כותרות TheMarker >
    ';

    Animatorit

    אנימטורית.
    אנימציה ולא רק.

    ארכיון

    הספרים המעופפים - מאחורי הקלעים של זוכה האוסקר הקצר

    5 תגובות   יום חמישי, 1/3/12, 08:28
    ''
    .
    בפעם הבאה שאתם מנחשים מי יזכה באוסקר לסרט הקצר, אולי כדאי פשוט להמר על הסרט עם השם הארוך ביותר.
    "הספרים המעופפים המופלאים של מר מוריס לסמור" הוא הזוכה באוסקר בקטגורית הסרט הקצר. וכך כנראה הבמאים והסטודיו לאנימציה חגגו את הזכיה.
    היות והסרט הארוך באנימציה בדרך כלל פונה לקהל רחב יותר ולרוב מיינסטרימי יותר, דווקא הסרט הקצר הוא המעניין יותר בעיני. המקום בו יוצרים מעיזים לנסות, לחדש, ללכת לכיוונים הרבה יותר אמנותיים, או לבדוק טכניקות חדשות.
    .

    ''

    הבמאים ג'ויס ואולדנברג אחרי הזכיה באוסקר.

    .

    הספרים המעופפים צץ ברשת לפני כשנה, והרשים אותי. הוא גם היה הזוכה של פסטיבל סיגראף, הפסטיבל הגדול לאנימציה ממוחשבת, שמבכר חדשנות טכנולוגית. אחר כך שמעתי שזו בעצם אפליקציה לאייפד, ולא לגמרי היה ברור איך זה התחיל. התשובה היא שזה בכלל התחיל כספר.
    .

    ''

    פריים מתוך הסרט.

    הסיפור התרקם במוחו של וויליאם ג'ויס, בשעה שטס לביקור אצל ביל מוריס, המוציא לאור והמנטור שלו, שגסס באותה עת. בעת שג'ויס שהה במטוס, מעופף בין שמיים וארץ, והריץ את שמו של מוריס במוחו, צץ הרעיון לסיפור והכותרת המלאה, שנשארה עד הסוף: The Fantastic Flying Books of Mr Morris Lessmore.
    ..

    ''

    ספרים מעופפים. פריים מתוך הסרט.
    .
    אבל באותה השעה עדיין לא הבשיל הזמן לעשות משהו עם הרעיון. ג'ויס הספיק להקריא למוריס את הסיפור לפני שהלה נפטר, ואחר שם אותו בצד. רק אחרי שהוריקן קתרינה עבר בניו אורלינס, מקום מושבו, הסיפור עלה שוב, והוא החליט ליצור ממנו סרט אנימציה, יחד עם שותפו לבימוי ברנדון אולדנברג. אולדנברג סיפר על הסרט שכאשר סופה עוברת בחייו של אדם, היא יכולה למחוק הכל, עד כדי כך שצריך להתחיל מהתחלה. ואחרי שהוריקן קתרינה מחקה בתים מעל פני האדמה, בין כל ההריסות ספרים שטו ברחובות, וזו היתה אנלוגיה מושלמת.
    .

     

    ''

    בוא אלי ספרון קטן. פריים מתוך הסרט.
    .
    ואכן, כפי שניתן לראות בסרט, גם הוריקן קתרינה נכנס אל הסרט, גם הספרים הצפים ברחוב, והרבה מהמטען המאוד אישי. רק אחרי סיום הסרט, כשהשניים ראו שיש בידיהם חומרים רבים, הם החליטו ליצור גם אפליקציה עבור האייפד, ולא אתפלא אם הם יעשו מזה גם סדרה או דברים נוספים.
    .
    ''
    עיצוב הדמות הראשית.
    .
    אחרי שהזלנו דמעה או שתיים, כאן מגיע החלק המפתיע - הטכניקה.
    אם בתחילה הייתי בטוחה שמדובר כאן באנימציה תלת מימדית ותו לא, אחרי עיון נוסף נכונה לי הפתעה. אותה תאורה יפייפיה, שנראתה לי כמו עבודה ממוחשבת בלתי רגילה, התגלתה כתאורה אמיתית. זה לא מוריד כמובן מהיופי של העבודה, אלא גורם לי להעריך את עבודת הקומפוזיטינג - זאת אומרת החיבור בין החומרים השונים. למעשה, מה שתראו בסרט הוא שילוב של כמה טכניקות יחדיו: הדמויות עשויות באנימציה תלת מימדית, הרקעים הם סטים של מיניאטורות, מוארים בקפידה, וקיימת אנימציה נוספת - מצויירת - בתוך הספרים עצמם. 
    .

    ''

    קיר סטוריבורד.
    .

    ''

    הדמות הראשית בכל מיני פוזות.
    .
    הסיבה לטכניקות המרובות, על פי היוצרים, היא גם אמנותית, אבל בעיקר מתוך אילוץ. הבמאים פנו לסטודיו לאנימציה Moonbot על מנת שייצור את האנימציה, אולם הוא היה עסוק בפרויקט אחר, ולא היו לו די עמדות מחשב כדי לייצר את האנימציה לסרט כולו. בינתיים היה כבר צריך להתחיל ליצור את הרקעים. כדי לחסוך זמן, החליטו הבמאים להתחיל לבנות את הרקעים פיזית, ושכרו צוות סטופמושן. הצוות לא יצר אנימציה, אלא בנה את הרקעים בלבד והאיר אותם.
    .

    ''

    בפסנתר הוכנסו שינויים, כדי שיהיה מורכב מספרים.
    .
    לחסכון נוסף בזמן, חלק מהחפצים נקנו מן המוכן, כמו למשל הפסנתר עצמו, שעבר שינויים קלים, כדי שהרגליים שלו והכנף יהיו מורכבים מספרים (אחר כך הצוות זיהה את אותו הדגם על הסט של הסרט "קורלין" של הנרי סליק). בניית הסטים ארכה במקביל, וכאשר סט היה מוכן, המיניאטורות צולמו על פי הזוויות שנקבעו, אך ללא הדמויות. בשלב הטסטים לתאורה הם הכניסו פסלים בגודל הנכון, כדי לבדוק שהכל עובד, אולם הצילומים הסופיים מכילים את הרקעים בלבד. יש לציין שהרקעים לא בהכרח סטאטיים, וצולמו עם מערכת מתוחכמת בשם camBLOCK, מעין מנוף קומפקטי, המאפשר שליטה בתנועה.
    .

    ''

    תמונה של מנוף השליטה במצלמה, בפעולה על הסט.
    .
    תמו ההכנות של הרקעים, אולם הסטודיו עדיין לא היה מוכן לקבל את העבודה, מבחינת עמדות עבודה זמינות. הוחלט בשלב הזה לקחת את האנימטורים בסטודיו ולהושיב אותם ליצור אנימציה על גבי נייר, שאחר כך עברה ניקוי ותיקונים קלים בפוטושופ. האנימציה הזו היא האנימציה של האמפטי דאמפטי, שנמצא בתוך הספר. אני תוהה אם ללא האילוצים, התכנון המקורי היה לעשות גם אותו בתלת מימד, ואם כן, זה מזל גדול שלא היתה ברירה, כיוון שזה מקסים בתור ציור שטוח, ובלי יותר מדי התחכמויות.
    .

    ''

    האמפטי דאמפטי שטוח. פריים מתוך הסרט.
    ..
    בשלב הזה סוף סוף החלה העבודה בתלת מימד, בתוכנה מאיה. גם כאן היתה הרבה עבודה כמו למשל לבנות את הדמויות ולהנפיש אותן, ולהתאים את התאורה שעל הדמויות בתוך תוכנת המחשב לרקעים המצולמים. 
    .

    ''

    עבודה על האנימציה התלת מימדית בתוכנה.
    ..
    באופן טבעי, כשאנחנו יוצרים אנימציה תלת מימדית זה אומר שבנינו את הכל במחשב, ועכשיו אפשר לשים מצלמה קטנה, ולצלם מכל זווית, בדיוק כמו במציאות. במקרה הזה, מרגע שהרקעים צולמו קודם לכן, האנימציה הממוחשבת צריכה להתאים את עצמה לזוויות הקיימות. לכן חלק מתהליך העבודה של האנימטורים כלל ציור של פוזות על גבי הרקעים, כדי לקבל אישור מהבמאים, ורק לאחר מכן ביצוע האנימציה בתלת מימד.
    .
    .

    ''

    עבודה על האנימציה התלת מימדית בתוכנה.
    .
    בסופו של דבר, הרקע היחיד הממוחשב מתחילתו ועד סופו הוא סצינת הסופה. בסצינה הזו, נלקחו הטקסטורות מצילומי המיניאטורות והודבקו על גבי המודלים התלת מימדיים. לא שזה שונה מדרך העבודה הרגילה בתלת מימד, אגב.
    לזכות הסרט אציין שהוא עובר מהר, וקשה להתנתק ממנו באמצע. אתם מוזמנים לצפות בו עכשיו.
    .
    .

    ''

    לחצו PLAY על מנת לצפות בסרט במלואו.
    .
    בתוספת הסיפור האישי הסרט בעיני הרבה יותר מעניין. אבל גם בלי לדעת כלום אפשר לזהות בו משהו אוניברסלי, שחבוי בכל אחד מאיתנו. כבר הזכירו בכל מיני מקומות ברשת את ההשראות לסרט - את הקוסם מארץ עוץ, שכמעט אי אפשר שלא לזהות את הסצינה כשהיא מופיעה בסרט, כולל המעבר אל הצבע, ואת באסטר קיטון, אמן הסרט האילם.
    .
    .

    ''

    לא בקנזס יותר. פריים מתוך הסרט.
    .
    אחרי שתראו את "הספרים המעופפים", תסתכלו למשל על סוף הסיקוונס הבא מתוך סרט של באסטר קיטון, ואולי חיוך קטן יעלה על שפתותיכם:
    .

    ''

    לחצו PLAY על מנת לצפות בקטע.
    .
    ---
    .
    הספרים המעופפים באיזשהו מקום הזכיר לי בנימתו גם את זוכה האוסקר משנה שעברה "הדבר האבוד", מבחינת החיפוש אחר משהו, בהתחלה מחדש, באווירה, ואפילו מעט בסקאלת הצבעים. כתבתי עליו בפירוט כאן.
    ואתם מוזמנים לצפות בו עכשיו:
    .
    ''
    לחצו PLAY על מנת לצפות בסרט במלואו.
    .
    ---
    פוסטים קשורים:
    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/3/12 20:15:
      תענוג של פוסט!
        3/3/12 20:56:
      מענין.
        2/3/12 00:41:
      תודה רבה. :)
        1/3/12 22:35:
      כיף של פוסט, טל! (-: תודה.
        1/3/12 13:03:
      מעולה

      פרופיל

      talotan
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      סינמסקופ - יאיר רוה

      זאב זאב

      אמנון וינר