כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מפה ומשם וכל השאר

    על הקשר הגורדי ומספריים פשוטות מידי

    0 תגובות   יום ראשון, 30/12/12, 20:55

    הבחירות האלו מבליטות לדעתי את מה שמתרחש ומבעבע במערכת הפוליטית הישראלית מזה זמן רב מאז אותו מפץ גדול שהביא אותנו למציאות חדשה שימין אינו ימין ושמאל אינו שמאל,

    רציתי להציע התבוננות טיפה שונה בבעיות הקיומיות של ישראל דוקא בצורה לא שגרתית.

    כידוע לכל סטודנט מתחיל במדע המדינה אחת הבעיות המאפינות את החברה הישראלית היא השסעים הצולבים של החברה.

    בחברה הישראלית קיימים 5 שסעים בסיסיים:

    1. השסע הערבי ישראלי.(לאומי)

    2. השסע העדתי.

    3. השסע הדתי. (חילונים דתיים)

    4. השסע המדיני ניצים יונים.

    5. השסע החברתי-כלכלי.(על בסיס סוציו אקונומי)

    הגישה המקובלת מניחה כי השסכעים כאמור צולבים פרושו של דבר הם מעצימים זה את זה או במילים פשוטות, אדם שנוטה ימינה בד"כ הוא גם דתי וזה מעצים את הקרע בחברה וכולי..(כך לגבי החפיפה בין כל השסעים)

    לדעתי ניתן להתבונן בבעיות היסוד של ישראל כחברה ובפתרון הפוליטי-מדיני ביחס אליהן משתי נקודות:

    1. הראיה הקלאסית: סוברת שיש לפתור את הבעיות על ידי טיפול ישיר במוקדי השסעים למשל במידה ויש אוכלוסיה נחשלת מבחינה סוציו אקונומית, פשוט יש להזרים משאבים לאוכלוסיות הנאנקאות תחת הנטל ואז הבעיות יפתרו ולו באופן חלקי.

    2. גישה אלטרנטיבית אותה אני מבקש להציג כאן היא גישה של אסטרטגיה עקיפה יחסית, קרי אין צורך לטפל בשסע לגופו אלא לטפל בקשר גורדי או נקודה קריטית במערכת הצולבת של השסעים באופן כזה ששינוי של מרכז הכובד של מערכת השסעים הצולבים תביא לפתרון כולל,על ידי הבניית המערכת ורה ארגון אוטונומי שלה על בסי של חוקי יד נעלמה נוסח אדם סמית.

    האם יש נקודה קריטית למערכת השסעים הצולבים של בחברה הישראלית ?

    לדעתי כן ובואון חד משמעי

    לשסע אחד יש באופן מהותני עדיפות מבנית רבת משמעות על פני שאר השסעים, לעניות דעתי מדובר בשסע הדתי, מדוע ?

    ראשית אשים אצבע על נקודת הליבה של השסעים על לב ליבו של מה שמכונה הקשר הגורדי של המערכת החברתית בישראל, נקודה זו מצויה בתשתית של מערכות רבות המנהלות מרכיבי עוצמה סמויים, מדובר בשסע הדתי וזאת מדוע ?

    מי שבוחן את יחסי דת ומדינה לאורך שנות קיומה של המדינה יבין כי בנקודה זו מצוי לב ליבו של המבנה הכאוטי הגורם לחוסר סטיבליות במערכת השסעים כולה ולאנומליה כללית בכל המישורים.

    אדגים זאת על ידי בחינת חתך אחד של מאפיני השסע הדתי, תנועת גוש אמונים שהיותה את הבסיס לדינמיקה של שסעים מתרחבים במישורים שונים הן במישור הפוליטי לאומי(ניצים יונים) והן במישור הסוציו אקונומי השסע הכלכלי(בשל הפניית משאבים רבים להתנחלויות שמעבר לקו הירוק) נראית כתנועה התישבותית אך כפי שהטיבו להסביר חוקרים שונים כגון שפרינצק ואחרים, בבסיסה של התנועה מצויה מערכת שלמה של ישיבות גבובות וישבות הסדר המהוות את הליבה ואת כור ההיתוך האידאלוגי להתהוות מפעל ההתנחלויות, נכון שבשנים מאוחרות יותר תפס מפעל ההתנחלויות תאוצה וחלק ניכר מן התתנחלויות נבנה על בסי של איכות חיים אך הגרעין המיסד נושא האונגרד המשיחי של גוש אמונים נוצר בקרב ישיבת מרכז הרב ובנותיה אנשים כמו חנן פורת ואחרים שהיניחו את המסד הרעינו לרעיון ארץ ישראל השלמה עשו זאת על בסיס ההשראה שהם קיבלו במוסדות פונדמנטליסטים בהם הותכו בלבה גבוהה רעינות משיחיים שונים שהביאו למימוש הנוכחי של מה שקרוי ההתנחלות תוך כדי ישום חזון ארץ ישראל השלמה.

    מאן עולה שראיה דו מימדית פשוטה של שסעים צולבים חופפים בדמות מעגילים שיש בניהם שטח חפיפה היא ראיה חלקית ומטה שאינה מאפשרת פתרון אופטמילי של בעיות היסוד של החברה בישראל.

    רק מבנה רב מימדי שלו מימד עומק והמטיב גם לראות את זרמי העומק של מבנה מרובד של הבסיס לשסעים יכול באמת לפתור את העיה.

    מכאן עולה כי בפני מקבל ההחלטות ו/או המדינאי הישראלי עומדות שני דרכי חשיבה יסודיות:

    למשל: אם ניקח את בעיית השסע הביטחוני קרי יחסינו עם מדינות ערב ופלסתניאים בשטחי יש"ע  ניתן לראות הבהתבוננות הרדודה בעניין בעיה של יחסי בין לאומיים בלבד או של מזרחנות, אך ראיה מעמיקה יותר הבוחנת את העניין ואת שורשו תיטב לראות שהבעיה בכלל שורשה במקורה קרי בשסע הדתי גיוסם של בני הישבות הגבוהות על עניפהן השונים בעיקר גיוס בני ישביות סםינות הדגל של הציונות הדתית החרדלית היה לכל הפחות נונת בידי מקבלי החחלטות יכולת לבקר את מפעל הפרא של ההתנחליות בשטחים שלא תוכנן כמקובל במדינה מתוקנת על פי חוק באופן מסודר מלמעלה למטה.

    דהינו אם חוקים נוסח חוק טל מחאה חברתית אודות גיוס בני הישיבות היו מופעים קודם להופעת האונגארד המשיחי של גוש אמונים יתכן והתהליך היה דועך או לכל הפחות מרוסן והיה בר שליטה תופעות כמו נוער גבעות מאז פה ומאחז שם או כל דיכפין יבואר ותנחל היו מרוסנות ומפת ההתישבות היתה מאוזנת יותר ללא צורך בפתרונות מעקפים נוסח הסכמי אנפוליס שהציע אולמרט ב-2009 הדורשים כמו במיתוס של סיזיפוס הרס הבנוי פינוי עוגמת נפש מרובה לצדדים השונים בסגה המכונה מתנחלים.

    רק חשיבה שלא ידעה לחתוך את הקשר הגורדי ולרסן אותו בעדינות הצרכה מאמצי שוא של הרס ובניין של בזבוז עצום בן מליארדים הנובע ממערכת פראית חסרת מעצורים תכנוניים, דבר שבא לידי ביטוי יפה בפינוי של גוש קטיף במה שכונה תוכנית ההתנתקות.

    לכן השאלה בסופו של דבר היא שפוטה: אם חפץ גורם ישראלי בגושי התישבות סדירים וגזומים יפה לפי תואי שיספק פתרון מדיני למה הצורך בבניה פראית והרס פראי לא פחות אח"כ לא היה מוטב מראש לוסת את המערכת על ידי הפניית צומת לב למתרחש בזירה הדתית בעולם הישבות הלאומי על יידי פיקוח עליו על תכניו ועל המתרחש בו ? על כמות הלומדים בו ?

    אסכם ואומר הטענה היא שפוטה: במקום ללכת מסביב ברך הארוכה יש לפגוע במוקד העיה מדינה החפצה במדניות סדורה(מבלי להכנס לעוצמה המרסנת הנדרשת)

    פשוט מאד רוצים גושי התנלחלויות מסודרים תכבו את להבות בני הישבות הבלתי מרוסנים שסוחבים אותנו להרפתקאות סרק, אם זה היה נעשה אז והקשר הגורדי היה מנוטרל בעדינות כל הכאוס הפוליטי של לא ימין ולא שמאל היה היום פתיר הרבה יותר, פשוט בגלל בעיות אחרות לחלוטין שלא לדבר על כמות משאבים עצומה שלכאורה הוזרמה לעיני דת אבל ניכרה לעין בסופו של דבר בפערים חברתיים עצומים בין מה שמעבר לקו הירוק ולפרפריה ? לא יותר פשוט לטפל בשורי הבעיות מאשר במחלות הנילוות ?! כמה חבל !!!

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      neo1984
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין