כותרות TheMarker >
    ';

    גאות ושפל

    מחשבות על עיצוב ואמנות, טיפוגרפיה ומעורבות חברתית ופוליטית, אהבה למזרח התיכון, מעט תוגה חורפית, וגם כמה חלומות.

    \"לא זכיתי באור מן ההפקר\" (ח.נ.ביאליק)

    ארכיון

    האבן הישֶנה

    2 תגובות   יום שבת, 18/2/12, 19:49

    ביום האחרון לרייב הגלקטי שהתקיים בשיטים (הידוע כ"אשראם במדבר"), אני יוצא אל המרחב המדברי להתבודד ולמדוט (לעשות מדיטציה). אני שואף את אוויר בוקר המדבר הנקי והקר ומצטנף בשכבות פוך.

     

    ''

     

    על מרבד האוקר המאובק, בולטות פזורות של אבנים חומות ומבריקות אשר נאפו במשך מאות אלפי שנה תחת השמש הקופחת. מתחת לפטינה הדקיקה והשברירית שלהן, אפשר לראות אבן אפרפרה בעלת מרקם חלק. שברים שנוצרו לפני עידנים יצרו שקערוריות שבר חלקות כצלחת, קמטי עור זקן, גומות בליה כמכתשי ירח. את האבנים אני אוסף לערימה, ובפעולה מדיטטיבית בהשראת אמן הטבע אנדי גולדסוורת'י אני עורם אבן על אבן ויוצר מעין חומה או מעגל אבנים קטן, ובמרכזה אות א' מאובנת.

     

    ''

     

     

     

    אני רואה אותה נחה על גבי חומת האבנים - "האבן הישֶנה". תשע על שש ס"מ, עובי של סנטימטר וחצי, נעימה למגע היד כמו שיש מפוסל או קרמיקה שעוצבה ביד הקדר ונשרפה בתנור עם גלזורה.

     

     

    ''

    [האבן הישֶנה]

     

    האבן מציגה תווים מדויקים, מחורצי אבק, כמעט מסותתים בסכין פַּסַל, של מצח, גבה, ועין. היה זה כאילו אחד מפַּסַלי התבליטים של אח'נאתן*, נמלט דרך אותן גבעות ופיסל באבן תבליט אחד אחרון לפני שניתץ אותו כאחרון הפסילים והותירו להתייבש בשמש הערבה. ה"גבה" עשויה קו מסותת באיפוק של מאסטר יפני, מעין דיונה חדה ששוליה קו עגול. מתחת לה, ה"עין" "מפוסלת" בצורה "חכמה": נראה שאצבע נסתרת שיטחה את חלקו העליון של העפעף, ויצרה קו זעיר המסמן את קצה העפעף והשקע שמתחתיו.

     

    תווים אלה הותירו רושם של דמות המרוכזת בשינה עמוקה, והמדבר הוא החלום שלה. מצחה של ה"דמות" היה שקוע ונחרט בצורה מופשטת דמוית סהר. מעל ה"מצח" נותרה מעין תלולית או "חומה" מוארכת ומוגבהת התוחמת את שטחו, משל הייתה חלק מתיאור של כיסוי ראש או סוף התבליט.

     

    הגריעה בחומר מסביב לעין משלימה את ה"פרצוף" ויוצרת רושם של עצמות לחיים, חלל לאף, והשתייכות והמשכיות מעבר לשבר שנמצא בידי, כשבר כלי שהוא זכר למשהו שלם.

    ידעתי שמדובר בתופעה טבעית (הספיק לי מבט קצר במאפייני האבנים האחרות) ושהמוח האנושי מחפש תבניות מוכרות בקלט הוויזואלי. אך בכל זאת חשתי התרגשות והתפעמות מסוימת ששמורה להנאה מיצירות אמנות. השתעשעתי באפשרות כי מצאתי שבר דיוקן של אל מדברי קדום, שיש בו מן הרעננות, הדיוק, והעומק האמנותיים שאפשר למצוא ביצירות פיסול של תרבותיות מבוססות.

     

    לאחר שחזרתי הביתה, שטפתי וניקיתי את האבן הישֶנה, סרקתי אותה ואת חברותיה בסורק, וכמו ארכיאולוג גרוע, הכנתי מעין "השלמה" דמיונית ומהירה של התבליט של "אל המדבר הישֶן".

     

    ''

     

     

    * אח'נאתן - "הפרעה הכופר" מלך כ-17 שנה בתק' השושלת ה-18, המאה ה13 לפנה"ס, רפורמטור אמיתי בעינייני דת ואמנות.

     

    ''

     

    [מקור]

     

     

    ''

    [מקור]

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/2/12 17:52:
      תודה רבה זהביתא!
        20/2/12 07:04:
      מ ד ה י ם