כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    על השומרוני הטוב ועלינו

    20 תגובות   יום שבת, 7/1/12, 16:13

    בגלל טרדות ועומס בעבודה,  בגלל עייפות החומר ולמרות אהבתי למרחב, בשבתות אני פגר. ופגר כמו פגר, בקושי מזיז עצמו. שלא לדבר על נסיעה של כמה שעות כדי לטייל שעה.

     מה נשתנה השבת.

    בעקבות המלצה של משה גלעד מ"הארץ" על הצד האחר של כביש מספר 1, כשלושים  דקות מירושלים,  נו טוב, שיהיה, מזג האוויר היה נפלא, לא חם ולא קר, השמים אפילו היו קצת כחולים מדי לטעמי, איכשהו התפתיתי.

    לפי ההוראות ירדנו  בכביש 1 לכיוון ים המלח, וקצת אחרי הכניסה למעלה אדומים פנינו לתחנה הראשונה בטיול.

     

     '' 

    הפסיפסים בחצר מקבלים את פני המבקרים

     

    דגל ישראל, מבנה, גדר, לרגע אפשר היה לחשוב שהגענו למחנה צבאי. חניה מסודרת, קופה עם מוכרי כרטיסים צעירים ומסבירי פנים, דמי כניסה, חוברת הסבר על המקום,  בהוצאת קצין מטה לארכיאולוגיה ביהודה ושומרון, ואפילו  ספרון במתנה: "100 מלים – מאה של מלים בעברית תרע"ב-תשע"ב",  בהוצאת האקדמיה ללשון העברית.

    בספרון - מלים  שחִדשה האקדמיה בכל עשור.

     

     למשל, מַצְפֵּן, מלה שחודשה בשנת תרפ"ח על ידי דוד ילין, נגזרה  מ"צָפון" והולבשה על משקל מכשירים, כמו מַגהץ ומַברג. או המלה טָפִּיל לפרזיט. חדוש של הרופא, ד"ר מזי"א, על פי הערבית ולשון חז"ל ועוד כהנה וכהנה, מלים שגורות בפינו כמו אשראי, שדולה, הדמיה, תשר, משאית, פגוש ותפוגה ומלים שלא נקלטו כמו גַלְגִנוֹעַ (קורקינט), מְעוֹנוֹעַ (קרוון) צְרוּפה (attachment) וחִשָכוֹן (blackout ) – רק נסו להשתמש בהם ותראו תגובות. יופי של חוברת לאוהבי השפה העברית. רק למענה כדאי היה להותיר את מרבץ השבת מאחורי.

     

     ''

    גם אלו  בחצר

     

    אבל מה הקשר בין המקום הנקרא "אכסנית השומרוני הטוב" שאליו הגענו ובין חוברת האקדמיה, אולי לשומרוני הטוב פתרונים, ואולי לקצין מטה לארכיאולוגיה, או למנהל האזרחי באזור יהודה ושומרון, אולי. ואם לא להם - הממונים על המקום - הפתרונים,  התעלומה לדמיונינו.

     

     בקומפלקס הארכיאולוגי, שבו חפירות  מימי הבית השני, מהתקופה הביזנטית ומהתקופה הצלבנית, נמצאו שרידים של אכסניית השומרוני הטוב ושרידי כנסיה באותו שם והוקם מוזיאון פסיפס שגם הוא נושא את שמו  של השומרוני, שנבדל בטובו, הלוואי עלינו, לפחות מאז  כתיבת הברית החדשה, אם לא לפני כן.

     בלוקס 10 פסוקים 25-37 מסופר על איש ששאל את רבו, מה עליו לעשות כדי  לרשת חיי עולם. בסופו של דבר, אחרי אהבת האל, מומלץ לאהוב את "רעך כמוך".

    הקשה האיש ושאל "ומי זה רעי".

     

     ''

    אחת מפינות המוזיאון

     

    כתשובה המשיל לו ישוע את משל השומרוני הטוב. על איש שירד מירושלים ליריחו, (בדיוק במקום שעמדנו בשבת) ונפל בידי שודדים שהפשיטו, הכו, בזזו והשאירו אותו פצוע.  (בסוגריים אומר, ש"מעלה אדומים" הסמוכה ,מקור שמה -  בסלעים האדומים שסביבה, אבל גם בדם שספגו גבעות אלו, דם של מי שנפלו קורבן להתקפות של גזלנים ושודדים.) ראהו כהן, העלים עין, ראהו לוי, עבר לצד השני, ורק שומרוני אחד שעבר בדרך הצילו. אם כך, "מי היה רע לנופל בידי השודדים?". זה שעשה עמו חסד, כמובן.

    "לך ועשה כן גם אתה", אמר לו ישוע.

     

     בנצרות הפך "השומרוני הטוב"  לסמל של אחווה ורעות בין בני האדם.

     עד כאן הכל טוב ויפה. גם אנחנו, שעל אהבת הרע יש לנו זכות ראשונים, הקמנו אתר לזכרו של השומרוני הטוב . לא בלי שניסינו באותה חוברת הסבר, לגזול ממנו את שמו הטוב ולהסביר, שיכול להיות שלא דובר שם על שומרוני טוב, אלא על ישראלי טוב. בנגוד לכהן ולוי, שלא עזרו, ישראל, שלא היה מהמעמד הגבוה, כן עזר, והשומרוני בברית החדשה מקורו בכלל בטעות.

    ומה, היתכן שבכלל היה שומרוני טוב.

     

     ''

    חלונות מקושתים צופים על הגבעות סביב

     

    זאת ועוד, בין הפסיפסים שמוצגים במוזיאון,  גם פסיפס מבתי כנסת בעזה ובשכם. למה לא, גם זו רְאָייה שלא רק השומרוני, גם הישראלי טוב. הצגת הפסיפסים מעזה  ומשכם במוזיאון הזה, לגיטימית בערך כמו הקמת מוזיאון הסובלנות בירושלים על בית קברות מוסלמי. די במתן או בשנוי שם כדי לטהר שרץ ולתת לגיטימציה  לגזל ולחוסר סובלנות.

    במחשבה שניה, אולי מצאתי סוף סוף את הסיבה, למה "במוזיאון הפסיפס של השומרוני הטוב", מחולקת חוברת של האקדמיה ללשון העברית.

     

     ''

    איפה המבקרים?

     

    מה שכן, התנחמתי בעובדה, שהמקום לא בדיוק המה אדם בצהרי יום שבת. להיפך, נוסף לשומרים ולנו (לי ולבן זוגי) הסתובב  באתר עוד זוג אחד בלבד.

     

     (C ) כל הזכויות שמורות לבאבא יאגה

    דרג את התוכן:

      תגובות (20)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/1/12 07:47:

      צטט: צביה חן 2012-01-09 22:06:18

      יפה מדהים לא ידעתי שזה קייםבכלל, מסכימה איתך לגבי השבת. תודה על המידע

      ולך על הקריאה

       

        10/1/12 07:47:

      צטט: עצבן 2012-01-09 21:35:59

      איפה ישנם עוד אנשים כמו השומרוני ההוא...

      האמת, יש כמה, אפילו נתקלתי בהם פה ושם ואני מדברת ממרום שנותי

       

        9/1/12 22:06:
      יפה מדהים לא ידעתי שזה קייםבכלל, מסכימה איתך לגבי השבת. תודה על המידע
        9/1/12 21:35:
      איפה ישנם עוד אנשים כמו השומרוני ההוא...
        8/1/12 08:30:

      צטט: Benj 2012-01-08 00:40:17

      אולי בעקבות הפוסט יהיו עוד שיבקרו

      כן, יכול להיות. יש עוד כמה אתרים מענינים מאד בסביבה, אכתוב עליהם

       

        8/1/12 00:40:
      אולי בעקבות הפוסט יהיו עוד שיבקרו
        7/1/12 23:45:

      צטט: צילום בזמן אמת 2012-01-07 22:24:45

      תודה על המידע ...אחלה תמונות ממחישות..שבוע טוב

      תודה על הקריאה ושבוע טוב

       

        7/1/12 23:06:

      צטט: יצחק. ב 2012-01-07 23:01:22

      תודה על סקירת האתר וצילומיו הנאים
      תודה מיוחדת גם על משנתו של ישוע.

      תודה רבה, גם אני נהניתי

       

        7/1/12 23:05:

      צטט: דנה.גל 2012-01-07 17:51:16

      מעניין, אחזור לקרוא לעומק כשיפסיקו להפריע לי פה... :)

      תודה, אל תתני להם...

       

        7/1/12 23:04:

      צטט: פרודת רשתית 2012-01-07 17:18:51

      גם יפה, גם מענין וגם לא הומה, הצליח לך

      הצליח לי , כי בהמשך ממש בקרבת מקום, היו עוד אתרים מעניינים, אולי אכתוב עליהם. שווה לטייל

       

        7/1/12 23:02:

      צטט: דרורהגרין 2012-01-07 17:05:05

      לא הבנתי מה פסול בהצגת הפסיפסים מבתי הכנסת בעזה-דוד המלך מנגן בנבל- והפסיפס משכם. המשלת המעשה לבנייה על בית קברות מוסלמי אינה במקומה.משערת שגם בשכם נלקח הפסיפס מאתר לא מוסלמי.

      תודה על ההערה, הנה ההסבר: את הפסיפסים סחבו מעזה, במקום להותיר אותם במקומם ושם להקים אתר ארכיאולוגי. לדעתי זה לא לגיטימי.  נכון שכל המוזיאונים  ברחבי העולם מלאים במוצגים שדודים, אבל אין לכך לגיטימציה וגם אז לא היתה.  שבוע טוב

        7/1/12 23:01:

      תודה על סקירת האתר וצילומיו הנאים
      תודה מיוחדת גם על משנתו של ישוע.

        7/1/12 22:57:

      צטט: הלנה היפה 2012-01-07 16:35:08

      באבא יקירה, איזה עונג שבת הפוסט הזה. צילומים מצוינים והאתרים - חלקם מוכרם ואלה שלא, עשו לי חשק לטייל שוב תודה לך לאה

      איזה יופי של תגובות, את יודעת להחמיא. תודה רבה ושבוע טוב

       

        7/1/12 22:55:

      צטט: אסצ'ילי 2012-01-07 16:28:45

      כמה שהחברתי לעניין הפגר בשבת אבל התוצאה מסקרנת.

      כן, כשכבר יוצאים זה כייף, אבל עד אז

       

      תודה על המידע ...אחלה תמונות ממחישות..שבוע טוב
        7/1/12 17:51:
      מעניין, אחזור לקרוא לעומק כשיפסיקו להפריע לי פה... :)
        7/1/12 17:18:
      גם יפה, גם מענין וגם לא הומה, הצליח לך
        7/1/12 17:05:
      לא הבנתי מה פסול בהצגת הפסיפסים מבתי הכנסת בעזה-דוד המלך מנגן בנבל- והפסיפס משכם. המשלת המעשה לבנייה על בית קברות מוסלמי אינה במקומה.משערת שגם בשכם נלקח הפסיפס מאתר לא מוסלמי.
        7/1/12 16:35:
      באבא יקירה, איזה עונג שבת הפוסט הזה. צילומים מצוינים והאתרים - חלקם מוכרם ואלה שלא, עשו לי חשק לטייל שוב תודה לך לאה
        7/1/12 16:28:
      כמה שהחברתי לעניין הפגר בשבת אבל התוצאה מסקרנת.

      ארכיון

      פרופיל

      באבא יאגה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין