאזרחות במדינת ישראל.

     

    כל אלו ועוד, מעידים על מפמ"ר מקצועי ,מסור המעוניין בהנחלת ידע ובהנחלת ערכים ככתוב בחוק מטרות החינוך הממלכתי.

    .

    ואם בהשתלמויות עסקינן , אירוני הדבר שבשבוע שעבר דנו במסגרת השתלמות  "קולות" בטקסטים אותם למדנו בעקבות הדילמות של חוק לשון הרע  (ערכין טו ע"א, ע"ב) ולאחר מס' ימים – רבים מאיתנו  חשים שהכתבה מהווה עילה לתביעה בשם חוק זה.

     

     

    אשמח לענות ולסייע בכל שאלה.

    תודה לתשומת ליבך,

                             בברכה    
                                                                                                                                                       
                                                                                   
                      שושי יצחקי                                         
    מדריכה להוראת אזרחות

     

    עותק:   גב' דלית שטאובר- מנכ"לית משרד החינוך 

                גב' דליה פניג - מנהלת אגף א' לפיתוח פדגוגי וסגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית

                גב' אלירז קראוס- ראש אשכול חברה ורוח, המזכירות הפדגוגית

     

     

     

    דרג את התוכן:

      פרופיל

      שושי פולטין
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון