כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    ®Avital's BlogSpot

    0

    אימפריאליזם, השלב הכמעט סופי של הקפיטליזם

    17 תגובות   יום ראשון, 2/12/12, 11:02

    לנין במאמרו "Imperialism: A Special Stage of Capitalism 1916" טוען כי האימפריאליזם הנו שלב מתקדם באבולוציה של המדינות הקפיטליסטיות, בו התחרות החופשית מפנה את מקומה למונופול קפיטליסטי. מההבנה של הטקסט עולה כי האימפריאליזם הנו ריכוז הון רב בידי גופים מעטים, המבססים את שליטתם בארצות שמעבר לים במסגרת הקולוניאליזם. חשוב לציין כי האימפריאליזם צמח מתוך הקפיטליזם ובכך הפך לניגודיות מוחלטת לשיטת המשטר הקפיטליסטי ובמילים אחרות 'הגולם קם על יוצרו'. 

     

    אליבא דלנין, בשלב האימפריאליזם ההון והייצור מתרכזים בידי גופים מעטים וענקיים: קרטלים, סינדיקטים וטראסטים. כמו כן, מתרכז ההון הבנקאי במספר קטן של בנקים מונופוליים גדולים, ומתמזג עם ההון של התאגידים התעשייתיים המונופוליסטיים. הבנקים שולטים בהון ובהכנסות האדירות שבמדינות, וכך טווה האוליגרכיה הפיננסית רשת של קשרי תלות, בו לכודים כל המוסדות הפוליטיים והכלכליים. כך מצליחות החברות הכלכליות, המחזיקות בכוח פוליטי רב, להשפיע על הממשלות להילחם עבור שטחים מעבר לים. או-אז משתנה אופיו של הקולוניאליזם – מהשתלטות חסרת מעצורים של המעצמות הקפיטליסטיות על טריטוריות 'ריקות' לחלוקת העולם כולו לטריטוריות המנוצלות על ידי אוליגרכיות כלכליות.

     

    לשלב האימפריאליזם הקפיטליסטי מאפיינים מובחנים: ריכוז ההון והייצור הולידו מונופולים תעשייתיים בעלי תפקיד מכריע בחיים הכלכליים. ההשתלטות המאסיבית של הקרטלים התעשייתיים על חומרי הגלם החיוניים ביותר, בייחוד על פחם ופלדה, מחדדת את הפער בין תעשיות המאוגדות בקרטלים לבין כאלה שאינן, וגורמת לדחיקתן של האחרונות; מיזוג ההון הבנקאי המלווה וההון התעשייתי היצרן, ויצירת אוליגרכיה כלכלית על בסיס הון פיננסי זה; ייצוא ההון מקבל משנה חשיבות יחסית לייצוא סחורות; חלוקת העולם בין תאגידים מונופוליסטיים בינלאומיים; והשלמת החלוקה הטריטוריאלית של העולם בין המעצמות הקפיטליסטיות הגדולות.

     

    ההון הפיננסי הוסיף על המוטיבציות הישנות של הקולוניאליזם את המאבק על מקורות חומרי גלם, על ייצוא הון, על 'אזורי השפעה', על עסקאות רווחיות וזיכיונות, על רווחים מונופוליים ועל הטריטוריה הכלכלית בכלל. "תפיסת" כל טריטוריות העולם על ידי המעצמות הקפיטליסטיות מביאה למאבק אינטנסיבי על חלוקה וחלוקה מחדש של העולם.    

     

    לנין משוכנע כי מאפייני האימפריאליזם – האוליגרכיה, המונופולים, החתירה לשליטה במקום לחירות, הניצול של מספר גדל של אומות חלשות על ידי קומץ מדינות חזקות ועשירות, קיומה של בורגנות במדינות עשירות, המתקיימת מייצוא הון ומגזירת קופונים, ואי שוויוניות מופגנת– משקפים קפיטליזם טפילי ודקדנטי. לדעתו, זוהי שירת הברבור של הקפיטליזם שייגרם על ידי מלחמה בין המדינות הקפיטליסטיות, אשר תתפתח מהתחרויות והמאבקים הכלכליים ביניהן.

     

    לנין כתב את מאמרו כדי לענות על השאלה 'מדוע מעמד הפרולטריון העולמי לא התאחד כדי למרוד נגד השלטון' כפי שטען מרקס, אלא התאחד כדי להלחם נגד עצמו במסגרת מלחמת העולם הראשונה. הסבר נפוץ לכך טמון בלאומיות מדינית, רוצה לומר כי מעמד הפרולטריון ראה עצמו כאזרח מדיני קודם לכל בעיניו אשר שומר אמונים לשלטון ולהתוויתו המדינית.

     

    במסגרת הגלובליזציה בימינו מעבירות חברות מערביות את מפעליהן לעולם השלישי, וכך נהנות מכוח עבודה זול, ממיסים נמוכים ומעלויות נמוכות. למרות שתעסוקה זו עולה בהרבה על האלטרנטיבות – עבודה בשדות אורז, בזנות, בבתי חרושת מקומיים – העמיקו בתקופה הגלובלית הפערים בין המדינות העשירות לבין יתר המדינות. אולם למרות הפערים הגדלים בין המדינות – ובתוכן פנימה – התחרות ביניהן איננה באה לידי ביטוי במלחמה, כי אם בשיתוף פעולה. הדבר מתאפשר במידה רבה הודות לתפקידה הדומיננטי של ארצות הברית במערך הקפיטליסטי הבינלאומי.

     

    חזונו של מרקס לא צלח משום שמעמד הפרולטריון העולמי לא יתנגד לממשלתו הלאומית המקומית ולפיכך לנין ביקש להוסיף שלב נוסף בכדי לנסות ולשמר את הנחת היסוד האומרת כי מעמד הפרולטריון העולמי יתאחד כדי למרוד נגד שלטונו שלו ולכן מי שילחם אחד בשני יהיו אלו האימפריות עצמן ברשות המדינות שתהוונה שכירי חרב ומוציאים לפועל של מעמד הבורגנות והאליטות. אנו נמצאים בפתח שנת 2013, האם יקום מעמד זה אי פעם כדי להתאחד ולמרוד נגד מדינתו? האם השייכות (הזהות) הלאומית כל כך חזקה אשר מתעתעת ומעוורת רבים לנוכח ניצולן של הממשלות? 

    דרג את התוכן:

      תגובות (16)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/2/13 17:30:
      פוסט חשוב ביותר. כנראה שכל עוד יסגוד ההמון לאלוהי הממון והכסף, ויאמין באמונה שלמה שיש לו סיכוי להתעשר, נמשיך למצוא עצמנו בקפיטליזם האימפריאליסטי הזה...
        11/1/13 12:14:

      אהלן

       

      http://cafe.themarker.com/topic/2804222/

       

      מה דעתך על הדיון?? 

        31/12/12 11:25:
      אין ספק שאת ערכו של pezzo di carta אנחנו יוצקים אחרת הוא לא היה שווה מאומה (20 שקל זה נייר עם ספרה אך ערכו מוגדר ומקובל בשוק המוניטרי). עכשיו, נכנסתי לדף הפייס וראיתי שרמת החשיפה נמצאת בירידה. יש לך הסבר מדוע?
        31/12/12 10:48:



      אביטל,תודה רבה על הפוסט שלך .
      היה מעניין לקרוא את זה
      למדתי עוד כמה דברים .

      אשמח אם תבקרי בקישור הבא 


      שינוי מוניטרי

      ''
      במהלך השנים האחרונות . כלכלנים כולל בנקאים חשפו דברים שחלק מאיתנו לא יודע  שהכסף שמניע היום את העולם לא קיים באמת  הוא פרי של לולאות אינסופיות של חוב, שנוצר במחשבי הבנקים המסחריים - בהמשך תראו יותר פרטים התנועה לשינוי מוניטרי הינה תנועה חוץ פרלמנטרית אזרחית ישראלית המורכבת מאנשים שהתעוררו להבנת המערכת המוניטרית הקיימת וההשלכות ההרסניות שלה על החברה הכסף שלך חשוב לך ? kansokan http://www.facebook.com/monetary.change.he

        30/12/12 02:33:
      יש עדיין החושבים שהשוק חופשי. .
        28/12/12 18:05:

      כל שיטה, כל תיאוריה שמנסים ליישמה על טהרתה מתגלה בסופו של דבר כאיומה, כרצחנית .

       

      הקפיטליזם הופך לאיפריאליזם ומהווה שיטת שיעבוד של ההמונים, ונישולם מחירויות הפרט. שיעבוד כלכלי הוא שיעבוד לכל דבר.

      הקומוניזם לפי פרשנותו של סטאלין ללנין, ממחיש גם הוא את הסכנה שבתיאוריה על טהרתה.

       

      בסופו של דבר איזושהי סינתזה של שתי השיטות מתבקשת.

       

      לא משנה איזו שיטה, תאוריה תיושם, בסופו של יום אופיו של השליט הוא שיקבע איך יראו חיי היום יום שלנו.

      אילו לנין לא היה הולך לעולמו כל כך מהר אולי הפרשנות שלו לישום התיאוריה היתה נראית אחרת מאיך שבאה לידי ביטוי ע"י סטלין.

       

       

        7/12/12 01:48:
      ליברלית ודמוקרטית עם גרשיים, קפיטליסטית בלי גרשיים. חבורת בבונים באפריקה?
        7/12/12 01:40:
      העצומה במדינה 'ליברלית' ו'דמוקרטית' והיא אף קפיטליסטית בלי גרשיים.
        7/12/12 01:38:
      מה פיתה אותך?
        7/12/12 01:32:
      סליחה, אבל אני לא עמדתי בפיתוי. לדעתי זו 'הדת' האתאיסטית היחידה בעולם - זהו האינטרנציונל בגרסה היהודית שלו (לא הצרפתית כי לנו אין קיסר ולא הרוסית כי לנו אין צאר): לֹא אֵל, לֹא מֶלֶךְ, לֹא גִּבּוֹר בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה נַבְקִיעַ אֲנַחְנוּ דֶּרֶךְ אֶל הָאוֹר זֶה יִהְיֶה קְרָב אַחֲרוֹן בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם עִם הָאִינְטֶרְנַצְיוֹנָל יֵעוֹר, יִשְׂגַּב אָדָם! תרגום מאת אברהם שלונסקי.
        7/12/12 01:19:
      צריך עצומה ואז להתחיל לארגן חתימות.
        6/12/12 16:35:
      פוטר, מובחן כי אינך מרקסיסט.
        6/12/12 10:07:
      באשר לנו התשובה היא כן, הלאומיות היהודית גדולה הרבה יותר מהפרולטריון הישראלי. שאומות אחרות תתחלנה במהפכה.
        5/12/12 16:46:
      פועלי כל העולם - התאחדו!
        5/12/12 13:47:
      פוסט מרתק וחשוב. דווקא במערב השבע אינני סבור שהמרד קרוב...במקומות בהם יש מצוקת רבים ושובע של מעטים תהליך זה קרוב יותר להתממשות
        3/12/12 00:44:
      מעניין: הסתכלי על מאמר דעה שכתבתי בדמרקר, יכול להתאים: http://cafe.themarker.com/post/2640774/

      ארכיון

      פרופיל

      אביטלרוזן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין