כותרות TheMarker >
    ';

    סיפורי עוספיא

    סיפורים מעספיא, כפר דרוזי במדינה יהודית.
    © כל הזכויות שמורות לכותב.

    0

    המילה השישית: כשהדרוזי שר התקווה.

    2 תגובות   יום חמישי, 27/12/12, 22:22

    אני דווקא מתחיל תמיד בהתלהבות רבה. שר את שלוש המילים הראשונות בפאתוס גדול. לאחר מכן מושך את המילה הרביעית  בשלוש הברות שוות ושופך את כול הרגש ישר מהבטן. אני לא יודע מה קורה אבל כשמזכירים את הנפש אני פשוט מתרסק. אולי זה עניין דרוזי כזה, אולי זו האמונה בגלגול נשמות . ההתרסקות באה במילה השישית.

     

    מה אני עושה עם ההמנון הזה? זו שאלה של מצב רוח  כלומר היא תלויה בשאלה אחרת: איך בא לי להיראות באותו יום? אני יכול לבחור בין שתי אופציות שאין זולתן: או שאני שר וזורם עם הנפש היהודית ההומייה שלי או שאני דומם ולא ממלמל מילה. גם ראש הממשלה נתניהו אמר שלא יהודים אינם צריכים לשיר.

     

    לרוב אני שר ! משמע אני בוחר להיראות נאמן וטיפש. אני משכנע את עצמי שזה עבור החברים היהודים שלי האזרחים ואנשי המדים אלה שבחיים ואלה שכבר לא. אבל בנפשי היהודית ההומייה יש תמיד תהיה האם אתם חושבים שאני נאמן או שאתם חושבים שאני ליצן?

     

    לפעמים אני מחליט לא לשיר. אני בוחר להיות הגיוני ומסתכן בחוסר נאמנות. אני לא יהודי אני אומר לעצמי ואין לי עין שצופה לציון. העין שלי צופה מקסימום להפועל דליה שעברה אותנו ליגה ומאז אין לנו דרבי. אבל אז אני מרגיש שאני כפוי טובה. במיוחד אל מול החברים שלי כול אותם יהודים שעזרו לי ותמכו בי כול אותם יהודים שהיו עימי בשעותיי הקשות.

     

    אני אוהב את התקווה אני חי על התקווה אני ניזון מהתקווה. אנחנו מדברים על שיר שנכתב לא הרחק מהבית שלי בכפר השכן ההוא שאנחנו לא אומרים את שמו. נאמר גם שהוא היה במקור שיר אהבה לאישה בלתי מושגת של מישהו אחר. כי נפתלי כתב אותו לרעייתו של אוליפנט.

     

    אולי ההמנון בכול זאת מייצג אותי ואני צריך אותו כמעין שיר אהבה נכזבת למולדת בלתי מושגת של עם אחר.

    המילים האלה מקבלות משמעויות משונות אם אתה חושב עליהן ולרוב אתה לא חושב עליהן. המנונים לא מיועדים למחשבה מעמיקה הם שירה קצרה בציבור בפתיחה או בנעילת טקס או משחק כדורגל. משהו להעלאת המורל ולשיפור תחושת האחדות.

     

    האמת היא שהשיר הזה מסוכן והוא נושא בקרבו קונספירציה גדולה וגלויה, במיוחד אם אתה לא יהודי. אם אתה כזה שחושב על המילים ולא שר אותם סתם. כי מה פירוש הדבר שדרוזי פתאום ישיר לך "להיות עם חופשי בארצנו". כאילו מה חסר רק שמייד אחר כך יכריז על המרד הלאומי הדרוזי ב 1925 ישלוף את חרבו ויתחיל להילחם בקולוניאליזם האשכנזי עד לשחרור.

    אפשר להחליף את המילים הבעייתיות אנחנו כבר עשינו זאת פעם. כשהיינו צעירים בתנועת הנוער בעספיא נהגנו לעשות כך. את היהודי החלפנו בדרוזי את ציון בעוספיא ובא לציון גואל. אבל בגיל מבוגר אין לך את השובבות והתמימות של הצעירים. אתה לא יכול לחיות בעולם של כאילו ולשלוח את כולם לעזאזל.

     

    אני דווקא מתחיל תמיד בהתלהבות רבה. מזמזם את שלוש המילים הראשונות בפאתוס גדול. לאחר מכן מושך את המילה הרביעית  בשלוש הברות שוות שופך את כול הרגש. אני לא יודע מה קורה אבל כשמזכירים את הנפש אני פשוט מתרסק. אולי זה עניין דרוזי כזה, אולי זו האמונה בגלגול נשמות . ההתרסקות באה במילה השישית.

     

    כֹּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה
    נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמִיָּה,
    וּלְפַאֲתֵי מִזְרָח, קָדִימָה,
    עַיִן לְצִיּוֹן צוֹפִיָּה,

     

    עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ,
    הַתִּקְוָה בַּת שְׁנוֹת אַלְפַּיִם,
    לִהְיוֹת עַם חָפְשִׁי בְּאַרְצֵנוּ,
    אֶרֶץ צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם. 

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/1/13 19:47:
      להחליף את ההמנון למדינת כל אזרחיה ויפה שעה אחת קודם. אולי אז נוכיח שלמדנו משהו
        3/1/13 22:03:
      עוד לא אבדה התקוה את זה תנכס לעצמך כל השאר לא חשוב

      פרופיל

      סלמאן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      ארכיון