כותרות TheMarker >
    ';

    הבלוג שלי

    0

    להצליח לעמוד במקום של הספק

    8 תגובות   יום רביעי, 21/11/12, 08:28
    • ״כי אם תעצור במקום הספק ולא תרמה את עצמך בכך שתחשוב שיש הוכחה מופתית למה שלא הוכח הוכחה מופתית, ולא תמהר לדחות את כל מה שלא הוכח הפכו, ותחליט להכחישו, ולא תשאף להשיג מה שאין ביכולתך להשיג, אזי השגת את השלמות האנושית ותהיה בדרגת רבי עקיבא עליו השלום, אשר נכנס בשלום ויצא בשלום כאשר עיין בדברים המטפיזיים האלה״
      (הרמב״ם, מורה נבוכים).

     

    להצליח להיות במקום של הספק. לוותר על הצורך בוודאות כתנאי לתחושת שלמות.

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/11/12 09:24:

      צטט: שולה ניסים 2012-11-22 16:16:03

      צטט: esty.d 2012-11-22 13:59:08

      צטט: שולה ניסים 2012-11-22 09:43:59

      הפוסט הזה שלך מזכיר לי את שיטת ארבע השאלות של ביירון קייטי ( ה"עבודה" ). קראתי שני ספרים שלה, ואני מודה ומתוודה שלא קל לחיות לפי זה.

       

      היי שולה,

      מה שלומך?

      איך זה מזכיר את ביירון קייטי ומאיזו בחינה זה קשה בעינייך?

      אני חושבת שהמיקוד בדברי הרמב"ם הוא בקבלת ההבנה שלא כל מה שאנחנו חושבים שהבנו הוא בהכרח נכון וודאי. בגלל הקושי שאנשים חווים במצבי ספק, הם בוחרים בוודאות גם אם לא הוכחה. דוחים הבנות רק בשל סימני שאלה שנתגלו בהן. על פי הרמב"ם ישנה שלומת בידיעה שאין וודאות וביכולת להישאר עם ספק (על פני תחושת ההכרח לתייג הבנה כלשהי כוודאית). להיות במקום הגבוה של הידיעה שלא הכל אנחנו יודעים.  זה מתאר גישה אל החיים שמאפשרת את המקום הזה של חוסר וודאות כמקום שלם וגבוה יותר מזה של הוודאות המלאה. כך על פי הרמב"ם ואני מוסיפה ואומרת שביכולת להבין שאין רק דרך אחת לראות דברים, אנחנו מקדמים את הבנת האחר ואת הידיעה שהבנה שאינה מוכחת בוודאות יש אולי עוד דרכים לראותה.

       

      הי אסתי,

      את שואלת אותי ועונה על השאלה הזו בעצמך.

      "אני חושבת שהמיקוד בדברי הרמב"ם הוא בקבלת ההבנה שלא כל מה שאנחנו חושבים שהבנו הוא בהכרח נכון וודאי."

      איך זה מזכיר לי את ביירון קייטי? היא מלמדת אנשים לשאול שאלות, להטיל ספק במה שהם חושבים כנכון וודאי.

      למשל, מישהוא חושבת שהבוס שלו שונא אותו. שיטת ארבע השאלות שלה אמורה לגרום לו להטיל ספק במחשבה הזו ואפילו לבטל אותה לגמרי.  למה זה קשה. כי אם למשל מישהוא לעולם לא מחייך אלי איך אני אטיל ספק במחשבה שהוא לא מחבב אותי? 

       

      היי שולה יקרה,   

      אני לא מספיק בקיאה בשיטת ביירון קייטי, אך אני מניחה שהנחת הקשר הישיר בין חוסר החיוך של מישהו לעובדה שאינו מחבב אותך היא בדיוק  הסקת מסקנא שאינה וודאית. אם תישארי בספק - תוכלי להניח שיכולות להיות עוד סיבות לכך שאדם לא יחייך אלייך ולא רק זו הוודאית אליה הגעת. כך שהספק, על פי הבנתי את דברי הרמב"ם, ישאיר אותך במקום גבוה יותר: של אי וודאות על פני וודאות שאינה מוכחת. מובן שתוכלי לחקור ולברר את העניין ואז להגיע למסקנא וודאית. השאלות של ביירון קייטי ינסו אולי לכוון אותך לשאלה האם יש קשר בין חיוכו של אדם X אלייך לבין אושרך ושמחתך...

      מחייכת אלייך חיוך ליום נעים ולסוף שבוע נפלא... 

        23/11/12 08:59:

      צטט: שולה ניסים 2012-11-22 16:16:03

      צטט: esty.d 2012-11-22 13:59:08

      צטט: שולה ניסים 2012-11-22 09:43:59

      הפוסט הזה שלך מזכיר לי את שיטת ארבע השאלות של ביירון קייטי ( ה"עבודה" ). קראתי שני ספרים שלה, ואני מודה ומתוודה שלא קל לחיות לפי זה.

       

      היי שולה,

      מה שלומך?

      איך זה מזכיר את ביירון קייטי ומאיזו בחינה זה קשה בעינייך?

      אני חושבת שהמיקוד בדברי הרמב"ם הוא בקבלת ההבנה שלא כל מה שאנחנו חושבים שהבנו הוא בהכרח נכון וודאי. בגלל הקושי שאנשים חווים במצבי ספק, הם בוחרים בוודאות גם אם לא הוכחה. דוחים הבנות רק בשל סימני שאלה שנתגלו בהן. על פי הרמב"ם ישנה שלומת בידיעה שאין וודאות וביכולת להישאר עם ספק (על פני תחושת ההכרח לתייג הבנה כלשהי כוודאית). להיות במקום הגבוה של הידיעה שלא הכל אנחנו יודעים.  זה מתאר גישה אל החיים שמאפשרת את המקום הזה של חוסר וודאות כמקום שלם וגבוה יותר מזה של הוודאות המלאה. כך על פי הרמב"ם ואני מוסיפה ואומרת שביכולת להבין שאין רק דרך אחת לראות דברים, אנחנו מקדמים את הבנת האחר ואת הידיעה שהבנה שאינה מוכחת בוודאות יש אולי עוד דרכים לראותה.

       

      הי אסתי,

      את שואלת אותי ועונה על השאלה הזו בעצמך.

      "אני חושבת שהמיקוד בדברי הרמב"ם הוא בקבלת ההבנה שלא כל מה שאנחנו חושבים שהבנו הוא בהכרח נכון וודאי."

      איך זה מזכיר לי את ביירון קייטי? היא מלמדת אנשים לשאול שאלות, להטיל ספק במה שהם חושבים כנכון וודאי.

      למשל, מישהוא חושבת שהבוס שלו שונא אותו. שיטת ארבע השאלות שלה אמורה לגרום לו להטיל ספק במחשבה הזו ואפילו לבטל אותה לגמרי.  למה זה קשה. כי אם למשל מישהוא לעולם לא מחייך אלי איך אני אטיל ספק במחשבה שהוא לא מחבב אותי? 

       

        22/11/12 16:16:

      צטט: esty.d 2012-11-22 13:59:08

      צטט: שולה ניסים 2012-11-22 09:43:59

      הפוסט הזה שלך מזכיר לי את שיטת ארבע השאלות של ביירון קייטי ( ה"עבודה" ). קראתי שני ספרים שלה, ואני מודה ומתוודה שלא קל לחיות לפי זה.

       

      היי שולה,

      מה שלומך?

      איך זה מזכיר את ביירון קייטי ומאיזו בחינה זה קשה בעינייך?

      אני חושבת שהמיקוד בדברי הרמב"ם הוא בקבלת ההבנה שלא כל מה שאנחנו חושבים שהבנו הוא בהכרח נכון וודאי. בגלל הקושי שאנשים חווים במצבי ספק, הם בוחרים בוודאות גם אם לא הוכחה. דוחים הבנות רק בשל סימני שאלה שנתגלו בהן. על פי הרמב"ם ישנה שלומת בידיעה שאין וודאות וביכולת להישאר עם ספק (על פני תחושת ההכרח לתייג הבנה כלשהי כוודאית). להיות במקום הגבוה של הידיעה שלא הכל אנחנו יודעים.  זה מתאר גישה אל החיים שמאפשרת את המקום הזה של חוסר וודאות כמקום שלם וגבוה יותר מזה של הוודאות המלאה. כך על פי הרמב"ם ואני מוסיפה ואומרת שביכולת להבין שאין רק דרך אחת לראות דברים, אנחנו מקדמים את הבנת האחר ואת הידיעה שהבנה שאינה מוכחת בוודאות יש אולי עוד דרכים לראותה.

       

      הי אסתי,

      את שואלת אותי ועונה על השאלה הזו בעצמך.

      "אני חושבת שהמיקוד בדברי הרמב"ם הוא בקבלת ההבנה שלא כל מה שאנחנו חושבים שהבנו הוא בהכרח נכון וודאי."

      איך זה מזכיר לי את ביירון קייטי? היא מלמדת אנשים לשאול שאלות, להטיל ספק במה שהם חושבים כנכון וודאי.

      למשל, מישהוא חושבת שהבוס שלו שונא אותו. שיטת ארבע השאלות שלה אמורה לגרום לו להטיל ספק במחשבה הזו ואפילו לבטל אותה לגמרי.  למה זה קשה. כי אם למשל מישהוא לעולם לא מחייך אלי איך אני אטיל ספק במחשבה שהוא לא מחבב אותי? 

        22/11/12 09:43:
      הפוסט הזה שלך מזכיר לי את שיטת ארבע השאלות של ביירון קייטי ( ה"עבודה" ). קראתי שני ספרים שלה, ואני מודה ומתוודה שלא קל לחיות לפי זה.
        21/11/12 16:36:
      חומר למחשבה ... ♥
        21/11/12 15:11:
      תובנה מענינת...

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      esty.d
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין