כותרות TheMarker >
    ';

    ברוכים הבאים

    הבלוג של חנה וייס

    הבנה בינדתית, שלום בטיבט, שלום עולמי, זכויות אדם, אחריות אוניברסלית, חינוך למוסר ויצירת חברה אנושית וחומלת אלה הנושאים שמעסיקים אותי היום. פועלת כדי שניקח בחפץ לב את התרופה לאפידמיית העדר המוסר הפוקדת אותנו ושניישם את תרגול המוסר בחיינו.
     
    שכל בעלי התודעה יזכו לאושר בר-קיימא!

    0

    כבוד הדלאי לאמה: "מגשרים על פער האמונה" - שאלות ותשובות - תרגום לעברית

    2 תגובות   יום ראשון, 22/1/12, 13:22

    His Holiness the Dalai Lama: Bridging the Faith Divide

     

    http://cafe.themarker.com/video/2506577/

     


    הרצאה של כבוד הדלאי לאמה ה-14

    "מגשרים על פער האמונה: חמלה בפעולה"

    האגודה התיאוסופית באמריקה

    אוניברסיטת אלינוי בשיקגו

    7 ביולי 2011

     

    תרגום בעברית חלק א'


    שאלות ותשובות - חלק ב':

     

    כבוד הדלאי לאמה: עכשיו, כמה שאלות. (מחיאות כפיים)

    כמה שאלות עכשיו. שאלות - איך להתחיל?

     

    ביל קורטיס (המנחה): אנחנו לקראת הסיום היום, אבל יש לנו כמה שאלות.

     

    כבוד הדלאי לאמה: אה, כן. 

     

    ביל קורטיס: יש לנו כמה שאלות שהוגשו על ידי הקהל והשאלה הראשונה היא: כבוד הדלאי לאמה, נראה כי, באמריקה, שיש לנו דתות שמתחרות זו בזו. למה אתה חושב שהבודהיזם הפך לכל כך פופולרי כאן באמריקה?

     

    - האגודה התיאוסופית - 

     

    כבוד הדלאי לאמה: אני חושב שאת התשובה, אתה צריך למצוא. אני לא יודע. (צחוק, צוחק) אני חושב שאתה... אתה יודע טוב יותר. (פונה לגשה טובטן ג'ינפה, המתרגם שלו) אני חושב, תחרות... אני חושב שיכולות להיות שני סוגי תחרות, שתי קטגוריות של תחרות. תחרות אחת היא עם סוג של תחושה ש- "אני חייב להגיע לפסגה", ואחרים שמגיעים לפסגה - תעריך אותם. בינתיים, גם אתה רוצה להיות בפסגה. תחושה כזו של תחרות היא חיובית, מאד טובה. עכשיו, סוג אחר של תחרות, בכדי שאתה תשיג ראשון, יוצרים בעיה כלשהי, מכשול כלשהו לאחרים - סוג כזה של תחרות הוא שלילי. לכן, אני חושב, למשל, לימודים. אני חושב שללא תחושת תחרות כזו, לא תהיה הרבה התקדמות. תחושה כלשהי של תחרות... במסורת הבודהיזם הטיבטי, במסורת נלאנדה, כאשר אנחנו לומדים, יש המון התדיינות, המון התדיינות דיאלקטית. קיימת תחושה די חזקה של תחרות. זה עוזר, כדי להשיג יותר התלהבות. זה טוב. אבל, בסוג עם התחושה השלילית, כשאתה בעצם יוצר יותר מכשולים לאחרים - זה רע, כמובן. באופן הזה. 

     

    אחר כך, כמה .. יותר ויותר אנשים... לפחות כמה אנשים, מגלים עניין כלשהו לגבי הבודהיזם, כולל כמה מדענים, שמבחינתי... קודם כל, אנשים מודרנים אוהבים משהו חדש. (צוחק) אמריקאים, המסורות שלכם הגיעו מאירופה, מהמסורת היהודית-נוצרית ובמידת מה, מהמוסלמית. אז עכשיו, התפריט היומי שלכם... אז עכשיו, כמה אנשים רוצים משהו חדש. זה גם כן לא מאד רציני. כמו לאחר טיול... כמו תייר בטיול, הוא מגלה כמה דברים חדשים, יש קצת עניין, במשך כמה חודשים, מגלה קצת עניין. ואז, לאחר כמה חודשים - שוכח. (צוחק, צחוק) דברים כאלה הם לא מאד רציניים. 

     

    אבל יש גם כמה אנשים שמחבבים מחקר, מנתחים, אז המסורת הבודהיסטית, במיוחד מסורת נאלנדה, היא מסורת מאד חזקה של ניתוח, לנתח, לנתח. אפילו את דברי הבודהה עצמו, למסורת נלאנדה יש את המסורת - אתה בוחן או מנתח את דברי הבודהה עצמו. אם דברים מסוימים נוגדים את הנימוקים שלנו, אז צריך להיות לנו החופש לדחות את זה. כך, הבודהה בעצמו הביע, 'אל לכל ההולכים בדרכי, לנזירים בעלי נדרים או למלומדים, לקבל את דבריי מתוך אמונה, מתוך מסירות אלא מתוך בחינה, מתוך ניסוי. אז, כן, כמה אנשים אוהבים סוג כזה של גישה. 

     

    אבל, עדיין, מתי שאני מעביר הרצאה כלשהי על בודהיזם במערב, באירופה או באמריקה או באוסטרליה או בניו זילנד, באיזורים האלה, אני תמיד מדגיש, 'מבחינה מסורתית, אתה לא בודהיסט, לכן, עדיף לשמור את המסורות שלך, מאשר להחליף דת. זה הרבה יותר בטוח. אחרת, אתה עלול ליצור... עלול לפתח בלבול כלשהו'. יש לי סיפור אחד, דוגמה אחת. בשנות החמישים המוקדמות... לא, לא, זה היה בשנות השישים המוקדמות, כאשר באנו להודו, בתקופה המוקדמת, דברים היו מאד מאד קשים. אז, משפחה אחת, בעצם... כן, משפחה אחת, בסופו של דבר האב נפטר, אחר כך האם נשארה עם כמה ילדים קטנים, עם קשיים אדירים. אז, בזמן הזה, היה ארגון נוצרי כלשהו, ארגון קתולי, עוד ארגון נוצרי, הם באמת באו לעזור, במידה עצומה. הם גם עזרו בתחום החינוך, ישר מההתחלה. אז, גם האלמנה הזאת, האם, קבלה המון עזרה מארגון נוצרי אחד ואז בסופו של דבר ילדיה, שניים או שלושה ילדים, גם טופלו על ידי מיסיונרים נוצרים. אז, האישה הזאת, אני חושב, בשנות השישים המוקדמות, אני חושב בשנת שישים ושלוש או בשנת שישים וארבע, בערך אז, היא באה לראות אותי וספרה לי את כל הסיפור שלה, כל סיפור החיים הקשה הזה, סוג כזה של סיפור. אז, היא אמרה לי, עכשיו בחיים האלה היא כבר התנצרה, אבל בחיים הבאים היא תהיה בודהיסטית. (צחוק) זה סימן ברור לבלבול, לא כן? (צוחק, צחוק)

     

    וגם... כמה מחבריי, כמה נוצרים, אחד, אני חושב, צרפתי, אחד, אני חושב, פולני, הם מאד חבבו את הבודהיזם... יש אני חושב, מקרה אחד, אני חושב, בשנת חמישים ושש, כשבאתי להודו, צרפתיה אחת כבר היתה נזירה בודהיסטית. אחר כך, פולניה, אחרי 1959, הפכנו לידידים מאד קרובים, היא באמת עזרה המון בקשר לחינוך טיבטי... החינוך של הדור הצעיר, אז היא נהייתה בודהיסטית. אז, הצרפתיה, אחרי שנת 59, באתי להודו והתעניינתי, איפה היא, הנזירה הבודהיסטית הצרפתיה הזאת? אז, מישהו אמר לי, עכשיו היא נטשה את הבודהיזם והתחילה עם הרבה ביקורת כלפי הבודהיזם. (צוחק) אחר כך, השנייה, הפולניה, מאד קשישה, בזמן מותה רעיון הבורא היה מאד חי בתודעתה. אז אלה סימנים ברורים של בלבול. הרבה יותר טוב, בטוח יותר, לשמור את המסורת שלך עצמך. 

     

    בינתיים, אתה יכול לאמץ כמה התנסויות, או כמה שיטות, כמו חבריי הנוצריים. יש מן סיפור מאד נחמד... נזיר נוצרי אחד, אמריקאי אחד, אדם נפלא, אח רוחני נפלא, וגם עוד אחד באנגליה, אני מכיר נזיר נוצרי, נזיר קתולי, במנזר אמפֶּלפורת (גשה טובטן ג'ינפה: תום סילבסטר), באנגליה? בסקוטלנד, אני חושב על גבול אנגליה וסקוטלנד, פעם אחת במהלך ביקורי בסקוטלנד, בגסלגו אני חושב, פשוט נפלט לי, היתה לי פליטת פה, הזכרתי את אנגליה (צחוק) האנשים הסקוטים שם, הם מיד אמרו, "זאת לא אנגליה! זה סקוטלנד!" (צוחק, צחוק) במנזר אחד שם, מנזר קתולי אחד, נזיר קתולי אחד אשר באמת מתרגול ממסורת בודהיסטית כלשהי, לגבי ריכוז חד-נקודתי של התודעה, וגם טכניקה מוזכרת במסורת הבודהיסטית, תרגול של סליחה, תרגול של סובלנות, הדברים האלה. אז זה בסדר. 

     

    ועוד, נזיר אמריקאי נוצרי אחד, או, הוא באמת נפלא. הוא גם מתרגל שיטה בודהיסטית כלשהי בתרגול היומי שלו. ואז, יום אחד, הוא שאל אותי, מתוך הסקרנות הכנה שלו לגבי רעיון בודהיסטי ייחודי אחד, שדברים הם יחסיים, תיאוריית היחסיות. אז, כשהוא שאל אותי לגבי זה, אמרתי לו, "זה לא עניינך!" (צחוק) "זה עניין בודהיסטי, אל תשאל את את השאלה הזאת!" (צוחק) כי זה משהו ייחודי, כי, אתם מבינים, לפי הדת הנוצרית, אלוהים הוא אבסולוטי ו... (בטיבטית: נכון?) אבסולוטי, קבוע. לכן, הרעיון הבודהיסטי הזה עלול לחתור תחת הרעיון של האבסולוטי העצמאי, לחתור תחת אמונה כזאת. לכן, הרבה יותר טוב לדבוק באמונה הזאת. 

     

    כך שאני באמת מאד מעריך את המסורת הנוצרית, או את המסורות התיאיסטיות האלו, עם אמונה עצומה לאלוהים. פעם אחת, אני חושב, ג'ון מיין, מקנדה, יום אחד סתם דיברנו והוא עשה מדיטציה קצרה כלשהי ואז הוא התחיל לשיר איזושהי שירה. אחר כך, תוך כדי שהוא מהלל את אלוהים, זלגו לו דמעות, דמעות התחילו ליפול על לחייו כשהוא שר את השיר הלל הזה, כך שזוהי אינדיקציה ברורה, של אמונה חד-נקודתית כל כך איתנה, לאלוהים. אז אתם רואים, התמסרות מוחלטת לאלוהים פועלת ברמה הפסיכולוגית, והיא בוודאי מפחיתה יחס אנוכי. כך שהרעיון הבודהיסטי, של העדר האני, מטרתו להפחית יחס אנוכי. השיטה היא שונה. אבל המסורות התיאיסטיות האלו, עם אמונה חד-נקודתית באלוהים, בבורא, היא מפחיתה, יש לה את אותה ההשפעה, בדרך הזו. כך שזה באמת נהדר, לכן, אני תמיד מדגיש, שעדיף לדבוק במסורת שלך. 

     

    מתוך מיליוני אנשים, כמה אנשים אולי ימצאו שהגישה הבודהיסטית היא יותר אפקטיבית, יותר מתאימה. אז, לפי זכות הפרט, במקרה הזה, גם כאשר אתה הולך בדרך של מסורת חדשה, עליך לכבד את המסורת או את הדת שלך. היא עדיין פועלת בקרב האנושות, כך שישנן הרבה סיבות לכבד אותה. כן, עכשיו, השאלה הבאה.

     

    ביל קורטיס: תודה, כבודך. נתנו לנו עוד כמה דקות, אז יש לנו עוד כמה שאלות.  

     

    כבוד הדלאי לאמה: אם אתה לא ממהר, אז לי יש הרבה זמן פנוי. (צחוק)

     

    ביל קורטיס: יופי. 

     

    כבוד הדלאי לאמה: אני חושב שאני יכול להשאר כאן עד שלש וחצי, עוד עשרים דקות. 

     

    ביל קורטיס: אנחנו נהיה כאן.

     

    כבוד הדלאי לאמה: הממם. 

     

    ביל קורטיס: כבודך, בקרב אנשים דתיים יש כאלה שאינם סובלניים כלפי דתות אחרות. איך לפנות אליהם כדי שיהיה דיאלוג פורה?

     

    כבוד הדלאי לאמה: אני חושב, למשל, מפגש בין-דתי. בכמה עשורים האחרונים, לאן שאני הולך, הארגון המקומי בדרך כלל מאורגן כבין-דתי. עכשיו, כאן, מפגש כזה... דיון, דברים כאלה, בין-דתי, לא מספיק מפגש של שעה או שעתיים, ומתפללים יחד, או לפי... כל דת, ואז נגמר. לא ככה. אבל, לפחות כמה ימים, כמה דיונים רציניים. אני חושב שזה מאד מאד מועיל. 

     

    יש לי כמה דרכים לקדם... כדי לקדם הרמוניה דתית. מספר אחד, מפגש עם מלומדים מכמה מסורות, אז לדסקס, מה המשותף ומה שונה. אז, כמובן, יש כמה הבדלים כאן. אז, כשפוגשים הבדלים, אז לדסקס. מה המטרה של הדרכים, הגישות השונות? נמצא שהמטרה זהה, כפי שציינתי קודם. 

     

    אחרי כן, השיטה השניה, מפגש עם מתרגלים שיש להם ניסיון מעמיק יותר. דוגמה אחת, בהזדמנות אחת, בספרד, בברצלונה, פגשתי נזיר קתולי. המארגן אמר לי שהנזיר, נזיר קתולי, במשך החמש שנים האחרונות, חי בהר מאחורי המנזר הזה, חי במבדָד, בהתבודדות, ואכל מעט מאד ארוחות חמות, אז האדם הזה בא לראות אותי ואני בדרך כלל מתלוצץ, אומר לקהל, הנה, האנגלית שלו היא כמו שאנגלית שלי היתה (צוחק) בהשוואה לאנגלית הרצוצה שלו, האנגלית שהרצוצה שלי קצת יותר טובה. (צחוק) לכן, היה לי יותר אומץ לשוחח איתו באמצעות האנגלית הרצוצה שלי. (צוחק) אז שאלתי אותו, 'נאמר לי ששהיתָ חמש שנים בהר במבדד. מהו התרגול שלך?' אז הוא השיב, 'למדוט על אהבה'. כשהוא אמר את זה, העיניים שלו, היתה אינדיקציה מסוג מיוחד, אז זה אישר שהוא באמת תרגל אהבה וחמלה. 

     

    ובכן, כפי שציינתי קודם, תומאס מרטון, ואחרי כן, גם, לראייה, כמו האם תרזה בעצמה והמאמינים שלה. הם באמת אנשים מסורים. כשאנחנו רואים כאלה אנשים, עם לב כל כך חם, זה נהדר, הם לחלוטין מסורים לטובתם של אחרים, זהו אישור ממשי שכל מסורות הדת יש להן את אותו הפוטנציאל ואת אותה המטרה. אז [מפגש עם מתרגלים מדתות שונות] זה מאד מאד מועיל כדי לפתח הבנה קרובה יותר. 

     

    בהזדמנות אחת פגשתי כמה יהודים... בתוך היהדות ישנן כמה כתות שונות כאלו, לאחת הם קוראים קבלה [חב''ד, לעניין זה - ח.ו.] או משהו, זאת עם כובע פרווה גדול, מפרווה, כובע מפרווה. פעם, קבוצה של מתרגלים יהודים באה לפגוש אותי בהודו ושוחחנו על ההתנסות שלהם, על המסורת שלהם. באמת, יש הרבה דברים ללמוד ויש המון הקבלות. 

     

    גם, בהזדמנות אחת, היתה לי הזדמנות לבקר במנזר קתולי אחד, בדרום צרפת, על הר, בראש הר, בגובה מאד גבוה מעל פני היום, לא מרשים לאף אחד אחר להכנס למנזר הזה. הנזיר, לאחר שהוא מצטרף למנזר הזה, זה לכל החיים, הוא חייב להשאר שם. לאחר המוות, חייבים להקבר בתוך המנזר. כך שכנפגשנו ושוחחנו לגבי אורח חייהם - זה היה נפלא. חייהם, חיי הנזירים, מאד פשוטים. אני חושב, לפעמים, הרגשתי, שכמה מהנזירים הטיבטים, קצת מפוארים. הנזירים האלה, נזירים נוצריים, הם מתרגלים כנים, זה באמת נפלא. 

     

    אז, מפגש כזה באמת נותן לך רעיון ברור, את מה מעריכים. וכמה מנזרים של נשים באיטליה - באמת נהדר, ממש נהדר. מתרגלים כל כך מסורים. זאת שיטה מספר שתיים.

     

    מספר שלוש - עליה לרגל קבוצתית למקומות קדושים שונים. התחלתי את המנהג הזה ב-1975. התחלתי בעיר הודית מסויימת, בה ישנם: כנסייה נוצרית, מסגד מוסלמי, מקדש הינדואי, מקדש בודהיסטי, כולם שם. אז יום אחד, התחלתי עליה לרגל, מהראשון, אני חושב, מכנסייה נוצרית, אחר כך מסגד קטן, אחר כך מקדש הינדואי, אחר כך מקדש בודהיסטי, אחר כך מקדש של סיקים, אני חושב מקדש של ג'יינים, באופן הזה.

     

    ברוח הזאת, ברוח כזאת, גם היתה לי ההזדמנות לעלות באמת לרגל לירושלים. בבוקר, השכם בבוקר, בכותל, עם כמה חברים יהודים, הם נטלו משהו פה (הדלאי לאמה נוגע במצחו), נכון? ואז, הם באמת, מול הכותל (מתנדנד קדימה ואחורה במושבו כדי להדגים), כמו תלמידים של בודהיזם טיבטי, הם מדלקמים משהו, ונשארים ככה. (צוחק) נכון? נהניתי איתם, מתפילתם. 

     

    אחר כך, כנסייה נוצרית עתיקה אחת, בתוך ה... בתוך חומה, בירושלים, אני חושב אורתודוקסי סורי או משהו. אחרי כן, מסגד מוסלמי מפורסם, האבן בה מוחמד קיבל דבר אלוהים או משהו. 

     

    ובכן, כל כך... מסוג הדברים האלה. באותו זמן, אני בודהיסט, אחד... יהודים, אחד - מוסלמים, כמה נוצרים, בהזדמנות אחת כמה הינדואים, אנחנו, כולנו יחד, כקבוצת עולי רגל, ביקרנו את המקומות האלה. 

     

    או, אני חייב לומר לכם. בדרום צרפת, לוארדס, מקום נוצרי מפורסם קדוש, היתה לי הזדמנות לבקר שם. מול דיוקן של ישוע, הרהרתי: מיליונים של אנשים, כולל הרבה חולים, באו לכאן. הם קבלו השראה עצומה, שלווה פנימית, ובכמה מקרים, המים הקדושים האלה ריפאו את מחלתם. אחר כך, פטימה, בפורטוגל, ליד פסל קאן של מריה, מוקדם בבוקר, מול הפסל, ישבנו יחד. חלק ישבו במדיטציה בשתיקה, כמה דקות, וכשעמדנו ללכת, הסתובבתי אחורה לכיוון הפסל של מריה. הפסל של מריה ממש חייך אליי, אז אני חושב שקיבלתי מן ברכה כלשהי. אולי מריה טעתה, אני בודהיסט, אני לא נוצרי. (צוחק, צחוק) אבל, בעצם, הנה, ברמה הזו, האדם שמתרגל בכנות, המסרים האלה מאלוהים, אין הרבה הבדל, נכון? בעצם, יש לי מן התנסות כזאת. אז, אז... אז...  זאת שיטה אחת, אתם רואים, עליה לרגל קבוצתית למקומות קדושים. 

     

    קבוצה נוצרית אחת באה מהודו, למקום הבודהיסטי הקדוש ביותר, בודגאיה, המקום בו הבודהה הגיע להארה. הקבוצה הנוצרית הזאת ערכה סמינר בבודגאיה במשך כמה ימים. כל בוקר הם באו, אני גם הייתי שם, כולנו יחד, עשינו מדיטציה שקטה, כל בוקר,  במשך חצי שעה, קבוצה נוצרית, קבוצה בודהיסטית, קבוצה הינדית, קבוצה מוסלמית, כולנו יחד. קצת מדיטציה שקטה. או, תרגול כזה באמת עוזר מאד כדי לפתוח את תודעתך שלך עצמך. 'הדת שלי, הדת שלי', אז זה נפתח קצת. זה מאד מאד עוזר.

     

    אני רוצה להזכיר דבר אחד חשוב. פעם, בארגנטינה, נפגשתי עם כמה מנהיגים נוצריים מקומיים ומדען אחד שם, פיזיקאי. אינני זוכר את שמו, פיזיקאי בעל שם. במפגש הזה הוא אמר לי שהוא פיזיקאי או מדען, אבל שהוא לא צריך לפתח היקשרות לתחום המדעי שלו עצמו. את זה למדתי. נפלא. אני בודהיסט, אבל אני לא צריך לפתח היקשרות לדת שלי עצמי, כי כאשר אני מפתח היקשרות לדת שלי עצמי, אז היחס הנפשי מוטה. בדרך הזו אי אפשר להבחין בערך של מסורות אחרות באופן אובייקטיבי.  זה, לדעתי, מאד חשוב. 

     

    אחר כך, שיטה רביעית היא כמו המפגש בְּאָסיסי, שיזם האפיפיור המנוח יוחנן פאולוס. המנהיגים הנוצריים, מזרמים נוצריים שונים, כולל מנהיגי הכנסייה האנגליקנית, ונדמה לי שכמה ממנהיגי הכנסייה הנוצרית המזרחית גם היו שם, וגם כמה בודהיסטים, מלבדי, קמבודי אחד, נזיר נהדר מאד, או, הראש של הקהילה הבודהיסטית הקמבודית, נזיר, הוא גם היה שם, כמה הינדואים, אני חושב כמה סינים, אז זה היה מן מפגש נהדר כזה. אני חושב שמפגשים כאלה מעבירים מסר מאד חזק למיליונים של אנשים. כולם מנהיגים מהמסורות השונות, כולם מתכנסים יחד ונושאים את אותו המסר, מסר של שלום ומסר של רוחניות. אנחנו זקוקים לעבודה כזאת, צריכים לנסות.

     

    השאלה הבאה.

     

    ביל קורטיס: טוב, הזמן עומד להסתיים והשאלה הבאה תהיה השאלה האחרונה שלנו ואחרי שכבוד הדלאי לאמה מדבר, יצטרפו אליו לבמה: בטי בלנד, הנשיאה לשעבר של האגודה התיאוסופית באמריקה וטים בוייד, להשקייה סמבולית של שטילי הצפצפה בכל אחד מהפסלים. רק... כבודך הדלאי לאמה, שאלה אחרונה: בשנים האחרונות, עבדת בקרבה מאד גדולה עם הרבה מדעני מוח כדי לעזור להם להבין טוב יותר את התודעה. מה למדת מהם ומחקריהם? האם מדע ודת יכולים להתקיים יחד? 

     

    כבוד הדלאי לאמה: דבר ראשון, הקשר שלי עם מדענים הוא בעיקר בארבעה תחומים: קוסמולוגיה, ניורוביולוגיה, אחרי כן, פיזיקה, כמו פיזיקה קוואנטית, אחרי כן פסיכולגיה. אכן יש כמה דברים במשותף. הספרות הבודהיסטית גם מתארת אודות קוסמולוגיה ודברים מעין אלה. עכשיו, חלקם... הפכו ממש לבושה, כמו הר מרו [הר קדוש שמסמל את העולם בקוסמולוגיה הבודהיסטית טיבטית - ח.ו.]. (צוחק) יש בודהיסטים מוצאים בכך קצת קושי, אבל אני לא מוצא כל קושי, כפי שציינתי קודם. תראו, הבודהה עצמו הבהיר באופן מאד ברור, למרות שחלק מדבריו מזכירים את הר מרו, שאם אתה מוצא שיש סתירה עם השכל הישר, אז יש לך את הזכות לדחות את זה. לכן אני כבר דחיתי את זה. אבל אחרים... עכשיו, למשל, התיאוריה של הבאנג הגדול, אחר כך ההתפתחות של כל הקוסמוס, מאד דומים לקוסמולגיה הבודהיסטית. 

     

     עכשיו, המוח, ניורוביולוגיה. כמה טקסטים בודהיסטים מזכירים את המערכות השונות האלו או חלקי גוף שונים, במיוחד המוח; גם זה, במידה מסויימת, מוזכר. לכן, מכל מקום, אנחנו משוחחים על אלה. אז, בכל הקשור לחומר לחיצוני, המדע המערבי מאד מפותח. אז ללמוד מהם זה דבר מאד מאד מועיל. מידע חדש, לפי הגילויים האחרונים שלהם, הוא מאד מאד מועיל, מאד מועיל. 

     

    לגבי המדע הפנימי, לגבי התודעה, לגבי הרגשות, המידע שישנו לפי המסורת ההינדית, במיוחד המסורת הבודהיסטית, הסברים לגבי התודעה, לגבי הרגשות, עכשיו, מספר מדענים באמת מוצאים שהוא מידע שימושי. על בסיס המידע הזה, הם כבר בצעו כמה מחקרים נוספים, מאד מאד מועילים. עכשיו, עברו שלושים שנה, עכשיו העניין בא משני הצדדים. מוסדות של בודהיזם טיבטי וקבוצת המדענים המערביים, עכשיו, בכמה העשורים האחרונים, באמת התפתח עניין די מהיר, אז יש אינטראקציה. לכן, ישר מההתחלה, אני מבחין, בין המדע שמוזכר בספרות הבודהיסטית, שהוא למעשה מדע. לא מוזכר חיובי או שלילי, משהו כזה. רק מדע. מהי עובדה? מהי המציאות? 

     

    החלק השני, אם כן, פילוסופיה בודהיסטית, היא על בסיס המציאות. עכשיו, התפיסה הבודהיסטית של ארעיות, התפיסה הבודהיסטית של תלות הדדית, הדברים האלה מבוססים על המציאות, כי לאחר שמנתחים את המציאות, אז התפיסות האלו באות כמסקנה לגבי המציאות. התפיסות האלו עומדות בפני עצמן, אין להן כל קשר... אני מתכוון שלא מדובר בתפיסות דתיות. 

     

    ובכן, החלק השלישי, הדת הבודהיסטית, אז כך: מדע בודהיסטי, פילוסופיה בודהיסטית, דת בודהיסטית. אל תערבב את המושגים: דיאלוג, בודהיזם, מדע. לא ככה. מדע בודהיסטי, פילוסופיה בודהיסטית ומדע מודרני - כן, יש לנו דיאלוג. לא הדת הבודהיסטית. את זה עליך לדעת, עליך להבין. באופן הזה. אנחנו אמורים להפיק תועלת. יש קרבן אחד, כפי שאמרתי קודם; עכשיו אני בתודעתי כבר לא מקבל את הר מרו. השמש והירח, לפי מורים אחדים, והר מרו במרכז והשמש והירח הולכים ככה (כבוד הדלאי לאמה עושה תנועה סיבובית עם היד). זה לגמרי שטויות. (צוחק)

     

    יום אחד, בהודו, בישוב אחד, ישוב קטן אחד, ישוב קטן יחסית... אז בהזדמנות אחת, כשביקרתי שם, הם פתחו שלוחה אחת קטנה... שלוחת בית ספר יסודי. לביקור שלי הם כבר הציגו איזו מן... היתה להם תערוכה על מדע בסיסי. הם הזכירו את ליקוי הירח, ירחים ושמשות ו... את הירח ואת השמש, הדברים האלה. אז ילדה אחת, ילדה טיבטית, והדברים האלה... כמה אובייקטים שהם יצרו, כמו הירח, השמש וכדור הארץ והליקוי, איך זה מתפתח, הם הציגו משהו. אז הילדה הקטנה הזאת אמרה לי, 'אנחנו הטיבטים אומרים, כשליקוי הירח מגיע, שאיזה אל או אלה אוכלים את הירח - זה לגמרי לא נכון', הילדה הזאת אמרה לי. (צוחק) בעצם, היא עשתה ככה (כבוד הדלאי לאמה מסמן עם היד), היא הסבירה לי מאד ברור, כאילו שהיא יודעת יותר טוב ממני. (צוחק) לכן, נהדר, אני באמת, אתם מבינים, הקשבתי מאד טוב. היא מאד שמחה להסביר בקשר לזה. 

     

    אז... בציבור אני, בהזדמנויות רבות, בהודו, נדמה לי, בפני יותר מעשרת אלפים תלמידים-נזירים, ולפני הרבה מלומדים, אני מצהיר בפתיחות, עכשיו, אם נקבל את המושגים האלה זה נוגד את...

     

    גשה טובטן ג'ינפה: כבוד הדלאי לאמה מתייחס לתפיסה המסורתית של הקוסמולוגיה בכמה מהטקסטים הבודהיסטיים... 

     

    כבוד הדלאי לאמה: אם נקבל את הדברים האלה באופן מילולי, הם נוגדים את המציאות. אז זה... אז אתה כבר לא הולך על פי, או שאתה כבר לא תלמיד של מסורת נלאנדה. 

     

    אנחנו... לדעתי הבודהיזם באופן כללי, במיוחד מסורת נלאנדה, לדעתי היא גישה מאד מדעית. 

     

    ביל קורטיס: קהל נכבד, כבוד הדלאי לאמה. (מחיאות כפיים, הקהל נעמד)

     

    כבוד הדלאי לאמה: אני... עוד דבר... הקשיבו, הקשיבו.

     

    ביל קורטיס: עוד דבר

     

    כבוד הדלאי לאמה: כבוד האפיפיור הנוכחי מדגיש שאמונה והיגיון חייבים ללכת יחד. זה, אני חושב, מין עצה מאד נבונה. הוא מזכיר שללא אמונה אין ערך רוחני ממשי. ללא היגיון לא תוכל לפתח ידיעה וודאית. אני חושב שזה נהדר. לכן, בצורה רחבה הדברים... המדע הוא, אחרי הכל, פשוט חיפוש או חקירה, 'מהי המציאות?' אי אפשר להוכיח את החיים הבאים, או שבדרך מדעית, לא תוכל להוכיח את קיומו של אלוהים. גם, בדרך מדעית, לא תוכל לשלול אלוהים, את קיומו של אלוהים. וגם, לא תוכל לשלול את החיים הבאים. כך שישנם דברים שהם מעבר להבנה הרציונלית שלנו. 

     

    ברגע הזה, אני חושב, מושגים מסוימים בתחום המדע, כמו בפיזיקת הקוונטום, אני חושב לפני 200 שנה אף אחד לא ידע על זה. אבל המציאות כבר היתה שם. עלינו להבחין בין אי-מציאת דבר כלשהו, לבין מציאת: זהו לא המקרה. כך, עלינו להבחין. ישנם, כמה... אני חושב שמעולם לא... לא נוכל לומר שאנחנו, אנשי המאה ה-21, יודעים את הכל, את הכל מעבר לקוסמוס, במיליונים או במיליארדים של גלקסיות. אף אחד לא יכול לומר, 'אני יודע הכל'. לא. זאת הסיבה שאנחנו ממשיכים לעשות מחקרים, לגלות, לגלות, עוד מחקר, עוד מחקר. אז הדבר שאנחנו יודעים אותו בפוטנציה, אין לו גבול, הוא ממשיך ללא גבול. כמה מהמושגים הדתיים הם גם בקטגוריה הזאת. זאת תשובתי. 

     

    פעם, בגרמניה, כמה אנשי תקשרות שאלו אותי, '[נגיד ש]עכשיו מדענים כבר הוכיחו את אי-הקיום של החיים הבאים. איך תרגיש?'

     

    גשה טובטן ג'ינפה: מה תעשה?

     

    כבוד הדלאי לאמה: בדרך כלל אני אומר שרעיונות מסויימים אשר מוזכרים בספרות הבודהיסטית, נשללו לחלוטין על ידי ממצאים מדעיים, ושהבודהיסטיים, במיוחד אלה שהולכים בדרך של מסורת נלאנדה, צריכים לנטוש את הרעיון הזה. אז עיתונאי אחד שאל אותי, נגיד שמדענים כבר שללו את החיים הבאים. אז אמרתי לו, 'לא'. (צוחק) באופן הזה. ובכן, בכל מקרה, תודה רבה. 

     

    ~ ~ ~

    "מגשרים על פער האמונה" - תרגום בעברית - חלק א'

     

    ג'האדו טולקו רינפוצ'ה מגיע ארצה - תרגום לעברית - פברואר 2012

    פניני חמלה ואהבה - בברכתו של הדלאי לאמה - 2500 זכו

    הרצאה למען שלום עולמי של כבוד הדלאי לאמה בוושיגנטון, ארה''ב, 9 יולי 2011

    לצפיה ב-"מגשרים על פער האמונה: חמלה בפעולה" באתר כבוד הדלאי לאמה

     

    מכתב הוקרה של משרדו של כבוד הדלאי לאמה לתרגום בעברית של הרצאתו "מגשרים על פעם האמונה: חמלה בפעולה".

     

    ביקשתי דברי מבוא של כבוד הדלאי לאמה לתרגום בעברית בבלוג ולהלן תשובתו. 


    מאת: צולטרים <כתובת מייל>

    תאריך: יום ד', 1 בפברואר, 2012 בשעה 8:16

    נושא: הוקרה

    אל: [כתובת מייל של חנה]

     

    חנה שלום,

     

    תודה על מכתב הבקשה שלך להקדמה של הוד קדושתו לבלוג שלך עבור התרגום לעברית של "מגשרים על פער האמונה: חמלה בפעולה". 

     

    הונחיתי להודיע לך שהמדיניות של משרדנו היא לקבל בקשות מבוא או אישור למסמכים שעוברים תהליך קפדני של בדיקה והערכה על ידי ועדת הבדיקה המיוחדת שלנו. לכן, אני מצטער להודיע לך שלא נוכל להענות לבקשתך. אני מקוה שתקבלי זאת בהבנה. 

     

    על אף הנאמר, אנחנו מעריכים את עבודתך בתרגום הרצאתו של הוד קדושתו לעברית ובפרסומה בבלוג שלך. אנחנו מקווים שהיא תועיל לאנשים רבים. 

     

    אנחנו מוקרים מאד על הרגשות המאד חמים שאת מביעה להוד קדושתו, לכל הלאמות יקרי הערך ולעם הטיבטי . 

     

    בברכה,

     

    ובכבוד,

     

    צולטרים דורג'ה

    עוזר מנהלי

     

    --

    משרדו של הוד קדושתו הדלאי לאמה

    טקצ'ן צ'ולינג

    מקליאוד גנג' - 176219

    דהרמסלה

    הימצ'אל פראדש

    הודו

     

    טל': +91-1892-221343/221879/221210

    פקס: +91-1892-221813

    אתר: www.dalailama.com

     

     

    ---------- Forwarded message ----------

    From: Tsultrim

    Date: Wed, Feb 1, 2012 at 8:16 AM

    Subject: Acknowledgement

    To: [Janna's e-mail address]

     

     

    Dear Janna, 

     

    Thank you for your letter requesting an introduction from His Holiness for your blog about Hebrew translation of “Bridging the Faith Divide: Compassion in Action”. 

     

    I have been directed to inform you that it is the policy of our office to only entertain requests for introduction or endorsement for manuscripts that go through a diligent process of review and appraisal by our Special Review Committee. As such, I regret to inform you that we are unable to comply with your request. We hope you will understand. 

     

    Having said that, we appreciate your work of translating His Holiness' public talk into Hebrew and posting it on your blog. We hope it will benefit many people. 

     

    The very warm sentiments that you express for His Holiness, all the Precious Lamas, and to the Tibetan people are much appreciated. 

     

    With best wishes, 

     

    Yours sincerely, 

     

    Tsultrim Dorjee 

    Administrative Assistant

     

    -- 

    Office of His Holiness the Dalai Lama

    Thekchen Choeling

    Mcleod Ganj - 176219

    Dharamshala

    Himachal Pradesh

    INDIA

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/1/12 15:55:

      צטט: ממא רונית 2012-01-22 13:26:46

      מרתק


      אמת, תודה. זה גם הרבה יותר מזה! אין עליו! :-) שמחה לדבר אל לבך.

       

        22/1/12 13:26:
      מרתק

      פרופיל

      חנה וייס
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      פיד RSS

      ארכיון