כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    כתבנו לענייני עניינים

    סיפורים קצרים, ענייני דיומא, מעט יהדות ומסורת, קורטוב ציניות, כתיבה קולחת בטעם פיקנטי.

    סיפור יהודי ישן

    5 תגובות   יום שבת, 26/5/12, 18:59

    רבי יהונתן אייבישיץ, מחבר ספר "יערות דבש" ואחד מגדולי האחרונים, חי באירופה בסוף המאה השמונה עשרה לספירתם. רבי יהונתן אייבשיץ היה ידוע בלמדנותו ובשנינות לשונו. גם בקרב הגויים יצא שמו. הוא נודע כעושה פלאות ומעשי ניסים ואף פעל רבות למען היהודים בחצר הקיסר. הימים, ימי ראשיתה של תנועת ההשכלה והחרדים לדבר השם יצאו חוצץ כנגד "רוח השעה". ערב חג הפסח, רבי יהונתן חוזר לביתו מבית המדרש ואל דרכו ניקרה עלם צעיר, משכיל, אשר היה ידוע כמסטין ומקטרג אצל הגויים על אחיו היהודים. עצרו רבי יהונתן מהילוכו והקשה לו קושיה. "בסוף ההגדה של פסח, בשיר חד גדיא, מסופר על גדי שנאכל ע"י חתול על לא עוול בכפו. הגיע הכלב ועשה צדק, אכל את החתול. בא המקל והיכה את הכלב. באה האש ועשתה מצווה, שרפה את המקל. ואתא מיה, וכבא לנורא, שוב האופל מנצח..אם תעשה חשבון עד הסוף, יוצא שחלילא, הקב"ה טועה. איך יתכן הדבר???". המשכיל חכך בדעתו ולא מצא תשובה. "אני אענה לך", אמר לו רבי יהונתן. "החתול באמת היה לא בסדר כשהוא אכל את הגדי אבל מה זה עניינו של הכלב? ומה פתאום המקל מתערב? ואיך בדיוק זה נהיה העסק של השוחט?? רק השם יתברך יכול לעשות סדר בעניינים ואל לנו לקחת את החוק לידיים. גם כשאתה מאמין בדעות כאלו ואחרות, אל תנסה לכפות אותם על אנשים אחרים..". בליל הסדר שמעתי עוד תשובה מעניינת, איזה וורט טוב מבית סבא. סבא שלי אמר שכל החשבון הוא פשוט טעות. האבא עשה מעשה רע כשהוא קנה גדי בתרי זוזי. מי משלם על גדי כ"כ הרבה?מה אנחנו פראיירים? עשו אותנו באצבע?? קנית גדי בתרי זוזי? דפקו אותך. עכשיו תשלם על זה..לפיכך, החתול עשה את רצון בוראו כשהוא אכל את הגדי. הכלב טעה באכלו את החתול ולבסוף יוצא שהשם צדק…

    אני רוצה לשתף אותכם בסיפור ששמעתי מהשווער של אחי, מה שנקרה חם בעברית. אני כמובן, אספר לכם דברים כלשונם וכהוויתם.

    בשכונת נווה יעקב, בפאתי היער המפריד בין פסגת זאב לשכונת קמיניץ, הציבו כמה חסדי ברסלב משכן מעט, קראוון בית כנסת. חסדי ברסלב, מה הם יודעים? פעם הם היו חזק בחומר, היום חסידים. איכפת להם של מי השטח? להשם הארץ ומלואה תבל ויושבי בה.. הקהילה גדלה, הם הוסיפו עוד מכולה, הקהילה גדלה עוד, שיפצו והרחיבו עוד.. והרי מה יש לדבר כאן?? פשיטא שמעלין בקודש ואין מורידים..

    לגבי עובדתו החוקית של המקום, אין יודע דבר. לכאורה מדובר בהתנחלות אם נחשיב את פסגת זאב כהתנחלות אבל מי מחשיב אותה ככזו? מצד אחד יש את בית חנינא, שטח ישראלי לכל דבר. מצד שני, רכס שועפט וכפר חיזמא, שטח "פלסטיני" כבוש. קווי הגבול הבינלאומיים של 67, עוברים בדיוק שמה ואולי מזרחה קצת, לכיוון כביש "ארץ המרדפים" (ואדי קלט)… אלא מה, גדר ההפרדה החדשה בנויה אחרי היער המדובר והשטח סופח לידי מדינת ישראל לכל הדעות. הקרקע עצמה נמצאת בבעלות המנהל האזרחי, הגוף האחראי על קרקעות "בשטחים כבושים" וכדי להשיג אישור בניה צריך אישור ועדה בינלאומית או ראש ממשלה שמאלני, ראשי הממשלה היחידים שבתקופת כהונתם אפשרו בניה בהתנחלויות. כן כן, גם לי זה תמיד נראה אבסורד..

    ויהי יום, ויצא לו העיתונאי אורי אבנרי (צריך קצת נופך משלי..) לסיבוב דאווין על המרצדס החדשה שלו, עם טרנסים פול ווליום. באמצע הס"ד, בעודו שותה קווא אצל הראיס של כפר חיזמא, על הגג של הוילה הכי גדולה בכפר (והיא מוסיפה לגדול בכל שנה..), שזפו עיניו את בית הכנסת המדובר, נוצץ באור יקרות. "תגיד י'חאג', זה לא השטח שלך שמה?", הוא שאל את הראיס והצביע נכחו. "שלי שלי.", ענה הראיס, ממולל צינור נרגילה בין ידיו. לא התבלבל אורי אבנרי הנ"ל ולמחרת עם שחר התייצב בבית המשפט ושטח טענותיו לפני השופט. כחיזוק לדבריו הוא הביא רועה צאן שהעיד בשבועה כי השטח שימש אותו למרעה עוד מימי סבו ומכאן אתם למדים שהשטח הוא אדמה פלסטינית כבושה. הביאו תוכניות תב"ע, הביאו את אנשי המינהל האזרחי, אף אחד לא יודע על מבנה מאושר לבניה בשטח אך העניין לא כ"כ פשוט. המבנה הוא לא ממש מבנה, אין לו יסודות בקרקע וזו סך הכל מכולה עם ציפוי אבן. אין חוק האוסר על הצבת מבנים ניידים.. ישב השופט, גירד פדחתו והוציא צו בית משפט, זימון בעל הקרקע לדין.

    והרצים יצאו דחופים מלפני השופט לקיים את דבר הצו כלשונו. כשהגיעו לבית הכנסת הם פגשו בחיימק'ה, יהודי פשוט וירא שמיים. "מי בעל הבית כאן?", הם שאלו אותו. "אלוהים!", ענה חיימק'ה בהתעוררות. "חוץ ממנו?", לגלג עליו יורי השליח המשפטי. "רבנו!", לא התבלבל החסיד. "ומה שמו?", שאל יורי בחוסר סבלנות. "נחמן.", השיב חיימק'ה. "נחמן מה?", "נחמן מאומן..". יורי רשם מה שרשם והגיש לחיימק'ה את הצו. "תמסור את זה לידי נחמן מאומן.".

    ובבוא הזמן, בתאריך הנקוב, השחיז אורי אבנרי את חרבות לשונו והגיע לבית המשפט חמוש בפסיקות ותקדימים. והשופט הכה פעמיים בפטישו, השפיל עיניו אל הדף וקרא לנחמן מאומן לעמוד על רגליו. רבנו עצמו לא יכל להגיע מפאת סיבות כאלה ואחרות אך חסיד אחר הגיע במקומו וטען שבעל הקרקע נמצא כרגע בחו"ל, יש לו אלפי תפילות להקפיץ בוולה להשם יתברך..אורי אבנרי קצף ורעש. הוא דרש לעקל את כל רכוש החסיד. "תעקלו.", הסכים איתו החסיד והחל פושט חולצתו וציציותיו שברגע זה הפכו לרכוש מדינה. השופט בעצמו לא ידע מה לעשות ולפיכך הוא שלח כמה באגרים להרוס את המקום. חסידי ברסלב, מה הם יודעים? הגיע יום שישי, הם ראו שאין מקום להתפלל, הביאו מכולה. מכיוון שהמכולה הייתה קטנה בכדי להכיל גם את העזרת נשים, הם הביאו עוד מכולה. וזה יפה ככה, להתפלל במכולה? הלכו וציפו הכל באבן ירושלמית..וכשאורי אבנרי עבר במקום חודש לאחר מכן, הוא שוב ראה בית כנסת עומד בגאון על תילו.

     

    מסקנה. אם אתה מאמין בדרך שלך, וחושב שהיא הכי צודקת בעולם, אל תנסה לשכנע אחרים בצדקת דרכך. שב, תצביע בקלפי, תאמר מה שיש לך להגיד רק אל תנסה להרע ולהצר צעדי אחרים. יש אנשים שחושבים אחרת לגמרי מצורת החשיבה שלך. עסק שלך? אז אל תתערב..

    חג שמח לכולם.

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        29/5/12 03:30:
      את הפוסט כתבתי לחג הפסח לפני שנתיים. הקשר שלו לשבועות הוא מיקרי בהחלט..
        29/5/12 01:06:
      שנון מאד. אבל מה ענין פסח אצל שבועות.
        27/5/12 23:34:
      ג'ונו, איך ידעתי שסיפור על קוגלים ידליק אותך.. דוקטורלאה, אני מדבר על דיני חזקת אדמות ולא על דיני רכוש. בדני רכוש אין לקחת ולגזול לכולי עלמא. בדיני אדמות, מי קובע מי של מה??מדינה? מה זה מדינה? אוסף אדמות שעוברות בעלות ממדינה למדינה..ומי הרשה למדינה לגזול אדמות מהפרט??ומי יודע מה ילד יום? המוסכמות שאנו מכירים ויודעים הם גונג'ל הבטון ואני לא מוציא את עצמי מהכלל. למרות זאת, התקופות המאושרות בחיי היו השנים בהם חייתי כנווד. ללא אדמה וללא מקום קבוע להניח את בו הראש..מי אתן ובעתיד אדע לזנוח את מנעמי המודרניזציה..
        27/5/12 09:37:
      קטע כתוב בצורה נחמדה ונעימה לקריאה.בעניין הבתים הבנויים והקרוונים הניידים, כנראה שאנחנו מחכים לתשבי שיפתור בעיות. מבחינה חוקית, כל בר בי רב יודע כי אין עושים כך בענייני רכוש.
        26/5/12 23:24:
      הופה, נפתחה לך הצ׳אקרה האשכנזית. זה קורה לכולנו במוקדם או במאוחר

      ארכיון

      פרופיל

      gezer1234
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין