כותרות TheMarker >
    ';

    בין... לבין...

    בין לשון ליוגה, ועוד

    0

    מחשבות על ההמנון – א'

    6 תגובות   יום חמישי, 8/3/12, 22:46

    שאלת ההמנון הראוי למדינת ישראל עולה על הפרק מדי פעם בפעם. שפתיו החתומות של השופט ג'ובראן בטקס השבעת נשיא בית המשפט העליון היוו את העילה האחרונה – לעת עתה – לדיון זה. בהזדמנות זו, העלה עוזי אורנן הצעה להמנון חדש. את המאמר שלו ואת מילות ההמנון החדש, וכן גם את המנגינה וביצועה, ניתן למצוא כאן:

     

    http://www.haaretz.co.il/2.602/meeting-with/1.1655992

     

    הנה המילים שמציע אורנן:

     

    נָקוּמָה כֻּלָּנוּ, בָּנִים לָךְ מוֹלֶדֶת,                       נָקוּם נִשָּבַע לָךְ, בְּנֵי הַמּוֹלֶדֶת
    כָּל דָּת וּמוֹצָא שֻתָּפִים בָּךְ עַד תֹּם                   גַּם אִיש גַּם אִשָּה לַקְּרִיאָה מִתְיַצְּבִים
    יָפָה אַתְּ אַרְצֵנוּ, אַתְּ אֶרֶץ נוֹלֶדֶת                      רְאוּ נָא הֶמְיַת הַשָּלוֹם הַיּוֹרֶדֶת
    אַחַת אַתְּ אִמֵּנוּ, אֶחָד הַלְּאוֹם                          תְּנוּ יָד זֶה לָזֶה בְּכָבוֹד כְּשָוִים.
                                              

                              אֲנַחְנוּ אֶזְרָחִים - לַטּוֹב וְגַם לָעֹל
                              כָּבוֹד וְשִוְיוֹן בְּנַפְשֵנוּ לַכֹּל
                              חֻקִּים מְלֵאִים וְצוֹדְקִים לְכָל פְּרָט
                              זֹאת הָאֱמֶת, עוֹלָה עַל כָּל דָּת!

     

     אני מסכים עם עוזי אורנן ש"התקווה" אינה ראויה לשמש כהמנון אזרחי למדינת ישראל, מכל הסיבות שהוא מונה, וגם אחרות. עם זאת, מצער אותי שבמקום ההמנון ה"יהודי" האקסקלוסיבי, מציע לנו אורנן המנון של התייצבות לדגל הלאום. לא רק הלאום היהודי צריך ללכת, רעיון הלאומיות כולו, המציב את הלאומיות כנעלה מן הפרט שבתוכה, הוא רעיון עבש, שצריך לצאת לפנסיה היסטורית, ויפה שעה אחת קודם.

     

    אין בי שום רצון להיות "בן למולדת" ולא "להתייצב לקריאתה". היא לא אמא שלי, ואני לא בן לה. ונוסף לכל זאת, ההמנון הזה מבטא – בשורתו האחרונה – סנטימנט אנטי-דתי, עניין שאין לו מקום בהמנון. דת היא עניינו הפרטי של כל אדם, ואין לבזותו אם בחר להיות דתי. שורה זו מוזרה, בעיקר לאור השורה השנייה, שבה מציע אורנן ש"כל דת ומוצא שותפים בך עד תום".

     

    בחלק השני של מאמר זה, "מחשבות על ההמנון – ב'" שיפורסם כאן בקרוב, אציע חלופה אחרת ל"התקווה".

    Stay tuned.

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/3/12 21:15:
      שכחתי להוסיף את הקישור לשיר, ששר אותו ומנגן אותו מי שהלחין את השיר, ירון ליבנה : http://youtu.be/b-B8jcX3HC4
        11/3/12 20:42:
      בישראל, כמו בכל המדינות קיים המנון רשמי. גם לרון כוזר ברור שהוא אינו מתאים לישראל. למעשה ההמנון הזה עשוי לבטא רק את עמדתם או רגשותיהם של יהודים הגרים בארצותיהם, ארצות חוץ. לוותר בכלל על המנון? - לא סביר. מה שקיים בכל אחת מן המדינות על פני כדור הארץ ראוי שיהיה קיים גם בישראל. אבל ההמנון צריך לבטא את העמדה והרגש של כל אזרחי המדינה. זה לא פשוט, כי אוכלוסית האזרחים מגוונת מאוד ומורכבת. אבל בסיס לכל מדינה הוא הרצון או ההסכמה (!) של אזרחיה להוסיף ולחיות יחד. אני מאמין שכך גם בחברה הקיימת בישראל, למרות חסרונותיה. לכן, לישראל דרוש המנון, ההמנון הקיים הוא זר ואינו יכול לשקף שום רצון או רגש משותף. בהמנון שהצעתי שונתה שורה אחת אבל לא הספקתי לתקן אותה כאשר כתב היד כבר היה במערכת העיתון. הפזמון החוזר פעמיים בשיר הוא שהשתנה והרי נוסחו הנכון: אֲנַחְנוּ אֶזְרָחִים - לַטּוֹב וְגַם לָעוֹל כָּבוֹד וְשִוְיוֹן בְּנַפְשֵנוּ לַכּוֹל חֻקִּים מְלֵאִים וְצוֹדְקִים לְכָל פְּרָט זֹאת הָאֱמֶת, נִשְמְרֶנָּה לָעַד ! צדק רון כוזר בהערתו, ועלי להסביר שהנוסח שהוא ביקר הוא שארית של קורות כתיבת השיר, שנולד עקב פרץ של רוגז שחוויתי כאשר קראתי איזה שיר שנקרא "אני יהודי וזה ייחודי", שעשרה זמרים חברו כדי לשיר אותו, על אף תוכנו החיוור והלא-נעים. אחר כך התגברתי על המבע נגד הדת ומחקתי הרבה ממה שכתבתי, אבל השורה האחרונה של הפזמון נשארה בלי משים כמו שהייתה. כבר בתגובות שהיו על המאמר שהשיר בצידו הוספתי תגובה והדעתי בה על התיקון הנדרש, ולשמחתי היו כמה מגיבים שקיבלו ברצון. את הנוסח המתוקן. אחרי התיקון הזה רצוני לומר שהשיר מביע רק רגשות סבירים של אדם השמח לחיות בארץ הזאת שלו, ולמרות החדשות הרעות לבקרים הוא רוצה לשמור על הארץ שלו. הרגשה זו יכולה להיות משותפת לכל מי ששמח לחיות בארץ הזאת, ורוצה להתמיד בחייו כאן בלי לפזול החוצה. ובשירתו מבטיח השר שרצונו לשמור על הארץ שלו, שהוא אוהב אותה. בזה יכול גם כבוד השופט ג'ובראן, כמו גם רון כוזר להיות שותפי אמת איתי ועם המוני ישראלים אחרים. השיר, עד כמה שאוכל לשפוט, עשוי להיות מבע לשאיפותינו המשותפות.
        11/3/12 20:08:

      צטט: רותי ... 2012-03-08 23:13:22

      מחשבות מענינות וראויות העלת.. מעניין האם "המנונים" בכלל.. בכל רחבי העולם .. שינו עצמם ע"מ להתאים לזמננו.. ולכפר הגלובלי בו אנו חיים..

       

        9/3/12 01:07:

      המנון ודגל (לעניות דעתי, וקטונתי עמוד בפני מקדימי מבטאי חשיבה זאת) הם בבחינת משכוכית לבני צאן הנועצים חרטומם באחורי הכבשה שלפניהם עד למשכוכית - ההמנון והדגל.

       

       

      האדם החושב מזדהה עם רעיון, איננו חדל מלבקר, איננו רואה עצמו חלק מקבוצה לאומית בכל תנאי, בודאי שלא על פלגיה השונים ושסעיה העמוקים. 

       

      הוא איננו זקוק לשיר, בין אם "מהפכני" בין אם "חולמני" בין אם מהלל ומקלס, בין אם מנסה לייצר זיקפה לאומית כמעין ויאגרה בשנים בהם האתנוצנטריות מאבדת מהתלהבות נעוריה ואיננה מעוררת עוד רגשות לאומנות מתלהמים.

       

       

      אלא שהאדם החושב הוא אותה אליטה מצומצמת בכל חברה לאומית, ושיר לאומי "סוחף" - כפוי ומאולץ ככל שיהיה, ימשיך להוות כלי ל"איחוד השורות" לתביעה להקרבה אישית למען הקולקטיב, גם אם ההקרבה מטומטמת ומיותרת - כי עולם כמנהגו נוהג, ומי שאיננו שר את ההמנון הוא "אויב האומה"...

        8/3/12 23:26:

      צטט: רותי ... 2012-03-08 23:13:22

      מחשבות מענינות וראויות העלת.. מעניין האם "המנונים" בכלל.. בכל רחבי העולם .. שינו עצמם ע"מ להתאים לזמננו.. ולכפר הגלובלי בו אנו חיים..

       

      בטח. הרוסים, למשל, שינו את מילות ההמנון שלהם אחרי נפילת הקומוניזם, בלי לשנות את המנגינה.

        8/3/12 23:13:
      מחשבות מענינות וראויות העלת.. מעניין האם "המנונים" בכלל.. בכל רחבי העולם .. שינו עצמם ע"מ להתאים לזמננו.. ולכפר הגלובלי בו אנו חיים..

      ארכיון

      פרופיל

      רוני-Roni
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין