כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    הגיגים של רוח

    ארכיון

    מדע הרוח

    0 תגובות   יום שישי , 11/1/13, 12:07

    דמיינו לעצמכם אדם זר שבא לבקר במחוזותינו ממחוזות רחוקים – מעולם אחר. אדם זה הוא מהנדס חשמל במקצועו, מומחה בתחומו. אלא שבעולם שממנו בא עוד לא גילו את המוליכים למחצה. כיוון שלא גילו את המוליכים למחצה, לא התפתחה שם האלקטרוניקה. אם אין אלקטרוניקה – אין מחשבים. ללא מחשבים אין תוכנה וללא כל אלה, האינטרנט בכלל נשמע כמו בדייה מעולם הפיות.

     

    תנו לו לזר מכשיר טאבלט והראו לו סרטון ביוטיוב.

     

    אין ספק שאותו אדם יתפעל עמוקות מהתופעה. הנה מולו קופסה ובתוכה מתקבל דימוי משכנע מאד של העולם סביבנו. קול ותמונה שיוצרים תחושה כאילו העולם העתיק את עצמו לתוך המסך.

    בואו נרשה לו לחקור את התופעה וניתן לו לפרק את הטאבלט. הוא הביא אתו מכשירים למדידת חשמל ולא תהיה לו בעיה לזהות שהטאבלט בעצם בנוי ממגוון מדהים ומורכב של חומרים מוליכים. אפשר בעזרת אותו מכשיר מדידה גם למפות את המבנה של הטאבלט ולזהות היכן מתרחשת פעילות חשמלית כשיוצא קול מהקופסה. היכן משתנה הפעילות החשמלית כאשר התמונה משתנה במסך, ובאיזה אזור מתחילים הזרמים לפני שהם מתפשטים לשאר האזורים.

    אני חושב שאפשר להניח שאותו אדם זר יגיע למסקנה שהחשמל הזורם בתוך הטאבלט הוא הסיבה והמקור לסרטון שהוא רואה. הוא בוודאי גם ישאל את עצמו איך רצף מורכב של זרמים יוצר תמונה כל כך ברורה, ואולי גם יניח בנקודה זו או אחרת שגורם האקראיות גם מעורב כאן, שלפעמים המכשיר מחולל סרטון אחד, לפעמים אחר, ולפעמים הוא סתם מחולל איזה קשקוש חסר משמעות. כיוון שהוא מבחין שלמכשיר יש זכרון, הוא וודאי יניח גם שהמכשיר מקליט את העולם סביבו, ולפעמים מקרין את מה שקלט באופן אקראי.

     

    למעשה האורח שלנו צודק לגמרי. כל מה שאמרנו כאן בהחלט נכון ואפשרי.

     

    אבל זו לא כל התמונה. אנחנו שעולמנו התפתח קצת יותר מעולמו, יודעים שמכשיר הטאבלט פותח על ידי אלקטרונאים בחברה אחת. מערכת ההפעלה של המכשיר ותוכנת הדפדפן נכתבה על ידי מתכנתים בחברה אחרת, והשרת של יוטיוב פותח על ידי חברה שלישית והמידע שמקרין הטאבלט בכלל הגיע אליו דרך האינטרנט האלחוטי – דרך האוויר – ממקור חיצוני למכשיר.

    כלומר – תשתית פיסית להולכת חשמל + חוקיות שנכתבת בתוכנה + מידע שאגור במרכזי מידע – כל אלה חוברים יחד כדי ליצור דימוי של מציאות בתוך הטאבלט. האורח שלנו יטען שהזרמים החשמליים הם הגורם שתוצאתו היא הסרט, אני אטען שהחוקיות בתוכנה היא הגורם, והזרמים החשמליים הם התוצאה של נגינת הסרט. אבל אולי זו שאלה פילוסופית ולשתי התשובות יש משמעות עמוקה.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    למה המצאתי את הסיפור המוזר הזה? גם בתוכנו מצויה קופסה ובתוכה תשתית פיסית להולכת חשמל. מזה כ300 שנה משכנעים אותנו הפילוסופים, ולאחריהם המדענים, שזה כל מה שיש בתוכנו. כל השאר זו אשליה. במובן הפיסיקלי הם צודקים. אני גם מוריד בפניהם את הכובע, כיוון שללא צורת חשיבה זו, לא היה המדע מתפתח כמו שהתפתח, ולא יכולתי לספר כאן סיפורים על נפלאותיו של הטאבלט.

     

    אבל לא יכול להיות שאנחנו לא רואים שחסר כאן משהו בתמונה שהמדע מציג.

     

    היכן החוקיות? מה הם מאפייניה של החוקיות הזו? האם אין זה הזוי לחיות חיים שלמים של משמעות ולטעון בתוקף שאין משמעות בחיים? שהכל תוצר של תהליכים אקראיים שיוצרים אשליה בתודעתנו?

    בואו נחלק לרגע את בני האדם בחלוקה גסה לשניים – מצד אחד אלה שדבקים במדע ומשייכים את החוקיות, שעדיין אינה מובנת לנו עד סופה, לאקראיות. מצד שני בעלי האמונה, המשייכים את החוקיות הזו ליישות חכמה מאיתנו, שבאפשרותה לשלוט בנו ולעצב אותנו לפי רצונה.

    בואו נחשוב רגע מחוץ לקופסה. אלה, וגם אלה, מחפשים את הסיבה - את הגורם לתופעה. אנחנו רואים מולנו חוקיות שאינה מובנת לנו עד סופה ושואלים בעקשנות מהי הסיבה שהחוקיות הזו היא התוצאה שלה. אם שתי האפשרויות שעומדות מולנו מביאות למסקנה שלא מצליחה כל כך לפרש בבירור את הסיבה לתופעה, אני רוצה להציע שאולי אנחנו שואלים את השאלה הלא נכונה. אולי יום אחד נמצא את הסיבה, אבל בינתיים חבל להשאר תקועים בתפיסות עולם שחוסמות אותנו.

    המדענים לוקחים על עצמם בעלות על המדע. אמנם יש ביניהם גם מדענים שהם בעלי אמונה, אבל אלה שאינם בעלי אמונה טוענים בתוקף שרק מה שמקובל עליהם כמדעי יכול להחשב כמדע. התפיסה המוטעית המקובלת על רוב המדענים היא שמדע חייב להיות מדיד. מה שלא ניתן למדוד באופן אובייקטיבי על ידי מכשיר מדידה, לא קיים. או לפחות נסכים שאין סיבה לחשוב שהוא קיים.

    הנה ההגדרה למדע מויקימילון:

    מדע - ידע על־אודות העולם שהושג באמצעות צפייה, ניסוי והסקה שיטתיים, ודרכי מחקר שנועדו לפתח ידע זה.

    והנה ההגדרה מויקיפדיה:

    מדע - במובנו הרחב - הוא מכלול של ידע מוסק, הניתן לבחינה במסגרת אקסיומטית.

    שימו לב בבקשה – עד כאן אין שום אזכור ליכולת מדידה או מידתיות כלשהי. בויקיפדיה ישנה התייחסות למידתיות כבר בשורה השנייה:

    במובנו הצר יותר - משמש המונח מדע לציון כלל הידע האמפירי שהושג באמצעות המחקר האנושי.

    אמפיריות היא מידתיות. אבל שימו לב לניסוח – "במובנו הצר יותר". זוהי צרות אופקים לקבל רק את המדע האמפירי כמדע קביל.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    אז מה השאלה שעלינו לשאול כדי להבין את מהות החיים?

    הנה מודל על קצה המזלג:

    אפשר לבחון את העולם בשני היבטים מנוגדים שמשלימים זה את זה.

    1-      העולם הפיסי – כלל החומרים המרכיבים את העולם. אלה מקיימים חוקיות של סיבה ותוצאה. אם נעקוב אחרי תופעות העולם כיום, ונעבור אחורה מתופעה לסיבה, ולסיבה של הסיבה וכך הלאה, נגיע בסוף לנקודה אחת יחודית ששם התחיל הכל – המפץ הגדול.

    2-      העולם הרוחי – כלל המושגים הקיימים. גם אלה המקושרים לתופעות הפיסיות וגם אלה שלא. המושגים נקשרים זה לזה בקשרי משמעות אסוציאטיבים. קשרים אלה מחברים מושגים יחד לידי מושגים מורכבים יותר ולידי אידאות. כך מתחברים המושגים לכדי מארג הפורש את הקיום כולו. לכל תופעה בעולם הפיסי אפשר למצוא מושג בעולם המושגים, וכך חובק עולם הרוח את עולם החומר ומרחיב אותו, שהרי קיימים מושגים שאינם קשורים לעולם הפיסי. אם נעקוב אחרי המושגים בקשרים הרעיוניים המחברים מושג למושג, נגיע לבסוף לנקודה אחת יחודית ששם מתחיל הכל – המחשבה הנוצרת בתוך התודעה של כל אחד מאתנו.

     

    כך בין שני קצוות – אחד סינגולרי בתוכנו, כאן ועכשיו, ובתוך כל אחד משבעה מיליארד בני האדם החיים כיום, והשני רחוק מאתנו הכי רחוק שאפשר – בתחילת הזמן, בקצה היקום, בין שני קצוות אלה נארג לו העולם השלם.

     

    כשדברנו על הטאבלט ציינתי שלושה גורמים – תשתית, חוקיות, ומידע. אתרנו את התשתית לעולמנו – העולם הפיסי. התרנו את החוקיות בעולמנו – עולם המחשבה והמושגים. ומהי הצלע השלישית? הצלע השלישית היא אנחנו – האדם. או במובן רחב יותר – החיים. אנחנו, דרך פעילויות החיים שלנו, מהווים את הגורם המקשר בין שני העולמות. דרך החושים אנחנו מעבדים את העולם הפיסי לכדי תחושות, דימויים ולבסוף מושגים. דרך החשיבה אנחנו מעבדים את המושגים, לכדי אידאות, ומשם מתעוררים יצרים ודחפים שמניעים אותנו לפעול ולעצב את העולם הפיסי.

    מטרתו של דיון זה היא לעורר ולפתוח את האפשרות לחקור בדרך מדעית, לא רק את תופעות העולם הפיסי, אלא גם את החיים כהוויתם, ומעל הכל את עולמות הרוח – את נפשו ורוחו של האדם. דבר זה אפשרי בהחלט אם נרחיב את ההגדרה הצרה של המדע המקובלת כיום להגדרה הרחבה יותר הבאה:

    בבואנו לחקור את העולם הפיסי נחפש חוקיות של סיבה ותוצאה. חוקיות זו ניתנת למדידה אמפירית במכשירי מדידה.

    בבואנו לחקור את עולם הרוח נחפש את חוקיות המושג – איזה מושגים קשורים זה לזה ומהי האידאה המחברת את כולם? חוקיות זו ניתנן להבחנה רק בתהליכי חשיבה.

    בבואנו לחקור את החיים כהוויתם, אפשר מעבר לחוקיות הסיבתית ולחוקיות מושגית להוסיף גם את חוקיות האבטיפוס, אבל את זה נשאיר לפעם אחרת.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      אורי אחר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין