כותרות TheMarker >
    ';

    חביתה

    רשימות מהמחבת, מהלב ומעוד מקומות - בקצור, קולינריה ספרותית וחיים

    0

    קינדרבלוק 66 - האם אלוהים היה שם

    43 תגובות   יום רביעי, 11/7/12, 14:20

    "... התחלתי לקלל את אלוהים בכל הקללות שידעתי אז, הייתי בן 12, בלי הורים, רעב, חולה, מיואש, קללתי וקללתי כל יום בעיקר במחראות. אחרי שנגמר לי מהקללות, חיכיתי שאלוהים יעניש אותי, אבל הכל נמשך כמו שהיה, מאז אני לא מאמין באלוהים."

     

    כך, בערך, ספר נפתלי פירסט, חברי מזה ימים הרבה ואחד מגבורי הסרט "קינדרבלוק 66 : השיבה לבוכנוואלד" , שהוקרן  בסינמטק, בפסטיבל הסרטים בירושלים.

     

    הסרט הוקרן במסגרת סרטי החוויה היהודית, בנוכחות  המפיקים: סטיבן מוסקוביץ' (שגם צלם), בראד רוטשילד, פול טורליק ומרטין פול.

    הסרט עוקב אחרי נפתלי דיורו פירסט, פאבל קון, ישראל לזלו ואלכס מוסקוביץ, נצולי הקינדרבלוק בשיבתם המאוחרת לבוכנוואלד וויימר.

     

    יש או אין אלוהים, היא אולי השאלה העתיקה ביותר במחשבה המערבית, ששנותיה כשנות  המצאת האלוהים. זו שאלה פילוסופית קיומית, שמקבלת משנה תוקף אישי בעתות של צרה, שפוקדות כל אחד מאתנו. קללתו של נפתלי פירסט, למרות השוני,  היא ווריאציה על קללתו העתיקה של איוב.

     

    האם תשובתו של פירסט היא אכן התשובה, אולי  דווקא עלילתו המקוטעת של הסרט חותרת תחת דבריו של פירסט, אולי מסתננת  שם איזו משמעות, אולי היה שם בכל זאת איזה אלוהים, בקינדרבלוק 66 במחנה בוכנוואלד, בגרמניה.

     

    אולי אל לנו לחפש שם את אלוהים, אולי די לנו, אם נמצא אלוהים בדמות אדם, שהעז לבקש ממפקדי המחנה, שמיכות לילדים שלא יקפאו למוות.

    "חמש, עשר שמיכות, כמה?" שאל אותו מפקד המחנה, "אלפיים," אלפיים שמיכות הוא אמר וקבל אותן, כדי שהילדים לא יקפאו למוות.

     

    אולי האלוהים אינו קיים אלא בהתגלמותו של האדם הנוטל אחריות על חיי זולתו, כהגדרתו של עמנואל לוינס, האתיקן הגדול של פני האדם.

     

    אולי די לנו לראות את פניו של הזולת ולהתחייב, לטול אחריות לקיומן של פנים אלו על יחודן החד פעמי ובכך לגלות את אלוהים או את צלמו. הרי נבראנו בצלם, כולנו בשר  ודם, ילודי אשה, נדונים לשוב אל האָין שממנו הגחנו.

     

    אבל הפילוסוף, עמנואל לוינס, אינו  מסתפק במשותף בינינו. אלו היינו רק דומים זה לזה, כמה קל היה לנו ליטול אחריות זה לחייו של האחר. הרי השנאה האנושית נובעת דווקא מהשוני של האחר. לכן נטילת האחריות על חיי הזולת, קשה כל כך למי שמוכן לשאת בנטל.

     

    חוכמה גדולה לאהוב  את הדומֶה לך, נראֶה, נראֶה אותנו אוהבים את האחר, את השונה, את הזר, את הגר. זו משמעותה האמיתית של האתיקה של עמנואל לוינס, שמקורות נביעתה הם האתיקה היהודית. לא רק ואהבת לרעך כמוך, אלא ואהבת את הגר. או לפי אחד הפרושים המפליאים של ו'אהבת לרעך כמוך', קרי ואהבת לרעך, לא רק במשמעות של חברך, אלא גם לזה שמרע עמך, שגורם לך רעה.

     

    "להציל את הישמעאלים גם אם יהפכו למחבלים" זעקה  הכותרת בעתון "הארץ" ב-2 ביולי, 2012, את קריאתו  של הברֶסלבר התמהוני, הרב אליעזר ברלנד, מייסד ישיבת "שובו בנים" בפני חסידיו הרבים.

     

    "אנחנו צריכים להתייצב מול כל העולם ולדרוש התערבות מיידית בסוריה, להפסיק את הטבח....לעמוד לימין המסכנים האלה, לא משנה שהם ישמעאלים, ולא משנה אם יגדלו משם אחרי זה מחבלים, דבר ראשון להציל את הילדים האומללים, ילדים, תינוקות..."

     

    בקינדרבלוק 66 בבוכנוואלד אף אחד לא צעק, שיש להציל את  הילדים. שם נעשה הדבר בלחש, במחתרת. מתחת לאפיהם ומתחת לעיניהן המשגיחות של הנוגשים הנאצים. במחנה בוכנוואלד, ליד ויימר, היו בעיקר אסירים פוליטיים, המחנה נוהל על ידם.  זו היתה אחת משיטותיהם  של הנאצים לשמור על השקט ולמנוע תסיסה בין האסירים. בגלל המחלות בקרב האסירים פחדו המפקדים הנאצים  להתקרב אל הבלוקים. העבודה המלוכלכת הוטלה על האסירים הפוליטיים. 

     

    המחתרת הקומוניסטית הצ'כית יחד עם המחתרת היהודית שמו להם למטרה להציל כ- 900-1000   ילדים יהודיים, שהגיעו למחנה בסוף 1944 ובתחילת 1945. האחראים על ההצלה היה אנטונין קלינה, Antonin Kalina קומוניסט צ'כי  וגוסטב שילר, עוזרו, מהמחתרת היהודית.

     

    קלינה הצליח לרכז את הילדים היהודים עד גיל 12, בבלוק 66. הילדים לא אולצו לצאת לעבוד ולא אולצו לצאת החוצה למסדרים, שנמשכו שעות בכפור וגבו קורבנות. המסדרים נערכו בבלוק והמשגיח הגרמני, הגיע לבלוק כדי לפקוד אותם.

     

    שלא תטעו לחשוב, שהיה שם גן עדן, אבל בקינדרבלוק לא היו מכות. האסירים הפוליטיים, שהיו מקבלים מידי פעם חבילות מזון מהצלב האדום - על היהודים  נאסר להנות מחבילות אלו ומפירי ההוראה, מקבלים או נותנים, נדונו לעונשים ולמוות – למרות הרעב הכבד, והסכנה הכרוכה בכך, חלקו  את המזון עם  הילדים היהודים.

    יהושע ביכלר, מלהבות חביבה, שהיה בין ילדי הקינדרבלוק, ספר בעדות, שנתן ב-1964 , שקלינה ועוזריו, אפילו ארגנו לילדים סוג של למודים. הילדים יכלו לפנות אליהם בכל בעיה, ואכן אחרי שהפשירה  קצת חשדנותם של הילדים רבי התלאות, הם פנו לקלינה ולעוזריו.

     

    כשהכוחות האמריקאים התקרבו לווימר, החליטו הגרמנים לנטוש את המחנה ולקחת אתם את היהודים לעוד צעדת מוות. המחתרת בראשותו של קלינה, נתנה הוראה לילדים לא להתייצב ובשום פנים ואופן לא לצאת ממטותיהם אל המסדר שלקראת היציאה. 

     

    אם יבואו לקחתם, הורה קלינה לילדים להתעקש שאינם יהודים. לא ברור איך, אבל המחתרת הצליחה לזייף את תעודות הילדים. כשקלינה התייצב  בפני מפקד המחנה, שדרש ממנו לארגן את היהודים ליציאה, טען קלינה, שכל הילדים אינם יהודים. ילדים שנבהלו והתייצבו למסדר לא נצלו, אלה שנותרו בקינדרבלוק והכחישו את יהדותם, נצלו.

     

    אז היה או לא היה אלוהים בקינדרבלוק 66 בבוכנוואלד.

     

    אנטונין קלינה, אינו בין החיים, הוא נפטר בפראג בזקנה מנוונת, עני, חסר שיניים ונשכח.

    בתום הקרנת הסרט, הודיעה נציגת יד ושם, על הכרזתו של אנטונין קלינה כחסיד אומות עולם. קצת באחור לקלינה.

     

    יהי זכרו ברוך.

      

    ''

     

    הנה הוא, אנטונין קלינה בזקנתו, הייתם מאמינים שמאחורי הפנים האלה, כמו בעצם אחרי פניו של כל אדם בלי ידיעתו, מסתתר האלוהים. צריך הרבה אומץ כדי לראות אותו ואולי עוד יותר, כדי לקחת אחריות על חיי האחר.

      

    למי שיספיק, היום (11.7.2012) בשעה 18.30 יוקרן הסרט בסינמטק תל אביב ומחר בשעה 18.00 ביד ושם בירושלים.

     

    לרוץ.

     

     

    21.7.2012 סטיבן מוסקוביץ' זכה בפרס על סרטו. הנה הלינק:

     

     

    (C) כל הזכויות שמורות לבאבא יאגה

    דרג את התוכן:

      תגובות (43)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/4/13 22:23:
      לא יודעת מה לומר אלאונורה, זאת סוגייה שכנראה תציק לעולמים, למעט אולי הפסוק או האמירה...בצלמו נבראנו, מי פחות ומי יותר. תודה רבה לך על החשיפה ועל הקינדר בלוק.
        10/4/13 21:19:

      צטט: ~בועז22~ 2013-04-10 18:25:57

      לא לי לדרוש בשאלת קיומו של אלוהים

      בכלל, ונוכחותו (או אי-נוכחותו...) בתקופת

      השואה בפרט. קטונתי...

      אף לא אחד מאיתנו, שלא היה שם, בתוך

      אותה תופת, אינו יכול לכך.

      ולפחות לטעמי התשובה לאותה שאלה קשה

      ומייסרת טמונה דווקא בשאלה אחרת:

      איפה היה האדם?

      לפחות לאותם המאמינים בקיומו של הניצוץ

      האלוהי בכול אדם, יש תשובה...

      מצד שני..., היו מספיק צללי אדם שלא היה

      בם את אותו ניצוץ אלוהי...

      מלחמת בני-אור בבני-חושך, של המאה העשרים..

      ללא ספק. כן איפה היה האדם, שנברא בצלם?

      ראיתי אתמול את הסרט חנה ארנהט, הסרט מתמקד בתקופה שארהנט כתבה את הבאנליות של הרע, הסרט מומלץ, אם קראת את הספר .

       

        10/4/13 18:25:

      לא לי לדרוש בשאלת קיומו של אלוהים

      בכלל, ונוכחותו (או אי-נוכחותו...) בתקופת

      השואה בפרט. קטונתי...

      אף לא אחד מאיתנו, שלא היה שם, בתוך

      אותה תופת, אינו יכול לכך.

      ולפחות לטעמי התשובה לאותה שאלה קשה

      ומייסרת טמונה דווקא בשאלה אחרת:

      איפה היה האדם?

      לפחות לאותם המאמינים בקיומו של הניצוץ

      האלוהי בכול אדם, יש תשובה...

      מצד שני..., היו מספיק צללי אדם שלא היה

      בם את אותו ניצוץ אלוהי...

      מלחמת בני-אור בבני-חושך, של המאה העשרים...

        17/7/12 22:42:

      צטט: רוקם 2012-07-17 22:35:14

      לדעתי צריך להבחין בין עצם מושג האלהים לבין הפרסונליות שלך האלהים. הביטוי העמוק לשלילת הפרסנוליות מופיע במורה הנבוכים של הרמב"ם

       תודה על התגובה. לא הבנתי, אולי תסביר

        17/7/12 22:35:
      לדעתי צריך להבחין בין עצם מושג האלהים לבין הפרסונליות שלך האלהים. הביטוי העמוק לשלילת הפרסנוליות מופיע במורה הנבוכים של הרמב"ם
        17/7/12 11:50:
      http://cafe.themarker.com/video/2089931/
        13/7/12 22:20:

      צטט: צילום בזמן אמת 2012-07-13 21:37:42

      מרגש לאללה

      תודה רבה, ברוך שובך 

        13/7/12 21:37:
      מרגש לאללה
        13/7/12 14:25:

      צטט: shabat shalom 2012-07-13 07:15:08

      צטט: באבא יאגה 2012-07-12 21:11:17

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 16:22:16

      צטט: באבא יאגה 2012-07-12 14:24:15

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 06:34:18

      השואה כקונצפציה (לא כאירוע הסטורי דווקא) היא תמצית של תובנות מרגשות ומקפיאות - כאחד - על האדם. אני מעריץ של לוינס כפילוסוף של המוסר. אבל לא כאיש שיכול לספר לנו על איפה האלוהים נימצא (אם בכלל...). קלינה אינו אלוהים. היא אדם טהור שכוחו מוגבל וכדי לממש את האנושיות שלו הוא זקוק לקומבינות... אלוהים זקוק לקומבינות? צריך להודות בשתי אפשרויות: או שאין אלוהים או שיש אלוהים אבל לא כדאי ולא צריך לרדוף אותו או לחפש אותו...

      לדעתי לא כל כך פשוט לקבל את האתיקה של לוינס ולהוריד ממנה את אלוהים. (לוינס היה נצול שואה ואיש מאמין) והתובנות שלו מהשואהו, הן  מקורות הנביעה של האתיקה שלו., אבל מי ומה אני כי אכתיב לך, איש באמונתו יחיה.

       

      חס וחלילה לי מלפגוע בערכי התפיסה הלוינאסאית. אפילו עיינתי - פה ושם - במאמריו שהופיעו בהארץ, והבנתי מדוע כל כך מעט יהודים הלכו אחרי תורתו. לי אין ספק כי אם לוינס היה שייך למרכזי בכוח הדתים היהודים בישראל אז פני הדת היו שונים לחלוטין (לטובה).

      היותו איש מאמין לאחר שעבר את השואה לא מפתיעה אותי - משום שאובדן פיזי של הקרובים לנו - אינו שייך לשאלה האלוהית בכלל (וזה אני אומר כאדם לא דתי), ואינו צריך לפגוע בכוחה של האמונה. וזה בדיוק מה שכתבתי כאן לפני כן.

      השואה, להפך, היחתה צריכה לזכך את האמונה הדתית (שוב: בלי קשר לאלוהים), והסיפור על קלינה הלא יהודי הוא הוא תחילתו של הזיכוך הזה....

      כן, אני מסכימה, טוב היה אלו היו יותר דתיים כמוהו, יותר חילוניים כמוהו ובכלל יותר אנשים כמוהו..יש כאלה, אבל לא די. הוא פילוסוף מוערך מאד באירופה.לא מבינה איך השואה היתה צריכה לזכך את האמונה הדתית ועוד יותר לא מבינה, למה אין לזה קשר לאלוהים. או שמא לא הבנתי את דבריך.

       

      השואה היתה אירוע ייחודי ולא איזה סיפור שמישהו המציא. אני רואה בו אירוע מכונן אנושי ובמיוחד אירוע מכונן יהודי.

      ה"מכוננות" שבו (לפחות - לגבי) היא שכל אידיאולוגיה (תהא הכי הכי מושלמת ואידיאלית לאדם) היא כמו אקדח היורה לשני הכיוונים הנגדיים ברגע שהוא מוחזק בידי טורפים הולכי על שתיים.

      גם דת ואלוהים יכולים להיות נוסחא לימות המשיח אבל הם לא יהיו כאלה לעולם כי הטורפים על שתיים משתלטים עליה.

      אלוהים של האורתודוכסים או האלוהים שלי (?) הוא לא שייך לאירוע של השואה משום שככל אירוע אחר הוא באחריותו המלאה של האדם שבחר להיות רוצח (או לכאבי) להיות הנרצח או זה שבחר להתגונן. זה לא קשור לאלוהים.

      זה קשור רק לנו כבני האדם המתנסים והבוחרים את תגובותינו לנוכח אירועים שנקרים בחיינו.

      השואה בשבילי היא אירוע יהודי שנפספס אותו ברגע שנתרגם אותו למעשה אלוהי.

      והדת התלכלכה כשהיא אימצה את השואה לפרשנות המכוערת כאילו האלוהים השתמש בשואה המחרידה הזו כדי להעניש יהודים מסכנים שלא עשו עול לתוקפיהם!!

      האם הסברתי יותר טוב את עצמי עכשיו?

      הרבה יותר טוב, תודה רבה, ואני מסכימה אתך , כשדברתי על אלוהים דברתי על מטפורה, שאפשר להכיל עליה את האתיקה, אבל לא הכרחי. ברור שהכל תלוי באדם, הרי האדם המציא את אלוהים.שתהיה לנו שבת טובה בלי הפסקות חשמל.

        13/7/12 14:21:

      צטט: דליהו 2012-07-13 00:24:07

      אני לא מבינה באלוהות אבל הסיפור של קינדרבלוק 66 נוגע בשאלות קיומיות של מהות האדם כפי שכתבת והיכולת שלו לראות את האחר.ורק סיפורים אישיים מתארים אמת.אמת שהיתה ואמת שיכולה להיות.

      מסכימה אתך. שבת שלום 

        13/7/12 07:16:

      צטט: דליהו 2012-07-13 00:24:07

      אני לא מבינה באלוהות אבל הסיפור של קינדרבלוק 66 נוגע בשאלות קיומיות של מהות האדם כפי שכתבת והיכולת שלו לראות את האחר.ורק סיפורים אישיים מתארים אמת.אמת שהיתה ואמת שיכולה להיות.

       

      מאד אהבתי....

        13/7/12 07:15:

      צטט: באבא יאגה 2012-07-12 21:11:17

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 16:22:16

      צטט: באבא יאגה 2012-07-12 14:24:15

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 06:34:18

      השואה כקונצפציה (לא כאירוע הסטורי דווקא) היא תמצית של תובנות מרגשות ומקפיאות - כאחד - על האדם. אני מעריץ של לוינס כפילוסוף של המוסר. אבל לא כאיש שיכול לספר לנו על איפה האלוהים נימצא (אם בכלל...). קלינה אינו אלוהים. היא אדם טהור שכוחו מוגבל וכדי לממש את האנושיות שלו הוא זקוק לקומבינות... אלוהים זקוק לקומבינות? צריך להודות בשתי אפשרויות: או שאין אלוהים או שיש אלוהים אבל לא כדאי ולא צריך לרדוף אותו או לחפש אותו...

      לדעתי לא כל כך פשוט לקבל את האתיקה של לוינס ולהוריד ממנה את אלוהים. (לוינס היה נצול שואה ואיש מאמין) והתובנות שלו מהשואהו, הן  מקורות הנביעה של האתיקה שלו., אבל מי ומה אני כי אכתיב לך, איש באמונתו יחיה.

       

      חס וחלילה לי מלפגוע בערכי התפיסה הלוינאסאית. אפילו עיינתי - פה ושם - במאמריו שהופיעו בהארץ, והבנתי מדוע כל כך מעט יהודים הלכו אחרי תורתו. לי אין ספק כי אם לוינס היה שייך למרכזי בכוח הדתים היהודים בישראל אז פני הדת היו שונים לחלוטין (לטובה).

      היותו איש מאמין לאחר שעבר את השואה לא מפתיעה אותי - משום שאובדן פיזי של הקרובים לנו - אינו שייך לשאלה האלוהית בכלל (וזה אני אומר כאדם לא דתי), ואינו צריך לפגוע בכוחה של האמונה. וזה בדיוק מה שכתבתי כאן לפני כן.

      השואה, להפך, היחתה צריכה לזכך את האמונה הדתית (שוב: בלי קשר לאלוהים), והסיפור על קלינה הלא יהודי הוא הוא תחילתו של הזיכוך הזה....

      כן, אני מסכימה, טוב היה אלו היו יותר דתיים כמוהו, יותר חילוניים כמוהו ובכלל יותר אנשים כמוהו..יש כאלה, אבל לא די. הוא פילוסוף מוערך מאד באירופה.לא מבינה איך השואה היתה צריכה לזכך את האמונה הדתית ועוד יותר לא מבינה, למה אין לזה קשר לאלוהים. או שמא לא הבנתי את דבריך.

       

      השואה היתה אירוע ייחודי ולא איזה סיפור שמישהו המציא. אני רואה בו אירוע מכונן אנושי ובמיוחד אירוע מכונן יהודי.

      ה"מכוננות" שבו (לפחות - לגבי) היא שכל אידיאולוגיה (תהא הכי הכי מושלמת ואידיאלית לאדם) היא כמו אקדח היורה לשני הכיוונים הנגדיים ברגע שהוא מוחזק בידי טורפים הולכי על שתיים.

      גם דת ואלוהים יכולים להיות נוסחא לימות המשיח אבל הם לא יהיו כאלה לעולם כי הטורפים על שתיים משתלטים עליה.

      אלוהים של האורתודוכסים או האלוהים שלי (?) הוא לא שייך לאירוע של השואה משום שככל אירוע אחר הוא באחריותו המלאה של האדם שבחר להיות רוצח (או לכאבי) להיות הנרצח או זה שבחר להתגונן. זה לא קשור לאלוהים.

      זה קשור רק לנו כבני האדם המתנסים והבוחרים את תגובותינו לנוכח אירועים שנקרים בחיינו.

      השואה בשבילי היא אירוע יהודי שנפספס אותו ברגע שנתרגם אותו למעשה אלוהי.

      והדת התלכלכה כשהיא אימצה את השואה לפרשנות המכוערת כאילו האלוהים השתמש בשואה המחרידה הזו כדי להעניש יהודים מסכנים שלא עשו עול לתוקפיהם!!

      האם הסברתי יותר טוב את עצמי עכשיו?

        13/7/12 00:24:
      אני לא מבינה באלוהות אבל הסיפור של קינדרבלוק 66 נוגע בשאלות קיומיות של מהות האדם כפי שכתבת והיכולת שלו לראות את האחר.ורק סיפורים אישיים מתארים אמת.אמת שהיתה ואמת שיכולה להיות.
        12/7/12 23:11:

      צטט: face 2012-07-12 22:43:25

      ושוב פעם עם וכן עם עצב עליו. מסתבר שאכן אין אלוהים. ושכן יש דברים שמגיעים הרבה יותר מדי מאוחר. ואת כמו תמיד כתבת נהדר,

      תודה רבה ושבת שלום

       

        12/7/12 22:43:

      ושוב פעם עם וכן עם עצב עליו. מסתבר שאכן אין אלוהים. ושכן יש דברים שמגיעים הרבה יותר מדי מאוחר. ואת כמו תמיד כתבת נהדר,

        12/7/12 21:12:

      צטט: קביאר 2012-07-12 17:14:44

      יכול להיות שההמדינה הסכימה להגדירו כחסיד אומות העולם רק משהיה ברור שהוא יעלה לה כסף? כבר מזמן אני טוענת שמדינת ישראל היא מגדולות מכחישי השואה בימינו באשר לסרט, פספסתי אבל אעקוב אחרי הקרנות עתידיות. אני לא מוכנה לפספס דבר כזה תודה

      כמו שנאמר, ידע צדיק נפש מדינתו 

        12/7/12 21:11:

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 16:22:16

      צטט: באבא יאגה 2012-07-12 14:24:15

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 06:34:18

      השואה כקונצפציה (לא כאירוע הסטורי דווקא) היא תמצית של תובנות מרגשות ומקפיאות - כאחד - על האדם. אני מעריץ של לוינס כפילוסוף של המוסר. אבל לא כאיש שיכול לספר לנו על איפה האלוהים נימצא (אם בכלל...). קלינה אינו אלוהים. היא אדם טהור שכוחו מוגבל וכדי לממש את האנושיות שלו הוא זקוק לקומבינות... אלוהים זקוק לקומבינות? צריך להודות בשתי אפשרויות: או שאין אלוהים או שיש אלוהים אבל לא כדאי ולא צריך לרדוף אותו או לחפש אותו...

      לדעתי לא כל כך פשוט לקבל את האתיקה של לוינס ולהוריד ממנה את אלוהים. (לוינס היה נצול שואה ואיש מאמין) והתובנות שלו מהשואהו, הן  מקורות הנביעה של האתיקה שלו., אבל מי ומה אני כי אכתיב לך, איש באמונתו יחיה.

       

      חס וחלילה לי מלפגוע בערכי התפיסה הלוינאסאית. אפילו עיינתי - פה ושם - במאמריו שהופיעו בהארץ, והבנתי מדוע כל כך מעט יהודים הלכו אחרי תורתו. לי אין ספק כי אם לוינס היה שייך למרכזי בכוח הדתים היהודים בישראל אז פני הדת היו שונים לחלוטין (לטובה).

      היותו איש מאמין לאחר שעבר את השואה לא מפתיעה אותי - משום שאובדן פיזי של הקרובים לנו - אינו שייך לשאלה האלוהית בכלל (וזה אני אומר כאדם לא דתי), ואינו צריך לפגוע בכוחה של האמונה. וזה בדיוק מה שכתבתי כאן לפני כן.

      השואה, להפך, היחתה צריכה לזכך את האמונה הדתית (שוב: בלי קשר לאלוהים), והסיפור על קלינה הלא יהודי הוא הוא תחילתו של הזיכוך הזה....

      כן, אני מסכימה, טוב היה אלו היו יותר דתיים כמוהו, יותר חילוניים כמוהו ובכלל יותר אנשים כמוהו..יש כאלה, אבל לא די. הוא פילוסוף מוערך מאד באירופה.לא מבינה איך השואה היתה צריכה לזכך את האמונה הדתית ועוד יותר לא מבינה, למה אין לזה קשר לאלוהים. או שמא לא הבנתי את דבריך.

        12/7/12 17:14:
      יכול להיות שההמדינה הסכימה להגדירו כחסיד אומות העולם רק משהיה ברור שהוא יעלה לה כסף? כבר מזמן אני טוענת שמדינת ישראל היא מגדולות מכחישי השואה בימינו באשר לסרט, פספסתי אבל אעקוב אחרי הקרנות עתידיות. אני לא מוכנה לפספס דבר כזה תודה
        12/7/12 16:22:

      צטט: באבא יאגה 2012-07-12 14:24:15

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 06:34:18

      השואה כקונצפציה (לא כאירוע הסטורי דווקא) היא תמצית של תובנות מרגשות ומקפיאות - כאחד - על האדם. אני מעריץ של לוינס כפילוסוף של המוסר. אבל לא כאיש שיכול לספר לנו על איפה האלוהים נימצא (אם בכלל...). קלינה אינו אלוהים. היא אדם טהור שכוחו מוגבל וכדי לממש את האנושיות שלו הוא זקוק לקומבינות... אלוהים זקוק לקומבינות? צריך להודות בשתי אפשרויות: או שאין אלוהים או שיש אלוהים אבל לא כדאי ולא צריך לרדוף אותו או לחפש אותו...

      לדעתי לא כל כך פשוט לקבל את האתיקה של לוינס ולהוריד ממנה את אלוהים. (לוינס היה נצול שואה ואיש מאמין) והתובנות שלו מהשואהו, הן  מקורות הנביעה של האתיקה שלו., אבל מי ומה אני כי אכתיב לך, איש באמונתו יחיה.

       

      חס וחלילה לי מלפגוע בערכי התפיסה הלוינאסאית. אפילו עיינתי - פה ושם - במאמריו שהופיעו בהארץ, והבנתי מדוע כל כך מעט יהודים הלכו אחרי תורתו. לי אין ספק כי אם לוינס היה שייך למרכזי בכוח הדתים היהודים בישראל אז פני הדת היו שונים לחלוטין (לטובה).

      היותו איש מאמין לאחר שעבר את השואה לא מפתיעה אותי - משום שאובדן פיזי של הקרובים לנו - אינו שייך לשאלה האלוהית בכלל (וזה אני אומר כאדם לא דתי), ואינו צריך לפגוע בכוחה של האמונה. וזה בדיוק מה שכתבתי כאן לפני כן.

      השואה, להפך, היחתה צריכה לזכך את האמונה הדתית (שוב: בלי קשר לאלוהים), והסיפור על קלינה הלא יהודי הוא הוא תחילתו של הזיכוך הזה....

        12/7/12 14:55:

      צטט: דנה.גל 2012-07-12 14:43:44

      מרגש!

      תודה, דנה 

        12/7/12 14:52:

      צטט: פרודת רשתית 2012-07-12 13:51:46

      קראתי ו דמעתי ודמעתי. הקשר לנוכחות או אי נוכחות אלוהים נמצא דווקא באי היכולת שלנו (או אי האכפתיות) שלנו לדעת או לא לדעת אם הוא קיים או קיים רק במוחם של כמה מאתנו. מה שתמיד תופס אותי בסיפורים כגון אילו הוא היכולת להאחז בחיים, לבנות חיי יום יום ממה שיש (או מה שאין במקרה הזה), הרצון לנהל שגרה והיצירתיות האנושית שמצילה ממוות. חבל שיד ושם הכירו באנטון קלינה באיחור. אולי זה היה חוסך לו עוני וקונה לו שיניים. אולי אני קטנונית אבל אני לא מתנחמת בכך שמוטב מאוחר מאשר לעולם לא

       ברור שאלוהים נמצא במוחינו והוא פרי המצאה אנושית ובענין קלינה, אני מסכימה אתך לגמרי. ודווקא היו נסיונות מצד הנצולים להכריז עליו כחסיד אומות הע7לם, אבל הוא לא עבר איזה קריטריונים, שאחרי מותו פתאום  כן הצליח לעבור

        12/7/12 14:48:

      צטט: ארזעמירן 2012-07-12 13:01:02

      חזק. אבל מה זה קשור לאלוהים?

      חשבתי שזה קשור, הרי בסרט,  פירסט  מקלל את אלוהיו, אם לא הצלחתי להראות קשר, סימן שנכשלתי

        12/7/12 14:43:
      מרגש!
        12/7/12 14:26:

      צטט: שוש חזן גרינברג 2012-07-12 09:13:52

      - כוכב-

      תודה רבה 

        12/7/12 14:24:

      צטט: shabat shalom 2012-07-12 06:34:18

      השואה כקונצפציה (לא כאירוע הסטורי דווקא) היא תמצית של תובנות מרגשות ומקפיאות - כאחד - על האדם. אני מעריץ של לוינס כפילוסוף של המוסר. אבל לא כאיש שיכול לספר לנו על איפה האלוהים נימצא (אם בכלל...). קלינה אינו אלוהים. היא אדם טהור שכוחו מוגבל וכדי לממש את האנושיות שלו הוא זקוק לקומבינות... אלוהים זקוק לקומבינות? צריך להודות בשתי אפשרויות: או שאין אלוהים או שיש אלוהים אבל לא כדאי ולא צריך לרדוף אותו או לחפש אותו...

      לדעתי לא כל כך פשוט לקבל את האתיקה של לוינס ולהוריד ממנה את אלוהים. (לוינס היה נצול שואה ואיש מאמין) והתובנות שלו מהשואהו, הן  מקורות הנביעה של האתיקה שלו., אבל מי ומה אני כי אכתיב לך, איש באמונתו יחיה.

        12/7/12 13:51:
      קראתי ו דמעתי ודמעתי. הקשר לנוכחות או אי נוכחות אלוהים נמצא דווקא באי היכולת שלנו (או אי האכפתיות) שלנו לדעת או לא לדעת אם הוא קיים או קיים רק במוחם של כמה מאתנו. מה שתמיד תופס אותי בסיפורים כגון אילו הוא היכולת להאחז בחיים, לבנות חיי יום יום ממה שיש (או מה שאין במקרה הזה), הרצון לנהל שגרה והיצירתיות האנושית שמצילה ממוות. חבל שיד ושם הכירו באנטון קלינה באיחור. אולי זה היה חוסך לו עוני וקונה לו שיניים. אולי אני קטנונית אבל אני לא מתנחמת בכך שמוטב מאוחר מאשר לעולם לא
        12/7/12 13:01:
      חזק. אבל מה זה קשור לאלוהים?
      - כוכב-
        12/7/12 06:34:
      השואה כקונצפציה (לא כאירוע הסטורי דווקא) היא תמצית של תובנות מרגשות ומקפיאות - כאחד - על האדם. אני מעריץ של לוינס כפילוסוף של המוסר. אבל לא כאיש שיכול לספר לנו על איפה האלוהים נימצא (אם בכלל...). קלינה אינו אלוהים. היא אדם טהור שכוחו מוגבל וכדי לממש את האנושיות שלו הוא זקוק לקומבינות... אלוהים זקוק לקומבינות? צריך להודות בשתי אפשרויות: או שאין אלוהים או שיש אלוהים אבל לא כדאי ולא צריך לרדוף אותו או לחפש אותו...
        11/7/12 23:10:

      צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2012-07-11 23:02:32

      חבל שלא יכולה. מרתק.

       לא נורא, נתתי לך טעימה

        11/7/12 23:09:

      צטט: bonbonyetta 2012-07-11 20:14:41

      *
      מרגש, המילים מצאו איך להכנס לי ללב.
      אלוהים אכן יכול להימצא במקומות רבים.

       שמחה מאד לשמוע. תודה רבה

        11/7/12 23:02:
      חבל שלא יכולה. מרתק.
        11/7/12 20:14:

      *
      מרגש, המילים מצאו איך להכנס לי ללב.
      אלוהים אכן יכול להימצא במקומות רבים.

        11/7/12 18:24:

      צטט: הלנה היפה 2012-07-11 18:00:38

      יקירתי, עושה רושם של סרט חשוב מאין כמותו. ההקרנות האלה אינן האחרונות. אחפש אותו בזמן מתאים, לא כרגע. ובאשר לקיומו של אלוהים, הביטי, לו היה קיים קינדרבלוק כמו זה לא היה יכול להתקיים. בכל מקרה, בטוח שהוא לא היה בליבם של אלה שהקימו את הבלוק. ולגבי קלינה, הוא אינו הראשון וכנראה גם לא האחרון שנזכרים בו מאוחר מדי עבורו. ולא, במקרה הזה המאוחר אינו יותר טוב מאף פעם, ממש לא. תודה על הסקירה הרגישה שלך

      נכון, ודאי שהאלוהים הוא פרי המצאתו של האדם ופרי דמיונו ונכון כמובן שהוא לא היה בלב אלו שהקימו את קינדרבלוק.

        11/7/12 18:20:

      צטט: ניקיטה רנא 2012-07-11 17:15:22

      תודה על ההזמנה.

       תודה על הבקור, אחזור אליך בענין האחר

        11/7/12 18:19:

      צטט: זירעונית קוסמית 2012-07-11 17:08:02

      נראה שסלחנו לך:) תודה ,,,ערב טוב

       תודה על ההתיחסות הכפולה.

        11/7/12 18:18:

      צטט: רומפיפיה 2012-07-11 16:12:43

      יקרה,מודה ומתוודה שלא קראתי את הפוסט

      לאבי ז"ל היו שני בנים קטנים שנקרעו מזרועות אשתו

      (שגם היא נלקחה למשרפות) הילדים האלה נעלמו..

      אני אישית לא מסוגלת להכיל יותר סיפורי שואה...

      אגב, היתה שם גם בת גדולה. בת שש  (אחותי ),

      שניצלה בדרך מופלאה. הורי התחתנו לאחר המלחמה..

      והקימו משפחה חדשה...לתוכה נולדנו אחי ואני...

      אז סליחה מצטערת...

      נסלח, יקירתי 

        11/7/12 18:00:
      יקירתי, עושה רושם של סרט חשוב מאין כמותו. ההקרנות האלה אינן האחרונות. אחפש אותו בזמן מתאים, לא כרגע. ובאשר לקיומו של אלוהים, הביטי, לו היה קיים קינדרבלוק כמו זה לא היה יכול להתקיים. בכל מקרה, בטוח שהוא לא היה בליבם של אלה שהקימו את הבלוק. ולגבי קלינה, הוא אינו הראשון וכנראה גם לא האחרון שנזכרים בו מאוחר מדי עבורו. ולא, במקרה הזה המאוחר אינו יותר טוב מאף פעם, ממש לא. תודה על הסקירה הרגישה שלך
        11/7/12 17:15:
      תודה על ההזמנה.
      נראה שסלחנו לך:) תודה ,,,ערב טוב
        11/7/12 16:12:

      יקרה,מודה ומתוודה שלא קראתי את הפוסט

      לאבי ז"ל היו שני בנים קטנים שנקרעו מזרועות אשתו

      (שגם היא נלקחה למשרפות) הילדים האלה נעלמו..

      אני אישית לא מסוגלת להכיל יותר סיפורי שואה...

      אגב, היתה שם גם בת גדולה. בת שש  (אחותי ),

      שניצלה בדרך מופלאה. הורי התחתנו לאחר המלחמה..

      והקימו משפחה חדשה...לתוכה נולדנו אחי ואני...

      אז סליחה מצטערת...

        11/7/12 15:05:

      צטט: עמנב 2012-07-11 15:03:49

      מרתק! לעתים נדירות אנו פוגשים באנשים כאלה, מבלי להתייחס לשאלת קיומו של אלוהים. כל טוב, עמוס.

      תודה רבה, עמוס וגם לך יום נפלא 

        11/7/12 15:03:
      מרתק! לעתים נדירות אנו פוגשים באנשים כאלה, מבלי להתייחס לשאלת קיומו של אלוהים. כל טוב, עמוס.

      ארכיון

      פרופיל