כותרות TheMarker >
    ';

    Just stories

    0

    הפתעה נגבית - הקדמה

    7 תגובות   יום שלישי, 3/4/12, 01:21

    הפתעה נגבית - הקדמה


    במשך השנה וחצי האחרונות, מאז אוקטובר 2010, הקדשנו רעייתי ואני חלק גדול ממשאבינו - זמן, קילומטראז' ממונע ורגלי, סריקת סיפרות, ואנרגיה מחשבתית רבה בעיבוד הממצאים - בחקר תופעה שנתקלנו בה באקראי, בשטח, במשך אחד מטיולי הצילום שלנו. גיחות אלה שלנו צבועות תמיד בגווני הנושאים האחרים המעניינים אותנו, והצילום הוא רק מין... הגדרת מטרה נקודתית, משאת הנפש של סיור זה או אחר. הדרך אל - וחזרה מן - המטרה, זימנה לנו פעמים רבות הפתעות בגלל אותם "משקפיים" רב גוניים...

    מחקרנו זה הוא חובבני - ארכיאולוגיה ותיאולוגיה אינם המקצועות של איש משנינו. אבל, במיוחד לאור הכיוון היחודי והמרתק אליו הובילונו תצפיותינו, השתדלנו לבצעו ולנסח את ממצאיו במבנה המדעי הנכון והמקובל.

    ככזה, הוא עלול להיות קצת... יבש לקריאה, משעמם ו... מרובע... - הגדרות, קיצור ותימצות, מונחים טכניים, מראי מקומות, הערות שוליים... מ - ש - ע - מ - ם!

    כדי למלא את הבטחתי לידידיי הוותיקים, אשתדל, כאן בקפה, לכתוב קצת אחרת, ואציג את חוויותינו וממצאינו יותר מזווית הראייה של ההתנסות האישית שלנו - כיצד התמודדנו אנו עם המשימה המפתיעה ברוחב יריעתה, כיצד הופכת עבודה מפרכת לבילוי מענג של פנאי, כביכול...

    אשמיט כל פרטי דיווח מפריעים כמו מראי מקום ומספרים באמצע הטקסט, ואסביר כמיטב יכולתי מונחים והיבטים טכניים - הללו קיימים, ויופיעו באתר המיועד שאני מקווה ליצור אודות הנושא. עם זאת, בהכרח, יהיו כאן קטעים רבים, אני בטוח, שעדיין ישעממו כדבעי ואני מתנצל מראש על העול המכביד...

    אנו ממשיכים במחקר בשדה גם כעת, והפרקים יפורסמו בצורה לא סדירה - עדיין אינני יודע את מספרם הסופי. אעלה כל אחד ברגע שאסיים את כתיבתו ואיורו לשביעות רצוני, בכפוף לעיבוד ואינטגראציה של הממצאים החדשים המתגלים. אני באמת מקווה שזה לא ייהפך לסאגה ויקטוריאנית...

     

    עוד רצוני להדגיש כבר בפתיחה שאני אינני נביא, ורוח הקודש לא שרתה עלי לגלות לי את האמת לאמיתה. בשלב זה של העבודה אני גם בטוח למדי שהתיאוריה שלי אינה "שגויה בעליל", גם שהיא סבירה למדי, אם כי מעט פאנטאסטית, וגם שאני הוא הראשון להציעה ולנסחה - בטוח מספיק בכל אלה כדי לפרסמה.

    אין זה אומר שממצאינו ומסקנותינו הם נכונים באופן מוחלט. ככל שמתרחקים אחורנית בזמן, הולכות התיאוריות והופכות יותר ויותר קשות לסיווג כ-"נכונות באופן מוחלט".

    אני מביא כאן תיאוריה, הצעה, משתדל לבססה כמיטב יכולתי, ומקווה שקוראיי בהווה ובעתיד ישתדלו וייטיבו לאמתה, או להפריכה.

     

    האמת - אם אכן תתגלה אי פעם - עלולה להיות שונה בתכלית.





    הפרק הראשון להלן הוא ה-Abstract, התמצית, המתווה הכללי של המחקר כולו. יש בו מידע רב ומרוכז מאוד אודות העתיד להיכתב במפורט ביתר הפרקים. הוא "יבשושי" כדבעי, ואני מביא אותו כלשונו בשל ערכו כמעין "התיאוריה כולה בקליפת אגוז".


     

    אבסטראקט


    עבודה זו עוסקת בתופעה הארכיאולוגית הקרויה "תולילאת-אל-ענב" שתוארה לראשונה על ידי פאלמר בשנת 1870. תופעה זו מרוכזת במיוחד סביב שתי הערים העתיקות שיבטה וניצנה באיזור רמת הנגב, והתיאוריות הקיימות מזהות אותה כמיתקנים חקלאיים שנבנו על ידי הנאבאטים במאות הראשונה והשניה לספירה.

    "תלוליות הענבים" הן שם כולל שניתן למספר טיפוסי מיבנים העשויים מעפר ואבן, והם מצויים במספרים גדולים למדי סביב שתי הערים הנזכרות. מיבנים אלו בנויים ומסודרים בצורות אחידות וקבועות, רב טיפוסיות, בכל אתר ואתר בו ניתן להבחין בהם. במסגרת העבודה, מופו המיבנים באופן מקיף על ידי שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, אשר ממצאיהם אומתו, זוהו וסווגו לאחר מכן בסקרים רגליים.

    בעבודה זו נפרט את התיאוריות הקיימות אודות זהותם של הבונים, התקופה בה נבנו, ומטרת בנייתם של מיבנים אלה ומערכיהם. אנו נצביע טנטאטיבית על קשיים בתיאוריות אלו, המעמידים אותן בספק, ונציע הסברים אלטרנאטיביים, מבוססים ככל האפשר, אודות שניים מתוך שלושת ההיבטים הנזכרים - זהות הבונים ומטרת הבנייה.

    אנו מציעים, לעת עתה, לאפיין את תקופת הבנייה כ-"קדם קיראמית" בלתי מוגדרת - הצעה לתיארוך מדוייק איננה כלולה במסגרת העבודה הנוכחית.

    בעזרת שימוש במקורות שונים, אנו נציע ונשתדל לבסס את ההנחה שבוני המיתקנים הם הציבור שיצא ממצריים באקסודוס התנכ"י המפורסם, שהמיתקנים נבנו בתחנות מסע בהן שהו היוצאים זמן ממושך, ושהם הוקמו כאמצעי סימון נחלות, עם ערך מוסף יחודי - להקל במציאת ואיסוף חומר המזון העיקרי ממנו התקיימו יוצאי מצריים במדבר - מן.

    כהרחבה, על יסוד פרטים מורפולוגיים ואחרים, אנו נציע לזהות את האיזור העיקרי בו מצויים מיתקנים אלה עם אחת התחנות בה שהו יוצאי מצריים - קדש ברנע המקראית.

     

     

     

     

     


     

     

     

     

     

     



    (הסבר מונחים:

    "מיתקנים" - מבנים בנויים בידי אדם, לא טבעיים, שאין יודעים את

                     מטרתם.

    "קדם קיראמית" -  כשהאדם לא ייצר כלי חרס, קיראמיקה.

    "פרטים מורפולוגיים" - פרטים צוּרניים, הקשורים לצוּרה הנראית בעיין.)

     

     

    לקרוא את הפרק הראשון - http://cafe.themarker.com/post/2764617/

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/10/12 12:13:
      מה עם ההמשך ????
        23/9/12 11:41:
      מעניין מאד. תודה.
        11/4/12 17:18:
      נשמע מרתק, מחכה להמשך...
        7/4/12 00:29:

      נשמע מרתק, בהצלחה!
      חג חירות שמח!

      מעניין לך!*

      יישר כח. מרתק. מחכה להמשך.צוחק

       

      ''

        3/4/12 22:02:

      אין ספק שהחיים עשירים לעין ערוך כאשר מוצאים נושאים כגון אלה לעסוק ולהתעמק בהם.

      הדברים מעוררים הרבה שאלות שמן הסתם תענה עליהן בהמשך.

      אנשים שאין זה מקצועם אינם נוטים בד"כ ליטול על עצמם עיסוק כמו זה שאתה ורעייתך נטלתם על עצמכם

      והדבר מרשים ומעניין,מה גם שלפעמים דוקא המבט הרענן של מי שאין הדבר חלק ממקצועו-עשוי להגיע

      לתובנות חדשות.

      לא נותר אלא לחכות לפרקים הבאים..

      ארכיון

      פרופיל

      liger
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין