3/2/13 22:56:
    איזה מזל שפיספסתי את הבלוג בשבוע שעבר. יכולתי להתענג עליו עכשיו, בזמן שאני מצפה בדריכות לורדית-ברק. כתוב מקסים כרגיל!
      27/1/13 16:14:

אבקר את ורדית וברק בשישבת הקרוב, איזה כייף לי

27/1/13 12:29:
    טיול מרתק!
      27/1/13 10:06:
    השם הנכון של הציפור הוא סלעית שחורת בטן

שביל ישראל 6, מבלדד לספיר.

4 תגובות   יום רביעי, 23/1/13, 23:35

שביל ישראל, טיול מספר 6 (שהתקיים לפני טיול מס' 5) הערבה התיכונה 19/01/13, מצוקים לספיר

הדר פוקס ודניאל וקנין

בסיום טיול מספר 4 לנגב הדרומי, עדכן אותנו ה"איש הירוק" שטיול מספר 6, חד יומי לערבה התיכונה, יתקיים לפני טיול מספר 5, טיול של יומיים לקניוני ורדית - ברק, בגלל שינוי לוח הזמנים בעקבות מבצע עמוד ענן ומכיוון שעליו לטוס להדריך טיול באתיופיה.

שלומי המטייל המסור שעושה את כל הדרך מקיבוץ יראון מונה לאחראי טיול, ומיד עלתה השאלה, איזה "איש ירוק" אחר ידריך אותנו?

היום: שבת 19/01/13, המקום: מכולת בני-ציון, השעה: 05:15 (קיבלתי צ'ופר של רבע שעה כי...), חוברת לעמית (נוהג) ודורון. חשבתי שנוסעים עד צומת דבירה והופתעתי כשהבנתי שנוסעים עד צומת עין חצבה.

בדימונה פגשנו את האוטובוס עם שאר חברי הקבוצה וכמה חברים חדשים, פיפי, קפה ומאפה וממשיכים בנסיעה למפגש הסופי בצומת עין חצבה. הצטרפנו אל חברינו באוטובוס ופגשנו במדריך המחליף, צביקי אגר (שבמקרה או לא לבש חולצה ירוקה), והמשכנו בנסיעה קצרה לפתחו של נחל עשוש. ירדנו מהאוטובוס, התאספנו סביב צביקי והמפה, ושמענו הסבר על המסלול הבא עלינו לטובה, בשילוב הסברים על שמות המקומות שנבחרו ע"י ועדת השמות, כמו בלדד (השוחי) וצופר (הנעמתי) שניים מרעי איוב (אליפז, החבר השלישי נמצא הרבה יותר דרומה, בפארק תמנע, ראו שביל ישראל 2). הבנו שמדובר במסלול נח, ללא עליות או אתגרים אחרים, 16 ק"מ על השביל ועוד כמה לכניסה ויציאה, קטן עלינו.

תרמילים על הגב, והנה אנו צועדים בנחל עשוש. הנוף האופייני לערבה החל להציף את העיניים ודרכן לנשמה. מצידי תוואי הנחל בליטות סלעים בפיסולה של הרוח, ומפעם לפעם עץ שיטה בודד, ולעיתים כמה ירוקים ומרוצים ממנת המים שקיבלו לפני שבוע, ושעדיין ניתן לראות את עקבותיהם על האדמה. הירוק של השיטה על רקע הצבע החום של הסלעים והאדמה, לא דומה לשום ירוק אחר.

השיטה על רקע הצבע החום של הסלעים והאדמה, לא דומה לשום ירוק אחר.     צילום: ענת נצר

המשכנו בצעידה בשלוחת עומר, התפאורה אותה תפאורה, מזג האוויר מסביר לנו פנים, וקלות המסלול מאפשרת למי שרוצה, לדבר, לספר, לצחוק, לשיר או פשוט לשתוק. לשתוק ולשאוף את אוויר הערבה, בהרי אילת היו הרבה פחות דיבורים בעקבות העליות ומספר השעות המצומצם עקב הנסיעות הארוכות.

צביקי שלנו איש ערבה בכל רמ"ח איבריו, מדריך מנוסה מאוד ובעל ידע עצום, ערך לנו היכרות עם כוכב ריחני ופרעושית גלונית, צמחים בעלי פרחים צהובים, שלכל אחד מהם סגולות משלו וריח ייחודי המצוי בעליו הירוקים. עם אצבעות ריחניות המשכנו בצעידה לכיוון מואה הנבטית.

הגענו אל חאן מואה והתאספנו בבית הבד. שמענו מצביקי הסבר מלווה במפות, על תחנת המעבר בדרך הבשמים. השרידים מרתקים ושובים את כולנו, צביקי סיפר שכפי הנראה השרידים רתקו מישהו קצת יותר מידי, עד שהחליט לחמוד את אחת מאבני הרחיים ששרדו ועוד כמה עטורי זכוכית שהודבקו בקירות המבנה. ובנוגע לבשמים, הופתעתי לשמוע שמקורם מתימן (ולא מצרפת...).

שמענו מצביקי הסבר מלווה במפות, מפת מידבא גם בערבה צילום: הדר פוקס

שרידים עתיקים כאלה תמיד מעלים בי מחשבה, שאולי פעם יטיילו (או ירחפו) יצורים מסוימים במקומות שהוקמו בתקופתנו אנו, וישמעו הסברים בשפה כלשהי על צורת החיים שלנו. מנסה לדמיין מה יספרו להם עלינו...

נפרדנו ממואה והמשכנו בצעידה בנחל עומר, הנוף יפה כל כך. עדין, מלטף, מזמין. על עץ שיטה נצפתה ציפור קטנטנה וחמקמקה, ענת החמושה במצלמה (בהזדמנות למכירה לצרכי שדרוג), הצליחה ללכוד אותה בעדשה והרי היא לפניכם:

חמקמקה אבל אנחנו חדים, סלעית שחורת בטן. צילום: ענת נצר

מנחל עומר המשכנו אל צופר והגענו אל סיום המסלול בספיר המהווה את המרכז האזורי לכל מושבי הסביבה.

בשל מזג האוויר המושלם, שמש נעימה בליווי של רוח קרירה שלא מאפשרת להזיע, כמעט ולא שמנו לב שהלכנו קצת יותר מ- 16 ק"מ, יותר לכיוון 20 ק"מ, ככה בשקט, בלי שנרגיש...

אנחנו המדבר והרוגע. צילום: הדר פוקס

ניפגש בטיול הבא שיוצא עוד שבועיים, טיול של יומיים בקניוני ורדית וברק, "האיש הירוק" הבטיח טיול של הרפתקאות, ואני חושבת על רעיונות לסרט להקרנת שישי בקטורה.