כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע במדבר - חג שבועות

    10 תגובות   יום חמישי, 24/5/12, 23:16

    קבלת תורה במדרגת צדיקים

     

    אנחנו עומדים בסיומה של ספירת העומר , ספירה שבה סופרים את הימים שעברנו מפסח ולא ספירה של כמה ימים נשארו עד שבועות , וזאת בכדי לומר שודאי שחשובה לנו התחנה האחרונה שהיא חג שבועות , חג מתן תורה , אבל לא פחות חשובה לנו גם הדרך , זאת ספירה שבמהלכה התקדמנו שלב אחר שלב ועם כל מה שצברנו אנחנו מגיעים למעמד זה של נתינת התורה .

    בפרשיות הקודמות קראנו על מצוות ספירת השנים עד לשנת היובל .

    גם שנת היובל קשורה לקבלת התורה , כיוון שתחילתה של שנת היובל היא בתקיעת השופר ביום הכיפורים , יום בו ניתנו לוחות שניים לעם ישראל במדבר.

    אבל ישנו הבדל גדול בין קבלת התורה של חג שבועות לבין קבלת התורה של יום הכיפורים .

    ביום כיפורים ניתנו לעם ישראל לוחות שניים מתוך כפרה על חטא העגל שחטאו בו ישראל לאחר מעמד הר סיני - לא לוחות של רחמים , אלא של מדרגת בעלי תשובה .

    אכן , במקום שבו בעלי תשובה עומדים אפילו צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד , אבל בודאי שזה מבחינה מסוימת , מבחינת ההתגברות שלהם על היצר , מבחינת היכולת שלהם לעשות שינויים ולמרות שחיו במציאות כל כך תאוותנית שקשה לצאת ממנה והיצר מושך לכיוון זה כל כך , בכל זאת יצאו וקבלו עליהם עול מלכות שמיים וקבלו עליהם את תיקון החטא .

    אבל בודאי שיש בחינות שבהן הצדיק מדרגתו גבוהה יותר מזה של בעלי התשובה . הצדיק כולו זך וטהור מחטאים , אין בו לכלוך של טומאה ונפילה בתחבולותיו של היצר. במדרגה זאת של נקיות וטהרה - ודאי שהצדיק מעולה יותר מבעל התשובה .

    אכן , כנראה שמדרגתם של רוב בני האדם היא של בעלי תשובה , עבודה של תיקון החטא והתגברות על היצר .

    ניתן לומר שרוב העבודה שלנו במהלך השנה היא בבחינת לוחות שניים שקבלנו ביום הכיפורים .

    ובכל זאת , מי לא היה רוצה להיות שייך גם הוא למדרגת 'צדיק גמור' ?

    אבל יש פעם אחת בשנה , חג השבועות - שם יש מתן תורה לעם ישראל במדרגה של קדושה וטהרה , במדרגה שאין בה טעם של חטא , מתוך מקום של ניקיון , זוך וזוהר .

    מועדי ישראל אינם ציון היסטורי למאורעות שקרו לעם ישראל בעבר , אלא הם מעין נסיעה ברכבת לאורך כל השנה , כאשר בכל מועד אנחנו מגיעים לאותה תחנה כל שנה מחדש וחווים שם את אותו מאורע .

    כלומר בכל שנה יש יציאה לחירות בפסח ומתן תורה בשבועות .

    זה מה שאמרו חז"ל שבכל דור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים ,

    כיוון שבכל שנה יש בתאריך זה גאולת מצרים .

    כך בכל שנה אנחנו מגיעים מחדש לאותה תחנה בחג שבועות של מתן תורה - במדרגה של צדיקים גמורים , כפי שהיו ישראל ביציאתם ממצרים .

    לא מעמד הר סיני מתוך חזרה בתשובה מהחטא , אלא מתוך אהבת ה' לעם ישראל , מתוך נקודת הסגולה הפנימית הטהורה שאין בה פגם של חטא .

    כל שנה אנחנו מגיעים מחדש לנקודה זאת שבה ה' מתגלה לעם ישראל במעמד הר סיני ויורד לתת תורה לישראל .

    יש לנו הזדמנות לקבלת תורה בבחינה זו של צדיקים גמורים - כאומה , וזאת למרות החטאים הפרטיים של כל אחד , וזאת כיוון שמצב האומה בכללה לא משתנה ונשמת האומה נשארת זכה , נקייה וטהורה - ובמדרגה מיוחדת זו נותן ה' תורה לישראל בחג השבועות , ועלינו להכין את עצמנו לקבלת תורה מסוג זה , לנסות ולהרגיש את נקודת הצדיקות הגמורות שיש בכל אחד ובוודאי בכנסת ישראל - ולאגור כוחות רוחניים ממעמד מיוחד זה לכל השנה , עד לתחנה הבאה בחג השבועות בשנה הבאה .

     

     

    היראה העליונה

     

    "ויאמרו אל משה דבר אתה עמנו ונשמעה ואל ידבר עמנו אלקים פן נמות .

    ויאמר משה אל העם אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלקים , ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו" (שמות כ, טו- טז).

    בזמן מעמד הר סיני כאשר ה' אומר לעם ישראל את עשרת הדברות , פונה העם אל משה בדרישה שהוא יאמר לעם את דבר האלוקים , כיוון שהם חוששים למות מכך שהם שומעים את דבר ה' ישירות .

    תשובת משה לעם צריכה עיון

    - בתחילת דבריו אומר משה לעם 'אל תירָאו' , כנגד היראה שהייתה להם קודם ,

    וזאת מכיוון שהקב"ה בא לנסות אותם , אך מיד אומר להם משה :

    "ובעבור תהיה יראתו על פניכם..." , כלומר המטרה שהקב"ה התגלה לעם ישראל היא בכדי שעם ישראל ירא מה' , אך רק הרגע הרגיע משה את העם ואמר להם 'אל תירָאו' !

    אומר 'השפת אמת' שיש כאן שני סוגים של יראות .

    ישנה 'יראת העונש' והיא זאת שגרמה לעם ישראל לפחד משמיעת דבר ה' ולומר למשה שהם רוצים שהם ידבר אליהם .

    אכן כלפי יראה כזאת , משה אומר לעם 'אל תירָאו' ומדייק 'השפת אמת' שלא נאמר כאן 'אל תירְאו' , אלא בקמץ ופירושה הוא ההתפעלות של האדם מיראת העונש .

    ודאי שמדרגה זאת של יראת העונש היא מדרגה חשובה , והלוואי שתעבוד בה את הקב"ה , אך בכל זאת ישנה יראה במדרגה גבוהה הרבה יותר , לא יראה מהעונש ,

    אלא 'יראת הרוממות' , יראה של כבוד והערצה כלפי הקב"ה , מתוך הערכה והערצה אל הקדושה עליונה .

    על יראת הרוממות אמר משה לעם שמטרת דיבור ה' ישירות אל העם היא

    "בעבור תהיה יראתו על פניכם" - זאת יראה מבורכת .

    גם יראת העונש יש לה מקום , אך המטרה של מעמד הר סיני , בדיבור ה' אל העם , היא שהעם יגיע למצב של עבודת ה' מתוך יראת הרוממות , מתוך רצון ללכת עם הקב"ה בגלל הקדושה והנשגבוּת שבדבר , ולא רק מתוך חשש ופחד מהעונש .

    זה גם מה שאומר משה לעם : "כי לבעבור נסות אתכם בא האלוקים..." ,

    'נסות' פירושו הוא לרומם את עם ישראל להנהגה עליונה של יראת הרוממות , 'תהיה יראתו על פניכם' - כהשפעה המגיעה מלמעלה למטה , מאת הקב"ה , ולא רק עבודת ה' מהאדם כלפי מעלה .

    המפגש הישיר עם הקב"ה יכול להוביל את האדם לשני מצבים , למצב של יראה וחשש מפני העונש , אך מצד שני המפגש המיוחד והחוויתי הזה יכול להוביל את האדם למדרגה גבוהה ועליונה יותר , לא רק של התכנסות והתחשבנות על פרטי פרטים של דקדוקים במצוות , אלא של שמחה, של קדושה , של רוחב דעת .

    זאת היראה שהייתה מונחת במטרתו של הקב"ה בהתגלותו לעם במעמד הר סיני .

    ביראת ה' מסוג נעלה זה אתה מבטל את עצמך אל הקב"ה , אינך ירא מהעונש או מהחטא - אלא אתה שואל את עצמך איך בכלל אפשר לחטוא אל מול עוצמתו ורוממתו של הקב"ה ?!

    אתה רוצה לדבוק בה' ולהתקרב אליו כמה שיותר , להתרומם מעל חיי הרגע אל חיי נצח , חיי אינסוף - יראה מסוג זה חוו בני ישראל במעמד הר סיני .

    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/5/12 04:52:
      חג שמח
        26/5/12 19:09:
      מעניין לשמוע את מה שהתורה אומרת . הבעיה מי זה בכלל צדיק מעניין שלא כל מי שחושב שהוא צדיק הוא כזה. אלהים מנסה אותנו כל הזמן , כל רגע ורגע לכן צריכים אנו להיות נאמנים לעצמנו להיות טובים לעצמינו ולאהב את עצמנו כדיי שנוכל להעניק גם לאחרים. אני מאמינה בעצמי
      http://cafe.themarker.com/user/154366/ תודה וחג שמח.
        26/5/12 11:49:
      אתה יודע שלמה. 'פיצי' הפילה של אולת, מחשיבה את עצמה לצדיקה. אין לה שום 'נונים'. למשל, היא לא אומרת 'אני' אלא 'אמי' וכאלה. לכאורה, צדיקה, לא ככה? אבל עצם זה שהיא ממקמת עצמה במקום של הצדיק, כבר מעררר על הקיבעה הזו. הלא כן?
        26/5/12 07:55:
      חג שמח לך וליקיריך שלמה היקר
        25/5/12 17:33:
      חג טעים,שמח ופורח לך ידידי ולכל יקירייך!
        25/5/12 16:11:
      שבת מוארת בשפע של כל הטוב שביקום. חג שמח חבר יקר ♥
        25/5/12 15:31:
      חג שמח ושבת מנוחה.
        25/5/12 09:09:
      שבת שלום וחג ביכורים מהנה...
        24/5/12 23:20:
      שבת שלום וחג שבועות שמייח:)