כותרות TheMarker >
    ';

    בשביל הזהב

    3+X בדרך לאוסקר

    0 תגובות   יום שני, 15/10/12, 15:49

    בעוד שלושה חודשים, יחשפו המועמדים לפרסי האוסקר ה-85 במספר. לאורך ההיסטוריה הארוכה של הפרס, תמיד היו לקראת סוף השנה כמה סרטים סביבם התרכזו מרבית ההימורים. לא נהוג לדעת מי עומד לזכות לפני שהחלו לחלק את פרסי הגילדות והאיגודים המקצועיים (וגם אז, יתכנו הפתעות מדי פעם), אבל הניחושים נזרקים לאוויר במהירות שיא כרגע. כל סרט שזוכה לביקורות חיוביות, מוזכר עכשיו כמועמד אפשרי, כולל שמות קשים לביטוי, כמו אמאיאצי קורינדיילדי, השחקנית הראשית בסרט "Middle of Nowhere" ובן זייטלין (איך לעזאזל מבטאים "Benh"?), במאי "חיות הדרום הפראי". שני הסרטים עשויים להיות מועמדים לאוסקר, במיוחד זה של זייטלין, אבל לא נראה חכם להמר עליהם כעל זוכים.

    הסיבה לכך היא שאין להם את מה שיש בסרט שנמצא בעמדת זכיה, שפשוט מבדיל אותו מסרטים אחרים שמחפשים מקום בהתמודדות. קשה להגדיר את זה מעבר לביטויים אבסטרקטיים כדוגמת "פקטור האוסקר". לסרטים מסויימים יש את מה שדרוש כדי לקחת את הזהב, גם אם אינם הסרטים המצליחים ביותר מסחרית, או האהובים ביותר על המבקרים לאורך השנה. במשך 85 שנים, זה היה הדבר האחד שהפריד בין זוכה אוסקר למועמד נטול פרס ובחלק גדול מהמקרים, מרגישים את זה כבר בזמן הצפיה הסרט.

    להמר על הזוכה באוסקר כשאנחנו רק באמצע אוקטובר, זה לא פשוט ואף יהיר. גם אם משקללים את כל הביקורות החיוביות והפרסים שכבר צברו, עדיין לא ידוע איך הקהל יגיב לחלק מהסרטים (וחברי האקדמיה הם בכל זאת חלק מהקהל), מה יהיה הקונצנזוס הביקורתי הסופי לגביהם ואיך יתפקדו במרוץ הקדחתני שמתחיל השנה שבועיים לפני המועד הרגיל, בגלל שינוי לוח הזמנים של האקדמיה. לפני שנה בדיוק, עוד המרתי על "נערה עם קעקוע דרקון" שבסופו של דבר, לא היה מועמד בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. מתי בדיוק נכנס לתמונה פקטור האוסקר? זה משתנה, אבל לרוב הוא משתלט על התחרות ממש בסוף השנה, כשההצבעה בפועל מתחילה. אף אחד כמעט לא המר על "מטען הכאב" או על "נאום המלך" לפני שהחלו לצבור פרסים ומועמדויות בקרב הגילדות, בהן חברים גם מצביעי אוסקר רבים. התחושה הזו שאין מתח אמיתי בטקס האוסקר עצמו, מגיעה אחרי שבועות מורטי עצבים, בהם עוד נדמה שהפסלון יכול ליפול לאחד ממספר כיוונים שונים. עם זאת, כבר באוקטובר, ידועים רוב הכיוונים האפשריים אליהם הוא עשוי לפנות.

    אני לא יכול להמר בבטחון מלא על הזוכה השנה, אבל בהחלט מוכן לסמן שלושה סרטים שבהסתמך על הידוע עד כה, הם בעלי הסיכוי הגדול ביותר לקחת את הפרס.

     

    הראשון, שמוביל כרגע בבורסת ההימורים, הוא "ארגו". הסרט הזה, בבימויו של בן אפלק, זכה לתשואות בפסטיבלים בהם הוקרן ולביקורות חיוביות במיוחד. הוא לא הצליח להשתלט על ראש טבלת ההכנסות השבועית, אבל זה לא ש"חטופה 2" (הנמצא כרגע בראש הטבלה) מהווה איום על הפרסים הרבים להם ארגו עתיד להיות מועמד. אפלק כבר מחזיק באוסקר אחד, על התסריט שכתב עם מאט דיימון ל"סיפורו של ויל האנטינג" ב-1997. מאז, השתתף בסרטים רבים, אולם לא היה מועמד לאוסקר אפילו פעם אחת (בניגוד לדיימון, שהיה מועמד כשחקן משנה על "אינוויקטוס"). בשנים האחרונות, צבר לעצמו אפלק מוניטין דווקא כבמאי. המשחק שלו לא השתפר, אולם העבודה שלו מאחורי המצלמה הביאה להערכה מחודשת כלפיו. "נראתה לאחרונה" ו"גנב עירוני" זכו לשבחים ותרמו רבות לתחושה שאפלק מצא סוף סוף את הדרך לשבות את לב המבקרים ואולי גם את של חברי האקדמיה. ארגו טיפה מסתכן עם תאריך יציאה מוקדם לעומת מתחרים פוטנציאליים אחרים (למרות שבישראל, בכורתו הרשמית נדחתה לינואר), אולם זה לא הפריע לרוג'ר איברט לסמן אותו כמועמד המוביל לזכיה באוסקר. לא שאיברט תמיד מדייק בתחזיות שלו והוא חוטא לדעתי בחוסר סבלנות כשהוא מכריז על המרוץ כגמור כבר עכשיו. עם זאת, יש לו את היכולת להבין את ראשם של חברי האקדמיה והוא נמצא בקשר עם לא מעט מהם. אם הוא אומר שארגו יזכה, כנראה שיהיה לפחות אחד המועמדים החזקים עד הסוף.

     

    מי שעשוי להפתיע, לפחות בעיני המהמרים על ארגו, הוא "אופטימיות היא שם המשחק". מדובר בסרטו החדש של דיוויד או. ראסל, מי שאחרי שנים מחוץ למיינסטרים, היה מועמד לאוסקר לפני שנתיים על בימוי "פייטר". כמו ארגו, גם אופטימיות היא שם המשחק זכה לתגובות מאוד חיוביות לאחר שהוקרן בפסטיבלים והוכתר כבעל סיכוי רציני לכבוש את עונת הפרסים. גם אם לא יקח את פרס הסרט, ג'ניפר לורנס ניצבת כעת כמובילה בהימורים לזכיה באוסקר לשחקנית ראשית בזכות השתתפותה כאן. הסיפור פשוט ומשלב בין הפרעות נפשיות ורומנטיקה. נראה שראסל, למרות התמתנות מאז ימי "אני (לב) האקביז", עדיין מעדיף להתמקד בדמויות שוליים שהוליווד נוטה להשאיר לצד הכוכבים הראשיים ולא להציב במקומם. נרשמו שבחים גם לבראדלי קופר כשחקן הראשי ולרוברט דה נירו כשחקן משנה, מה שעשוי להוביל למועמדות של לפחות אחד מהם (דה נירו לא היה מועמד מאז 1991, אולי הגיע הזמן לחזור למשחק). לאופטימיות היא שם המשחק יש שני יתרונות חשובים שעשויים להוסיף לו את פקטור האוסקר. קודם כל, הוא יוצא בסוף נובמבר, מה שמקרב אותו למועד ההצבעה לאוסקר, אבל משאיר מספיק זמן בכדי לנהל קמפיין רציני לפני שליחת המעטפות. שנית, נראה שמדובר בסרט מבוסס רגש, מה שאולי עדיף על פני ארגו היותר אינטלקטואלי. אם יש משהו שסרט המעוניין באוסקר חייב, זה לגעת בנקודות רגשיות, אחרת יהיה מאוד קשה לראות אותו לוקח את הפרס.

    עוד דבר שעשוי להכריע את הכף לטובת אופטימיות היא שם המשחק, זו הפצתו בידי חברת ויינסטין. הארווי ויינסטין היה מעורב ברמה כזו או אחרת בהפצת ושיווק שני הזוכים האחרונים באוסקר ואין שום סיבה לחשוב שלא ישקיע מאמצים בקידום סרטיו גם השנה. "המאסטר", שגם אותו חברת ויינסטין מפיצה, נראה מחוץ למרוץ (מעבר לפרס השחקן לחואקין פיניקס). זה משאיר בידי הארווי ושות' שני סרטים שמקווים להפוך למנצחים הגדולים של סוף השנה.

     

    למה שני סרטים? כי חברת ויינסטין מפיצה גם את "ג'אנגו ללא מעצורים", המערבון של קוונטין טרנטינו. לא הרבה ידוע על הסרט, פרט לטריילרים המרשימים ולשבע דקות שנחשפו בהקרנה פרטית בפסטיבל קאן וזכו לתשואות מהקהל. הקרנה שבה הוקרנו, אגב, גם המאסטר ואופטימיות היא שם המשחק וזכו לתגובות דומות. אז, ג'אנגו עוד לא היה גמור, אולם כעת הוא מוכן ויופץ לקולנוע בסוף השבוע של חג המולד. זה הולך להיות כנראה סרט מצליח מסחרית ויתכן שגם ביקורתית. השאלה הגדולה, שמלווה אותו מתחילת השנה, היא האם הוא יכול לסחוף גם את חברי האקדמיה. קשה לחזות את תגובת האקדמיה לסרטיו של טרנטינו. שניים מהם היו מועמדים לאוסקר ("ספרות זולה", עליו זכה בפרס לתסריט מקורי ו"ממזרים חסרי כבוד"). מנגד, שני חלקי "להרוג את ביל", לא צברו ביחד אפילו מועמדות אחת. טרנטינו של אחרי ממזרים חסרי כבוד מגיע לאוסקר עם מומנטום חיובי ובהחלט יתכן שאם יאזן כמו שצריך בין מחוות למערבוני הספגטי עליהם גדלו רבים ממצביעי האוסקר, לבין סיפור מהודק ומשחק טוב, התוצרת תהיה שוה זהב.

    ג'אנגו נבדל משני הסרטים האחרים שהזכרתי כמתחרים חזקים השנה, בכך שטרם נחשף במלואו ואין ביקורות עליהן ניתן להסתמך. מקובל להמר על לאונרדו דיקפריו כמועמד על האוסקר לשחקן משנה בזכות גילום הנבל בג'אנגו, אולם עוד אין מספיק נתונים בכדי למקם את הסרט כמו שצריך בדרך לפרס הגדול. נוסף על כך, תאריך ההפצה המאוחר שלו, עלול לפגוע בסיכוייו, מכיוון שיאלץ להסתמך במידה רבה על הקרנות מיוחדות ושליחת עותקים לא רשמיים (סקרינרים) לחברי האקדמיה, אם ברצונו להשיג מספיק תמיכה לפני סגירת ההצבעה על המועמדים. בחודש וחצי שבין חשיפת המועמדויות לבין טקס האוסקר עצמו, ג'אנגו יכול להמשיך ולצבור אוהדים, אולם הוא חייב לפעול מוקדם כדי להשיג בסיס להתקדם ממנו. כל זאת בתנאי שהסגנון של טרנטינו לא ירחיק יותר מדי חברי אקדמיה שאוהבים את הסרטים שלהם יותר פשוטים למעקב ופחות מסוגננים ורוויי מחוות.

     

    אלה הם שלושת הסרטים שמתוכם אני מעריך שיצא הזוכה הגדול של השנה. עם זאת, רואים את ה-X בכותרת? זה הנעלם שטרם נחשף. הוא יכול להיות כל מספר בין 0 לכמות הסרטים שיצאו השנה וטרם הוזכרו כאן. "הוגו" לא נחשב בשנה שעברה למועמד חזק, עד שזכה בפרס הגדול של National Board of Review בתחילת דצמבר. "הארטיסט" עוד היה סוג הצבעת מחאה באוקטובר דאשתקד, כאשר נראה שחסרים סרטים גדולים באמת שיתחרו על האוסקר. יתכן והזוכה כלל לא הוזכר עדיין, פשוט כי עוד לא חשבתי עליו כעל מתחרה רציני. יכול להיות ש"לינקולן" של ספילברג, שעוד אין עליו קונצנזוס ביקורתי, יצליח לפתוח פער על פני האחרים. אולי "חיי פאי" של אנג לי, "עלובי החיים" של טום הופר או "Zero Dark Thirty" של קתרין ביגלו יהיו שווים עוד אוסקר לבמאים שלהם. "טיסה" של רוברט זמקיס, מסקרן במיוחד ולו מכיוון שמדובר בסרטו הראשון שאינו באנימציה מאז שנת 2000. אולי ממהרים מדי להספיד את "ממלכת אור הירח" בגלל תאריך היציאה המוקדם שלו. אולי "אנה קרנינה" יצליח, למרות חוסר התלהבות מההקרנות בפסטיבלים. יש הרבה אפשרויות ורק בעוד כחודשיים, נוכל לדעת איך כל הסרטים האלה מתקבלים. עד אז, אני מציע שלושה שהם בעיני בעלי הסיכוי הטוב ביותר לזכות. אולי הנעלם X מסתתר מעבר לפינה ובבוא ינואר, יפרוץ לקדמת הרשימה, אחרי שהאחרים התעייפו מהמרוץ. את התשובה הסופית נדע ב-24 בפברואר, כאשר יחולקו פרסי האקדמיה זו השנה ה-85 ברציפות.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אביעד שמיר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין