כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    מזויף - אמיתי וכמה סימני שאלה ביניהם

    42 תגובות   יום רביעי, 2/5/12, 17:55

    "כל המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם", מסכת מגילה, בפרוש ל-"...ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" , אסתר ב' כב'.

     

     ''

     

    באחד באפריל, השנה, נפתחה באוניברסיטת סינסינטי בארה"ב תערוכה של זייפן האמנות מארק א. לנדיס, צייר ובעבר בעלים של גלריה. שמה של התערוכה  FAUX REAL   או בשפתינו "מזויף אמיתי", דבר והפוכו.

     

    האמנם.

     

    במשך 25 שנים תרם לנדיס כארבעים זיופים של יצירות אמנות ידועות פרי מכחולו, כשהוא עצמו משתמש במספר שמות ומתחפש פעם לכומר ופעם לתורם עשיר. אכן, טפוס צבעוני וללא ספק בעל כשרון.

     

    אוצרים לא מעטים של מוזיאונים בארה"ב,  חמישה עשר, אבל מהקטנים יותר ומדלי התקציבים, נפלו בפח או בברכה של  תרמיתו\תרומתו.

    (שימו לב כאן לטריקיות של העברית , לקרבה בין תרומה ותרמית, אמנם לא אותו השרש, אבל כמעט, כמעט אותן אותיות והמצלול, כמובן).

     ''

     

    הנה קטע מדבריו של האיש עם פתיחת התערוכה, המסביר איך  הכל התחיל:

    “At about this time (referring to an event in 1986) in California, I gave a picture to a museum in the memory of my father, which I hoped would please mother. Everyone was so nice that I was soon to get into the habit of donating pictures to museums. Being treated so nicely by people was something I was unfamiliar with, and I liked it very much."

    הנה לכם - מה לא עושים כדי לזכות בקצת חיבה מהזולת ובמיוחד מאמא.

     ''

     

    הזיופים התגלו ב- 2008 כשעובד באחד המוזיאונים הבחין בתדפיס ממוחשב שבצבץ מאחורי אחת היצירות. סוף כל גנב לתליה, אבל לא במקרה של לנדיס, לא זו בלבד שהאיש לא גנב, אדרבא הוא  תרם את זיופיו.

     בתערוכה מוצגות התרומות ועוד 60 עבודות מזיופיו שלנדיס תרם במיוחד לתערוכה.

    אגב, גם גלימת הכומר מוצגת בתערוכה.

     ''

     

    מאז שראיתי את הידיעה הצנועה, שפורסמה ב"הארץ" באחד באפריל, לא נחה דעתי. ברווז עתונאי מוצלח או בדיחה לאחד באפריל, חשבתי.

     

    לא בדיחה.

     

    בלחיצה על כפתור המקלדת גיליתי, שתערוכה כזאת אכן נפתחה ומועד פתיחתה, האחד באפריל,  לא היה מקרי. (היא תוצג עד ה-20 במאי). עצם פתיחתה של תערוכה שכזו, שהזיופים הם מוצגיה מצביעה על הקושי של צרכני האמנות ושל מוזיאונים (בעיקר דלי התקציב שבהם) לזהות היום זיופים. התערוכה גם מצביעה על הקושי של יוצרים  בעדן הדיגיטלי להשמר מפני זיופים. משימה כמעט בלתי אפשרית.

     

    ''

     

    לכאורה עניינים טכניים, אבל הצגת הזיופים בתערוכה  מעלה שאלות מהותיות יותר של מקוריות, חקוי, העתקה, שכפול וזיוף באמנות בכלל ובאמנות בת זמנינו בפרט.

     

    תרמית או תרומה.

    הרי אלפים אם לא מליונים נהנו לראות את עבודותיהם  (המזוייפות) של מיטב המייסטרים, דבר לא גרע מהנאתם האסטטית והשאלות מתעוררות רק בדיעבד, כשנודע  שמדובר בזיופים.

     

    מי אמר, שהזיוף אינו אמנות.

    ולהבדיל, ואולי בכלל לא, לפני מספר שנים סערה ירושלים בגלל מלחמת העולם שהתרחשה בין החומוסיות באבו גוש. המלחמה הסתיימה בסולחה ומאז יש באבו גוש, לפחות ארבע חומוסיות בשם,  "אבו שוקרי המקורי".

     

     ''

     

    ומה ההבדל בין יצירת אמנות ומתכון של חומוס.

    איפה עובר הגבול שבין השפעה, העתקה וזיוף. הרי כל יוצר בכל תחום אינו ממציא את הגלגל מחדש, אלא מושפע מקודמיו.

     איזו משמעות יש למקור בעולם שבו אפשר לשכפל כמעט כל דבר.

     

     ''

     

    מה המשמעות של מקור מאז השמוש באינטרנט, מאז המצאת הצלום, או אף לפני כן, מאז המצאת הדפוס.

     

    יעידו על כך עבודותיהם של אנדי וורהול ודמיאן הירסט המשכפלים את עצמם , את האמנים האחרים ואת העולם  לדעת.

     

    שתי תערוכות שהזדמן לי לראות באחרונה בניו יורק מדגישות את ענין השכפול. דמיאן הירסט  שכפל נקודות צבעוניות ועוד נקודות, אולמות שלמים של ציורי נקודות בגגוסיאן גלרי בניו יורק, ושרי לוין,  שעבודתה עוסקת במודע בשאלות של העתקה ושכפול עשתה זאת בגדול,  בוויטני מוזיאום, גם כן בניו יורק.

     בין השאר, לוין הציבה ארבעה שולחנות ביליארד תחת הכותרת:

     La Fortune (after Man Ray)4, 1990  , סדרה של משתנות מנחושת מבריקה בעקבות מרסל דושאן שלהן קראה:

    Fountain (Madonna) 1991

    "מקור החיים" בעקבות  גוסטב קורבה,  פסי צבע וסדרת  רבועים באדום ואפור בעקבות המודרניסטים של תחילת המאה, בעיקר מלביץ ועוד ועוד.

    וורהול, הירסט ולוין  אינם  בודדים, אלפי אמנים אחרים שותלים, משכפלים, מצטטים ומעתיקים יצירות של קודמיהם בדרך כלל במודע, אבל לא תמיד.

    האם לנוכח כל אלו יש איזו משמעות למקור.

     

     ''

     

    לא אחת מקור הוא הכלאה של כמה מקורות ואם נחפש את המקור אולי נגיע לציורי המערות של האדם הקדמון, רק כיוון שלא מצאנו עדיין ציורים של קודמו, אחרת הם היו המקור.

     

    האם  הלמוד, העברת הידע בעולם או התרבות בכלל, אינם חקוי, העתקה, צטוט והכלה של דורות קודמים עם ובלי שינויים.

     

     איזה אמן, סופר, מוזיקאי לא חיקה, לא העתיק בעצם.

     

    האם האמנות צריכה להיות מקורית.

     

    מי קובע את מקוריותה של יצירה, אוצרים, מומחים,  הסטוריונים, מבקרי אמנות, קונים פוטנצאלים,  מוכרים ואולי הצבור. כרקע לשאלות אלה מהדהדות סוגיות המימזיס, או היחסים בין האמנות למציאות.

    מהם הכלים לבחון האם אמנות או כל יצירת אדם היא מקורית.

     אם עד כה התקשינו לענות על שאלות אלה, הקושי גדול שבעתיים בעידן השכפול, הדיגיטאליות והתפוצצות המידע.

     

     ''

     

    למי שירצה לקרוא עוד על תערוכת הזיופים, הנה הלינק:

     http://www.uc.edu/news/NR.aspx?id=15369 

     

    בתמונות: עמודי תאורה, טיילת שרובר, ירושלים, צלמה: באבא יאגה

     

    אפרופו עמודי תאורה, דליה, חברה מהאתר, שאלה אותי בצדק, ובעקבותיה שאלתי את עצמי, מה הקשר בין הכתוב ובין עמודי התאורה, שנתביישו כי חשפו אותם בערוותם עם הבפנוכו בחוץ.

     

    ובכן, אין קשר.

     

    הקשר הוא הנארטיב היצירתי שלי, התחשק לי לערבב מין בשאינו מינו.

    אבל עצם ההמצאות של מין בצדו של מין אחר, אמנם תחילה כגחמה שלי, אבל סופו שמין מאיר את שאינו מינו רק בגלל ההמצאות זה בצד זה.

    כרגע אין לי מושג איך, אבל הדברים קורים מעצמם. עמודי התאורה מקפיאים, משכפלים מציאות של ואנדליזם בטיילת שרובר, אבל אם ננתק אותם מהמימזיס, הם כשלעצמם גופים המזמינים חוויה אסטטית.

    אם כך, אולי מצאתי קשר, ואולי לא.

     

    (C) כל הזכויות שמורות לבאבא יאגה

    דרג את התוכן:

      תגובות (42)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/6/12 12:18:
      באמת, אני תמהה על זה
        23/5/12 22:26:
      עמודי התאורה המושחתים הם בעני נימשלם לציורים המזויפם כמו חוסר הבדיקה ,התיקון וזילזול בתאורת הרחובות. כך גם ביצירות אומנות אנשים תולים זיופים עונדים ולובשים זיוף של מעצבי על וללא בושה גם נותנים מתנות מזויפות ומי שלא מבין נופל בפח....
        11/5/12 17:27:

      צטט: ליריתוש 2012-05-10 22:04:57

      אני לא די מעורה באמנות, חייבת להודות, אך השאלה שלך היא בעצם שאלה מהותיות על עצם קיומה של המקוריות...שאני מודה כי לא חשבתי עליה מספיק עד היום. הרי ידוע שהיו כבר כמה וכמה משפטים על העתקות של סופרים מספרים שלא הם כתבו - ולא פעם הטענה היא שזה רק נראה כאילו "אותו דבר", שזה בעצם רק השראה, שהרי אי אפשר להימנע.................נדמה לי שהסופרת נעמי רגן הואשמה בגנבה ספרותית לא מזמן ומן הסתם היא רק דוגמה למצב שיכול לקרות לכל סופר אם לא ישים לב. ובעצם- בכל תחומי האמנות זה יכול לקרות ....

      כן זה נכון, עלול או עשוי לקרות, לפעמים בתום לב ולפעמים בכוונה 

        10/5/12 22:04:
      אני לא די מעורה באמנות, חייבת להודות, אך השאלה שלך היא בעצם שאלה מהותיות על עצם קיומה של המקוריות...שאני מודה כי לא חשבתי עליה מספיק עד היום. הרי ידוע שהיו כבר כמה וכמה משפטים על העתקות של סופרים מספרים שלא הם כתבו - ולא פעם הטענה היא שזה רק נראה כאילו "אותו דבר", שזה בעצם רק השראה, שהרי אי אפשר להימנע.................נדמה לי שהסופרת נעמי רגן הואשמה בגנבה ספרותית לא מזמן ומן הסתם היא רק דוגמה למצב שיכול לקרות לכל סופר אם לא ישים לב. ובעצם- בכל תחומי האמנות זה יכול לקרות ....
        6/5/12 17:52:

      צטט: עצבן 2012-05-06 08:37:24

      צטט: באבא יאגה 2012-05-04 22:34:13

      צטט: עצבן 2012-05-04 15:52:16

      נדמה לי שיש בישראל חבר כנסת ישראלי בדימוס שאחד ממפעלותיו הוא העסקת אמנים המתמחים בהעתקה של יצירות מקור במשך שנים ההעתקים נתלו בתערוכות מתחלפות בדיזינגוף סנטר - אך נראה לי שבסופו של דבר הם נתרמו לבית החולים בילינסון כך שמי שמשוטט בלובי של בית החולים זוכה לאחת התערוכות המרשימות של גדולי הציירים (כמובן של העתקים).

      תודה על ההערה, את התערוכה בבלינסון ראיתי ולא היה לי מושג שאלו זיופים.

      ואפרורפו הח"כ, האם מדובר בפלאטו שרון?  היתה לו\יש לו קולקציה נפלאה של יצירות אמנות, שזכיתי לראות במו עיני. אחר כך היו שמועות או פרסומים, שמדובר בזיופים. האם אליו אתה מתכוון? 

       

      http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?entryId=1694184

      תודה על הלינק, נחשתי נכון 

        6/5/12 08:37:

      צטט: באבא יאגה 2012-05-04 22:34:13

      צטט: עצבן 2012-05-04 15:52:16

      נדמה לי שיש בישראל חבר כנסת ישראלי בדימוס שאחד ממפעלותיו הוא העסקת אמנים המתמחים בהעתקה של יצירות מקור במשך שנים ההעתקים נתלו בתערוכות מתחלפות בדיזינגוף סנטר - אך נראה לי שבסופו של דבר הם נתרמו לבית החולים בילינסון כך שמי שמשוטט בלובי של בית החולים זוכה לאחת התערוכות המרשימות של גדולי הציירים (כמובן של העתקים).

      תודה על ההערה, את התערוכה בבלינסון ראיתי ולא היה לי מושג שאלו זיופים.

      ואפרורפו הח"כ, האם מדובר בפלאטו שרון?  היתה לו\יש לו קולקציה נפלאה של יצירות אמנות, שזכיתי לראות במו עיני. אחר כך היו שמועות או פרסומים, שמדובר בזיופים. האם אליו אתה מתכוון? 

       

      http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?entryId=1694184

        5/5/12 22:21:

      צטט: פרודת רשתית 2012-05-05 22:12:38

      לא תמיד חייב להיות קשר ואם יש קשר הוא יתגלה לך בבוא הזמן

      יכול להיות שיתגלה. תודה ושבוע טוב 

        5/5/12 22:12:
      לא תמיד חייב להיות קשר ואם יש קשר הוא יתגלה לך בבוא הזמן
        5/5/12 15:51:

      צטט: קביאר 2012-05-05 15:19:51

      קודם כל ערבוב מין בשאינו בין מינו הוא מתכון (או יצירה אומנותית) מקורית בפני עצמה וזה אולי רמז להבדל בין מתכון לחומוס (או עוגת תפוחים) לבין יצירת אומנות. עם על הצער שבענין אני סבורה שהיכולת שלנו להגן על היצירה המקורית שלנו, תהא אשר תהא, הולכת וקטנה. וה"נדבן" הידוע, למרות היותו גנב קטן עשה טוב גם להרבה אנשים. וזה מזכיר לי, ראית את אוסף הציורים, אלעק אמיתיים, שפלטו שרון תרם לבלינסון?

       

      נכון, אני מסכימה. את התמונות בבלינסון ראיתי גם ראיתי. אפילו נהניתי, ועל היצירות של פלאטו יש לי זווית אישית לגמרי שעליה עוד אכתוב.

        5/5/12 15:49:

      צטט: Shimon Rosenberg 2012-05-05 13:31:47

      היטבת לשאול, ולהעמיד עמודי תאורה בפני האמנים באשר הם.
      ואולי שמת את עמודי התאורה, כמטפורה לאמנים, שאמוראים היו להיות בבחינת pillars איתנים, ולהאיר את עולמנו ומחשבתנו ביצירתם.

      ומה יאיר אותנו אם לא דבר יצירה מקורי? 

      האם המקוריות היא רק באמירה חדשה לגמרי (והאם זו עדיין אפשרית?) או שהצגת דבר מוכר וישן באור חדש היא המעשה המקורי? כי כן, היצירה מורכבת מיסודות מוכרים/נלמדים ומוסיפה עליהם נדבך נוסף.

      ולבסוף, דומני שיוצר אמיתי בכל תחום "צריך" לבקש להיות מקורי. שמתי את המילה במרכאות כי אין כוונתי שעליו לעשות זאת דווקא בהכרה, במכוון, או כגימיק, אלא כי הוא אמור לעשות כן מתוך שזה טבעו של היוצר.       

      אוהו, יפה הרחבת - והארת, אם כי לא חשבתי על כך בכלל.

       הצגת דבר מוכר וישן באור חדש -  זו , ללא ספק, יצירה מקורית, אין יצירה שהיא מקורית לגמרי, לפחות כך באמנות המילים המשתמשת באותם חמרים,  המשמשים אותנו להדברות. אלולא היה באמנות גם המוכר והידוע לא היינו יכולים להבין אותה בכלל.

        5/5/12 15:19:
      קודם כל ערבוב מין בשאינו בין מינו הוא מתכון (או יצירה אומנותית) מקורית בפני עצמה וזה אולי רמז להבדל בין מתכון לחומוס (או עוגת תפוחים) לבין יצירת אומנות. עם על הצער שבענין אני סבורה שהיכולת שלנו להגן על היצירה המקורית שלנו, תהא אשר תהא, הולכת וקטנה. וה"נדבן" הידוע, למרות היותו גנב קטן עשה טוב גם להרבה אנשים. וזה מזכיר לי, ראית את אוסף הציורים, אלעק אמיתיים, שפלטו שרון תרם לבלינסון?
        5/5/12 13:31:

      היטבת לשאול, ולהעמיד עמודי תאורה בפני האמנים באשר הם.
      ואולי שמת את עמודי התאורה, כמטפורה לאמנים, שאמוראים היו להיות בבחינת pillars איתנים, ולהאיר את עולמנו ומחשבתנו ביצירתם.

      ומה יאיר אותנו אם לא דבר יצירה מקורי? 

      האם המקוריות היא רק באמירה חדשה לגמרי (והאם זו עדיין אפשרית?) או שהצגת דבר מוכר וישן באור חדש היא המעשה המקורי? כי כן, היצירה מורכבת מיסודות מוכרים/נלמדים ומוסיפה עליהם נדבך נוסף.

      ולבסוף, דומני שיוצר אמיתי בכל תחום "צריך" לבקש להיות מקורי. שמתי את המילה במרכאות כי אין כוונתי שעליו לעשות זאת דווקא בהכרה, במכוון, או כגימיק, אלא כי הוא אמור לעשות כן מתוך שזה טבעו של היוצר.       

        4/5/12 22:34:

      צטט: עצבן 2012-05-04 15:52:16

      נדמה לי שיש בישראל חבר כנסת ישראלי בדימוס שאחד ממפעלותיו הוא העסקת אמנים המתמחים בהעתקה של יצירות מקור במשך שנים ההעתקים נתלו בתערוכות מתחלפות בדיזינגוף סנטר - אך נראה לי שבסופו של דבר הם נתרמו לבית החולים בילינסון כך שמי שמשוטט בלובי של בית החולים זוכה לאחת התערוכות המרשימות של גדולי הציירים (כמובן של העתקים).

      תודה על ההערה, את התערוכה בבלינסון ראיתי ולא היה לי מושג שאלו זיופים.

      ואפרורפו הח"כ, האם מדובר בפלאטו שרון?  היתה לו\יש לו קולקציה נפלאה של יצירות אמנות, שזכיתי לראות במו עיני. אחר כך היו שמועות או פרסומים, שמדובר בזיופים. האם אליו אתה מתכוון? 

        4/5/12 22:31:

      צטט: shabat shalom 2012-05-04 15:10:51

      אני חושב שהקשר בין זיופים באומנות לבין עמודי המאור הפעורים הוא בעובדה שאנחנו בודקים מקוריות מלמעלה ולא רואים את הבפנוכו של האור... מדוע? משום שגם מי שעושה עוגה נהדרת אנחנו ממצמצים ומצקצקים בהנאה בלי לשעותאפילו לשאלה איזה מוח קודח קדח את היצירה הזו - ובוודאי לא חושבים על העבודה המאומצת של הקונדיטור או המארח... ....לפחות - ניסיתי....

      מענין, לא עלה על דעתי, תודה שניסית

       

        4/5/12 15:52:
      נדמה לי שיש בישראל חבר כנסת ישראלי בדימוס שאחד ממפעלותיו הוא העסקת אמנים המתמחים בהעתקה של יצירות מקור במשך שנים ההעתקים נתלו בתערוכות מתחלפות בדיזינגוף סנטר - אך נראה לי שבסופו של דבר הם נתרמו לבית החולים בילינסון כך שמי שמשוטט בלובי של בית החולים זוכה לאחת התערוכות המרשימות של גדולי הציירים (כמובן של העתקים).
        4/5/12 15:10:
      אני חושב שהקשר בין זיופים באומנות לבין עמודי המאור הפעורים הוא בעובדה שאנחנו בודקים מקוריות מלמעלה ולא רואים את הבפנוכו של האור... מדוע? משום שגם מי שעושה עוגה נהדרת אנחנו ממצמצים ומצקצקים בהנאה בלי לשעותאפילו לשאלה איזה מוח קודח קדח את היצירה הזו - ובוודאי לא חושבים על העבודה המאומצת של הקונדיטור או המארח... ....לפחות - ניסיתי....
        4/5/12 03:27:

      צטט: מר גניתרוזנבלום 2012-05-03 21:00:53

      מענין ובאמת מעורר מחשבה

       

      תודה, רבה משמח שכך.

      מענין ובאמת מעורר מחשבה
        3/5/12 12:07:

      צטט: דנה.גל 2012-05-03 08:38:11

      פוסט מרתק, והשאלה שהעלית, קשה מאוד. הגבול בין העתקה לשמה לבין השפעה או, מחווה יכול להיות דקיק...

       

      תודה, דנה, אני מסכימה

        3/5/12 12:06:

      צטט: אורי זמיר 2012-05-03 07:52:14

      הזיוף הוא אכן אומנות....אין לי שמץ של ספק בכך

      הזיוף הוא אולי אומנות, אבל אני לא בטוחה שהוא אמנות. אם כי שוב, סימני השאלה רבים. תודה לך 

        3/5/12 12:05:

      צטט: face 2012-05-03 02:12:20

      מעניין לגמרי. קצת הזכיר לי מתחום שונה לחלוטין כמה קשור המתבונן שזה אנחנו בסופו יום באומנות או בכל יצירה בכלל. לי קפץ אותו כנר שישב בכניסה לתחתית גם כן בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. ואיש כמעט לא שם לב אליו. ונכון, חלק ארי מיצירה [ לא מוזיקה] אלא ציור או פיסול, הוא לא הטכניקה אלא הרעיון והמחשבה, אבל פעמים רבות בלי ה"שם" של האמן אף אחד, כלומר אף לא מוזיאון דל אמצעים או אחר יפתח את הדלתות ויציג. ושוב אני חוזרת. אכן חומר למחשבה...

       

      נכון, לא אחת אנחנו מושפעים מהשם. תודה לך

        3/5/12 12:03:

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2012-05-03 00:09:13

      החומר שאת מביאה מרתק. באמת שאלה גדולה. בעיקרון נראה לי שזיוף הוא אמנות. מעניין שהתחלתי לכתוב שיר שלא הסתיים ונושאו השקר. (:

       

      תודה רונית, זו לא הפעם הראשונה ששדרנו על אותו גל, כמו שאומרים. לי אין תשובה

        3/5/12 12:02:

      צטט: בןמזל 2012-05-03 00:02:58

      חומר למחשבה .נחמד ההשוואה לאבו גוש

      תודה רבה, בן 

        3/5/12 08:38:
      פוסט מרתק, והשאלה שהעלית, קשה מאוד. הגבול בין העתקה לשמה לבין השפעה או, מחווה יכול להיות דקיק...
        3/5/12 07:52:
      הזיוף הוא אכן אומנות....אין לי שמץ של ספק בכך
        3/5/12 07:52:
      הזיוף הוא אכן אומנות....אין לי שמץ של ספק בכך
        3/5/12 02:12:

      מעניין לגמרי. קצת הזכיר לי מתחום שונה לחלוטין כמה קשור המתבונן שזה אנחנו בסופו יום באומנות או בכל יצירה בכלל. לי קפץ אותו כנר שישב בכניסה לתחתית גם כן בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. ואיש כמעט לא שם לב אליו. ונכון, חלק ארי מיצירה [ לא מוזיקה] אלא ציור או פיסול, הוא לא הטכניקה אלא הרעיון והמחשבה, אבל פעמים רבות בלי ה"שם" של האמן אף אחד, כלומר אף לא מוזיאון דל אמצעים או אחר יפתח את הדלתות ויציג. ושוב אני חוזרת. אכן חומר למחשבה...

      החומר שאת מביאה מרתק. באמת שאלה גדולה. בעיקרון נראה לי שזיוף הוא אמנות. מעניין שהתחלתי לכתוב שיר שלא הסתיים ונושאו השקר. (:
        3/5/12 00:02:
      חומר למחשבה .נחמד ההשוואה לאבו גוש
        2/5/12 22:05:

      צטט: באבא יאגה 2012-05-02 21:18:14

      צטט: Benj 2012-05-02 19:31:08

      מה שחשוב זאת חווית המתבונן.

      כן, אבל אני בטוחה שהיוצרים, אלו החיים, מרגישים מרומים, כמו גנבו להם את יצירתם. 

       

      צריך להגדיר מחדש זכויות יוצרים.

        2/5/12 21:22:

      צטט: דליהו 2012-05-02 20:21:21

      יש להבחין בין העתקה לציטוט העתקה הוא ניסיון לשכפל אחד לאחד יצירה ו/או לצייר בסגנון ובחומרים זהים ולטעון שזה מקור של מישהו.לעומת זאת ציטוט היא התיחסות אידאלוגית או אחרת ליצירה או לז'נר ובכך ליצור אמירה חדשה . משנות ה80 היו הרבה ציטוטים באומנות וזה הפך לז'אנר בפני עצמו ונכנס לפילוסופית הפוסט מודרניזם. מה שלנדיס עשה הוא העתקה. וזיוף. לא הבנתי את ההתענינות בעמודי התאורה אשמח לשמוע:}

      בענין הרישא אני מסכימה.

      אין לי שום דבר להצדיק או להסביר את התענינותי בעמודי תאורה, רתק אותי הצד האסטטי שלהם ולאו דווקא הפונקציה שלהם, חוץ מזה הם מדברים, הם עמודי תאורה שנתביישו, כי מישהו חשף להם את הבפנוכו 

        2/5/12 21:19:

      צטט: OritZehavi 2012-05-02 20:15:15

      מרתק ומעוררמחשכה

       

      תודה, אורית, נעמו מחמאותייך

        2/5/12 21:18:

      צטט: Benj 2012-05-02 19:31:08

      מה שחשוב זאת חווית המתבונן.

      כן, אבל אני בטוחה שהיוצרים, אלו החיים, מרגישים מרומים, כמו גנבו להם את יצירתם. 

        2/5/12 21:16:

      צטט: הלנה היפה 2012-05-02 19:14:29

      ארלאונורה, ראשית, הצילומים נפלאים. הזויות וההבט עושים את כל ההבדל. לגבי ה"מציאות" "זיוף" ו"אמנות מקורית" אכן מי יכול להבדיל ובעצם, לשם מה? שאלות כל כך חשובות לעידן הזה ואין לי תשובה יקירתי אבל השאלה כל כך במקומה.אבל המצאותם של זיופים ברמה כל כך גדולה מעמידה את כל סחר האמנות בסימן שאלה ענק, כאשר "אורגינל" אחד של צייר ידוע נמכר במיליוני דולקים. יופי של פוסט ושאלה שאכן ראויה להשאל ואין זה משנה שכנראה שאין מענה "נכון" לשאלה זו.

       

      תודה, לאה, החמאת לי. ולענין מזויף-אמיתי - תשובה אין, ולא דברתי בכלל על ההיבטים הכלכליים

        2/5/12 21:14:

      צטט: עמנב 2012-05-02 18:49:55

      מזדהה עם רומפיפיה - גם אני אינני מבחין בין מקור לזיוף, ובכלל אינני מבין באמנות. יש יצירות שאני אוהב, ויש שלא. אגב, בלי קשר למקור וזיוף, ואולי כן, שמעתי הבקר ברדיו, שציור בצבעי מים של סזאן, ששימש סקיצה לציור שמן שלו, התגלה זמן רב לאחר שנעלם, באוסף של אספן שנפטר, ונמכר ב-19 מיליון דולר - א קליינקייט, היתה אמי אומרת. כל טוב, עמוס.

      תודה,אכן,זוטות, אין סיבה בעולם שמחיר של יצירת אמנות הכי הכי, יעלה כך. כפי שעניתי גם לרומפיפיה מעטים בעולם יודעים את ההבדל, הענין בולט במיוחד בתחום העתיקות. אנשים קונים עתיקות ומגלים שהן חדשות.   

        2/5/12 20:21:
      יש להבחין בין העתקה לציטוט העתקה הוא ניסיון לשכפל אחד לאחד יצירה ו/או לצייר בסגנון ובחומרים זהים ולטעון שזה מקור של מישהו.לעומת זאת ציטוט היא התיחסות אידאלוגית או אחרת ליצירה או לז'נר ובכך ליצור אמירה חדשה . משנות ה80 היו הרבה ציטוטים באומנות וזה הפך לז'אנר בפני עצמו ונכנס לפילוסופית הפוסט מודרניזם. מה שלנדיס עשה הוא העתקה. וזיוף. לא הבנתי את ההתענינות בעמודי התאורה אשמח לשמוע:}
        2/5/12 20:15:
      מרתק ומעוררמחשכה
        2/5/12 19:31:
      מה שחשוב זאת חווית המתבונן.
        2/5/12 19:14:
      ארלאונורה, ראשית, הצילומים נפלאים. הזויות וההבט עושים את כל ההבדל. לגבי ה"מציאות" "זיוף" ו"אמנות מקורית" אכן מי יכול להבדיל ובעצם, לשם מה? שאלות כל כך חשובות לעידן הזה ואין לי תשובה יקירתי אבל השאלה כל כך במקומה.אבל המצאותם של זיופים ברמה כל כך גדולה מעמידה את כל סחר האמנות בסימן שאלה ענק, כאשר "אורגינל" אחד של צייר ידוע נמכר במיליוני דולקים. יופי של פוסט ושאלה שאכן ראויה להשאל ואין זה משנה שכנראה שאין מענה "נכון" לשאלה זו.
        2/5/12 18:49:
      מזדהה עם רומפיפיה - גם אני אינני מבחין בין מקור לזיוף, ובכלל אינני מבין באמנות. יש יצירות שאני אוהב, ויש שלא. אגב, בלי קשר למקור וזיוף, ואולי כן, שמעתי הבקר ברדיו, שציור בצבעי מים של סזאן, ששימש סקיצה לציור שמן שלו, התגלה זמן רב לאחר שנעלם, באוסף של אספן שנפטר, ונמכר ב-19 מיליון דולר - א קליינקייט, היתה אמי אומרת. כל טוב, עמוס.
        2/5/12 18:40:

      צטט: רומפיפיה 2012-05-02 18:33:46

      תודה שהארת את עיניי

      למען האמת מאד אוהבת אומנות

      אבל לא די מקצועית

      על מנת להבחין בין

      מקור לתרמית.

       

      מתי מעט בעולם יכולים וגם זה לא במאה אחוז

        2/5/12 18:33:

      תודה שהארת את עיניי

      למען האמת מאד אוהבת אומנות

      אבל לא די מקצועית

      על מנת להבחין בין

      מקור לתרמית.

      ארכיון

      פרופיל

      באבא יאגה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין