כותרות TheMarker >
    ';

    931לוצ'יה די למרמור-ביקורת-דוניצטי-האופרה

    0 תגובות   יום רביעי, 14/3/12, 01:59
    931לוצ'יה די למרמור-דוניצטי-האופרה
    צילומים-אלי ליאון
     
    בתחילת המאה ה19 באיטליה היתה פריחה של האופרה.
    ב1835 גאטנו דוניצטי כתב את האופרה "לוצ'יה די למרמור".הוא היה מהיר כתיבה וכתב כ4-5 אופרות בשנה.מכל איטליה הזמינו אופרות אצלו.
     
    באותה תקופה,שלא כמו עכשיו,בכורה של אופרה חדשה היה אירוע חשוב והקהל אהב לראות אופרות חדשות ואפילו קנה כרטיסים לעתים קרובות מבלי לדעת את שם האופרה אלא רק שם המלחין.
    דוניצטי כתב הרבה אופרות ובשנה שכתב את לוצ'יה כבר הספיק לכתוב כ50 אופרות אבל חלק גדול מהם אבד וחבל.
     
    דוניצטי הנו נציג מובהק של אופרות ה"בל קנטו"-שירה יפה.הוא הגיע בדרמטיות שלו באופרות לשיא שלא רבים הגיעו .
    העלילה בלוצ'יה המוגדרת כדרמה טרגית פשוטה.הליברית שלה נכתב על ידי סלוודורה קמרנו על פי הרומן "הכלה מלמרמור" מאת וולטר סקוט.
     
    אנריקו-יונוט פאסקו שירד מנכסיו משכנע את אחותו-לוצ'יה-ג'סיקה פראט להתחתן עם  איש מקורב לשלטון למרות שהיא אוהבת את אדגרדו-לסלו אלבלו.מכתב מזוייף שאדגרדו הוא עם אישה אחרת משכנע אותה לחתום על הסכמתה להתחתן כדרישת אחיה.ביום החתונה היא הורגת את בעלה,משתגעת,מתה ומתאחדת עם מאהבה השם קץ לחייו. 
     
    תפםקיד לוצ'יה קשה ביותר.
    היא נכנסת לבמה בתחילת המערכה הראשונה ולא עוזבת אותה עד למותה בסוף.
    יש לה אריות ארוכות כאשר סצינת השגעון המפורסמת נמשכת כ20 דקות בהם היא שרה ללא הפסק.
    זהו תפקיד "רצחני" למבצע ופראט עמדה בו בצורה נפלאה.
    סצינה זו היתה השיא שלה למרות שכל האריות האחרות שלה בוצעו בצורה נהדרת.במקומות ספורים היתה"צרימה"קטנה בשל עוצמת שירתה אך אפשר להבין זאת לאור התפקיד הקשה שביצעה ללא דופי הן כזמרת והן כשחקנית.
    היא היתה אחות שהקריבה את אהבתה,אושרה וחיה למען אחיה מלא השנאה שלא התחשב ברגשות והרצון שלה.
    לוצ'יה אמרה -חיי הם ללא תקוה. רק במוות אמצא נחמה.אני כה אומללה.
    בתמונת השגעון הבמה מכוסה כולה בבד אדום והוא שימש לה ככלי משחק נהדר תוך כדי שירתה.
    היא היתה מלאת רגש ושגעון אמיתי.
     
    יש עוד חלק מפורסם ומרשים באופרה-בו שרים ששת הדמויות הראשיות ביחד, יחד עם המקהלה כאשר כל אחד מהם עושה חשבון עם עצמו ועם סערת הרוחות הפנימית שלו.שישיה זו הנה מלאכת מחשבת מבחינה מוסיקלית.
     
    ביים את האופרה אמיליו סאחי וחידש את הבימוי האווייר אולסיה.
    עיצב את התפאורה מחדש אנטוניו לופז פראגה.
    הוא בנה אותה מסידרה של קשתות  כאשר בתמונות השונות אנו רואים וריאציות שונות של הקשתות.
    התאורה שעיצב אדוארדו בראוו פרננדו עוזרת רבות לדרמטיות של האופרה ומכפרת על החדגווניות של התפאורה.
    בשתי תמונות עיצוב הבמה היה כזה שעומק הבמה הואר באור צהבהב חזק ביותר בהתחלה שסינוור את הקהל עד שהתרגל אליו.
    לאור אופי התפאורה ,בהתחלה הבמה נראתה קרה בגלל צבע המתכתי של הקירות והקשתות אך בהמשך עם שינוי התאורה השתנה גם הצבע והמראה.
     
    המבצעים כולם היו טובים מאוד.אריה רדפה אריה.בל קנטו במיטבו.כל אריה היתה יהלום נוצץ והכל ביחד הפך לענק מקסים בעל ערך רב.
    ליונוט פאסקו קול חזק ,נקי ביותר, מאוד נעים,עם היגוי ברור שאפשר להבין כל מילה.הבאס קרלו סטריולי בתפקיד ריימונדו היה טוב מאוד,אדגרדו-סלסו אלבלו-נהדר.
    עוד השתתפו בהפקה הישראלים איילה צימבלר כבת הלוויה של לוצ'יה,גיא מנהיים כנורמנו וויוסף ארידן כארתורו.כולם השתלבו היטב  עם האורחים.
     
    תזמורת האופרה-תז' הסימפונית רשל"צ היתה מעולה וכן גם המקהלה שהוכנה ע"י ישי שטקלר ויהיה מענין לשמוע את האופרה כאשר הוא ינצח בחלק מהתאריכים.
    התזמורת ליוותה את הזמרים בצורה נהדרת ובמקומות מספר בהתאם לפרטיטורה היא הקדימה אותם בנגנה את המנגינה כהקדמה כדי שנכירה מראש.
    במקומות רבים כלי סולו מהתזמורת כחליל,אבוב,קלרנית,נבל ועוד היו מלווים מעולים של האריות המושרות.
    דניאל אורן היה מעולה.ניצח כרגיל בטמפרמנט רב, כולו בתנועה ונכנס כהרגלו למין "אקסטזה",הוציא קולות וגם שר לפעמים עם הזמרים.בזמן מחיאות הכפיים הסוערות הצטרף לקהל כשנתן עם שרביטו  טפיחות קלות לאצבע ידו השניה.
     
    היתה זו אופרה בעלת מתח רב,מוסיקה מקסימה המשמשת בעיקר כלווי מעולה לאריות הנהדרות שבאופרה.
    זאת אופרה שביסודה הנה קאמרית וסצינות ההמוניות בהן מקהלת האופרה שרה מצויין  הורגשה סטטיות מסויימת בהעמדתה כששרה ולא זזה ממקומה. 
     
    לראות או לא לראות:"שגעון"יהיה לחובבי אופרה לא ללכת לשמוע את לוצ'יה די למרמור.לדרישת הקהל הוסיפו עוד הופעה.
     
    נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 12/3/2012 23.58 
     
    אלי
    elybikoret@gmail.com
    עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא מבקרי התיאטרון שליד האגודה.
     
    אני מזמין אתכם להכנס לאתרי  בו ריכזתי ביקורות שכתבתי  והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.
    ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבו פורסמו.באתרי אפשר גם לראות תמונות רבות מהאירועים עליהם כתבתי.
    הכתובת www.elybikoret.022.co.il
     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      elybikoret
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין