כותרות TheMarker >
    ';

    ארכיון

    0

    "המיתוסים" של בנטו שפינוזה

    13 תגובות   יום שישי , 20/7/12, 07:46

     

    ''

     

    בנטו שפינוזה

     

    ושלוש מאות שנה לאחר מכן

     

     

    ''

     

    הרב שלום יוסף אליישיב

     

    אם יש לנו מיתוסים טובים- מי לעזאזל צריך את המציאות

    כך פתחתי פעם הרצאה באיזה כנס באוניברסיטת תל אביב.

     

    מיתוסים נותנים לנו שייכות לקהילה מסויימת, ובעקבות זה שלווה פנימית ומשמעות לחיים. פרט לקיומנו היום יומי האוכל והלבוש אנו מבקשים לעצמנו "יעוד" בחיים, סיבה טובה לקום בבוקר. לצורך זה אנחנו מרפדים את חיינו במגוון מיתוסים אותם רוכשים מהסביבה הקרובה והרחוקה. בצורה של חינוך שמקבלים . להיות תלוש לגמרי מקבוצת שייכות מסויימת נותנת לנו תחושת בידוד שקשה לעיכול.

     

    האדם הוא ייצור חברתי שזקוק לקבוצת שייכות. ידוע שקבוצת הזהות הרחבה ביותר שאדם יכול לחוש אליה שייכות  זה הלאום. זה אומר לטריטוריה אליה היא משוייכת, ולהיסטוריה שלה. אם אנחנו נמצאים בקוטב הצפוני ופתאום מאיזה מכשיר בוקע שיר ישראלי (באופן בלתי צפוי) אנחנו חשים במקום המרוחק משהו שזה "הבית" שזה "אנחנו" בודדים בקוטב אנחנו, אבל הנה יש משהו פתאום, שצובט לנו בלב.

     

    אז היסטוריה ומסורות מקיימים עם לאורך הדורות ומשמשים דבק לפעמים הדוק יותר, לפעמים רופף יותר לקבוצת זהות מסויימת.  לדעתי חיזוק הדבק מתרחש דוקא ברגעים , כאשר חשים איום על הישרדותנו מעצם השתייכותנו למקורות ולמיתוסים שלנו.

     

    בכל קהילה יש שומרי המיתוסים ומפרשיהם. הם אלה ש"שומרים על הגהלת" של המתוסים המשותפים שלנו כקבוצה.  רבנים, כוהני דת

     

    המוכשרים מבין שומרי המיתוסים התקדמו בהייררכיה של שמירת המוסר של חברה מסויימת, הם אלה שמקשרים בין מקור המיתוסים (הדת ) לבין בני תמותה שצריכים הדרכה מתמדת לבל יאבדו את כיוון חייהם.

     

    כוהני הדת רוכשים מעמד וסמכות לפי עוצמת אישיותם, והופכים לפרשני המיתוסים של קבוצה דתית ו\או לאומית. מעצם הגדרתם של הכוהנים האלה כמביני רזי הדת והאמונה - הם מקבלים בעיני המאמינים מעמד של קובעי אורח חיים.

     

    מה שעומד לרשות הכוהנים זה קובץ של מיתוסים שהם מפרשים לפי צורכי השעה, תוך גיוון בסיפורים והתאמתו לצרכי ניהול העדר שתחת ידיהם.

     

    העדר זקוק למנהיג רוחני שישקיט את ליבו בעת סערות נפש. זהו "הפסיכיאטר " שמרגיע את נפש הפרט בקהילה כאשר הוא מגיע לקונפליקט עם עצמו ו\או עם סביבתו.

     

    שפינוזה קרא תיגר על המיתוסים שכתובים בתנ"ך וביטל את משמעות ה"ניסי" של ארועים בלתי מוסברים שקשה להבין אותם אלא כניסים.

     

    שפינוזה שחי בהולנד 1632- 1677 צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל מפאת אמונתם היהודית.. הוא כמו יהודים אחרים מהחצי האי האיברי קיבלו "מקלט רוחני" באמסטרדם, וכך יכלו לקיים את אמונתם מבלי להיות נרדפים.

     

    היהודים שבאו לכאן הקימו את בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם., וכך יכלו לקיים את פולחנם כמו מי דורי דורות , ורבניהם יכלו להמשיך לשמש פרשנים למיתוסים של עמם.

     

    בנטו (ברוך) שפינוזה דוקא נסחף עם חירות המחשבה שהייתה קיימת בהולנד. קודם הוא היה עד לתפילות והריטואלים הקתוליים בספרד ובפורטוגל (גם אם לא אישית- אז מסיפורים) - וכאן בקהילה היהודית הפורטוגזית בהולנד חש, שאמנם יש טכסטים קצת שונים אבל גם כאן וגם שם מטפחים מיתוסים שאין בהם גרעין של אמת, וההבדל איננו  מהותי בין שני הטכסים

     

    שם בחצי האיברי שילמו בנפשם על אי נכונותם לעבור ממערך מיתוסים אחד למשנהו , ורבים מבני הקהילה היהודית היו מוכנים למות רק כדי להמשיך במיתוסיהם שלהם. - היה בזה קידוש השם.

     

    שפינוזה בודד את עצמו מן הקהילה היהודית והנוצרית וניסח כמה קונטרסים כדי לפורר את המיתוסים ולסביר את התוכן האמיתי מאחוריהם.

     

    הוא לקח כמה "ניסים" בתנ"ך ונתן להם פרוש רציונלי- "והיכה משה בסלע" למשל, זה היה כנראה ארוע  שבמקרה על יד סלע מסויים נמצא מעיין מים. וכך הוא לקח "נס" אחרי "נס" ונותן להם פירושים רציונליים.

     

     טענתו המרכזית שהאדם יצר את האלוהים ולא להיפך; האל איננו מקיים השגחה אישית על פרט זה או אחר. אולי הוא יצר את ההרמוניה בטבע ולאחר מכן נסוג מן העשיה.

     

    שפינוזה שהוחרם על ידי הקהילה היהודית וגם  על ידי קהילה נוצרית--חי בשלמות עם עצמו -בלי הליכה בעדר- בלי להיאחז במיתוסים לא של אלה ולא של האחרים -כאשר הקו המנחה שלו היה הרציונליזם.

     

    הוא השפיע על חשיבתם של שופנהאואר,הגל,  ניטשה , פרויד וגם על פיזיקאי כמו אלברט אינשטיין.

    הגל אמר פעם, ש"או שאתה פילוסוף כמו שפינוזה, או שאתה לא פילוסוף"

     

    היו אלה הרהורים לאחר הסתלקותו אתמול, של פוסק הדור, הרב יוסף שלום אליישיב, ועדר של רבע מיליון איש הלכו אחרי ארונו.

     

     


    זכויות שמורות לצבי הרטמן

    דרג את התוכן:

      תגובות (13)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/1/14 11:36:

      צטט: מרב 1956 2013-12-24 07:17:34

      שמחה שהגעתי לקרוא את הפוסט המרתק הזה.

      תודה.

       

       

      תודה מרב

        24/12/13 07:17:

      שמחה שהגעתי לקרוא את הפוסט המרתק הזה.

      תודה.

        18/12/13 10:58:
      בהחלט המצאה של האדם. זהו כלי שליטה מעולה שעושים השליטים באמצעות אנשי הדת באנשים הפשוטים.
        23/7/12 10:19:

      צטט: נעם דימנט 2012-07-21 14:47:13

      הרמבם ב"מורה נבוכים" לא רחוק ממנו והוא אף פעם לא הוחרם.

       

      אתה צודק רמב"ם הלך די רחוק אבל שפינוזה "לא השאיר ספקות".

        23/7/12 10:08:

      צטט: קנולר 2012-07-21 16:30:56

      זכיתי בשבוע שעבר לראות את :"ירושלים החדשה" של תיאטרון החאן, מחזה חדש שעוסק בתורת שפינוזה ובחרם עליו. מעולם לא התרגשתי כך בהצגה ואני יותר ממליצה לראות את ההצגה.

       

      תודה יהודית על ההמלצה. אני בטוח שזה נושא מעולה להצגה.

        21/7/12 16:30:
      זכיתי בשבוע שעבר לראות את :"ירושלים החדשה" של תיאטרון החאן, מחזה חדש שעוסק בתורת שפינוזה ובחרם עליו. מעולם לא התרגשתי כך בהצגה ואני יותר ממליצה לראות את ההצגה.
        21/7/12 14:47:
      הרמבם ב"מורה נבוכים" לא רחוק ממנו והוא אף פעם לא הוחרם.
        21/7/12 12:28:
      שפינוזה לא ביטל את הדת להמון העם. הוא האמין שצריך להיות אל, המשגיח על ההמון, ולכן יש מקום לדת עממית, שעיקרה : אהבת הזולת ואהבת האל. דת זו תתבסס על המקרא, אבל רק לאחר שיימחקו ממנו מעשי הניסים והאמונות התפלות. ישנן טענות ששפינוזה לא הוחרם בשל דעותיו הרציונליסטיות אלא בשל התנהגותו בפרהסיה, כאשר לא שמר מצוות וגם התחבר לנוצרים. הגותו של שפינוזה נותרה בספריו הנקראים ונלמדים עד היום. לעומת זאת, הדמות השנייה שהבאת, הרב אליישיב, דבריו היו בעל פה לקומץ תלמידים ולכל מי שבקש את דעתו. האם יקום היום מי מבין נאמניו ויחבר ספר שיביא את עיקרי דעותיו ותפיסתו בהלכה היהודית? עד כמה יהיה חיבור זה נאמן למציאות?
        20/7/12 17:10:
      מענין.....
        20/7/12 14:03:
      קודם כל יופי שכתבת, מידע שלי אישית היה חסר. ואני בהחלט חושבת שהוא היה אחד הרבנים הגדולים של זמני הרב אלישיב זצק"ל, עוד יסופר בו רבות...
        20/7/12 10:00:
      אתה יודע צבי, מאוד מוזר ,כנראה אני ממש כבר קולטת את הראש שלך.עוד בתחילת הקריאה ותוך כדי ידעתי שכתבת את זה בעקבות מותו של הרב. אומרים שמנהיג רוחני אמיתי רק מצביע על הכיוון ואז נותן את הדרור והחופש לחניכיו.גם בדת היהדות כך מוגד מנהיג רוחני. לגבי הרב שנפטר אין לי מושג לא הכרתי את דרכו. בכל אופן פוסט מעניין.עשיתי לי חשק לפנות לקרוא את שפינוזה.
        20/7/12 09:47:
      הוא כנראה סימן יורש , אבל אף אחד לא היה שם לקלוט את האיתותים ..
        20/7/12 07:54:
      אבל מה שחשוב באמת: את מי מי הוא סימן כיורשו... לשימור המיתוס

      פרופיל

      Zvi Hartman
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      titulic