כותרות TheMarker >
    ';

    כי האדם עץ השדה

    כי האדם עץ השדה / נתן זך

    כי האדם עץ השדה.
    כמו האדם גם העץ צומח
    כמו העץ האדם נגדע.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא שואף למעלה
    כמו האדם הוא נשרף באש.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    אהבתי וגם שנאתי
    טעמתי מזה ומזה.
    קברו אותי כחלקה של עפר
    ומר לי, מר לי בפה.
    כמו עץ השדה.


    כי האדם עץ השדה.
    כמו העץ הוא צמא למים
    כמו האדם גם הוא נשאר צמא.
    ואני לא יודע
    איפה הייתי ואיפה אהיה.
    כמו עץ השדה.

    0

    האם אתה תלמיד הלומד כספוג,משפך משמרת או נפה?

    2 תגובות   יום שבת, 14/1/12, 04:47

    האם אתה תלמיד הלומד כספוג,משפך משמרת או נפה?''

     

    פרקי אבות ה,יד  [טו] ארבע מידות ביושבי לפני חכמים--ספוג, ומשפך, משמרת, ונפה:  ספוג, שהוא סופג את הכול; משפך--שהוא מכניס בזו, ומוציא בזו; משמרת--שהיא מוציאה את היין, וקולטת את השמרים; ונפה--שהיא מוציאה את הקמח, וקולטת את הסולת.

     

    לפי המשנה הזו, ניתן להסיק כי התלמיד הנמשל ל"ספוג" כמעולה ביותר, מכיוון שהוא סופג את הכל, יושב לפני רבותיו בשקידה, לומד ומשמש, מתהלך בהליכותיהם ומנהיג עצמו במעשיהם.

     

    התנא ששנה משנתינו לא סבר כך ,ולכן העניק את כתר התורה לתלמיד אחד לגמרי, לתלמיד השנון, הביקורתי, זה שיודע לחוות בבטחה את דעתו העצמאית אף אם איננה תואמת את דעת רבו . הוא התלמיד המעולה והחשוב, הוא הנקרא "נפה", הוא אשר שומע מרבותיו הגדולים התנאים את דברי חכמתם משכיל אותם בשכלו, מפנים אותם לעצמו ושופט לצדק או לחסד.

     

    כנראה שיסוד שורש שיטת הביקורתיות וההבנה העצמית האינטליגנטית, מונח כאן במשנה שלפנינו.עידוד שלא ללכת בעיניים עצומות ולענות אמן על כל פסוק וחצי פסוק שיוצא מפי הרב[או המורה], להיפך, להשתמש בחכמתו של הרב ביצירת חכמה עצמית חדשה הקובעת מה ישר בעיני ומה לא, מה לקבל ומה לבטל, ועל ידי כך או רק על ידי כך תיבנה חכמה חדשה ומקורית.

     

    המשנה מפרטת ארבעה סוגי תלמידים הנמנים כשני צמדים בסדר חשיבות עולה. ראשית מוזכרים:

     הספוג והמשפך- אשר הינם שני הפכים - תלמיד המשול לספוג קולט הכול בעוד תלמיד המשול למשפך שוכח הכל.

    לאחר מכן מוזכרות :

    המשמרת והנפה - אשר אף הן דבר והיפוכו - המשמרת מסננת את הטוב וקולטת את הרע, בעוד הנפה מסננת את הרע וקולטת את הטוב. נדמה כי המשמרת והנפה מקבילות לרשע ולחכם שבהגדה של פסח. שניהם חולקים תכונות משותפות, לשניהם חשיבה עצמאית וביקורתית, ברם בד בבד שניהם מנוגדים אחד לשני - בעוד הרשע משתמש בכישוריו השכליים על מנת לבור הרע מהטוב, הרי שהחכם משתמש בכישוריו השכליים על מנת לבור הטוב מהרע.

     

    אפשר לפרש את המשנה אחרת:

     כל ארבעת טיפוסי האופי יכולים לדור בנפשו של תלמיד אחד, בשלבים שונים של חייו והתפתחותו החינוכית .

     ספוג-בעודו ילד צעיר הוא כמו ספוג. מקבל כל מה שאומרים לו בלי לשאול או להקשות יותר מדי, אם בכלל.

    משפך-אחר כך מגיע שלב ההתמרדות ואותו תלמיד מרדן מתחיל להתנהג כמשפך, שהוא מכניס בזו, ומוציא בזו. לא מקבל כלום. מה שנכנס באוזן אחת מיד יוצא מהאוזן השנייה.

     התלבטות:משמרת או נפה?

    שלב הבגרות והתלמיד צריך לבחור, משמרת או נפה? בשתיהן משתמשים כדי לסנן משהו, להפריד את הטוב מהפחות טוב. ההבדל ביניהן הוא:

    המשמרת -שומרת בתוכה את הפסולת (של היין) את השמרים.

    הנפה -מחזיקה בסולת המשובח ומשחררת את הקמח הדק והדביק.

    *בשלב הזה, כל אחד יכול להמשיך את ההתבוננות בכוחות עצמו.

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        14/1/12 12:14:

      צטט: דורית 53 2012-01-14 10:12:54

      אסתי, הפוסט כל כך מעניין, שולחת לכמה אנשי חינוך, ברשותך. שבת שלום תלמידה ומורה יקרה!!!

      תודה יקירתי.אור ואהבה

        14/1/12 10:12:
      אסתי, הפוסט כל כך מעניין, שולחת לכמה אנשי חינוך, ברשותך. שבת שלום תלמידה ומורה יקרה!!!

      ארכיון

      פרופיל

      אסתר רבקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשימה

      רשימה