סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

מצמת שפיה לג'סאר א זרקא - מסע במחוזות הברון

116 תגובות   יום שני, 1/10/12, 20:23

‏28/09/12

מצמת שפיה לתל תנינים – טיול במחוזות הברון.

מרחק – 17.5 קילומטר כולל סטיות קלות מהדרך.

זמן – חמש שעות.

דרגת הקושי – רך ונינוח.

נקודת ההתחלה, צמת שפיה, נמצאת כמה קילומטרים מזרחה לפורדיס ולכביש 4. לפי מדריך "מפה" וספרות השביל מכונה המקום – הר חורשן. האמת היא, שהר חורשן נמצא בכלל כמה קילומטרים מזרחה, בואכה המושבה בת שלמה.  בפועל לא נגיע להר, אלא רק לקצה שמורת הטבע הוותיקה "חורשן", שהוכרזה עוד על ידי הבריטים.

בת שלמה – מושבה קטנה וחביבה, קרויה על שם אבי אמו של הברון -    סלומון (שלמה) מאיר רוטשילד – מי שהיה הדוד (מצד אביו) וגם הסבא (מצד אמו) של הברון רוטשילד. מבולבלים? חכו להמשך.

יצאנו לדרך בהרכב מצומצם. דורון, שלומי ואנוכי. אסף ושחר טרודים בעיסוקים חשובים ואורחים אין. קשה, קשה לקבוע מועד שמתאים לכולם. החלטת מועצת חכמי השביל, לחכות לכולם וללכת רק בהרכב מלא, קרסה והתנפצה אל מול צוקי המציאות וסדרי העדיפויות של החיים. לפיכך, עברנו לשיטת "קובעים תאריך ומי שבא, בא".

כביש  70 ואדי מילק,  ציר תנועה מרכזי ממישור החוף לעמק יזרעאל ולצפון הארץ. כדי לחצות אותו דרומה בבטחה, נזקקנו לטכנולוגיה מתקדמת ומסומנת בצבעי השביל. אחרי כמה דקות הבנו שכדי לחצות ,כדאי ללחוץ על הכפתור.

מקור השם ואדי מילק,  בשיבוש מימי  המנדט הבריטי של השם הערבי - ואדי מָליח (בערבית: מִלְח). בוואדי  שיירות סוחרים שהובילו  מלח, שיוצר בחופי עתלית ודור בתקופות קדומות. (ויקיפדיה).

הלכנו מזרחה, בוואדי הרחב וצעדנו לאורך הכביש, בין חלקות מעובדות, גידולי שדה ומטעים. לאחר  קילומטר, פנינו דרומה והתחלנו לטפס אל ההרים. נו טוב, לא בדיוק הרים אלא גבעות  מיוערות  בחורש הארצישראלי ובצמחיית הבתה. סביבנו צמחו אלון התבור, אלון מצוי ואלה ארץ-ישראלית. חצבים פרחו ועיטרו את הנוף בשרביטיהם הלבנים .

ארבעת הקילומטרים הבאים עברו תחת קו מתח גבוה. בצד השביל רעו פרות ארוכות קרניים שבהו בנו באדישות.

בתוך השקט הפסטורלי נשמעו היטב זמזומי וצקצוקי החשמל שזרם עשרות מטרים מעלינו. לאחר שעה של הליכה בשביל החשמל, הגענו למחצבה עתיקה, שכיום משמשת כקיר לחובבי טיפוס. כאן עצרנו לארוחת הבוקר.  זוג צעיר שטיפס על הקיר להנאתו, אירח לנו לחברה. השניים תושבי זיכרון יעקב צועדים  בשביל ישראל בהפסקות, כבר כמה שנים.

מהמחצבה, אפשר לראות את השכונות המזרחיות של המושבה, זיכרון יעקב הקרויה על שם אביו של ה"נדיב הידוע", הוא -הברון אברהם בנימין אדמונד ג'יימס דה רוטשילד. ראשוני המתיישבים הגיעו מרומניה, ל"זמארין" – כפר אריסים שאדמותיו נרכשו ב1882. לאחר זמן קצר נקלעו לקשיים בשל חוסר ניסיון בחקלאות, התיישבות ועבודת אדמה. היה זה הברון רוטשילד שנחלץ לעזרה , מימן וארגן ותרם להמשך ההתיישבות בזיכרון יעקב ובמושבות נוספות. על תרומתו ותמיכתו בעלייה הראשונה זכה הברון רוטשילד בכינויים "אבי היישוב" ו"הנדיב הידוע".  כל שנותר לנו הוא לפצוח בשיר "זיכרון יעקב שלי, זיכרון יעקב, לא תמצא מקום כזה, כזה טוב". השיר נבחר כמובן לשיר הנושא של קטע השביל הנוכחי.

המשכנו דרומה אל בקעה רחבה דשנה וירוקה, המשובצת בחלקות חקלאיות ובמטעים היא "בקעת הנדיב". הבקעה המישורית  מנוקזת על ידי נחל תנינים ומיושבת בגבעת עדה וביישובי מועצה אזורית אלונה. מצפון לה – גבעות אלונה, במערב – רמת הנדיב ו"חוטם הכרמל". במזרח ובדרום– גבעות מנשה.

חצינו את כביש 654 המוביל ליישוב "גבעת עדה" היא אשתו של הברון ופנינו מערבה לכיוון רמת הנדיב, אל קצהו הדרומי של הכרמל. חצינו את כביש  652 המקשר בין בנימינה, הקרויה על שם הברון עצמו לבין זיכרון יעקב שעל שם אביו. לפני כמה שנים שמעתי בזיכרון יעקב התייחסות קצת פחות אוהדת לברון. איכר בן שמונים, נכד למייסדי המקום, טען בתוקף כי "הברון לא עשה פה טובות לאף אחד. נכון שבלעדיו לא היה זז פה כלום אבל ההשקעות הרבות שביצע בישראל הניבו לו רווחים יפים והאיכרים עבדו קשה כל מאד להחזיר לו כל שקל שהלווה או השקיע".

העלייה לרמת הנדיב מתונה ונוחה. פסענו בתוך בוסתן מקסים לאורך פלג מים דק ובריכות קטנות ספק שלוליות. לאחר כמה דקות הגענו לעין צור.

במקום, נובע  מעיין ניקבה, שמימיו מזינים מערכת בריכות לאגירת המים, שוקת לשתייה  ושרידי בית מרחץ רומי. לא רחוק מכאן נמצאים גני הנדיב – אחוזת הקבר הפרטית של הברון רוטשילד ורעייתו עדה. אחד הגנים המקסימים שבארצנו. היות וכבר ביקרנו שם בעבר, ולפנינו עוד מחצית הדרך, המשכנו במעלה השביל אל פני הרמה. רק לפני שבוע הזיזו את השעון והקדימו את הזריחה. עכשיו טיפסה השמש גבוה לשמים ויקדה על ראשנו. שלומי לא התבלבל והזמין משב רוח נעים וקריר מכיוון הים. ההליכה על רמת הנדיב מזמנת נופים ירוקים ושלווים. לאחר כמה דקות הגענו לחורבת עקב.

בבת אחת נפרשו לרגלינו מישור החוף והים. התצפית הפנורמית מרהיבה ואפשר לזהות בקלות את יישובי חוף הכרמל. ממולנו הכפר ג'סר א זרקא והמינרטים הבולטים ממנו, בדרום- בנימינה, אור עקיבא וחדרה, ובצפון – עתלית, וחיפה. נחל תנינים זורם ומתפתל מכיוון בנימינה לעבר הים. כביש 4 (חיפה תל אביב הישן) התחדש לאחרונה בגשר חדש, מרשים ובולט בנוף, העובר מעל מסילת הרכבת.

בחרבת עקב שוחזרו בחן ובטעם טוב, שרידי אחוזה כפרית מימי בית שני והתקופה הביזנטית. במקום יש גת, בית בד, ומבנים מעניינים. אנחנו מצאנו פה מקום טוב להפסקת קפה, וויסקי ונשנושים בצל חרוב.  רוכבי אופניים וזוג רצים אירחו לנו לחברה. המלצה חמה לטיול יום רכוב, הכולל את גני הנדיב, עין צור ומצפה ה"חוטם", שאליו נגיע עוד מעט.

השביל פנה דרומה למצוקי ה"חוטם". המצוק הארוך השובר את רמת הנדיב ומתנשא מעל מישור החוף נקרא "חוטם הכרמל".

לאחר כמה מאות מטרים של הליכה לאורך המצוק, הגענו לשדה רגמים. רוגם הוא קבר מלבני שנחצב ונבנה בסלעי הגיר שעל המצוק. במקום אותרו ושוחזרו כארבעים רגמים. בתוך אחד הרגמים נמצאה אבן קטנה, שנבחרה להיות חפץ ייצוגי לקטע השביל הנוכחי. דורון ארז אותה יפה ולקח אותה למוזיאון חפצי השביל.

ירידה חדה וקצרה הובילה אותנו ממרומי המצוק אל מסילת הרכבת הצמודה אליו. הלכנו לאורכה דרומה. בטעות זיהינו סימון שביל ישן וחצינו אותה על גביה לצד השני. מקום החצייה הנכון -  מאתיים וחמישים מטר דרומה, תחת גשר הרכבת שמעל  לנחל תנינים.

התנין האחרון בנחל,  נצפה לפני 100 שנה. האגדה מספרת כי התנינים הובאו לפה ממצרים. ליד שפך הנחל לים, שכנה עיר  קדומה בשם "קרוקודילופוליס". כדי להשתמש במי הנחל, נבנו במהלך השנים, סכרים, גשרים, אקוודוקטים ואפילו אגם מלאכותי. מפעלי הובלת המים לקיסריה שהורדוס בנה, היו חדשניים ומרשימים. כל אלו, הוזנחו ויצאו משימוש במהלך השנים.

בסוף המאה התשע עשרה היה האזור פראי ושקוע כולו בביצות, שנכלאו בין רכס הכורכר הצמוד לחוף, לבין הכרמל. ביצות אלו, נקראו – ביצות כבארה. במקום חי שבט ערב אל ע'וארנה, שנדד לכאן ממצרים. תושביו המנודים, התפרנסו ממרעה תאואים וקליעת מוצרים מצמחי הגומא והקנה.

ב1922 נרכשה אדמת הביצה  על ידי הברון.  לצורך פעולות הניקוז נשכרו פועלים מהשבט המקומי, שיכלו לשרוד את תנאי החיים הקשים והמחלות שבמקום. השבט קיבל אדמה חלופית  והוקם  עבורו הכפר ג'סר א זרקא, שעל רכס הכורכר הסמוך.

צעדנו מערבה על שדה חרוש לכיוון בית חנניה. האדמה הכהה מזכירה את אדמת עמק החולה שנחשפה לאחר ייבוש אגם החולה. מעט לפני כביש 4 הגענו לאקוודוקט (אמת מים) גדול ומרשים, המכוסה בכתובות ובעיטורים מעניינים. האקוודוקט היפה, עובר מתחת לכביש ותוחם מצפון את המושב.

עדר פרות מצא מפלט בצל החורשה הסמוכה למושב. המשכנו מערבה לאורך האקוודוקט. לאחר מספר דקות פגשנו בערבייה לבושה באורח מסורתי, פניה מכוסות ומקל גדול בידה.

"אולי ראיתם ברות שלי? ". שאלה.

"ברות שלך מחכות לך בחורשה ממול, לשער המושב" ענינו.

כשהתקרבנו לג'סר א זרקא. נפרדנו מהאקוודוקט. בצדי השביל הושלכו כמויות של זבל. את האויר החם בישם ריח נבלות של עופות ושאריות בית מטבחיים. המשכנו  עד שהגענו לכניסה לכפר. השביל חוצה את הכפר המוזנח ממזרח למערב עד לשפך נחל התנינים.

בבת אחת עוברים משטחים ירוקים וכבישים מפותחים לתוך עזובה, לכלוך, בנייה לא מתוכננת, ועוני. חצר פשע אחורית ומטונפת במרכזה של מדינת ישראל. יכלו מתכנני השביל לעקוף את הכפר ולא להכניס אליו את הצועדים. טוב בחרו, לטעמי .

תושבי הכפר המוסלמים, נחשבים כמנודים עקב מוצאם. ב-1948 נמנעו מלהשתתף במלחמה, ולכן זכו להישאר על אדמתם. עד היום, ממעטים תושבי הכפר להינשא בחוץ. האוכלוסייה מונה כשלושה עשר אלף תושבים שמחציתם מתחת לגיל 19. מצד שני , אחת מתושבות הכפר – מרים עמאש חמדאן בת 124 נחשבת לאישה הזקנה בישראל.

לאחרונה החלו לצלם במקום סרטים העוסקים באינתיפאדה ובסכסוך הישראלי-פלסטיני. רחובות הכפר דומים מאד למחנות פליטים ולערים פלסטיניות צפופות ומוזנחות.

נחל תנינים מקיף את הכפר מצפון.

חצינו את הכפר ממזרח למערב ולבסוף הגענו לתל תנינים ולשפך הנחל. במקום שרידי העיר הקדומה, אמת מים מזמן הצלבנים ושרידי גשר קשתות שנבנה לכבוד הקיסר הגרמני וילהלם שביקש לרכב לאורך חופי  הים התיכון, בדרכו מחיפה ליפו, בביקורו בארץ. החוף פשוט מקסים ומתאים לבילוי ולרחצה.

לסיום, הצטופפנו בפג'ו 205 אדומה וחבוטה מודל תשעים ושתים. צעיר מקומי לקח אותנו בחזרה לנקודת ההתחלה, שם חיכה לנו הרכב. החוויה העלתה חיוכים וזיכרונות לרוב.