כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    שמונה שבועות לאוסקר

    1 תגובות   יום ראשון, 1/1/12, 16:43

    יש לי הרבה מה לכתוב על המרוץ לאוסקר, אבל עד שאני כותב את דעתי על דבר אחד, צץ נושא אחר שכדאי להקדיש לו תשומת לב. בנסיון לעמוד בקצב ולהצליח להתמקד בצורה ברורה יותר בשלבי המרוץ, אני מתחיל מדור זמני לחודשים ינואר-פברואר, בו אעדכן מדי שבוע על מצב המרוץ לקראת טקס האוסקר ה-84, שיערך ב-26 בפברואר (בישראל יהיה כבר ה-27 בחודש). אם אעשה את עבודתי כמו שצריך, תוכלו לדקלם את מאזן הכוחות ורשימת המועמדים והפייבוריטים לזכיה, גם אם יעירו אתכם באמצע הלילה. מה שכדאי שיעשו, כי הטקס מתחיל בשלוש וחצי לפנות בוקר.

     

    - הארוע החשוב ביותר שקרה לאחרונה בהקשר לאוסקר, הוא ששנת 2011 הסתיימה. מעבר לנבואות עתיקות שכביכול מנבאות את סוף העולם בדצמבר הקרוב, המשמעות העיקרית היא שאין יותר שום הזדמנות להצטרף למרוץ לאוסקר הנוכחי. כל סרט שיוצא החל מ-1.1.2012, שייך כבר לשנה הבאה ולא רלוונטי לעונת הפרסים הנמצאת כעת בעיצומה. יש הרבה שמות שעוד יעלו במהלך 12 החודשים הקרובים, כולל החלק הראשון ל"ההוביט" שמאחד את הצוות שמאחורי טרילוגיית שר הטבעות, החלק השלישי והאחרון בטרילוגיית באטמן של כריסטופר נולאן, מערבון של קוונטין טרנטינו, סרט של סטיבן ספילברג על אברהם לינקולן ועוד. רוב הסיכויים, שאף אחד מאלה לא יזכה באוסקר בשנה הבאה, אבל על כולם עוד תשמעו כמועמדים פוטנציאליים.

     

    - בחזרה לסוף 2011. אחרי כל פרסי העיתונאים והמבקרים שלא משפיעים במיוחד על המרוץ, פרט לזריקת מרץ יחצנית (ויש שיגידו שזה מה שבאמת צריך בשביל לזכות), קל לסמן את "היורשים" ו"הארטיסט" כשני המועמדים המובילים לאוסקר. הם השמות הכי בולטים בקרב תאי המבקרים השונים והיחידים חוץ מהם שלוקחים פרסים משמעותיים, הם "הוגו" של מרטין סקורסזה, שמיועד כנראה לקהל צעיר מדי לטעם האקדמיה ו"עץ החיים" של טרנס מאליק, שמיועד כנראה לקהל מהורהר מדי בשביל האקדמיה. שניהם לא צפויים לאיים על הפרס הגדול, אבל בהחלט לא ניתן לפסול אותם כמועמדים פוטנציאליים. בניגוד ללפני כמה חודשים, אני בהחלט רואה כעת את "עץ החיים" משיג מספר מועמדויות, כולל על הבימוי הטוב ביותר, אם כי הוא בהחלט לא בעמדה לזכות.

    פינגווין הזהב 2011, סיכום השנה שלי, יעלה כאן במהלך השבועיים הקרובים. הכינו את החליפות ושמלות הערב.

     

    - רוב פרסי העיתונאים והמבקרים לא זוכים לסיקור תקשורתי נרחב במיוחד. הם מוזכרים לרגע, אבל יש כל כך הרבה כאלה, שבאמת קשה לגרום לקורא/צופה/מאזין הממוצע לקחת אותם כבעלי ערך. אחרי תא המבקרים של ניו יורק וה-National Board of Review, שמחלקים את הפרסים שלהם לפני כולם ופותחים את עונת האוסקר באופן לא רשמי, קשה לעקוב ברצינות אחרי כל טקס פרסים זניח. מה גם שאף אחד מבעלי זכות הבחירה בטקסים האלה אינו איש תעשיה ואין לו השפעה על תוצאות האוסקר. ראינו את זה באופן קיצוני בשנה שעברה, כש"הרשת החברתית" סחף את פרסי העיתונאים, אבל הובס קשות בידי "נאום המלך" בקרב הגילדות, בהן חברים גם מצביעי אוסקר.

    בכל זאת, יש פרס עיתונאים אחד שזוכה ליותר תשומת לב אפילו מפרסי הגילדות. גלובוס הזהב, מסיבה היסטורית לא ברורה, נתפס כשני בחשיבותו לאוסקר, אף על פי שהוא מוענק בידי קבוצה של פחות ממאה איש (לאוסקר מצביעים השנה 5,783 חברי אקדמיה), בהליך נטול שקיפות, תוך חיזור ברור אחר שמות גדולים וכנראה שגם בנסיון מודע לנבא את הזוכים באוסקר, כדי לשמר את המעמד כטקס שצופה את התוצאות החשובות באמת. ההילה סביב גלובוס הזהב נובעת בעיקר מהיכולת לכנס כמות מרשימה של אנשים מפורסמים תחת קורת גג אחת, ממש כמו האוסקר, רק יותר צנוע. לא לגמרי ברור אם מפיקי גלובוס הזהב מנסים להתחרות באוסקר, או שזה מצב שנוצר בדמיונו של הצופה מהצד. בכל אופן, גלובוס הזהב הוא כמו RC קולה. המתכון דומה, אבל לכולם ברור שזה לא זה.

    רשימת המועמדים לגלובוס הזהב של השנה, מדגישה את הפן הבאמת מרגיז בטקס. ההפרדה בין דרמות לסרטים קומיים/מוזיקליים, מה שמאפשר להם לבחור שני זוכים לפרס הסרט הטוב ביותר, ארבעה זוכים על משחק בתפקידים ראשיים ולהגדיל את הסיכוי לקלוע לטעם האקדמיה חודש לאחר מכן. השנה, בעוד לא ידוע כמה סרטים בדיוק יהיו מועמדים לאוסקר, גלובוס הזהב משאיר מקום ללא פחות מ-11 מועמדים ומאחר והליך הבחירה נשמר בסודי סודות, לא ידוע כמה מהם מועמדים כי הם באמת סרטים טובים בעיני המצביעים וכמה כי מישהו אמר "בואו נוסיף גם את השבוע שלי עם מרילין, לכו תדעו אם הוא לא יהיה מועמד לאוסקר בסופו של דבר". רשימת המועמדים, כצפוי, מציבה את "הארטיסט" (שמטעמי נוחות, מוגדר כ"קומי/מוזיקלי") עם הכי הרבה מועמדויות, מה שאולי מבשר רעות עבורו. בשבע השנים האחרונות, רק אחד מהזוכים בפרסי הסרט הטוב ביותר בגלובוס הזהב, גם זכה באוסקר. הבחירות שלהם נוטות להיות שמרניות אפילו ביחס לאוסקר ולפעמים, הן די מגוחכות, כמו הזכיה הכפולה של קייט וינסלט כשחקנית ראשית ושחקנית משנה באותה שנה, כאשר לא היה ברור על איזה מהתפקידים היא עומדת להיות מועמדת לאוסקר. חשוב לציין שבעוד הבחירות של גלובוס הזהב נוטות להיות מאוד דומות לבחירות של האקדמיה, אין שום חפיפה בין הגופים. לגלובוס הזהב מצביעים אנשים שלא מצביעים לאוסקר והתוצאות של הגלובוס, כמו כל פרס עיתונאים, משמעותיות ליחסי הציבור וליצירת באז, אבל אינן מעידות ישירות על תוצאות האוסקר.

     

    - מנגד, הוכרזו לאחרונה המועמדים לפרס גילדת השחקנים. אם גלובוס הזהב זוכה ליותר מדי חשיפה תקשורתית, יתכן ופרס גילדת השחקנים זוכה למעט מדי. שחקנים מהווים את הענף הגדול ביותר בקרב חברי האקדמיה (קרוב ל-20%) ורבים מהם חברים בשני הגופים. זאת אומרת ששחקן/ית שמועמד/ת לפרס גילדת השחקנים, הופך/ת אוטומטית לבעל/ת סיכויים טובים למועמדות לאוסקר. רשימת המועמדים והזוכים לא תמיד זהה וחשוב לזכור שהפרס הגדול של גילדת השחקנים הוא לא לסרט הטוב ביותר, אלא לאנסמבל הטוב ביותר. זאת אומרת שקיימת נטיה לטובת סרטים עם צוות שחקנים גדול ומרשים ופחות לשפוט על פי איכות הבימוי, או מקוריות התסריט. עם זאת, חשוב לציין שמאז "לב אמיץ" לפני 17 שנים (כן, גם אני מרגיש זקן פתאום), לא זכה באוסקר סרט שלא היה מועמד לפרס האנסמבל של גילדת השחקנים.

    בין המועמדים לאנסמבל הטוב של השנה, נמצאים "הארטיסט" ו"היורשים", מה שרק מחזק את מעמדם כשני המתחרים הגדולים על האוסקר. "העזרה" גם מועמד ולא אתפלא אם יזכה. זה לא מציב אותו כפייבוריט לזכות באוסקר, אבל בהחלט מעלה את המניות ועם שלוש מועמדויות גילדה לשחקניות שבו, קשה לראות אותו לא מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר. ויולה דיוויס (שחקנית ראשית), אוקטביה ספנסר וג'סיקה צ'סטיין (שחקניות משנה), נמצאות כולן בעמדה טובה לצאת עם פרס ביד.

    שני מועמדים נוספים לפרס האנסמבל הם "חצות בפריז" ו"מסיבת רווקות", שני סרטים שלא צפויים לאיים על הפרס הגדול באוסקר, אבל בהחלט עשויים להשתחל פנימה במידה ורשימת המועמדים מספיק גדולה. המועמדות של מליסה מקארתי כשחקנית משנה על "מסיבת רווקות", מוסיפה להערכה המפתיעה שקיימת בתעשיה כלפי השחקנית הזו, שגם זכתה השנה בפרס אמי. לצערי, זה היה אמי על "מייק ומולי" הסתמית ולא על התפקיד הבאמת גדול שלה - סוקי מ"בנות גילמור". מצד שני, למה אני מצפה מטקס שכמו גילדת השחקנים וגלובוס הזהב, לא נותן אפילו מועמדות אחת ל"קומיוניטי"?

    המועמדות המפתיעה ביותר היא של דמיאן בישיר לפרס השחקן הראשי הטוב ביותר על "חיים טובים יותר", תפקיד שאף אחד לא צפה שיביא לו מועמדות כלשהי. הסרט די זניח ואפילו לא בלט לטובה בקרב המבקרים. המועמדות של בישיר נחתה משום מקום ונשאלת השאלה האם הוא גם בדרך לטקס האוסקר. שאר המועמדים הם ג'ורג' קלוני (היורשים), ז'אן דז'רדין (הארטיסט), בראד פיט (מאניבול) וליאונרדו דיקפריו (ג'יי אדגר). השלושה הראשונים צפויים להיות מועמדים גם לאוסקר, אבל דיקפריו, כמו בישיר, ידרש להאבק על כרטיסו מול גארי אולדמן (החפרפרת) ומייקל פסבנדר (בושה) שאינם מועמדים לפרס גילדת השחקנים, אבל מככבים בסרטים שנחשבים טובים בהרבה.

    עוד הפתעה, אם כי פחות מרעישה, נמצאת בקרב שחקני המשנה המועמדים. פחות מפתיעה המועמדות של ארני האמר על "ג'יי אדגר" ויותר העדרו של אלברט ברוקס על תפקידו ב"דרייב". בכלל, העדר מועמדות כלשהו ל"דרייב" המוערך, לעומת שתי מועמדויות ל"ג'יי אדגר" הבינוני, מעלה תהיות לגבי דפוס ההצבעה של חברי גילדת השחקנים. למרות החשיבות מבחינת באז, מעטים הצופים שכך תראה גם חמישיית האוסקר. אלברט ברוקס עדיין נחשב מועמד סביר יותר מארני האמר, שחוץ מלשחק תאומים ב"הרשת החברתית", לא מוכר בזכות כלום.

    חמש המועמדות לפרס השחקנית הראשית, נראות כמו רשימה הגיונית ביותר גם לאוסקר. גלן קלוז מועמדת על "אלברט נובס", ויולה דיוויס על "העזרה", מריל סטריפ על "אשת הברזל", טילדה סווינטון על "חייבים לדבר על קווין" ומישל ויליאמס על "השבוע שלי עם מרילין". המרוץ עדיין פתוח יחסית, למרות שנראה לי שזה בעיקר קרב בין קלוז ודיוויס. השאלה הגדולה היא האם אלה יהיו גם חמש המועמדות לאוסקר, או שלפחות אחת מהן תפנה את מקומה לטובת מועמדת פחות צפויה. הביקורות על "נערה עם קעקוע דרקון" מדגישות עד כמה רוני מארה מצויינת בסרט ומערך יחסי הציבור דואג לפמפם את שמה בכלי התקשורת. האם היא מסוגלת להפר את החמישיה הכה מושלמת הזו ולהסתנן על חשבון אחת השחקניות המוכרות יותר?

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        2/1/12 10:14:
      נהניתי לקרוא, אמשיך לעקוב!

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין