כותרות TheMarker >
    ';

    מיומנו של אמביוולנט

    רשימות, השקפות, חוויות מגוונות

    0

    מחקר אינטרנט

    50 תגובות   יום שני, 17/12/07, 21:23

    מספר שותי קפה העלו את השאלה, מהם יחסים וירטואלים, והאם ניתן לגלוש מהבלוגוספירה אל הממשי. חלקם אף העלו רעיונות שונים אודות אופי והתנהגות המשתמש.  

    אז הינה השני גרוש שלי.

     אינטרנט:  טוב או רע ?

    ישנן שתי אסכולות סותרות אודות השלכות השימוש באינטרנט. האסכולה הדיס-אוטופיסטית, בעלת התפיסה השלילית, גורסת כי קשרים ברשת האינטרנט הנם רדודים, לא אישיים ולעיתים אף עוינים.

    מנגד, האסכולה האוטופיסטית, סבורה כי תקשורת מסוג זה מעשירה קשרים בין אישיים, מייצרת רשתות חברתיות גדולות, ועוזרת להיווצרותן של קהילות חדשות , ממשל מקוון ודמוקרטיה ישירה.  
    תומכי האסכולה האוטופיסטית סבורים כי האינטרנט נתפס כאמצעי המטפח חברתיות, מספק תמיכה, מידע והרגשת שייכות. לטענת החוקרים, בתקשורת מתווכת מחשב ישנה אפשרות להיווצרות מבנים חברתיים וקהילתיים שוויוניים יותר. בנוסף, הם רואים באינטרנט כלי שיביא להגברת ההשתתפות האזרחית בפעולות ממשל ולגידול בפעולה משותפת של אזרחים.

    מנגד, סבורים הדיס-אוטופים,  שככל שאחוז המשתמשים באינטרנט גדל, כך גדלה הדאגה לגבי ההשפעות החברתיות השליליות שלו, כבידוד חברתי, ניתוק יחסים עם המשפחה והחברים, התמכרות   וירידה במעורבות החברתית ובהשתתפות האזרחית.

    מחקרי האסכולה הפסימית נערכו בעיקר בסוף שנות התשעים, בעת שהאינטרנט שימש לרוב את בני המעמד הגבוה ובעלי רמת השכלה גבוהה. מאז, השימוש באינטרנט התרחב לתמהיל רחב יותר של רמות הכנסה, קבוצות גיל ורמות השכלה.    בנוסף, חלק ניכר מהמחקרים נערכו בשיטות פגומות.

    אינטרנט ופוליטיקה:

    בהכללה גסה, המחקרים מורים, שהמשתמשים באינטרנט נוטים להיות מעורבים יותר פוליטית, ושהשימוש באינטרנט מגביר את מעורבותם הפוליטית בקהילה, גם בארץ.  קבוצות שונות אימצו את האינטרנט כערוץ מבע עיקרי, וחלקן נמנים עם קבוצות שהדמוקרטיה אינה נר לרגליהן.  קיימים ארגוני מחאה שקשה לדעת כיצד היו מתארגנים כיום ללא פעילות וירטואלית.

      פער דיגיטאלי

    האינטרנט איננו מנותק משאר מימדי החברה.  קיים "פער דיגיטאלי" בין שכבות אוכלוסין ובין מדינות בנגישות לרשת , בכמות השימוש בה ובאופן השימוש.  כמו ברוב האמצעים החדשניים, פער זה מוסבר על ידי שוני בהשכלה, בהתמצאות המחשב והמידיה ("אוריינות דיגיטאלית"), פערי הכנסה ועיסוק.  חלוצים הקולטים חידושי תקשורת נוטים להיות  צעירים, עשירים, נמנים עם קבוצת  הרוב, משכילים וגברים. עדויות מורות שפער זה ילך ויתרחב, פרט לפער המגדרי, שכמעט נעלם בארצות המערב.  בקרב בני נוער ישראלים, הפער המיגדרי נעלם לחלוטין בשנת 2004.   יחד עם זאת, נשים וגברים נבדלים במטרות השימוש ובאופן השימוש.  כאמור, האינטרנט אינו יוצא דופן  משאר הזירות החברתיות.  

    האם יש קשר בין יחסים וירטואלים לממשיים ?

    למחקר בארץ ובעולם תשובה כפולה:  עבור חלק מהאנשים, השימוש באינטרנט הוא חלק משאר הקשרים (רוב השימוש ברשת הוא עדיין אימייל).  אנחנו מתקשרים עם אנשים -- בעיקר הקרובים לנו -- באינטרנט, בסלולארי ופנים אל פנים.  ישנם אנשים מוחצנים, הפעילים חברתית גם פנים אל פנים,  ואשר מרחיבים את הקשרים שלהם דרך הרשת.

     עבור חלק אחר מהאנשים, הפעילות הוירטואלית מפצה על חסך בקשר פנים אל פנים.

     מה מנבא את הקשר בין רשתות וירטואליות ל"ממשיות" ? 

     ההקשר של ההתקשרות, מטרת ההתקשרות (משחק אסטרטגיה, תמיכה רגשית, מידע, דייטינג), חוזק הקשר, שיוך קבוצתי (קבוצת תמיכה לחולי איידס יפגשו רק אנונימית ברשת),  הגיל (אצל בני נוער וסטודנטים בארץ ובקנדה כמעט כל הקשרים הם מקומיים, למרות שהקנדים נוסעים מאות קילומטרים מהוריהם), קווי אישיות, והמרחק הגיאוגרפי.

    בנוסף, קשר שלא מטפחים אותו דועך.  יש נטייה לקשרים חזקים (תדירות גבוהה, אמון, הדדיות, מחויבות, זמן היכרות ממושך)  לגלוש ליחסי פנים אל פנים ולתקשר בכל ערוצי התקשורת, גם בקרב בני נוער ישראלים. אולם ברור הוא, שרוב ה"חברים" שאדם מוצא ברשת יוגדרו כ"קשרים חלשים".

      האי-מייל הוא עדיין הפעילות הנפוצה ביותר ברשת. כתיבת הבלוג איננה הפעילות הנפוצה ביותר לרשת הוירטואלית, אולם היא מיוחדת לה:  היא מעניקה " אפקט זר", כמו שיחה אינטימית ברכבת עם נוסע אלמוני, שעל פיו אדם בוחר את מידת חשיפתו ואת זהותו הוירטואלית, יחד עם אפשרות ליחסי גומלין של תמיכה רגשית.  בבלוג נוצרת קהילה זמנית סביב הפוסט, ומשתתפים נוטים לדבר זה מול זה. אני חושב שרק במקרים ספורים (כמו במפגשי קהילת הספרים או הניסיונות לארגן מסיבה לקפה) , היחסים יגלשו ליחסי פנים אל פנים של קפה ממשי. מה גם, שהקפה הוא רשת של בעלי מטרת מגוונות (ולעתים מרובות) של מחפשי עסקים ועבודה, היכרויות, כתיבה, והרחבת המעגל החברתי.

    עניין נוסף, הוא שהמדיום הווירטואלי מחמיץ רמזים חברתיים, ותקשורת עלולה להיתפס אצל מקבל המסר באופן אחר מזה שאליו התכוון משדר המסר. בעקר אם המדובר בעניין מורכב או רגיש.  למדיום נטייה להפחית את מורכבות המסר.  זאת, בניגוד לתקשורת פנים מול פנים המלווה ברמזים כמו טון דיבור, שפת גוף והבעות פנים, או שיחות טלפון שבהן ניתן לעמוד על נימת הקול הדובר. על כן, חוסר טקט ועוינות נתפסים ברמה גבוהה יותר במסרים וירטואליים.  ראו הוזהרתם !

    יחד עם זאת, אנו מכירים לא מעט זוגות שהכירו באינטרנט ועסקים שהתחברו דרך המרשתת, פעולות שההסתברות להן ממילא איננה גבוהה גם ביחסי פנים אל פנים.

    דרג את התוכן:

      תגובות (48)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/3/08 19:21:

      תודה.

      סוף סוף אני רשאי להעניק כוכבים - אז בבקשה... כוכב מחייך

        18/3/08 13:33:
      תודה
        6/3/08 11:18:

       

      פוסט מעניין מאוד!

       

      נגעת בנושא שבטח יהיה עוד הרבה מה לחקור לגביו

      לגבי הרשת החברתית, לדעתי אנשים כן היו רוצים (באופן סלקטיבי וייחודי כמובן),

      לעבור מוירטואליות לממשות -  רווקים, זוגות נשואים, וגם בהקשרים עסקיים.

      יש עוד דבר  -יש אנשים מוכשרים, שבכתיבה הם לא וירטואוזים.. ואז הם מרגישים במדיום

      הזה כמו פיל בחנות חרסינה, הם בעצם לא באים לידי ביטוי.

      וההפך.

       

       

       

       

        3/3/08 13:36:

      אכן פוסט מרתק

      ובתור אחד שנמצא בעולם הוירטואלי לפחות מ-1994

      יש לי לא מעט תובנות בנושא

      בהזדמנות

       

      פוסט מעניין מאד.

      בתור ההוכחה החיה לכך שניתן לממש קשרים מהעולם הוירטואלי לממשי, לדעתי זה מאד עניין של התכוונות. בסך הכל האינטרנט מאפשר לנו להכיר אנשים שאחרת אולי לא היינו פוגשים. מה אנחנו עושים עם המפגש הזה ולאן אנחנו לוקחים אותו - זה כבר בידינו (או ליתר דיוק - בידינו ובידי הצד שמנגד).

        15/1/08 12:28:

      אני משוכנע שאינטרס החשיפה בעולם הוירטואלי נובע לעיתים קרובות מהצורך השלישי הרביעי והחמישי עליו דיבר אברהם מאסלו

       

      1. הצורך השליש הצורך בהשתייכות - צורך חברתי- הרצון להשתייך ולהיות חלק מקבוצה, לאהוב ולהיות נאהב. שלב זה קשור לגיבוש הזהות העצמית.
      2. הצורך הרביעי הצורך בהערכה חברתית. הצורך להרגיש מכובד ולהגיע למעמד, הערכה והכרה חברית.
      3. הצורך החמישי המהווה את קצה הפרמידה- הצורך במימוש עצמי. יכולתו של אדם להביא לכלל מימוש את כישוריו הייחודיים ולבטא את הפוטנציאל האישי הטמון בו.

      מימוש עצמי

      הערכה חברתית וכבוד

      השתייכות חברתית, זהות ואהבה

      צורכי ביטחון וכלכלה

      צרכים פיזיולוגיים בסיסיים

       

      פוסט מצויין ונקודת מעניינות מאוד. כוכב (אם נותרו לי)

        15/1/08 11:57:

      ראשית, מעניין ומעורר מחשבה.

       

      אני חושב שהעולם הפיזי והוירטואלי ישתלבו יחד. וככל שנתקדם, דור ה Y (אלו שנולדו לאחר 1965) ישלב את העולמות בצורה הרבה יותר הדוקה ובאופן שונה כיוון שצורת החשיבה האנושית מקבלת תפנית.

       

      נראה לי שתתפתח "שפה" מיוחדת עם "קודי התנהגות וירטואליים", ו "רמזים וירטואליים"  וניסוח ועוד ועוד מרכיבים שיתפתחו לעולם חדש מיוחד שאנו רק בתחילתו.

       

      פתאום זה נראה לי קצת מפחיד ומרחיק לכת. האמנם?

      מישהו מכיר פוסט שמתייחס לכך?

       

        4/1/08 03:31:

      גם לי היה מעניין לקרוא.

       

      תודה.

        4/1/08 00:12:

      פוסט מעניין נורא.

      תודה

        31/12/07 20:33:

      מר רשתות

      תודה על הניתוח המעמיק

      הוא בהחלט מאיר עיניים.

       

        31/12/07 19:18:

       

      צטט: שמוליק ליאור 2007-12-17 23:41:54

      =

      כוכב ראשון ממני, אילן.

      לפוסט מצוין !

       =

      יחד עם זאת, הדגש לטעמי הוא על כך,

      שאין כמעט אלטרנטיבות חלופיות

      המזמנות לכל כך הרבה אנשים, בו זמנית,

      חוויה אינטנסיבית, רב תחומית ובמינון כה גבוה

      המשלבת, בין היתר:

      =

      התרגשות,

      חשיבה,

      אינטרקציה חברתית,

      התלהבות,

      חשיפה,

      שמחה,

      עצב,

      כתיבה,

      הזדמנויות,

      ואולי גם אכזבה.

      =

      ובעיני זה פנטסטי.

      =

      שמוליק ליאור 

       

       

      מעתיקה את התגובה משמוליק.

       

      חותמת:

      תמי.

        31/12/07 17:30:

      אילן שלום,

      היום בבוקר חשבתי בדיוק על ההתמכרות שלי ל"קפה"

      היו בי הרהורים אם לכתוב על זה פוסט,

      אולי זה עוד יקרה, אבל בכל מקרה נדמה שמצאתי כאן כמה תשובות

      עוד לפני שהעלתי את ההרהורי והשאלות.

      תודה

      שושי

        30/12/07 08:27:

      דג'ינקויה ברדזו, אחות

      על גילוי הסולידריות

      ולאות תודה

      הרשי לי להזמין אותך

      לרגל קרושהנשיקה

        30/12/07 00:32:

      "המדיום הווירטואלי מחמיץ רמזים חברתיים, ותקשורת עלולה להיתפס אצל מקבל המסר באופן אחר מזה שאליו התכוון משדר המסר. "

      אח יקר לעידה,

      מרתק , מעניין , מחכים ומשובח....

      כיכבתי כמצוות אנשי העידה.....

      שהרי-אם אין אנו לנו - מי לנו??

        29/12/07 23:39:
      בעקבות קריאת פוסט מאיר עיניים זה, בפעם הראשונה אני (ככל הנראה) נמנית על האופטימיסטים שבחבורה....
        20/12/07 19:30:

      מסכימה עם התגובות לעיל.

      פוסט מעניין ומצויין.

       

        20/12/07 00:09:

      פוסט מעניין וגדוש מידע. תודה.

      לא מזמן כתבתי תגובה לאחת הרשומות שלך, ותגובתך גרמה לי להרגיש כך:

      "עניין נוסף, הוא שהמדיום הווירטואלי מחמיץ רמזים חברתיים, ותקשורת עלולה להיתפס אצל מקבל המסר באופן אחר מזה שאליו התכוון משדר המסר".

        19/12/07 21:05:

      תרומתי הצנועה לדיון המרתק שהתפתח וצומח כאן:

      מלחמות ואהבות במשחקי רשת MMOG

       

      משחקים ותרבות: כתב עת על מדיה אינטראקטיבית Games and Culture new issue 

      חפשו את מאמריו של Yee ואת המאמר על החתונות שמתקיימות ברשת האינטרנט הסינית ועל המהפכה התרבותית שמתקיימת בטקסי החתונה במשחקי המחשב מרובי המשתתפים בסין

       

      Beyond Virtual Carnival and Masquerade: In-Game Marriage on the Chinese Internet

      Weihua Wu, Steve Fore, Xiying Wang, and Petula Sik Ying Ho
      Games and Culture, 1 2007; vol. 2: pp. 59 - 89.

       

        18/12/07 18:40:

      אילן

       

       

      פוסט מעניין המשאיר טעם של עוד,

      מקווה שתרחיב בפוסט הבא.

       

       

      ניסיוני באינטרנט הוא טוב מאוד;

      הכרתי אנשים שמעולם לא יכולתי להכיר

      ויצרתי קשרים, חברים ולקוחות חדשים.

      קיבלתי הצעות לשיתופי פעולה שלחלקן נעניתי,

      ניהלתי אינספור שיחות וירטואליות מעשירות,

      אינטלקטואלית ורגשית, במגוון רחב של נושאים,

      עברתי כמה חוויות מאלפות, ושתיתי יותר קפה.

      וירטואלי ? לא ! ממשי וריאלי לחלוטין !

        

       

      נ.ב. אפילו אותך זכיתי לפגוש מחדש אחרי שנים רבות... מגניב

       

       

      תודה לך

       

      אלי

       

       

       

       

       

       

       

        18/12/07 14:02:

       

      צטט: karenv 2007-12-18 09:58:12

      שלום למר רשתות,

       

      אומנם פוסט מעניין, קבל שיפט 8 ועוד הערה קטנה וחשובה

       

      בנוסף לתחושת הניכור ו"היחסים הוירטואליים" המתמשים שנוצרו בעקבות,

       

      האינטרנט אף מחדש, מרענן ומחזק קשרים קיימים/ישנים. יש הרבה מכרים שלא היינו פוגשים אילולא נפלאות הטכנולוגיה , מה שמגביר לנו את הצורך לחפש ולהכיר מחדש,

       

      ובנוסף, שומר על קשרים קיימים הודות לתוכנות כגון מסנג'ר, איסיקיו וכד'

       

      ועוד נ.ב. קטן - היה נחמד לשוחח איתך קלות ולהעביר רשמים על תופעת  ה"עיראקיות" :-)

      אהלן וסהלן, אבדאלק.  איזה יופי לראות אותך כאן נשיקה

      באתר classmate האמריקאי, המקביל ל"חבר'ה", בעל השיג תרומת כליה עבור בת זוגו מבת כיתתה, אותה לא פגשה כ25 שנה.

      בענין ההוא, אני לרשותך.

        18/12/07 09:58:

      שלום למר רשתות,

       

      אומנם פוסט מעניין, קבל שיפט 8 ועוד הערה קטנה וחשובה

       

      בנוסף לתחושת הניכור ו"היחסים הוירטואליים" המתמשים שנוצרו בעקבות,

       

      האינטרנט אף מחדש, מרענן ומחזק קשרים קיימים/ישנים. יש הרבה מכרים שלא היינו פוגשים אילולא נפלאות הטכנולוגיה , מה שמגביר לנו את הצורך לחפש ולהכיר מחדש,

       

      ובנוסף, שומר על קשרים קיימים הודות לתוכנות כגון מסנג'ר, איסיקיו וכד'

       

      ועוד נ.ב. קטן - היה נחמד לשוחח איתך קלות ולהעביר רשמים על תופעת  ה"עיראקיות" :-)

        18/12/07 07:46:

       

      נראה לי שהשילוב של שתי התיאוריות ( האוטופיסטית והדיס-אוטופיסטית ) הוא יתכן ואפשרי. ואולי אפילו ההגיוני מבין השניים.

      יש מצבים בהם תיקשורת מתווכת מחשב ( ואני בכוונה לא משתמשת בצירוף "תקשורת וירטואלית" ) מעשירה קשרים בין אישיים, מייצרת רשתות חברתיות גדולות, ועוזרת להיווצרותן של קהילות חדשות וכו ( כגון קפה דה-מרקר ) ויש מצבים בהם תקשורת מתווכת מחשב היא רדודה, לא אישית ולעיתים אף עויניית ( כגון: קפה דה-מרקר - קרה לי באופן אישי שהוטרדתי כאן ).

      מה עושה את ההבדל ? השכלה ? לאו דווקא. הכנסה ?  כנ"ל. אישיות ? מצב רוח ? ג'נדר ? האם שימוש אוטופיסטי ודיס-אוטופיסטי יכולים לקרות אצל אדם אחד בעת ובעונה אחת. כנראה שכן.

      כר נרחב למחקר ...

        18/12/07 07:39:

      נכנסתי לאינטרנט בגיל 15 (אני בן 40). ובעצם הייתי מחובר כבר מגיל 14 למשהו דומה ויותר קטן (בעצם גם האינטרנט של שנת 1983 היתה דיי קטנה).

       

      ואני מחובר לאינטרנט מהיר כבר המון שנים.

       

      החיים הוירטואליים הם חלק מהחים האמיתיים ובעצם הם אמיתיים לגמרי רק בפאזה אחרת או מימד אחר. הם מתחברים אצלי יחדיו ואחד משמש את השני.

       

      מערכות יחסים, חברים, עסקים, תרבות וכל השאר זורמים לכל כיוון .  אין ברשת רע. יש שימוש לרעה אבל את זה יש גם בחיים אז לדעתי הרשת היא העתק של יחסי אנוש ותקשורת כמו בכל מקום אחר עם הפונקציות המיוחדות והאפשרויות שלה.

       

      בוקר טוב ישראל (ולכל קוראי גוגל בעולם שיקראו את הפוסט הזה ותגובותיו) 

        18/12/07 00:44:

      פוסט מרשים.

       

      לדעתי האינטרנט ללא ספק הפך את חיינו לקלים מאוד.

      יחד עם זאת, אני חושבת שאנחנו כן יכולים בלעדיו ובעזרת האמצעים הקודמים שהשתמשנו בהם: ספריה, טלפונים ופגישות (רשת אנושית), סוכנויות וכדומה.

       

      מעבר לכך, רצוי שנמתן את כמות השעות שאנחנו משתמשים באינטרנט.

      לדעתי יש לאינטרנט השפעה שלילית עלינו מכמה בחינות...

      בריאותית, אנחנו שקועים שעות בלי לשים לב וזה יכול להזיק לנו לזרימת הדם ובכלל.

      משפחתית, כל אחד מבני המשפחה עסוק עם המחשב בחדרו, התקשורת יורדת.

      חברתית, יש חברים וירטואליים שמחליפים את הממשיים בעצות, בפרגון, בליטוף וירטואלי.

       

      אני מכורה וללא ספק זה כייף, 

      עוברת "גמילה" כל פעם מחדש ונהנית מזה לא פחות (-:

        18/12/07 00:40:

      פוסט מאוד מענין.

      תודה

        17/12/07 23:53:

      סיכמת יפה את מיגוון הפעילויות באינטרנט.

      הם ההשפעות והשימושים.

      לדעתי עדיין מוקדם לקבוע את ההשלכות והשינויים שעברה החברה המערבית

      בעקבות השימוש באינטרנט.

      מה שאני כן יכולה להגיד, שהיום כבר אי אפשר בלעדיו...כמו שאי אפשר בלי חשמל

      או מים זורמים. הוא הפך לחלק מהחיים של כולנו. למרות שכל אחד עושה בו

       שימושים אחרים ושונים...

      תודה על פוסט מרתק.

       

        17/12/07 23:42:
      אילן בזה הרגע -באמצע קריאה שניה של הפוסט שלךבבלוגספירה קיבלתי טלפון מציאותי מחברה מהדה ממכר. אמת.
        17/12/07 23:41:

      =

      כוכב ראשון ממני, אילן.

      לפוסט מצוין !

       =

      יחד עם זאת, הדגש לטעמי הוא על כך,

      שאין כמעט אלטרנטיבות חלופיות

      המזמנות לכל כך הרבה אנשים, בו זמנית,

      חוויה אינטנסיבית, רב תחומית ובמינון כה גבוה

      המשלבת, בין היתר:

      =

      התרגשות,

      חשיבה,

      אינטרקציה חברתית,

      התלהבות,

      חשיפה,

      שמחה,

      עצב,

      כתיבה,

      הזדמנויות,

      ואולי גם אכזבה.

      =

      ובעיני זה פנטסטי.

      =

      שמוליק ליאור 
        17/12/07 23:36:

      גבר פוסט באמת מעניין

      ברובו אני מסכים .

       

      אכן מעורר מחשבה.

       

      תודה 

      ג'קי 

        17/12/07 23:30:

       

      צטט: ray_mond 2007-12-17 23:13:28

      היי אילן,

      עדיין מקווה לעשות דוקטורט על האהבה והבנייתה בעידן האינטרנט,

      חוקרת את השדה של תקשורת מתווכת מחשב בהשוואה למפגשי פנים אל פנים כבר שנתיים, שדה מחקר מצוין, חלק מההבנות שלי בנושא הקשרים החברתיים ברשתות כמו אתרי היכרויות הוא שאנשים "מכירים" זה את זו כגולשים, ושומרים לעצמם את האפשרות למפגש פנים אל פנים עתידי, נפגשים קודם עם בני/ בנות זוג שנראים אטרקטיבים יותר מבחינת משאבים כמו:גיל, מעמד כלכלי, יופי, רזון וכו'

      1. רימונה את מאכזבת אותי, רזון ?  לא אצל מודליאני ולא אצלי !!

      2. צחוק בצד, בעבודת מ.א. שאני מנחה בנושא היכרויות ברשת, הממצאים לא כל כך מלבבים.

      3. תעזבי אותך מלוהמן, למרות שכתב ספר על אהבה לאחר  פטירת אשתו. גם לתיאורטיקנים לב שבורבוכה

        17/12/07 23:28:

      נתקלתי באחרונה בהמון בחירות של אנשים בפרטנר ברצף של רזה - שמן כקריטריון לפסילה של קשר.

      אכן, הנתונים אינם מעודדים - יש לכך מספר סיבות.

      אחת מהן שפע אפשריות הבחירה "לכאורה" , ותפיסת מציאות מעניינת את הגלישה והחיפוש. אחד הגברים אמר לי שהוא רוצה לצבור וותק באתר לפני ש"יתמסד"...

      היי אילן,

      כמו רבים לפני, הרשימה שלך משובחת.

       

      העולם הוירטואלי הוא סוג של תיקון, ניתן למצוא בו קהילה של אנשיםדומים, מוביליות וירטואלית.

      מיכאל

        17/12/07 23:16:

      אכן, אילן - פוסט חשוב.

       

      במובן זה המסה של סלבוי ז'יז'ק "ברוכים הבאים למדבר של הממשי" משנת 2000, כמדומני, היא מאד מאירת עיניים.

       

      המציאות היא כמובן בין הפסימיים לאופטימיסטים: גווני האפור הם הרלוונטיים, והאחריות ברשת היא בסך הכל רפובליקנית, עד כמה שהחירות לבטא עצמך במקום מתמסחר ומתעכר [ככל שהיה אי פעם באמת שקוף] נשמרת.

       

      ברכות. 

        17/12/07 23:13:

      היי אילן,

      עדיין מקווה לעשות דוקטורט על האהבה והבנייתה בעידן האינטרנט,

      חוקרת את השדה של תקשורת מתווכת מחשב בהשוואה למפגשי פנים אל פנים כבר שנתיים, שדה מחקר מצוין, חלק מההבנות שלי בנושא הקשרים החברתיים ברשתות כמו אתרי היכרויות הוא שאנשים "מכירים" זה את זו כגולשים, ושומרים לעצמם את האפשרות למפגש פנים אל פנים עתידי, נפגשים קודם עם בני/ בנות זוג שנראים אטרקטיבים יותר מבחינת משאבים כמו:גיל, מעמד כלכלי, יופי, רזון וכו'.וממשיכים הלאה בחיפוש. יש המתמכרים לחיפוש.

       

      אין ספק שההיכרויות דרך האינטרנט מביאות לשינויים בסדר החברתי, ולא משנה עד כמה הקשרים ברשת קלושים.,הסבר תיאורטי לשינויים הללו מאפשרת

      תיאורית המורכבות והפחתתה – complexity reduction theoryתיאוריית המורכבות חדרה לתחומי המחקר התרבותי ומדעי החברה (17:2005, N0wotny).תיאורית המורכבות מוגדרת כהבנה בין - תחומית של המציאות כמורכבת ממערכות פתוחות מורכבות (כמו חברה) בעלות סגולות צמיחה (emergence)  למערכות אלו יש פוטנציאל לשינוי צורה. עניינו של מדע המורכבות בתיאור והסבר של שינויים.שני דברים מרכזיים בתיאוריה זו הרלוונטיים למחקר על רשתות חברתיות באינטרנט והאינטרנט כמשפיע על הרשת החברתית.

      א.      ראיית השחקן החברתי כפעיל, היכול לשנות את מסלול המערכת,

      ב.      יחד עם כל החשיבות של המבנה החברתי יש להתייחס גם למקריות. מסקנה קריטית של תיאורית המורכבות היא שהידע הוא מטבעו מקומי יותר מאשר כלל עולמי וחייב להיות בקונטקסט ((2005, Byrne.  Byrne טוען שגישת ה‘complex complexity’ מכירה בחשיבות המבנה החברתי וב'סוכן' חברתי בעל כוח רצון, הוא מוצג כהיסטורי ומשמעותי לייסד של מציאות, מאחר שהסוכן האנושי יכול לשנות את מסלול המערכת. תוכנית מחקר שעובדת לפי גישה זו תעסוק בשחקנים חברתיים בקונטקסט, אשר עליהם להיות בשיח אחד עם השני (dialogical). זוהי מסגרת התייחסות למחקר של פעולה המכוון לשינוי צורה של מערכות חברתיות מורכבות. תיאורית המורכבות שפיתח Luhmann (1997), קשורה לשאלות תיאורתיות חברתיות: כיצד מתאפשר סדר חברתי? איך הוא מופיע? איך הבררנות המובנית כחלק בלתי נפרד ממערכות מורכבות מבכרת אפשרויות מסוימות ומתעלמת מהאחרות? מרכזי לשאלות הללו היא ההפחתה של המורכבות, סביבות נראות תמיד יותר מדי מורכבות ולכן מערכות מייסדות עצמן באמצעות בנייה סלקטיבית מחדש של המורכבות הזו.הייחודיות  של המערכות החברתיות על פי Luhmann היא ה'משמעות' (meaning). בעוד שכל סוגי המערכות מייצרות יותר ויותר אפשרויות המופחתות על ידי מנגנוני בררנות. מערכות חברתיות פיתחו אופן ייחודי, של הפחתת העודף surplus)), האפשרויות שלא נבחרו אינן מושמדות, אלא נשארות כאפשרויות, ואליהן הפרט יכול לשוב בנקודה מאוחרת יותר בזמן (Luhmann,1997  in Nowotny, 2005).למרות שהבנתו כיצד חברות מתפקדות הייתה מבוססת על תקשורת כיסוד מייסד של חברה, הוא גם העניק מקום לטכנולוגיה  ומכשירים טכנולוגיים לכינון הסדר החברתי. המערכת החברתית כוללת את הטכנולוגיה כמרכיב בלתי נפרד מהמערכת החברתית, כמשתנה המשפיע על המערכת. ולא כגורם חיצוני נוסף למערכת החברתית. כלומר במחקר הנוכחי, האינטרנט אינו גורם מחוץ למערכת החברתית אלא מהווה חלק ממנה.לטענת ) Donald2001), יש פיתוי להמשיך ולחקור את ההתפתחות הגוברת של מורכבויות תוך כדי חקירת שינויים ומעברים תרבותיים וחברתיים, כמו גם אלה המתרחשים באמצעות המצאות והפצה של הטכנולוגיות הסימבוליות הכוללות בין השאר את הכוח הטמון במחשוב  Donald) , 2001).

        17/12/07 22:58:
      חומר ערוך היטב בנושא המרתק הזה. יתרונות וחסרונות, כמו תמיד, ולהיות מודע לדברים בהחלט כדאי.
        17/12/07 22:58:

      אילן

      כרגיל, פוסט מרתק ומעניין.

      מבלי שיש לי ידע פורמלי בנושא, אני יכולה לספר כי מתוך נסיוני, רוב האנשים הינם "הם" עצמם, כמובן שיש את ההזויים שפורקים עול מסויים בחסות המסך, אבל אני בהחלט דוגלת בגישה האופטימיסטית (אבל גם ככה אני כזאת...)

      תודה ותמשיך להזרים את החומרים...מחייך(בבקשה)

      אן

        17/12/07 22:47:

       

      צטט: irmi 2007-12-17 22:45:29

      שתי האסכולות צודקות. גם אין סתירה ביניהן. אז מה הבעיה? את המהפכה של האינטרנט אי אפשר לעצור כמו כל מהפכה אחרת בתחום התקשורת או המדע. לכל מהפכה יש צדדים טובים וגם שליליים. (אני פשוט מנסה לפשט את הדיון).

      אין שום בעיה.

      כשיש שתי אסכולות קוטביות,

      זה נותן לסוציולוג החוקר הרבה פרנסה...

      שתי האסכולות צודקות. גם אין סתירה ביניהן. אז מה הבעיה? את המהפכה של האינטרנט אי אפשר לעצור כמו כל מהפכה אחרת בתחום התקשורת או המדע. לכל מהפכה יש צדדים טובים וגם שליליים. (אני פשוט מנסה לפשט את הדיון).
        17/12/07 22:39:

      הי אילן,

      פוסט מצויין.

      אני מאמינה שהרבה אנשים מתחילים באינטרנט עם זהויות בדיויות, ואז נעשה שימוש לרעה במדיה הזו, אנשים משמיצים בטוקבקים, מנותקים מהמשפחה - בגלל פיצול האישיות וכו'... (אסכולה פסימית)

      אבל אם הזמן, הרבה אנשים לומדים לחבר בין הזהות הוירטואלית לזהות הממשית, וחושפים את עצמם בזהותם - במקרה כזה - השימוש באינטרנט לא יהיה לרעה אלה להפך - לניצול קשרים אישיים, להצגת מומחיות כמו שעושים ברשתות חבריות ובבלוגים.

      מכיוון שאנשים שנחשפים עם השם האמיתי שלהם הרבה יותר דואגים למוניטין הטוב שלהם.

      (אסכולה אופטמית) 

      למשל - אני כבר כמה שנים מלווה קבוצות דיון בארגונים, עוד לא נתקלתי במקום שעובד כתב בשמו המלא (כי אין זהויות בדויות בארגונים) דברים מעליבים ופוגעים - אנשים דואגים לשם שלהם.

       

       

        17/12/07 22:38:

       

      צטט: קשת בענן 2007-12-17 22:33:33

      תודה על פוסט מצויין.

       

      לדעתי האינטרנט, כמו כל  מוצר אחר, עונה על הצרכים של המשתמשים בו.

      האם אפשר להגדיר צורך כרע? או טוב?

       

       

       

      לא יודע. אני לא פסיכולוג ולא ביולוג.  סוציולוגים לאו דווקא מניחים צרכים.  כאדם, אני שופט צרכים כמו כל אחד. 

        17/12/07 22:33:

      תודה על פוסט מצויין.

       

      לדעתי האינטרנט, כמו כל  מוצר אחר, עונה על הצרכים של המשתמשים בו.

      האם אפשר להגדיר צורך כרע? או טוב?

       

       

       

        17/12/07 22:30:

       

      צטט: yuval>> 2007-12-17 22:26:18

      אילן, פוסט מעניין. תודה.
      יש לי שאלה על המינוח. האם זה נכון להגדיר אינטראקציות מתווכות-אינטרנט כמשהו וירטואלי?
      אם אני מבין נכון, משהו וירטואלי, הוא משהו שנתפס כממשי בעוד איננו כזה. לא הייתי אומר שהאינטרקציות בין אנשים בפורום הזה, או באינטרנט בכלל, הן לא ממשיות. אני מסכים עם מה שאילן אומר שיחסים מתווכי-מחשב נוטים להיות רדודים ופחות מחייבים מיחסי פנים-אל-פנים (והייתי אומר גם יחסים מבוססי טלפון), אבל זה לא הופך אותם, כמובן, לוירטואליים. דרך אגב, אילן, בהרבה מקומות אפשר ממש לדבר בקול ונראה לי שזה מסיר רמה מסויימת של תיווך. יש מחקרים על ההשפעה של הכנסת קול לתקשורת אינטרנט על טיב היחסים החברתיים?

      גם הוירטואלי וגם פנים אל פנים הם ממשיים.  מתי אתה בא לארץ ?

        17/12/07 22:28:
      סליחה על הפוסט הכפול. האתר נתקע באמצע השליחה.
      אפשר למחוק אחד.
      דרך אגב - שאלה של מתחילים - בכל פעם שאני מנסה לתת כוכב אני מקבל הודעה שאין לי כוכבים. מה אני צריך לעשות כדי שיהיו לי לתת?
        17/12/07 22:26:
      פוסט מקיף ממצה ומעורר מחשבה.
      לדעתי נוצרו שכבות בעולם הוירטואלי שניתן להגדיר אותם באותו אופן שהחברה שלנו באופן כללי מחולקת, ובנוסף צפים ועולים מהמקומות הנמוכים ביותר כל סטיה אפשרית!
      תודה לך
      חיים
        17/12/07 22:26:
      אילן, פוסט מעניין. תודה.
      יש לי שאלה על המינוח. האם זה נכון להגדיר אינטראקציות מתווכות-אינטרנט כמשהו וירטואלי?
      אם אני מבין נכון, משהו וירטואלי, הוא משהו שנתפס כממשי בעוד איננו כזה. לא הייתי אומר שהאינטרקציות בין אנשים בפורום הזה, או באינטרנט בכלל, הן לא ממשיות. אני מסכים עם מה שאילן אומר שיחסים מתווכי-מחשב נוטים להיות רדודים ופחות מחייבים מיחסי פנים-אל-פנים (והייתי אומר גם יחסים מבוססי טלפון), אבל זה לא הופך אותם, כמובן, לוירטואליים. דרך אגב, אילן, בהרבה מקומות אפשר ממש לדבר בקול ונראה לי שזה מסיר רמה מסויימת של תיווך. יש מחקרים על ההשפעה של הכנסת קול לתקשורת אינטרנט על טיב היחסים החברתיים?
        17/12/07 22:08:
      או, בדיוק גמאני העליתי פוסט המתכתב עם דברייך, אבל ברשימות.
      הנה הוא:
      אני על הגלובוס.
        17/12/07 21:57:

      פוסט משובח, רהוט ומעניין. תודה!

       

      אז הייתי דיס-אוטופית (הלו, זה רדיו?) עד שפגשתי אותך בקפה?

       

      לדאבוני תצטרך להסתפק ב- * וירטואלי כי שלי נגמרו להיום, אבל מחר יפציע חדש.

        17/12/07 21:46:
      פוסט מעולה ומעורר מחשבה רצינית.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      פרופ' רשתות
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין