כותרות TheMarker >
    ';
    0

    "אני פריט, תוצר של מסורת יהודית"

    2 תגובות   יום ראשון, 19/2/12, 10:10

    ''
    כבר בגיל 16 התמרד באורח החיים  הדתי- מסורתי עליו גדל * באחד מחיבוריו הראשונים בתור נער הוא ערער על קיומו של האל ומקומו ביהדות, דבר שגרר גל של ביקורת מצד מערכת החינוך הדתי שלמד תוך רצון לסלקו מבית הספר  * עד גיל 23 עוד המשיך להגיע לבית הכנסת, היה עובר לפני התיבה, שימש כבעל קורא, ואף תקע בשופר בבית הכנסת שבו התפלל עם אביו * אשתו שהגיעה מבית דתי נשאבה לספקותיו וחצתה את הקווים * זהו ד"ר אלעזר איל ביקלס, "אגנוסט"  שמשיק בימים אלה את ספרו "הגיגים של חולם בהקיץ" בהוצאת "אופיר ביכורים" *  

     

    בספרו החדש הוא מעלה סתירות, שהגיונו העלה מתוך האקסיומות שבתורה; כאלה שלא יכול היה ליישבן, וגם כשיכול היה – נהנה לא ליישבן בדרך המסורתית, אלא בדרך שונה זאת  על פי הבנתו וצירופי מחשבותיו. * בחיבורו זה הוא מביא את הקורא  בצורה מתודית למסקנה כי "אין ספק שקים אל כשם שאין ספק  ששלגיה קיימת. שניהם בסיפורים, באגדות, בספרים, בתרבות, בתיאטרון ובארון הספרים. כיום גם במדיה האלקטרונית".

     

    "מעולם לא הייתי "כופר" כי אין במה לכפור. הייתי וגם כיום אני מכחיש את הסיפורים. דת הינה חוק וככזאת לא ניתן לדבר על כפירה בו/בה. ניתן שלא להסכים עם חוקים מיושמים אך לא ניתן לכפור באופן גורף. אני דתי לעניין כללי הצדק הטבעי, כללי המוסר וכללי ואהבת לרעך כמוך. אני דוחה את סיפורי המקרא גם כספר היסטוריה ואת המצוות המעשיות שבאות לקשור את המאמין לאלוהיו  באמצעות  רצועות וכבלים כרצועותיהם של תפילין. אומר בנחרצות ד"ר אלעזר איל-ביקלס שבימים אלה ראה אור ספרו החדש "הגיגים של חולם בהקיץ" בהוצאת "אופיר ביכורים".

     

    ד"ר אלעזר איל-ביקלס, 69 נשוי אב לשלושה בנים וסב לנכדים, משמש כיועץ בטיחות לחברות בניה ומפעלים, חוקר תאונות ומומחה המעיד בבתי משפט 39 שנים. "העבודה היא התחביב החשוב והיחיד כיום". אומר ביקלס.

               

    נולד לבית שומר מצוות, לא פנאטי. אם שבאה ממשפחת רבנים אבל נאורה, מסטר במתמטיקה ופילוסופיה מהאוניברסיטה העברית, מורה בבית ספר דתי. אב שהתחנך בחינוך גרמני/פולני. מעולם לא למד במסגרות יהודיות דתיות אולם מבית שומר מסורת רפורמי. אביו נגרר אחרי אימו שהייתה שומרת מצוות גדולה ממנו. התחנך בבתי ספר של זרם המזרחי ויחסו למצוות היה ביקורתי. לא שמר על מצות רבות וכבר משחר נעוריו התמרד. ההורים לא הביעו התנגדות לנטישה, אך בקשו שיכבד את המסורת. מקפיד על מצוות שבין אדם לחברו. בגיל 23 הפסיק לבקר בבתי כנסת. מאז ועד היום ביקר בבית הכנסת בגלל חובות משפחתיות ולא יותר מ- 3 פעמים. לפני כן, לצורך כיבוד אב ואם ביקר בבית כנסת בשבתות ובחגים, בהם שימש גם כשליח ציבור, כבעל קורא ותוקע בשופר.

     

    "אין אני חילוני, משום שלא באתי ממקום של קדושים. אין אני קשור לדת ולכן לא ניתן להגדיר אותי באמצעות הגדרות כביכול דתיות. בפועל אין הגדרות דתיות. בתורה לא נכתב פרק "הגדרות". אני פריט, תוצר של מסורת יהודית.

     

    למעלה משלושים ושלוש שנים הוא עוסק במצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" ובמצוות בניית ארץ-ישראל, השקולות כנגד כל שאר תרי"א מצוות – בניהול והנדסת בטיחות. הוא גם מרצה, יועץ ומשמש כעד מומחה.

    בעבר היה מרצה באוניברסיטת תל-אביב, במכללות להכשרת הנדסאים ובאוניברסיטת בר-אילן. ספריו הראשונים של ד"ר איל ביקלס, עניינם בטכנולוגיות הבטיחות בבנייה, וכן לקט חוות דעת שהוגשו לבית משפט, והם משמשים כספרי לימוד. שמו מוזכר במאות פסקי דין.

     

    "הצורך שבפרסום הספר הינו הרצון לחזק את הלא מאמינים ולהשיב את המאמינים לאל סטטי, שאיננו פועל, שאין לו תכונות גורמות שינוי, שהוא הדממה המוחלטת ושמוגבלות האינטליגנציה האנושית ומוגבלות השפה, הינם בעוכריו של האדם ושל האל כאחד.  לאל זה אין השגחה על הפרט, שהרי אם אמנם האל הוא כזה המתואר ע"י מאמיניו הרי שמדובר בליצן, רע לב, ובעל אין סוף תכונות רעות אחרות. כמו גם, אין סוף רצונות הנובעות מאן סוף חוסרים עד שהוא החוסר המוחלט דהיינו האין המוחלט".

     

    ביקלס : "הכרה אליה הגעתי מתוך התבוננות בהתנהגותם של היהודים  המאמינים שבימינו, שהיא זהה להתנהגותם של פגנים עובדי אלילים אשר למעשה איחדו את התכונות שמיוחסות לאלילים, לאל אחד שנותר בפועל אליל. האל נחזה ע"י מאמיניו  כעוזרת האולטימטיבית (בעזרת השם) המתערב האין סופי בכל, דבר שדרבן אותי    לצורך שבהבהרת האל היהודי הנתפס, כאל מוגבל בעל רצונות, תאבות ורשע. זאת בניגוד להבנתי שמדובר אם בכלל באל שהוא האין המושלם, הקיים, האולטימטיבי, אשר כל רצון שמיוחס לו מגמדו ומצביע על פגם במהותו עקב חוסר והופך את המאמין לכופר מבלי שיהיה ער לכך.

    מכאן שאין ספק שקים אל כשם שאין ספק  ששלגיה קיימת. שניהם בסיפורים, באגדות, בספרים, בתרבות, בתיאטרון ובארון הספרים. כיום גם במדיה האלקטרונית. 

     

    הספר נכתב במשך כשנה בשעות הלילה המאוחרות לאחר ימי עבודה גדושים. אנשים שפנה אליהם נבהלו מהתוכן. מס' עותקים שחולקו בקרב מכריו: עו"ד, רופאים, וחברים אחרים, תגובותיהם היו מרוממות נפש. "אנשים טוענים שעשיתי שינוי בחשיבתם ויש כאלה שנהנים מהחשיבה השונה היצירתית. משפחתי הקרובה טוענת שכאשר החרדים יקראו או לפחות ידעו, הם יפוצצו את ביתי". אומר ביקלס.

     

    "האמונה היא תכונתו של היחיד בעדר. היא איננה רציונאלית ובדרך כלל תוצר של פחד. מצוות מתחלקות לאלה שהם כללים אוניברסאליים שאין ביניהם לבין אמונה ולא כלום, שאם לא כן, "איש את אחיו חיים בלעו". האחרות שהם איסורים על מנת לשעבד את האדם החופשי לאל הזוי אינם לרוחי. יש לזכור שחלקם הגדול של המצוות לא ניתנות לקיום. האומר שהוא או האחר מקיימים תרי"ג מצוות אומר שקר שאין גדול ממנו"

     

    לסיום מציים ביקלס כי : "כל סיפורי המקרא הם עקב השיטה לנסות להנחיל לאדם הבור, הנווד, האנאלפבית, חסר הידע, את כללי הדת שקבעו קומץ של בני אדם שהיו בעלי אינטליגנציה גבוהה, מוסר גבוה, רצון לשלוט  ודמיון מפותח".  

     

    סוף! 

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/2/12 08:34:
      קראתי את הדברים בסקרנות ובהתפעלות, וזאת למרות שאני מכירה את התיאוריה. אבל אופן הכתיבה גרם לי להתרגשות, בייחוד כשזיהיתי קטעים מוכרים. הסך הכל היה מעניין מאד ועל כך תודה מקרב-לב.
        20/2/12 07:59:
      תודה. מאלף צזר*

      ארכיון

      פרופיל

      מירב ב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין