כותרות TheMarker >
    ';

    הבלוג של אוהד

    בלוג זה מלווה אותי בכתיבת אתר "הכל על" - אותו בניתי עם אדוה זוגתי בעקבות האהבה שלנו לטיולים בארץ ובעולם. סליחה מראש על שגיאות הכתיב (הבלוג, שלא כמו האתר, לא עובר שכתוב של אדוה).

    דמותו של המהרל מפראג

    0 תגובות   יום שבת, 13/10/12, 03:27

     ראשית הזהרה, אומנם בלוג זה הוא בלוג טיולים אבל לפעמים אני משרבב לפוסטים את דעותי האישיות, בפוסט זה דעותי האישיות הן מרכז הפוסט, בנוסף כתבתי פה יחיסית הרבה והכתיבה לא נערכה, כך שיכולים להיות הרבה שגיאות כתיב ומילים מבולבלות (יותר מכרגיל) - למי שמפריעה לו אחד נדברים אילו אני מתנצל מראש.

     

    אחרי זמן רב שלא כתבתי כלום לבלוג, (הייתי קצת עסוק) החלטתי לכתוב על דמותו של האייקון היהודי בפראג המהר"ל שמלווה את המבקר בעיר בכל פינה. 

     

    על המהרל נאמר כבר לא מעט. אחת האמירות המעניינות הן של  פרופ' אלחנן ריינר שהסביר שהמהר"ל מפראג היה  "ההוגה האשכנזי הראשון והיחיד שניסח הגות שיטתית ומקיפה שהתכוונה להתמודד עם השאלות הגדולות באירופה של שבירת הכלים: הרפורמציה ורפורמציית הנגד, בפרויקט אחד ענק בהיקפו, העשוי קומה על גבי קומה."‏‏ ~ , מקור ראשון, מוסף שבת, עמוד 6‏, 4 בספטמבר 2009"


    במה דברים אמורים?  

    מאה שנה בערך לפני הולדתו של המהר"ל עברה היהדות העולמית שבר נוראי של גירוש ספרד (לא מעט מהמגורשים הגיעו לפראג - מה שיצר קהילה מגוונת ואת הבית הכנסת הספרדי אותו תראו ברובע היהודי של פראג). וכך הקהילה החזקה שהחזיקה את מרכז העיסוק באומנה יהודית (קהילה שהצמיחה בין השאר את מורה נבוכים של הרמב"ם, את הכוזרי של ריה"ל וכדומה - ספרות שידעה להגן בדרכים פילוסופיות על האמונה היהודית מפני התקפות נוצריות - וטיעוני השכלה כאילו או אחרים שלא נדבר על ספרות הלכתית ותרבות דתית בדוגמת פוסקים ומשוררים כמו אבן גבירול, הרמבן וכדומה). התפרקה.


    חלק מ"התשובה האמונית"  הייתה התחזקות הדת המיסטית, (רעינות שהגיעו כנראה ברובם מדרום צרפת - ספר היצירה המתחדש, ספר הבהיר) מה שיצר את תנועת הקבלה (האר"י הקדוש מצפת הוא בין תקופתו של המהר"ל)  . אך לדת המיסטית אין יכולת לסחוף אחריה את  ה"שכלתניים" ואת ה"בורגנות הדתית", בנוסף קשה לה ליצור סייגים והלכות (הפתרון לכך יגיע קצת אחר כך עם הבעל שם טוב שיצר את תנועת החסידות שקרבה את הקבלה  להמון - אך שוב גם הוא לא הצליח לשחוף אחריו את הבורגנות והאליטות הדתיות הישנות) 


    וכך בסוף המאה 16 ותחילת המאה ה17 היחל תהליך מעניין ביהדות. בניגוד ליהדות המזרח אירופית שלא התמודדה עם שאלות חדשות שהציבו המדע, הנהורות ועליית כוחו של האדם וריבונותו על גופו ותודעתו, היהדות המערבית התמודדה גם התמודדה מול שאלות אילו ושוב לדת המיסטית לא הייתה אז תשובה. וכך התחיל תהליך העצמה  של מה שמכונה "שבירת הכלים", (מושג קבלי המציין התפקרות ועזיבת חיי הקודש) למעשה הערכות רבות טוענות שאם רבים מתלוננים על התבוללות היום - אז רצוי לדעת שבתקופה זו כמות עוזבי היהדות הייתה עצומה בהרבה.  


    וכך עלה המהר"ל דמות שהייתה לו רגל מצד אחד במיסתיקה ("הגולם מפראג" המשוייך לו הוא הגשמה של בריאה של יצור חיי יש מאיין על ידי ספר היצירה - סליחה על הערה המורחבת אך זה ספר שמיוחס לאברהם אבינו או לאדם הראשון מבחינה אמונית מבחינת המחקר ההסטורי מדובר על יצירה כנראה מדרום צרפת מהמאה ה9 או ה10- כדאי לקרוא את כתביו של גרשום שלום בנושא). מלבד רגל במיסתיקה היה המהר"ל גם פוסק הלכתי וגם איש הגות שהציב פתרונות שונים לשאלות הקשות שיש לנהורות והשכלה שהיו בראשית דרכם על היהדות (לצד שאלות קשות ולחץ עצום של הכנסייה).


    המהר"ל יצר תורה הגותית בה השתלבו התורה והמדע האחד בשני (המדע כחוכמה נמוכה שמביאה לידי אמונה והבנה של התורה אך תוך כדי הבנה שהכל קיים וכתוב בתורה - צריך רק לשאול מדוע חכם קבלי זה שחשב שהכל כתוב בתורה והכל כתוב בקבלה לא קיבל את ההבנה  שכדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא הפוך). הוא יצר תפיסה בה לעם ישראל ולעמים יש חיבור ומארג של חובה וארחיות (בסיס לתורתו של הרב קוק). ואי אפשר לשכוח את פעילותו הפוליטית בפראג והנהגת הציבור היהודי המקומי והעולמי באחד מרגעי השבר של העם היהודי בגולה. פעילות שהפכה אותו לגיבור פראגי מקומי עד ימינו.  


    לא לחינם המהרל היום הוא אייקון וסמל חשוב בכל היהודות האורתודוכסית וגם בעולם הרחב. ה"מתנגדים" רואים בו סכלתן, ידען תלמוד ופוסק גדול, ה"חסידים" ראו בו כאיש שאפשר את תחילת החסידות (הוא יצר מערכת פילוסופית שמתנגדת לתפסית האל המאוד נוקשה  של הרמב"ם ורואה באל כיישות ממש  הנמצא בכל מקום - למעשה אם היום עדין יש רבנים שאומרים ש"אלוהים כועס" - רמז עובדיה יוסף, משפט שסותר לחלוטין את תורתו של הרמב"ם שטוען שלאל אין גוף אפשרי בזכות המהר"ל), הקבלסטים למניהם - רואים בו את אחד המסתקנים הגדולים  ועבור הפראגים הוא בכלל סמל לאומי שמציבים את פסל הגולם שלו בכל מקום.


    מה הוא צריך להגיד לנו? ואני מתכוון בכך ל"חילונים"/משכילים או שהשד יודע איך תקראו להם, שרואים בריבונות האדם ומרכזיותו כערך הקודם לאלוהות באשר היא, (לא לדתיים ללא כיפה שעבורם האידיאל היהודי הוא שמירת שבת ואי אכילת חזיר),   הוא צריך לדעתי לסמל לנו מנהיג יהודי דתי (בתקופה היא של סוף ימי הבניים לא היה מנהיגות אחרת - שפינוזה ששימש כראשית ההנהגה ההשכלתית  היהודית ולמעשה לרשית הרופורמה והחיים היהודים החילונים - יוולד שלושים שנה אחרי מותו של המהר"ל), שניסה ליצור חיבור בין ישן ובין חדש, בין היהדות ובין האומות ולהתמודד עם המדע והערכים ההומנים שהיו אז בראשיתם. מנהיג שהיה אכפת לו מכל עם ישראל והיה בקיא במדע, בפילוסופיה המערבית לא פחות מהרבה אנשי מדע חילונים או גויים.
    אולי למנהיגי הדת, שבורחים לאמירות כמו ישן אסור מהתורה, וטוענים שערכים לאומיים, או הומנים ואוניבסאלים הם "עגלה ריקה" יש כנראה מה ללמוד ממנו.

      

    ''

     

    בתמונה - פסלו של המהר"ל בכניסה לבית העירייה בפראג (צילום מקורי- אולי פעם אחרת, שאסיים את העבודה על לונדון,  אקדיש את הכתיבה לסמלים האנטישמים בפסל).  

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      תגובות אחרונות

      פרופיל

      אוהד שקד
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין